Game PC (FSX) voor rond de 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepster39
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01-2021
Beste tweakers,

Na veel jaren wordt het tijd voor een nieuwe pc :) Zelf heb ik veel op verschillende plekken informatie bij elkaar gezocht, wat heeft geresulteerd in onderstaand lijstje. Heel graag hoor ik ook jullie gedachten/input hierover!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast de standaard zaken gebruik ik hem vooral voor FSX (P3D). Dat betekent dat hij sterk op de processor zal leunen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijs mag rond de 1500 euro liggen. Dat is excl. randapparatuur, assemblage (zelf) en evt. nieuw besturingssysteem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De monitor die ik nu heb (Samsung, 26") kan nog wel mee, maar wil ik later dit jaar vervangen door een 34" UWQHD. Toetsenbord, muis en speakers kunnen ook mee, al ben ik nog aan het kijken naar eventueel een nieuw toetsenbord. Wellicht iets voor later. Interne en externe HD, samen 2 TB, kunnen ook mee. Als het nodig is heb ik ook nog een interne DVD-speler.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een snelle, overklokbare, processor. Daarnaast een behoorlijke GPU. Ook al vraagt FSX hier minder om, sommige add-ons wel. Het nieuwe scherm zal dit ook wel prettig vinden (3440x1440), al zal ik niet op 'ultra' hoeven te spelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vanwege de voorkeur van FSX, zal ik bij Intel en Nvidia moeten uitkomen. Daarnaast heb ik uit het verleden goeie ervaring met Asus mobo's en mindere ervaring met andere. Ook vanwege de overklok wens gaat mijn voorkeur uit naar een degelijk Asus bordje.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast de gewenste processorkracht zoek ik ook een stil(ler) systeem. Qua design houd ik van strak en eenvoud. Ook vind ik kwaliteit en stabiliteit erg belangrijk. Het mag dus best iets meer kosten, als ik daarmee ook voor de komende jaren goed zit en het goed/makkelijk werkt. Die wensen hebben me tot nu toe de volgende ideeën gegeven:

Processor: i7-6700k; gezien de vraag naar rekenkracht en overklok wens

Mobo: Asus Z170 Pro; gezien mijn ervaringen uit het verleden en overklok wens. Ik heb ook vergeleken met de RoG borden, maar qua specs spreekt de Pro me toch meer aan (misschien de kleuren ;) ) De prijzen ontlopen elkaar ook niet zo veel.

GPU: Asus GTX970 Strix; goede prestaties, waarschijnlijk voldoende voor mij (en mijn toekomstig scherm, als ik de ervaringen op het Avsim forum mag geloven). Daarnaast laag verbruik en stiller.

Kast: Fractal Define R5; stil en toch ook nog goed (in ieder geval voldoende) kunnen koelen. Eventueel met een extra front-fan. PSU lucht niet in de kast en leeg te halen voor betere airflow wanneer je de front bays (gedeeltelijk) niet gebruikt. Ook mooi, maar das dan mijn smaak ;)

Koeling: Noctua NH-D14; stiller en koel en wat kleiner/beter dan zijn nieuwere broer. Al zijn die tests wel al wat ouder. Op meerdere plaatsen ook favoriet boven waterkoeling; stiller en soms nog beter koelen.

Voeding: Corsair RM650x; kwaliteit het belangrijkst, daarnaast ook stiller. Ik twijfel over deze of 'gewoon' de 550 versie. Ik neig naar meer omdat ik wil overklokken en later wellicht een tweede 970 erbij wil prikken, mocht dit toch gewenst zijn. Dit laatste is echter nog helemaal niet zeker.

Geheugen: Kingston Hyper X 2x8 op 2666; eigenlijk laten leiden door de BBG/Pricewatch. Ik zie ook Corsair op 3200 voorbij komen voor maar net iets hogere prijs, maar ik vraag me af of ik die snelheid überhaupt nodig heb. Geheugen wil ik niet gaan overklokken en voor de processor overklok is 2666 volgens mij ook voldoende. Daarbij gebruiken de Corsair reepjes meer voltage.

Opslag: 850 EVO 500GB; de grootte voor nu voldoende, verder laten leiden door reviews. De 950 PRO zou ik ook wel willen in die grootte (512), maar dat is gezien de prijs wellicht iets voor latere uitbreiding.

Ga je overklokken?
Dat is dus wel de bedoeling. Het hoeft geen mega overklok te worden, al is dat natuurlijk ook weer erg subjectief. Ik heb begrepen dat 4.6 zonder moeite mogelijk zou moeten zijn. Als ik ergens rond 4.7 uitkom, vind ik dat goed.

Wat verwacht je van ons?
De hamvraag :) Een sanity check. Past alles goed bij elkaar, zie ik dingen over het hoofd, maak ik vreemde keuzes als je naar mijn wensen kijkt? Wat zou je anders doen en wat zouden jullie keuzes zijn, zeker als het gaat om voeding en geheugen?

