Gira Enet server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-04-2021
Beste,

Een aantal verschillende forums doorgespit,
maar niet echt in detail iets over de Gira Enet server kunnen vinden.

Ik ben in het bezit van een Gira Enet server. (+ 2 externe antenne's)
Hierbij heb ik in mijn huis
14 draadloze schakelaars
3 draadloze schakelaars voor Jalozieen

Tevens heb ik 2 3-voudige schakelaars. (hier wil ik scene's meemaken)

Het inloggen op de server via de PC werkt goed.
Ik krijg alles aangemeld en ook scene's aanmaken lukt goed.

Echter het inloggen via de App lukt mij niet.
Iemand die hiervoor tips heeft?

Als er nog andere tips of advies of ervaringen zijn met de Enet server hoor ik die graag.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er zijn niet veel mensen die eNet gebruiken maar wellicht kan Cobaltjeh je helpen, hij gebruikt ook Gira eNet (zie het stuk in het groene kader op deze pagina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Linkje van Gira zelf,
http://katalog.gira.de/nl...att.html?artikelnr=530100

Zou ff de tutorial doorlopen en/of vraag bij Gira NL neerleggen ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bartuitlauwe schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:18:
Echter het inloggen via de App lukt mij niet.
Iemand die hiervoor tips heeft?
Nu ben ik niet héél bekend in de wondere wereld van Domotica e.d, maar ik denk wel, dat je dus blijkbaar iets hebt, wat je test, maar wat niet werkt.

Welke app gebruik je? Wat is de foutmelding die je krijgt? Schrijft de server een log weg? Zo ja, wat staat er in de logfile, waarom het inloggen niet lukt? Echt tips kunnen we je dus nog niet geven, omdat enkele details missen.

Ik neem aan dat de app op een telefoon staat, is deze wel verbonden in het lokale netwerk? Anders zul je een portforward moeten doen om de login goed te kunnen laten werken. Het is dan wel verstandig om dat via een beveiligde verbinding te doen, uiteraard. :)

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 14-01-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
Mijn vraagstelling is inderdaad summier.

Ik heb ingelogd op de enet server en hem ingesteld op WLAN.
Dat is gelukt.
Met de PC kan ik ook draadloos inloggen op de server.

De PC en smartphone/Ipad zitten allemaal op hetzelfde lokale netwerk.
Met de PC kan ik inloggen op de server.
Echter via de App: Gira Enet Mobile gate vindt hij niks en kan ik dus ook niet inloggen.
Deze app zou de server moeten vinden.

Handmatig een configuratie aanmaken lukt ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door bartuitlauwe op 14-01-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:18
Ik ben zelf ook bezig om Gira eNet thuis uit te rollen, voor gebruik van de app is volgens mij de Mobile Gate (hardware) een vereiste. Het is mij op dit moment nog niet duidelijk in hoeverre de Mobile Gate en eNet server met elkaar integreren. Ik heb mijn dimmers met eNet opzetstuk aangemeld bij zowel de eNet server als de Mobile Gate. Wellicht kun je binnen eNet server gedefinieerde scenes weer via de Mobile Gate (en dus via de app) activeren maar dit is voor mij ook nog iets om uit te zoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door MeatGrinder op 27-01-2016 14:31 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
Ben inmiddels wel wat verder via de Gira Hotline

De Enet Mobile Gate app is alleen voor de Mobile Gate. En werkt niet met de Enet Server.

Op de enetserver zit ook een visualisering en daar mee kun je het dus van buitenaf bedienen. (en ook via wifi)

Jij hebt dus zowel een Mobile Gate als een Enet server. Dat is volgens mij niet nodig behalve als je perse van de app gebruik wilt maken. Maar met de app kun je dus niet van buiten af de server bedienen.
Ik wil het wel graag eenduidig houden. En dus alleen de visualisatie van de server gebruiken.
(als je toevallig goede argumenten hebt waarom de mobile gate veel handiger is hoor ik dat graag. Die heb ik namelijk nog niet aangeschaft)

Ik kan hem nu wel via Wifi benaderen, echter via internet lukt dat nog niet.
Bij het remote gedeelte op de Enet server zit nog een bug, die stuurt je nu naar een verkeerde website.
Maar dat zou met de nieuwere versie opgelost moeten zijn.

