Welke RGB Led strip voor multicolor effecten ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Binnenkort wordt de woonkamer verbouwd en nemen wij een verlaagd plafond.
Dat is dus het ideaal moment om ook eens de verlichting te moderniseren.
Nu staat er op Youtube, een intussen al wat ouder filmpje van een RGB LED verlichting, precies zoals ik het eigenlijk zou willen hebben.

Maar nu loop ik me suf te zoeken, wat voor LED strip ze hiervoor gebruikt hebben, lijkt mij dat dit geen standaard RGB LED strip is, maar ook hoe ze dit zo gemaakt hebben (dedicated controller, Arduino, RaspPI misschien?).
Misschien dat iemand hier er wat meer over weet ?
Zou mij namelijk ontzettend mooi lijken dat je woonkamer in meerdere kleuren kunt verlichten. (bijv. warm wit bij de eethoek, andere kant van de woonkamer iets zacht rood of blauw bij de TV banken )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Toen was dat wrs elke led aan een rgb led controller chip, nu kun je dat met seriele leds doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat is een seriële LED? Als je zoiets wil ontkom je volgens mij niet aan een controller chip per RGB LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik_97
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-05 13:33
Wat Damic waarschijnlijk bedoelt is een ledstrip waar iedere RGB-led een aparte controller heeft ingebouwd, maar dat er 1 cenrale controller is die data naar de eerste led stuurt, en deze stuurt weer door naar de volgende, deze weer naar de 3e etc. De meest bekende varianten zijn de WS2801/WS2811/WS2812 ledstrips. Dit zijn zogenaamde 'addresseerbare ledstrips'. Iedere led heeft dus zijn eigen addres en kan dus een specifiece kleur krijgen met het juiste commando. Daar wordt vaak iets van een arduino of andere microcontroller gebruikt om het aan te sturen.

Ik weet alleen niet of de door mij genoemde varianten net zo fel zijn als die in het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandamhuis
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-09 21:51
@Madshark Ik ben nu ook bezig om een kast te bouwen. Hierin worden ook ledstrips verwerkt. Zelf gebruik ik de WS2812b samen met de Particle Photon. Zodat ik hem makkelijk kan besturen via het internet / telefoon.

Als je voor een Particle Photon kiest, kan ik je wel een voorbeeld code sturen.

[ Voor 16% gewijzigd door daandamhuis op 15-01-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@hierboven
Aah thnxs, ja, eigenlijk niet eens zo bij stilgestaan, ieder led met eigen controller.
Thnxs voor de type nummers Erik, weet ik in iedergeval in welke richting ik de hardware kan bestellen.
@daandamhuis, erg interessant! Je schrijft dan zelf de code ?
Pagina: 1