Dan nog het lijstje so far:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 384,78€ 384,78
1Asus Z170-PRO€ 171,05€ 171,05
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 361,95€ 361,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Noctua NH-D14€ 62,95€ 62,95
1Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 12,95€ 12,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 99,95€ 99,95
1Corsair RM650x€ 102,95€ 102,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.464,48

Alvast veel dank!! Ook als er nog vragen zijn, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Is het niet zo dat FSX vooral 1 core gebruikt? Dan ken je net zo goed een i5-6600K nemen en die op z'n staart trappen wat overigens ook prima op een wat goedkoper moederbord pricewatch: Asus Z170-A kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Je kan die losse Fractal fan best weglaten. Je R5 heeft er al genoeg. Dan zou ik zelf dat geld weer in een iets betere koeler stoppen, de D15 van Noctua: pricewatch: Noctua NH-D15 Is by far de beste luchtkoeler die er is. (Noctua is sowieso zeer goed)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepster39
Tnx voor de snelle reactie al beide :)
Anoniem: 660294 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:41:
Is het niet zo dat FSX vooral 1 core gebruikt? Dan ken je net zo goed een i5-6600K nemen en die op z'n staart trappen wat overigens ook prima op een wat goedkoper moederbord pricewatch: Asus Z170-A kan.
Yes op die ene core. Die 6600k zou ook kunnen, maar komt wel van een lagere snelheid dan de 6700k. Je kunt je natuurlijk afvragen of je dat het prijsverschil waard vindt.. Voor mij, als ik dan toch ga upgraden en het echt van de processor snelheid moet hebben, denk ik dan toch voor de 6700k te gaan.
Dat mobo weet ik bekeken te hebben en vond ik minder; op enkele reviews niet altijd goed beschreven en de geluids-chip is minder dan die ander. Precies kan ik het zo snel nu niet achterhalen, dus zal er zeker nog even naar kijken!
PAHvandam schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:45:
Je kan die losse Fractal fan best weglaten. Je R5 heeft er al genoeg. Dan zou ik zelf dat geld weer in een iets betere koeler stoppen, de D15 van Noctua: pricewatch: Noctua NH-D15 Is by far de beste luchtkoeler die er is. (Noctua is sowieso zeer goed)
De R5 heeft er inderdaad uit de doos 1 voor en 1 achter. Had ergens gelezen dat extra input in deze config (kast en koeler) meer optimaal was, maar dat kan ik ook altijd later nog doen, mocht het beter blijken.
De D14 heeft dan toch mijn voorkeur, omdat zijn opvolger vaak niet beter scoort dan de D14. Misschien is het margewerk, maar hij is dan toch wat stiller/koeler en kleiner/goedkoper ;) Heb het op een aantal plekken gezien, maar zie in ieder geval de review bij de D15/D14 (is zoals gezegd wel al ouder..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:50
De GTX970 uit je lijstje verbruikt maximaal 180W (https://www.techpowerup.c.../GTX_970_STRIX_OC/23.html). Een overgeclockte i7-6700K verbuikt 110W (http://www.anandtech.com/...ddr3-ipc-6th-generation/6). Met 2 GTX970's en een overgeclockte i7 kom ik dus op een totaal vermogen van 470W. Dan mag je nog hard je best doen om de GTX970's nog verder over te clocken, maar verder dan 110% gaat de power limit niet (voor zover ik weet). Tel er dus nog eens 36W bij op en je zit met een overgeclockte setup met 2 GTX970s en een i7 nog niet aan de 510W. Een harde schijf is 10W, je fans mogen dan oook nog wat stroom trekken en dan kom je net aan 100% belasting in het uitzonderlijke geval dat je al die onderdelen tegelijk maximaal stroom zou kunnen laten trekken. Een 650W voeding lijkt me dus een ongelofelijke overkill, zeker als je die tweede GTX970 niet plaatst. Ik zou dus een pricewatch: Seasonic G-series 550 watt aanraden.

EDIT: als de TS besluit om voor SLI te gaan, vrees ik dat zowel mijn advies als dat van ACB2401 verkeerd is. De 550W voedingen die wij aanraadden (zowel de Seasonic als de Corsair) bieden namelijk maar 2 PCIe connectors. Een SLI opstelling van GTX970s is dus niet mogelijk. Mocht TS de mogelijkheid voor SLI open willen houden, dan is de Corsair van 650W een goede keuze. De Seasonic van 650W is ook een prima keus. Het verschil: de Corsair is stiller, de Seasonic is van betere kwaliteit. De Seasonic is echter niet dusdanig lawaaierig (niet vergeleken met twee overgeclockte GTX970s en een overgeclockte i7) dat dit een 'slecht advies' zou zijn 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door GeneralX op 15-01-2016 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Een Seasonic aanraden die maar een paar euro onder de prijs van een veel stillere pricewatch: Corsair RM550x of toch maar de pricewatch: Corsair RM650x ligt vind ik geen goed advies. De RM650x is een prima keuze van TS als hij SLI van plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepster39
Dan lijkt me voor die paar euro meer nu de 650x de beste optie, om de mogelijkheid voor SLI open te houden. Dank voor jullie ideeën over de voeding!
Pagina: 1