Welke versie zit er nu op jou Enetserver? Bij mij is dat nu 1.2.35404
Maar er is blijkbaar een nieuwere versie 1.3
Via de Enetserver krijg ik die echter niet gevonden.

Blijkbaar moet ik nog iets open zetten zodat hij kan communiceren,
ben dat nu aan het uitzoeken op mijn Experia box V8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatGrinder
bartuitlauwe schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:56:

De Enet Mobile Gate app is alleen voor de Mobile Gate. En werkt niet met de Enet Server.
Je kan de Mobile Gate wel draadloos koppelen aan de eNet server voor het configureren van bijvoorbeeld de IP gegevens. Maar dat heeft inderdaad weinig toegevoegde waarde.
Op de enetserver zit ook een visualisering en daar mee kun je het dus van buitenaf bedienen. (en ook via wifi)
Wat bedoel je precies met van buitenaf? Door middel van een port-forwarding naar de eNet server of indirect via een cloud service van Gira?
Jij hebt dus zowel een Mobile Gate als een Enet server. Dat is volgens mij niet nodig behalve als je perse van de app gebruik wilt maken. Maar met de app kun je dus niet van buiten af de server bedienen.
Ik wil het wel graag eenduidig houden. En dus alleen de visualisatie van de server gebruiken.
(als je toevallig goede argumenten hebt waarom de mobile gate veel handiger is hoor ik dat graag. Die heb ik namelijk nog niet aangeschaft)
Ik heb nog maar net naar de visualisering gekeken en dat ziet er op zich ook wel OK uit, de app is qua interface aantrekkelijker. Door het ontbreken van (verregaande) integratie tussen eNet server en de app denk ik dat ik uiteindelijk ook de visualisering zal gaan gebruiken.
Ik kan hem nu wel via Wifi benaderen, echter via internet lukt dat nog niet.
Bij het remote gedeelte op de Enet server zit nog een bug, die stuurt je nu naar een verkeerde website.
Maar dat zou met de nieuwere versie opgelost moeten zijn.
Ik gebruik een VPN oplossing en daarmee kan ik zowel de app als de visualisering op afstand gebruiken.
Welke versie zit er nu op jou Enetserver? Bij mij is dat nu 1.2.35404
Maar er is blijkbaar een nieuwere versie 1.3
Via de Enetserver krijg ik die echter niet gevonden.
Ik ben net ge-upgrade naar 1.2.35404, ik ben niet bekend met een 1.3 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
Bedankt voor je antwoorden.
MeatGrinder schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 22:35:
Wat bedoel je precies met van buitenaf? Door middel van een port-forwarding naar de eNet server of indirect via een cloud service van Gira?
Ik doelde hier op port-forwarding. Jij doet dit al via een VPN oplossing.
Bij mij moet ik dat nog opzetten. (heb daar nog weinig ervaring mee)
Via de cloud-service van Gira moet het ook werken, maar doe het liever via port-forwarding.

Via welke webbrowser open jij de visualisering? Met Firefox krijg je bijna de complete browser op je scherm. Echter blijf je de balk zien waar je het IP-adres intikt van je enet-server.
Het is mooier als je alleen puur de visualisering op je scherm krijgt.
Heb jij hier een goede suggestie voor?

Volgens Gira is versie 1.3 nu aanwezig voor de Enet server.
Het gedeelte remote zou dan goed moeten werken,
en tevens is de visualisatie verbetert en werkt die sneller.
Zojuist contact gehad met Gira, Er zat echternog een bug in waardoor deze weer offline is gehaald.
Morgen zou hij weer online moeten staan en kunnen we hem downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
Ik heb zojuist versie 1.3.37307 gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 21:48
Heb thuis ook de Gira Enet Server (530100) diverse schakelingen aangemaakt en is bedienbaar via de browser (intern netwerk) echter de Gira Server app (iPhone, iPad) krijg ik niet aan de praat. Hep het ip nummer ingevuld bij adres en gebruikersnaam en wachtwoord maar er gebeurt niets ook geen foutmelding?

