Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouwhuis thuisnetwerk voor gebruik glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:27
Ik ben niet zo thuis (lees: Helemaal niet) in thuisnetwerken en dergelijke.

Mijn situatie:

Er word hier momenteel een groot huis gebouwd, circa 13x20 meter met één verdieping.
Voorlopig zullen we het nog moeten met een simpele dsl lijn en satelliet tv, maar er is hier een initiatief bezig om glasvezel te brengen.

Dus wil ik graag op de toekomst voorbereid zijn en een netwerk aan leggen oa voor de tv's en (draadloos) internet. Ik gebruik bij voorkeur Apple apparatuur maar misschien hebben jullie een beter advies?

Nu heb ik wat vragen, hopelijk kunnen jullie mij daarmee helpen.

Welke categorie kabels?
Moeten er twee kabels naar de inbouwdozen voor twee aansluitingen, of kan je dat splitsen? (ip tv, wifi)
Wat voor patchkast? (Is dat nodig?)
Hoe van router (airport extreme) naar de patchkast en naar de airport express?
Hoeveel meter kabel kan ik gebruiken zonder verlies?
Zou een airport extreme de hele benedenverdieping en bovenverdieping kunnen bereiken, of heb ik dan meerde expressen nodig? Verdiepingsvloer is goed dik...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Een paar antwoorden:

Welke categorie kabels?
CAT 6A als je nou toch bezig bent...

Moeten er twee kabels naar de inbouwdozen voor twee aansluitingen, of kan je dat splitsen? (ip tv, wifi)
Ja, twee kabels, en eventueel een glasvezel kabel meenemen (nu nog niet nodig, maar over een jaar of 10 wel)....

nee, is niet nodig. één switch van 24 poorten, en één router is voldoende.

Geen idee, ik doe niet aan apple spullen. Alleen Cisco, Mikrotik, Ubiquity etc...

Is niet van toepassing bij zulke afstanden. UTP kan makkelijk tot 150 - 200 meter zonder problemen.

Zou een airport extreme de hele benedenverdieping en bovenverdieping kunnen bereiken, of heb ik dan meerde expressen nodig? Verdiepingsvloer is goed dik...
Ja, liever twee access points. En dan dual band.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom twee kabels? Vrijwel alle providers zijn nu al aan het switchen naar methoden om zowel internet als tv over dezelfde kabel te leveren. Ook glasvezel trekken is onzin, zorg eerder dat je genoeg ruimte hebt in de leiding om extra kabels bij te trekken. Ook niet van die flexibele leidingen gebruiken maar gewoon stevige en ruime leidingen waar met gemak twee of drie ethernet kabels in passen.

Gewoon zorgen dat je vanaf een centraal punt (meterkast bijvoorbeeld) naar elke kamer twee loze leidingen hebt lopen. Tenzij je een extreem groot huis hebt is die afstand nooit groter dan 100 meter dus qua kabellengte zit je altijd veilig. En die laat je idealiter tegen over elkaar uitkomen in de kamer zodat je niet de halve kamer moet overbruggen als je toch aan de andere kant van de kamer je tv wilt aansluiten. Zorg dat de leidingen ook lekker ruim zijn, een 3/4 is minimum maar liefst 1" of groter.

En de invulling van de kabels zie je dan wel als je er woont. Een kabel is zo bij getrokken zolang je de juiste leidingen maar hebt liggen. Ook kan je later makkelijk zien of je alles met een enkele accesspoint red of niet. Waarom nu al twee kopen als later blijkt dat eentje voldoende is voor je eisen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:06

D4NG3R

kiwi

:)

CAT6a of CAT7, het ligt voornamelijk aan het bedrag wat je er aan uit wil geven.
Ja.
Indien je erg veel kabels gaat trekken en de boel strak wil houden in de meterkast (of waar de boel ook uit komt) kan je overwegen om een patchpanel te kopen, even snel uit de pricewatch geplukt: pricewatch: Digitus CAT 6 patch panel
1 kabel van LAN naar een switch welke weer doorgaat naar alle aansluitingen.
Er treed geen 'verlies' op, het werkt of wel of niet. CAT6a en 7 zijn allebei rated om tot zo'n 100m stabiel 1Gbit te kunnen leveren.
Dat ligt nogal aan de dekking, het gebruik van 2.4- of 5Ghz etc.

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:17:
Is niet van toepassing bij zulke afstanden. UTP kan makkelijk tot 150 - 200 meter zonder problemen.
BASE-T en TX zijn rated tot 100m...

