Vraag

• Venuz
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-10-2023
Sinds maandag hebben mijn ouders een nieuw systeem in huis, waar ze erg blij mee zijn.

Wat nu 2x gebeurd is in slechts een paar daagjes tijd (waarvan 1x in mijn aanwezigheid op de eerste dag, maar ik dacht er toen nog niet direct wat van) is dat de PC ongevraagd naar het BIOS scherm gegaan is. Dus zonder dat hiervoor op een toets gedrukt is oid. Bij het sluiten van de BIOS start hij wel gewoon zonder morren door naar Windows.
Openen van de BIOS gebeurde niet tijdens gebruik v/d PC, maar bij starten van het systeem en zoals ik van mijn ouders begreep toen hij eigenlijk uit eigenlijk uit slaapstand moest komen.

Ik vind dit niet prettig, want ik wil niet dat mijn ouders uberhaupt met de BIOS te maken hebben. De PC moet zo laagdrempelig mogelijk voor hun zijn.

Na wat graven online, kwam iets over de CMOS batterij het meeste in de buurt, maar daarbij zou de bios elke boot te zien moeten zien. Dat is niet het geval en ook de tijd staat juist (1 minuut achter bij mij, maar niet noemenswaardig)

Ze hebben natuurlijk garantie en als het nu een derde maal gebeurd, dan zal ik samen met/namens hen contact opnemen bij de winkel.

Maar uiteraard hoor ik liever of iemand anders misschien hier ideeen over heeft. Misschien toch zo op te lossen (of juist niet).

Helaas kan ik suggesties niet instantly zelf proberen omdat we op 1,5 uur rijden van elkaar wonen, maar ik verzamel liefst zoveel mogelijk (of alleen die ene gouden), om bijv dit weekend daar naar te kijken of hen telefonisch te begeleiden als het niet al te complex is.

Het gaat om onderstaand systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 64,80€ 64,80
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 52,95€ 52,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 74,99€ 74,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 38,95€ 38,95
1Samsung Writemaster SH-224FB Zwart€ 12,64€ 12,64
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,13

Alle reacties

Verwijderd

Probeer eens een Uefi update mocht de laatste versie (F3) nog niet geïnstalleerd zijn.

• Venuz
Thanks! De versie die geinstalleerd staat is nog niet F3, maar F1 nog inderdaad.

Ik was in eerste instantie onder de indruk (ook na een gesprek hierover bij de winkel) dat deze niet perse een update nodig had. Volgens de supportlijst valt de G4400 in principe al onder F1 en F2/F3 bestaan uit CPU Microcode updates.

... Maar om eerlijk te zijn zou het fijn zijn als dit inderdaad met de update op te lossen is!

Zou zo'n CPU Microcode update mogelijk ook de bestaande CPU's ondersteuning verbeteren of geldt dat echt alleen voor nieuwe toevoegingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Venuz op 14-01-2016 23:33 ]

Verwijderd

Venuz schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:32:
Thanks! De versie die geinstalleerd staat is nog niet F3, maar F1 nog inderdaad.

Ik was in eerste instantie onder de indruk (ook na een gesprek hierover bij de winkel) dat deze niet perse een update nodig had. Volgens de supportlijst valt de G4400 in principe al onder F1 en F2/F3 bestaan uit CPU Microcode updates.

... Maar om eerlijk te zijn zou het fijn zijn als dit inderdaad met de update op te lossen is!

Zou zo'n CPU Microcode update mogelijk ook de bestaande CPU's ondersteuning verbeteren of geldt dat echt alleen voor nieuwe toevoegingen?
Moederbordfabrikanten verbeteren vaak ook de stabiliteit en vermelden lang niet altijd elke verbetering in een changelog.
Dus in ieder geval het proberen waard.

• Venuz
Thanks, dat is dan inderdaad het proberen waard!