Hoe hebben jullie het aan de praat gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeatGrinder
zxr king schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:06:
Hoe hebben jullie het aan de praat gekregen
Je hebt voor gebruik van de app de Gira Mobile Gate (530500) nodig, dit is hierboven in de thread ook besproken. Je kan de Mobile Gate en de eNet Server zien als separate oplossingen. Ik heb zowel de eNet server als de Mobile Gate maar ik ga waarschijnlijk voornamelijk gebruik maken van de visualisatie van de eNet server omdat ik anders alles dubbel moet configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Hmmm, de Mobile gate heb ik ook. Inhad juist de ene server aangeschaft zodat ik de server app kon gaan gebruiken omdat deze meer functies heeft en er beter uitziet. De ene server kan ik dus blijkbaar enkel via de pc/browser bedienen en dus niet met iPad of iPhone? Zal van de week me vriend van Gira nog wel even bellen voor uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
Ik heb alleen de server. Er is blijkbaar geen app die met de server werkt.
Je moet dan inloggen op het ip-adres of via de gira cloud.

De gira enet app werkt alleen met de mobile gate. Maar de mobile gate en server werken weer niet samen.

Wel heeft de server veel meer mogelijkheden. Ik dacht eerst dat de server ook met een app te bedienen was. Als je nog wat meer info van je vriend hebt hoor ik her graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 874583

Ben er ook ingestonken, eerst de G1 welke zou moeten werken met de eNet server (vond de interface handig en een schitterende afwerking) maar wat bleek ... werkt niet en gaat niet komen in de toekomst, alleen KNX. Jammer jammer 8)7 . Toen dus zonder aan de slag, de enet interface ios werkelijk uit het jaar blok, dus kijken of er een app beschikbaar is, ja wel maar ook deze werkt niet, je moet de Mobile Gate aanschaffen ....weer een paar honderd over de balk. goed na een aantal dagen alles binnen, toevallig ook de RGBW strippen binnen dus aan de slag. Tot mijn verbazing dus geen :( :? RGB beheer, ook geen RGB dimmer beschikbaar. Dat noemt zich een modern systeem. Ik ben dan ook zeer teleurgesteld en honderden euro's armer dag Gira met je eNet wat een .... zooi. Dus nu opzoek naar iets anders !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
Het is niet zo uitgebreid als jij beschrijft.
Maar ik ben er toch wel tevreden over. Het werkt zeer stabiel en alles wat ik er mee wilt doen werkt.

De interface mag wel een keer flink geupdate worden jah. Die is inderdaad wel erg oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyH
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 22:54
Ik probeerde mijn enet server te updaten van 1.2.35008 naar 1.3.37307. Vanalles geprobeerd, maar kreeg steeds een archive invalid melding. Hotline van Gira bracht de oplossing: de tijd moest terug naar maart 2016.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Kick

Even een update, Gira Enet is nu Enet Smart Home geworden (samen met Jung). Je moet even naar de nieuwe site zodat je update 2.0 kan downloaden https://www.enet-smarthome.com/nl/
Er is nu voor iOS en Android een app zonder dat je de gateway moet hebben (deze komt te vervallen).

Let op! Lees even de diverse bijlagen voordat je update, om zo teleurstelling te voorkomen als niets meer werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door zxr king op 18-09-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
Dit ziet er goed uit.
Eindelijk een update waarbij de gebruikersinterface een stuk verbeterd is zo te zien.

Via de server vindt hij nog niet update 2.0
Misschien dat het nog even duurt voordat het wordt uitgerold.

Heb jij het al wel geinstalleerd?
Op update.enet-smarthome.com vindt je alle informatie betreffende updaten.
Blijkbaar vervallen er ook zaken. Ik ga me er eens in verdiepen.

Na even lezen:
Dat is een fikse update.
Voor de Enet server rond de 30 minuten en per actor ook nog eens 30 minuten. (dezelfde kunnen gelukkig tegelijkertijd)
Daarnaast worden ook alle scene's, bouwstenen en timers verwijderd.
Dus die moet je ook weer opnieuw aanmaken.
Dat wordt een paar avondjes hobbyen.