Tsurany schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:29:
Waarom twee kabels? Vrijwel alle providers zijn nu al aan het switchen naar methoden om zowel internet als tv over dezelfde kabel te leveren.
Beetje zinloos om zo'n soort inbouwdoos:
Afbeeldingslocatie: http://www.utp-kabel.nl/media/catalog/product/cache/5/small_image/220x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/o/voorzet_roline.jpg_1.jpg
niet te voorzien van 2 kabels of om een gesplitste kabel te gebruiken denk je niet? :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Een provider als bijv KPN maakt gebruik van VLANS....dar heb je 2 kabels nodig of een smart switch...dan lijkt me 2 kabels goedkoper/beter.

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Verwijderd

Je kan natuurlijk bij iedere doos, een managed switch neerzetten met VLAN's etc.... maar waarom zou je? Als je NU alles erin kan trekken heb je later (lees: 10 jaar of 15 jaar) geen problemen, als er strak 3D, 4D of 5D of whatever "D" komt en dan toch meerdere Gbit nodig heeft. 10 jaar geleden hadden we ook allenmaal voldoende aan 100 MBit (nu trouwens ook, alleen iedereen wordt gek hiervan en wilt Gbit, terwijl geen enekel applicatie er is die dat haalt..... maar goed...)

Bij de groothandel zijn flexibele buizen te koop, met daarin al CAt 6A kabels ering getrokken. Lekker makkelijk.

Maar later erin trekken in een 19 mm buis kan ook wel hoor (wel glijmiddel gebruiken).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2016 20:38 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:37:
10 jaar geleden hadden we ook allenmaal voldoende aan 100 MBit (nu trouwens ook, alleen iedereen wordt gek hiervan en wilt Gbit, terwijl geen enekel applicatie er is die dat haalt..... maar goed...)
10 jaar terug werd de 10Gbit standaard neergezet en zaten verreweg de meeste consumenten LAN's al op 1Gbit te communiceren. Voor steeds meer huishoudens is ook 1Gbit een tekortkoming aan het worden maar is 10Gbit gewoonweg nog steeds onbetaalbaar.

Geen enkele applicatie haalt de 100Mbit? Nog nooit iets gedownload of van punt A naar punt B in een netwerk verplaatst? Nog nooit geprobeerd om 4K te streamen met meer dan 1 gebruikers in je huishouden? :F

Verwijderd

D4NG3R schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:41:
[...]

10 jaar terug werd de 10Gbit standaard neergezet en zaten verreweg de meeste consumenten LAN's al op 1Gbit te communiceren. Voor steeds meer huishoudens is ook 1Gbit een tekortkoming aan het worden maar is 10Gbit gewoonweg nog steeds onbetaalbaar.

Geen enkele applicatie haalt de 100Mbit? Nog nooit iets gedownload of van punt A naar punt B in een netwerk verplaatst? Nog nooit geprobeerd om 4K te streamen met meer dan 1 gebruikers in je huishouden? :F
Wat ik bedoelde, dat er gaan applicatie is die Gbit haalt. Jawel kopiëren gaat wel sneller, maar waarom zou je? Je download het meteen naar je NAS / media player / server, en stream het van daaruit. Iedere 4 K stream haalt zeg maar 50 - 80 Mbps. Dus die 100 Mbps is zat. Het gaat om de gekoppelde (geaggregeerde) snelheid (en die zit meestal als een Gbit (glas) poort aan een server etc....

Verwijderd

D4NG3R schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:41:
[...]

Nou... huishoudens waarvoor 1Gb krap aan het worden is .... Dat is misschien een beetje overdreven. Hoeveel huishoudens zouden naast hun 500Mb download en 200 Mb streaming nou tegen issues ondervinden met maar 200 Mb naar hun NAS? Volgens mij heb je dan serieuzere problemen.

Ga zeker geen kabels trekken die je niet binnen afzienbare tijd nodig hebt. Je zult net zien dat we over 10 jaar een heel ander soort glasvezel gebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exact. Liever een loze leiding extra die tzt naar op dat moment relevante behoefte ingevuld gaat worden dan nu allerlei kabels trekken waarvan allerminst zeker is of je ze ooit gaat gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op zich heb je gelijk dion. Een extra leiding zou wel handig zijn. En uiteraard een trekkoord (meestal een 1,5 mm2 zwarte draad) meetrekken in de buis. Zodat later alleen een trekveer aan die zwarte draad vastgemaakt hoeft te worden, en klaar....

