Beste Tweakers,
Graag zou ik jullie willen vragen om mee te denken over de aanschaf van een nieuwe werk-pc.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Binnenkort start ik met afstuderen en wil ik mijn inmiddels 7 jaar oude pc vervangen of upgraden. Voor de studie gebruik ik vooral programma's die veel baat hebben bij een goede processor en veel geheugen, met namen het bouwkundig tekenprogramma Revit is veeleisend. Ik twijfel nog tussen het upgraden van mijn bestaande systeem of het samenstellen van een mitx systeem, met enkele onderdelen van m'n oude computer.
Wat mag het systeem gaan kosten?
800 +/-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Reeds in mijn bezit zijn:
- Beeldscherm (27 inch, full-hd, geen plannen om te upgraden)
- Muis en toetsenboard
- 2tb HDD 3.5 inch (media) + 750gb 3.5 inch hdd (reserve backup OS)
- Corsair HX620W modulaire voeding
- Gigabyte GTX 560 TI, volstaat nog prima voor werk gerelateerde taken
- Cooler Master HAF 932 behuizing. Een mooie kast maar wel erg groot, vandaar dat ik er aan denk om voor een mitx kast te gaan.
- Windows 10 licentie
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Twee scenario's:
Upgraden bestaande PC:
Voordelen:
Investering beperkt, waardoor snellere i7 processor binnen budget valt. Meerdere geheugenslots waardoor toekomstige upgrade naar 32gb mogelijk is.
Nadelen:
Gebruik lompe grote game behuizing.
Overstap naar mitx PC:
Voordelen:
Klein, compact, strakke behuizing. Waarschijnlijk ook stiller dan m'n huidige systeem.
Nadelen:
Wegens kosten terug naar een i5. Maar ruimte voor twee geheugenreepjes, upgraden in de toekomst niet mogelijk.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
mitx pc lijkt me erg mooi, alleen zorgt dit wel voor een investering van een nieuwe PC kast.
Ga je overklokken?
In principe ga ik niet overklokken, maar ik merk dat de skylake K processors standaard veel hoger zijn geklokt. Is dit het extra geld waard?
Wat verwacht je van ons?[i]
Kunnen de twee scenario's efficiënter? Meer bang for the buck?
Raden jullie aan over te gaan naar een mitx systeem? en dan de overgebleven componenten te verkopen? of de behuizing te houden en hierin de upgrade te plaatsen? Past mijn huidige voeding in de evolv kast?
Graag zou ik jullie willen vragen om mee te denken over de aanschaf van een nieuwe werk-pc.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Binnenkort start ik met afstuderen en wil ik mijn inmiddels 7 jaar oude pc vervangen of upgraden. Voor de studie gebruik ik vooral programma's die veel baat hebben bij een goede processor en veel geheugen, met namen het bouwkundig tekenprogramma Revit is veeleisend. Ik twijfel nog tussen het upgraden van mijn bestaande systeem of het samenstellen van een mitx systeem, met enkele onderdelen van m'n oude computer.
Wat mag het systeem gaan kosten?
800 +/-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Reeds in mijn bezit zijn:
- Beeldscherm (27 inch, full-hd, geen plannen om te upgraden)
- Muis en toetsenboard
- 2tb HDD 3.5 inch (media) + 750gb 3.5 inch hdd (reserve backup OS)
- Corsair HX620W modulaire voeding
- Gigabyte GTX 560 TI, volstaat nog prima voor werk gerelateerde taken
- Cooler Master HAF 932 behuizing. Een mooie kast maar wel erg groot, vandaar dat ik er aan denk om voor een mitx kast te gaan.
- Windows 10 licentie
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Twee scenario's:
Upgraden bestaande PC:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-6700 Boxed | € 349,90 | € 349,90 |
1 | Asus Z170 PRO GAMING | € 151,- | € 151,- |
1 | Scythe Fuma | € 40,95 | € 40,95 |
1 | Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 | € 99,95 | € 99,95 |
1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 165,95 | € 165,95 |
1 | Arctic Silver 5 - 3,5 gram | € 5,95 | € 5,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 813,70 |
Voordelen:
Investering beperkt, waardoor snellere i7 processor binnen budget valt. Meerdere geheugenslots waardoor toekomstige upgrade naar 32gb mogelijk is.
Nadelen:
Gebruik lompe grote game behuizing.
Overstap naar mitx PC:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 248,50 | € 248,50 |
1 | Gigabyte GA-Z170N-WIFI | € 139,80 | € 139,80 |
1 | Phanteks Enthoo Evolv Grijs | € 110,- | € 110,- |
1 | Scythe Fuma | € 40,95 | € 40,95 |
1 | Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 | € 99,95 | € 99,95 |
1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 165,95 | € 165,95 |
1 | Arctic Silver 5 - 3,5 gram | € 5,95 | € 5,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 811,10 |
Voordelen:
Klein, compact, strakke behuizing. Waarschijnlijk ook stiller dan m'n huidige systeem.
Nadelen:
Wegens kosten terug naar een i5. Maar ruimte voor twee geheugenreepjes, upgraden in de toekomst niet mogelijk.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
mitx pc lijkt me erg mooi, alleen zorgt dit wel voor een investering van een nieuwe PC kast.
Ga je overklokken?
In principe ga ik niet overklokken, maar ik merk dat de skylake K processors standaard veel hoger zijn geklokt. Is dit het extra geld waard?
Wat verwacht je van ons?[i]
Kunnen de twee scenario's efficiënter? Meer bang for the buck?
Raden jullie aan over te gaan naar een mitx systeem? en dan de overgebleven componenten te verkopen? of de behuizing te houden en hierin de upgrade te plaatsen? Past mijn huidige voeding in de evolv kast?