Verder werkt een mobile gate niet meer. (Ik was van plan om er 1 te kopen, niet meer nodig dus)
Aanwezigheidssimulatie werkt niet meer, dit moet voortaan via bouwstenen. (deed ik al, dus geen probleem)

Leuk klusje voor aankomend weekend.

[ Voor 64% gewijzigd door bartuitlauwe op 19-09-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
De update moet je van de site downloaden. Ik verwacht niet dat de update automatisch beschikbaar komt i.v.m. het vervallen van ondersteuning van diverse componenten. Het mooie scherm de control 9 wordt ook niet ondersteund omdat er nog geen nieuw windows software beschikbaar is. Een app voor tablet is ook nog? Niet beschikbaar. Via de browser kan je ook nog niets bedienen, enkel met je telefoon via de app is mogelijk. Ik verwacht op korte termijn meer info te krijgen, omdat ik service partner ben. Echter staat alles nog in de kinderschoenen.

De update duurd wel even en kan je beter ook niet in avond doen, de schakelaars moeten worden ge-updatet en werken niet!!! Tijdens de update. Voor de rest is alles 10x eenvoudiger instellen als voorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
Heb afgelopen weekend alles geupdate. Hij is inderdaad even bezig.
Heb het van de site gedownload en alles werkt weer.

Moet nu nog een aantal verbinden weer aanmaken. Dit kan inderdaad alleen via de app.
Maar dit werkt echt een heel stuk prettiger als voorheen.

Nu begint het qua gebruiksvriendelijkheid ergens op te lijken.
Ik ben er erg tevreden over.

Als je meer info hebt horen we het weer graag.

• zxr king
Klein beetje extra informatie:

Voor de Gira control 9 client is software versie 2 uitgekomen, deze software draait gewoon onder windows dus kan je gewoon installeren. Nadeel is wel dat deze niet fullscreen draait omdat hij ontworpen is voor 9 inch.

De browser versie welke we eerder konden gebruiken komt niet meer (tenminste. Staat. Niet op de planning)

Ipad / tablet versie van de software staat niet op de planning, maar ze gaan het wel overwegen om deze te maken (kan naar mijn idee niet zo moeilijk maar ja moet wel effe gebeuren)

Doordat ze nu met meerdere merken samenwerken / contact hebben zullen er in de toekomst meer draadloze schakelingen mogelijk zijn zoals o.a. Thermostaten.

De mooie G1 staat nog niet op de planning om uitgebracht te worden voor Enet ookal is mij dat voor 1 jaar terug wel toegezegd. Maar waarschijnlijk was toen nog niet bekend dat het hele enet verhaal op de schop ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardishield
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 09:52
@MeatGrinder
Je schreef: Ik gebruik een VPN oplossing en daarmee kan ik zowel de app als de visualisering op afstand gebruiken.

=> Welke VPN oplossing gebruik je? Ik gebruik OpenVPN, maar kan geen remote connectie maken met de Mobile Gate app. Ik kan wel remote connectie maken met de eNet server.

Moet je nog een port forwarden (zo ja, poort 443 of 444)?

Alvast bedankt voor je info. :)

----------------
12-11-2017: Opgelost. Ik moest poort 9050 in mijn router forwarden (UDP/TCP) naar het local IP adres van de Mobile Gate. Daarna toegang middels OpenVPN. :)
(In de Mobile Gate installatie assistent was bij "Poort (optioneel)" 9050 ingevuld.

[ Voor 24% gewijzigd door Ardishield op 12-11-2017 16:16 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

Is dat Enet systeem te koppelen aan homey of domoticz?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
@icecreamfarmer nee is niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Kleine update naar aanleiding van de Light+Building beurs in Duitsland:

* De Gira G1 bedieningspaneel komt eraan met ca. 1 maand is die beschikbaar
* Eind van het jaar software update zodat Tado thermostaten bedienbaar zijn vanuit de Enet app, instellingen zullen wel via Tado app gaan
* Er komt een software update voor de tablet zodat de app in landscape modus te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 781793

Even een vraagje, ik ben ook bezig met de Gira eNet Smarthome, maar wil nu een elektrisch rolgordijn gaan installeren zodat deze met de scenes van de verlichting mee kan. Weet iemand welke gordijn motor/bediening/schakelaar combinatie ik dan het beste kan gebruiken?
Over schakelaars kan ik wel iets vinden, maar over de motoren bijzonder weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Gira heeft een jaloezie schakelaar, dus als het elektrische rolgordijn werkt d.m.v. Schakelaar voor op en neer dan zou je er wat mee kunnen. In principe kan alles met een motor aangestuurd worden alleen is het soms iets meer werk om het aangesloten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
De Gira G1 is inmiddels beschikbaar zie ik.