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:46:
Wat ik bedoelde, dat er gaan applicatie is die Gbit haalt.
En dat is relevant? Jij geeft enkel aan dat geen enkele app 1Gbit haalt (Wat al niet helemaal klopt, maar okay voor 99% van de consumenten inderdaad niet het geval is) en lijkt daarmee aan te geven dat 100Mbit maar voldoende is. En dat is dus gewoon niet het geval.
Jawel kopiëren gaat wel sneller, maar waarom zou je? Je download het meteen naar je NAS / media player / server, en stream het van daaruit.
Waar heb je het over? Ik heb het over verplaatsen van content over het algemeen, of dat nou een bestand van 1MB of 10TB is maakt geen bal uit, de limiet van de snelheid is al een tijdje niet meer de storage in een PC maar het netwerk.
Iedere 4 K stream haalt zeg maar 50 - 80 Mbps. Dus die 100 Mbps is zat.
Over het algemeen deel je een LAN met meerdere mensen.
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:51:
[...]

Nou... huishoudens waarvoor 1Gb krap aan het worden is .... Dat is misschien een beetje overdreven. Hoeveel huishoudens zouden naast hun 500Mb download en 200 Mb streaming nou tegen issues
Het aantal consumenten dat echt baat zal hebben bij >1Gbit is inderdaad klein, maar wel groeiend.

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

En bij deze weer een scala aan mogelijkheden....maar wat het de TS nou echt nodig.

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

D4NG3R schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:33:
Beetje zinloos om zo'n soort inbouwdoos:
[afbeelding]
niet te voorzien van 2 kabels of om een gesplitste kabel te gebruiken denk je niet? :+
Beetje zinloos om ze te voorzien van 2 kabels als je er maar 1 nodig hebt. Je kan altijd later die tweede erbij trekken. Zeker als je in elke kamer twee aansluitmogelijkheden wilt, dan moet je al vier kabels per kamer trekken. Duur grapje ;)
Waterlelie schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:37:
Een provider als bijv KPN maakt gebruik van VLANS....dar heb je 2 kabels nodig of een smart switch...dan lijkt me 2 kabels goedkoper/beter.
KPN wilt juist toe naar een situatie waarbij dat niet meer nodig is (routed IPTV, standaard voor nieuwe aansluitingen). Moet je switch enkel IGMP snooping ondersteunen om bandbreedte te besparen van het multicast verkeer. Dat gaat anders naar iedere aansluiting toe. Is verder niet erg maar wel zonde als het niet hoeft. Maar dan kan je op elk aansluitpunt gewoon een digitale ontvanger of een ander systeem aansluiten.
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:37:
Bij de groothandel zijn flexibele buizen te koop, met daarin al CAt 6A kabels ering getrokken. Lekker makkelijk.
Als je iets niet moet gebruiken zijn het flexibele buizen. Ze zijn een stuk zwakker waardoor ze al snel gaan knellen en je kabels vast zitten. Zeker als je die CAT 6A ooit wilt vervangen is dat niet fijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 14-01-2016 21:45 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Wouter36
Bedankt voor de input in ieder geval, ben al wat wijzer geworden.

Maar er zijn dus verschillende ideeën en mogelijkheden, maar er komen dan ook weer vragen boven. Moeten de tv's apart aangevoerd worden vanaf de modem op een speciale poort of kan je alle poorten daarvoor gebruiken?

Ik verwacht binnen nu en maximaal twee jaar hier glasvezel, daarmee wil ik graag op vier tv's kunnen kijken.
En in het hele huis draadloos (snel) internet, en dus vooral op de toekomst voorbereid zijn. Ik ben zelf niet zo handig en nu is de boel nog kaal en kan ik alles gelijk goed laten aanleggen.

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

Tsurany schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:43:

KPN wilt juist toe naar een situatie waarbij dat niet meer nodig is (routed IPTV, standaard voor nieuwe aansluitingen). Moet je switch enkel IGMP snooping ondersteunen om bandbreedte te besparen van het multicast verkeer. Dat gaat anders naar iedere aansluiting toe. Is verder niet erg maar wel zonde als het niet hoeft. Maar dan kan je op elk aansluitpunt gewoon een digitale ontvanger of een ander systeem aansluiten.
Routed is om de iTV-ontvanger "directer" op internet te zetten zodat nu ook apps als youtube en netflix werken.
Met een IGMP-switch(domme switch) werkt je zolang je je switch niet teveel belast, maar dit was ook al vóór routed.

Verwijderd

Wouter36 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:47:
Bedankt voor de input in ieder geval, ben al wat wijzer geworden.

Maar er zijn dus verschillende ideeën en mogelijkheden, maar er komen dan ook weer vragen boven. Moeten de tv's apart aangevoerd worden vanaf de modem op een speciale poort of kan je alle poorten daarvoor gebruiken?