Echter kost deze wel heel veel geld.
Dan kun je toch net zo goed een tabblad hiervoor gebruiken?

Verder ben ik bezig met de volgende instelling.
Ik heb mijn alarm ook op ENET gekoppeld.
Als het alarm erop gezet wordt gaan alle lampen uit.
Als het alarm af gaat, gaan alle lampen vol aan.

Nu wil ik als het alarm eraf gezet wordt dat er een x aantal lampen aan gaan.
Maar dit alleen als het donker is.
Bij Enet kreeg ik dit wel voor elkaar, maar met de Enet smart home kom ik er zo snel even niet uit.

Iemand hier een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
De G1 is inderdaad niet goedkoop maar is wel een erg mooi product vooral als je hem ook nog koppelt aan een intercom. Er is officieel nog geen tablet versie beschikbaar maar de app draait er wel op, op dit moment enkel in portrait -mode.

Je alarm probleem kan je vermoedelijk instellen in de app onder automatisering, regel maken en dan de als, dan, later functie instellen. en dat in combinatie met een scene. Alleen bij donker valt onder de zonsondergang instelling, ook al denk ik dat als het om een alarm gaat hij ook overdag gewoon alles moet laten branden maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 04-05 19:48
bartuitlauwe schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:44:
Nu wil ik als het alarm eraf gezet wordt dat er een x aantal lampen aan gaan.
Maar dit alleen als het donker is.
Bij Enet kreeg ik dit wel voor elkaar, maar met de Enet smart home kom ik er zo snel even niet uit.

Iemand hier een oplossing?
Ik heb hier ook lang mee lopen aanklooien, maar de oplossing is vrij simpel.
Je kan door middel van een tastsensor, bepaalde scenes in/uitschakelen. Dit kan ook met een tijdsturing.

Dus je maakt 2 scenes, eentje genaamd 'lichten aan bij alarm uit overdag' en 'licht aan bij alarm uit 's nachts'.
Vervolgens maak je een tijdsturing die overdag, de ene scene op actief zet, en de nachtscene uit. En natuurlijk het tegenovergestelde bij de nachttimer.

In onderstaande pdf, zie je ook op pagina 72 een voorbeeld met een aansturing van verlichting in een badkamer.
https://www.enet-smarthom...ndbuch_rz_NL_WEB_JUNG.pdf

En ik ben van plan om de G1 binnenkort te bestellen, ik zie dat de firmware al te downloaden is. _/-\o_
Wacht al 2 tot 3 jaar tot deze eindelijk te gebruiken is. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Cobaltjeh op 16-05-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Zojuist even de enet app op een oude android tablet gezet, en zie dat de app nu blijkbaar in landscape modus werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
Cobaltjeh schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:08:
[...]

Ik heb hier ook lang mee lopen aanklooien, maar de oplossing is vrij simpel.
Je kan door middel van een tastsensor, bepaalde scenes in/uitschakelen. Dit kan ook met een tijdsturing.

Dus je maakt 2 scenes, eentje genaamd 'lichten aan bij alarm uit overdag' en 'licht aan bij alarm uit 's nachts'.
Vervolgens maak je een tijdsturing die overdag, de ene scene op actief zet, en de nachtscene uit. En natuurlijk het tegenovergestelde bij de nachttimer.
Thanks. Met deze uitleg ben ik er uitgekomen.
Alleen maak je een regel actief/uit, niet een scène.

Het duurde alleen wat langer, want 1 relais was kapot vandaar dat ik er effe niet uit kwam.

@ Zxr king.
Als het alarm af gaat moet inderdaad alles aan ongeacht dag of nacht.
Als ik het alarm erop zet gaat alle verlichting uit.
Als ik het alarm er nu af zet gaan er alleen savonds een paar lampen aan, overdag niet.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 22:44
@icecreamfarmer
icecreamfarmer schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:11:
Is dat Enet systeem te koppelen aan homey of domoticz?
Beperkt te koppelen. Heb een rpi met domoticz en een enet gateway draaien.
https://github.com/ChristophFausak/node-enet-api
Dan kun je vanaf de pi commandline channels bedienen. Met een script wat ik vanuit domoticz aanroep kun je dan schakelen/dimmen

[ Voor 2% gewijzigd door The Gamblers op 27-05-2018 18:13 . Reden: Tag toegevoegd ]

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
The Gamblers schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:43:
Beperkt te koppelen. Heb een rpi met domoticz en een enet gateway draaien.
https://github.com/ChristophFausak/node-enet-api
Houd er wel rekening mee dat deze oplossing gebruik maakt van de enet gateway inclusief app. Deze zijn niet meer te gebruiken bij de nieuwe Enet smart home firmware + server, gezien er nu een nieuwe app is.
bartuitlauwe schreef op zondag 27 mei 2018 @ 08:56:
[...]

Thanks. Met deze uitleg ben ik er uitgekomen.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de G1.
Nice, goed om te horen. Zodra ik het geld kan missen voor de G1 zal ik mijn ervaringen hier natuurlijk even plaatsen.

[ Voor 29% gewijzigd door Cobaltjeh op 28-05-2018 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matjepet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:33
Met een aanstaande verbouwing, zijn we ook van plan om de eNet Smart Home server te laten installeren. Dit in combinatie met in ieder geval enkele GIra Zigbee Light Link wandzenders voor de verlichting. En in de toekomst willen we ook screens mee gaan aansturen en de thermostaat (Tado - of wellicht andere als ze compatible worden).

Ik heb op het forum reeds gevonden dat je Philips Hue lampen kan connecten met de wandzenders, welleswaar maximaal 10 (per schakelaar??). Ook lees ik hierboven dat bijvoorbeeld een Homey niet verbonden kan worden met de eNet server zelf.

Ik vroeg me echter af of er al ervaringen zijn, of wellicht dat mensen dit ook weten zonder het zelf te hebben: Is het eNet Systeem wel te gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld een Google Home/Assistent? Bijvoorbeeld om de (Hue) lampen aan te zetten met je stem? Dus dat zowel het eNet systeem als het Google Home systeem (Hue bridge) naast elkaar te gebruiken zijn.

Ik kan me namelijk voorstellen dat je naast de eNet server (en app) ook de Hue Bridge gebruikt en dat je beide systemen naast elkaar gebruikt. Dus dat je bijvoorbeeld middels de Gira wandzender lampen aan zet (in een bepaalde scene) en dat de Hue bridge doorheeft dat de lampen aan staan (in welke scene zal ie niet weten, want voor het eNet systeem staat dit op de server, voor Hue staat de scene in bridge omschreven). Maar dat je vervolgens wel (bijvoorbeeld via de Google Home – die communiceert met de Hue bridge) de lampen allemaal kan uitzetten, of in een andere scene. Of andersom, dus dat je je lampen hebt aangezet met Google Home (Hue bridge) en vervolgens met de Gira wandzender uitzet.

Aangezien de eNet server in mijn vraagstelling “vast” staat en dat de Google Home (Hue bridge) ook een ander soort systeem (Alexia, Ikea Tradfri) kan zijn, heb ik de vraagstelling in dit topic gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Standaard vanuit Gira / Jung is dit niet koppelbaar met andere systemen. Tevens is het enkel bedienbaar met de gira app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander_heijn
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-11-2024
Goedemiddag mede tweakers, :w
Het het topic even doorgelezen. Hoop wijzer geworden. Qua enet is er weinig over te vinden op forums. Ik ben zelf werkzaam in de elektrotechniek. Beetje plc ervaring maar nog niet echt ervaring met enet. Binnenkort krijgt een collega van mij ze sleutel nieuwbouw huis, en heeft gevraagt of ik enet kon installeren. Eens moet de eerste keer zijn en wat je niet kan, kan je leren is mijn motto.