Ik verwacht binnen nu en maximaal twee jaar hier glasvezel, daarmee wil ik graag op vier tv's kunnen kijken.
En in het hele huis draadloos (snel) internet, en dus vooral op de toekomst voorbereid zijn. Ik ben zelf niet zo handig en nu is de boel nog kaal en kan ik alles gelijk goed laten aanleggen.
Zal afhangen van wanneer je dat laat doen en bij welke provider. In de toekomst zal alles over 1 kabel kunnen gaan, zoals hierboven reeds gezegd. Op dit moment is het nog afhankelijk van welke provider.

Wil je voorbereid zijn op de toekomst, trek naar elke tv 1 CAT6A kabel en voorzie 1 lege leiding waar je later eender welke kabel nog kan doortrekken.

Zorg vooral dat je voldoende aansluitpunten voor je draadloos internet hebt. Per verdieping minstens 1, afhankelijk van het aantal muren tussen je aansluitpunt en de ontvanger (=locatie waar je laptop/tablet/computer zal staan) meerder aansluitpunten per verdiep. Een 230V stopcontact hoef je niet noodzakelijk te voorzien. Er zijn vele, en goede access points die op PoE werken en hun stroom van de UTP kabel halen.

Verwijderd

Ja, en zet die lege buizen in het plafond, zeg maar in het midden van het perceel (of twee als het heel groot is). Oh wacht, ik zie het al... 13 x 20 meter. Dan zou ik voor twee aansluitingen in het plafond gaan. Op 6,5 meter en eentje op 13 meter van de langste kant. Zo heb je ze symmetrisch verdeeld.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:12
Mijn advies zou in ieder geval zijn:
Naar iedere ruimte minstens 1 loze leiding (grotere ruimtes minstens 2)
Denk ook na over de mogelijkheden waar jij je TV-meubel e.d. wilt hebben laat ook daar iig 1 (zoniet 2) loze leiding naartoe leggen.
Denk evt. ook aan tv in de keuken/eet gedeelte van de kamer, om daar loze leiding naartoe te leggen.
Als je al een idee hebt voor een werkkamer oid ook minstens 2 loze leidingen.
Evt. kan je ook nog voorzien in een loze buis richting je buitenmuur, dit ivm. de mogelijke dekking in je tuin.

Als je het netjes wilt doen probeer je ook loze buis in het plafond aan te laten leggen om daar evt. Accespoints op te hangen (vermoed 2 minstens voor benedenverdieping).

Het heeft dus wel baat als je je huis al deels inricht (in je hoofd) zodat je enigzins kan bepalen waar iets wel en niet mag/moet komen.

Gebruik MINSTENS 3/4" leiding (19mm) of liever nog iets groter. (bijv 1" (25mm))
Voorkom haakse bochten! en gebruik dus flauwe bochten (bijv in pasklare stukken 2x 45 graden ipv. 1x 90 graden)
En geheel uit den boze is flexbuis! als je graag wilt (leren) tieren en vloeken moet je dat gaan gebruiken, daar ga je heel veel ellende mee krijgen als je daar (nieuwe) kabels in wilt gaan trekken.

Je hoeft de leidingen e.d. nog niet gelijk laten te vullen met kabel, dit kan je later ook doen wanneer je daadwerkelijk alles bepaald, je zal vast wel een goede vriend/kennis/whatever hebben die je kan voorzien in een trekveer en hulp bij het invoeren/trekken van kabels :)

Het afmonteren in de meterkast is natuurlijk best wel geil :+ 8) als je dat in een patchpaneel (in patchkast/rek) doet, maar is geen broodnodige zaak.

Je airport extreme kan je evt gewoon als router gebruiken, maar zal je tzt achter komen of dit goed werkt (je hebt deze toch al ja? >:) :P )
Als deze niet voldoet kan je altijd nog wat nieuws aanschaffen

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je het echt in 1x goed wilt doen, idd die plafondleidingen niet vergeten nee. AP op plafond is in vrijwel alle opzichten superieur aan gepruts op tafel/vloerniveau, maar een totale crime om achteraf alsnog te regelen als je er in deze fase niet aan denkt.

Oslik blyat! Oslik!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21
Zoals gebruikelijk met dit soort topics op Tweakers schiet een deel van de reacties door naar complete over-kill, zeker als je het in perspectief plaatst van waar de TS om vraagt.