We gaan op de begaande grond alle verlichtingsgroepen naar de meterkast bedraden
om daar actoren te plaatsen. Er komt een verlaagt plafond op de begaande grond, en dit leek me het beste alles in 1 centrale kast. Op de eerste en tweede verdieping kunnen we eventueel draadloze actoren gebruiken, daar was me collega nog niet over uit omdat niet alle kamers gebruikt gaan worden. Dit kunnen we in de toekomst dan nog verder uitbreiden.

Nu zat ik f rond te kijken maat alle Gira en Jung enet componenten kan je toch combineren? Die mobile gate is bij gira wel te vinden in de online catalogus en bij Jung kan ik er niks over vinden.

Standaard zit bij me collega al Jung as500 alpine wit in het huis. Dus willen we dit hrt zelfde houden.
In de woonkamer 2x 4voudige tastdimmers. Waarvan één 4voudige gebruikt gaat worden om de 4 verlichtingsgroepen apart te kunnen bedienen. En met de ander 4voudige willen we scènes maken.

Eventueel bij de deur nog een aanwezig afwezig tastschakelaar om alle verlichten uit te zetten bij verlaten van de woning en het inschakelen van de verlichting bij binnenkomst mits het donker is.

Wat ik ook nog steeds verwarrend vind is het bedienen via de app. Ik wil het zowel via de wifi als het mobile netwerk kunnen bedienen.

Is de mobile gate dan echt nodig? De enet server lijkt me sowieso nodig om de actoren in de meterkast te verbinden met het bus systeem. Ik las hierzo dat de mobile gateway niet meer nodig was met de nieuwe enet smart home server. Dus betekend dit dat ik aan een enet server genoeg heb? Of heb ik dit verkeerd begrepen.

Dan nog de vraag hoe koppel ik een alarmsysteem aan me Enet server? Ik zelf heb nu een alarm met relais print (Networx) die schakels potentiaalvrije contacten bij de bepaalde gebeurtenis.
Is dit ook te koppelen via Enet. Zodat ik bepaalde ingangen van me Enet bekrachtigd om een scène te activering. Alle lampen aan bij een inbraakmelding. Of alle lampen uit bij het erop zetten van het alarm.
Ik zou graag horen wat de opties hierin zijn en wat voor componenten je hiervoor nodig zou hebben. Bestaan er Zulke ingangen voor enet? :*)

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken in het enet systeem _/-\o_

Bij voorbaat dank oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 11:14
Sander_heijn schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:17:
......
Nu zat ik f rond te kijken maat alle Gira en Jung enet componenten kan je toch combineren? Die mobile gate is bij gira wel te vinden in de online catalogus en bij Jung kan ik er niks over vinden.
Ja, al deze componenten kunnen gecombineerd worden. Gira en Jung zijn samen verantwoordelijk voor de eNet standaard en hebben hiervoor gezamenlijk ook dochterbedrijf Insta opgezet. Mondjesmaat komen er nieuwe fabrikanten die ook eNet compatible producten maken, zoals Steinel voor buitenverlichting.
Standaard zit bij me collega al Jung as500 alpine wit in het huis. Dus willen we dit hrt zelfde houden.
In de woonkamer 2x 4voudige tastdimmers. Waarvan één 4voudige gebruikt gaat worden om de 4 verlichtingsgroepen apart te kunnen bedienen. En met de ander 4voudige willen we scènes maken.
Je hebt zowel eNet dim-actoren als eNet dimmer-opzetstukken nodig. Via de Enet server configuratie en via de eNet app kan je vervolgens het gewenste gedrag instellen.
Eventueel bij de deur nog een aanwezig afwezig tastschakelaar om alle verlichten uit te zetten bij verlaten van de woning en het inschakelen van de verlichting bij binnenkomst mits het donker is.
Alleen Steinel levert op dit moment een eNet aanwezigheidsmelder. Een andere optie is om de eNet schakelactor aan te sturen met een standaard aanwezigheidsmelder (vergelijkbaar met een relais, maar dan met een eNet actie als output). Via de eNet app kan je vervolgens instellen wat er verder moet gebeuren bij aan- of afwezigheid. In aanvulling hierop kan je ook tijd-geschakelde acties laten uitvoeren (bijv. om 23:00u bepaalde lampen uitzetten).
Wat ik ook nog steeds verwarrend vind is het bedienen via de app. Ik wil het zowel via de wifi als het mobile netwerk kunnen bedienen.