Ik vraag me wel af hoe de mensen die 1"buizen aanraden, dat af willen gaan werken. Want bij mijn weten gaan inbouwdozen niet verder dan 3/4 inch aansluitingen. En zonder inbouwdoos heb je ook geen mogelijkheid om je schakelmateriaal fatsoenlijk te monteren.

• Wouter36
Dat buizenverhaal laat ik aan de elektricien over. Die zegt er ervaring mee te hebben, iets over stugge kabels lsa platen enz.

Even samenvattend dus word er aangeraden:
Utp cat6 of hoger
Naar elke tv één kabel en ruimte genoeg houden voor een tweede.
Op de vliering twee kabels voor accespoints. Beneden gaat dat helaas niet in het plafond. De hele begane grond red ik niet met een extreme ben ik bang? Mis ik nog wat?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De begane grond kan je wellicht prima redden met een enkele access point. Sterker nog, het hele huis kan je wellicht prima redden. Erg afhankelijk van layout en gebruikte bouwmaterialen, kwestie van meten dus.

En let er ook op dat je tv lang niet altijd een vaste plek heeft. Dus in alle kamers op de boven verdieping twee aansluitingen tegen over elkaar. Dan hoef je nooit meer dan een enkele hoek om.
Oilman schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:34:
Ik vraag me wel af hoe de mensen die 1"buizen aanraden, dat af willen gaan werken. Want bij mijn weten gaan inbouwdozen niet verder dan 3/4 inch aansluitingen. En zonder inbouwdoos heb je ook geen mogelijkheid om je schakelmateriaal fatsoenlijk te monteren.
Maakt toch niet direct uit? Dan is je aansluiting wellicht wat smaller maar dan heb je in de rest van de buis wel veel meer ruimte.

[ Voor 38% gewijzigd door Tsurany op 15-01-2016 14:08 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
My 50 cents.

CAT7 is onzin (alleen zinnig als er grote kabelbundels liggen en ze elkaar kunnen storen).
Neem dus gewoon Cat6

Eis beslist 3/4 buis en geen flexibele buis en luister niet naar een installateur als hij iets anders zegt.

Leg gewoon naar elke doos twee kabels, achteraf kabel erbij lijkt slim is ontzettend dom.
Tijdens de bouw fluitje van een cent, later veel ellende.
De prijs van kabel is echt verwaarloosbaar ten opzichte van de rest.

Opmerking over AP aansluitpuinten in het plafond is wel terecht, maar bedenk dat je dan ofwel ook stopcontacten moet hebben of verplicht Poe accesspoint en Poe sitch (of injectors) nodig hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Wouter36
Ap komen op de vliering. Daar moeten sowieso lichtpunten komen dus een extra stopcontact is geen probleem.

Verwijderd

Wouter36 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:19:
Ap komen op de vliering. Daar moeten sowieso lichtpunten komen dus een extra stopcontact is geen probleem.
Jah, maar voor het esthetische is poe netter ;) mijn vriendin zou m'n nek wringen als ik een stopcontact in het midden van de plafond steek ;) utp kan je netjes achter de ap verbergen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21
Tsurany schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 14:05:
En let er ook op dat je tv lang niet altijd een vaste plek heeft. Dus in alle kamers op de boven verdieping twee aansluitingen tegen over elkaar. Dan hoef je nooit meer dan een enkele hoek om.

[...]

Maakt toch niet direct uit? Dan is je aansluiting wellicht wat smaller maar dan heb je in de rest van de buis wel veel meer ruimte.
In de gemiddelde Nederlandse maat slaapkamer is een aansluiting op 1 plek echt wel voldoende. Meestal ben je toch beperkt in de mogelijke opstellingen door schuine dakvlakken, deuren, ramen, enz.

Een 1 inch buis krijg je niet fatsoenlijk aangesloten, daar zal je een tussenstukje voor moeten fabriceren. Dat moet je allemaal lijmen, want als het losschiet ben je niet vrolijk. Maar wat win je nu door af te wijken van de standaard? Door een 3/4 inch buis krijg je zonder probleem 2 CAT 6 kabels, of CAT 6 + fatsoenlijk COAX. Wat schiet je dan op met een dikkere pijp, je kan meer toch niet kwijt op 1 doos aan aansluitingen.
Ben(V) schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:05:
Leg gewoon naar elke doos twee kabels, achteraf kabel erbij lijkt slim is ontzettend dom.
Tijdens de bouw fluitje van een cent, later veel ellende.
De prijs van kabel is echt verwaarloosbaar ten opzichte van de rest.
Maar zo zijn er erg veel punten tijdens een verbouwing die uiteindelijk allemaal wel opgeteld worden.
Pagina: 1