Is de mobile gate dan echt nodig? De enet server lijkt me sowieso nodig om de actoren in de meterkast te verbinden met het bus systeem. Ik las hierzo dat de mobile gateway niet meer nodig was met de nieuwe enet smart home server. Dus betekend dit dat ik aan een enet server genoeg heb? Of heb ik dit verkeerd begrepen.
Na de upgrade van eNet server naar de 2.0 versie is de Mobile Gate in mijn ogen overbodig geworden. Het eenmalige configuratiewerk van de verschillende eNet apparaten gaat via de eNet server interface (via lokaal adres of optioneel via externe toegang) en de systeemlogica kan je instellen met de eNet mobiele app. Daar heb je de Mobile Gate dus niet voor nodig.
Dan nog de vraag hoe koppel ik een alarmsysteem aan me Enet server? Ik zelf heb nu een alarm met relais print (Networx) die schakels potentiaalvrije contacten bij de bepaalde gebeurtenis.
Is dit ook te koppelen via Enet. Zodat ik bepaalde ingangen van me Enet bekrachtigd om een scène te activering. Alle lampen aan bij een inbraakmelding. Of alle lampen uit bij het erop zetten van het alarm.
Ik zou graag horen wat de opties hierin zijn en wat voor componenten je hiervoor nodig zou hebben. Bestaan er Zulke ingangen voor enet? :*)
Je kan hiervoor de eNet universele zender gebruiken. Deze heeft 2 ingangen waarop je output van het alarm kan aansluiten. Vervolgens kan je zelf bepalen wat er moet gebeuren als een of beide van deze ingangen een signaal krijgen. Bijvoorbeeld alle lampen aan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Even een kleine opmerking, Mobile gate is niet meer geschikt voor software 2.0 (volgens Gira) je moet dus gewoon de server installeren. Deze was je zo weer zo al nodig als je vanaf buiten je installatie wil bedienen.

[ Voor 3% gewijzigd door zxr king op 18-09-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Gisteren nieuwe update uitgekomen, met belangrijkste vernieuwing de samenwerking met Tado producten (thermostaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:45
Gira/Jung hebben de “vakantie” scene middels software update uit de eNet Server gehaald. Met deze scene werden alle lichtschakelingen ‘random’ aangestuurd, alsof er in de woning geleefd wordt, tegen inbraak.

Iemand enig idee hoe deze scene min of meer na te maken zonder talloze tijdschakelingen te programmeren en deze varierend per verschillende dag van de week en random in te programmeren in een eigen scene? Want dit kost uren programmeren.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik ben bezig met het opzetten van een eNet systeem. De server zit inmiddels in de meterkast en werkt. Nu wil ik op de begane grond in totaal 4 lampen gaan aansturen (moeten allen dimbaar zijn). Klopt het dat ik dan een 4-voudige DIN-actor in de meterkast moet plaatsen en daarbij alle wandplaten moet vervangen door dimmers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Ligt er net aan wat je wil en hoe je bedrading loopt? Je kan ook gewoon de draadloze ENet opzetstuk gebruiken i.c.m. Een gira dimmer. Dan ben je in de meterkast verder geen dimactor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zxr king
Gira G1 hangt ( let niet op de troep😬)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hQZfKRC0Tqo3JFe2tamLcdWS/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lHGNYm3xe0mg1ptVPuZcBTSi/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vxT2n1R0rZYI9Rlo6ln9l3zR/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dK0ZdovMlwbTnHJCclxfa9BL/full.jpg

Mooi product / goede afwerking. Software is gewoon de Android versie (dat wist ik op voorhand al), en bied verder dan dus ook geen extra opties. Mooie / handige is dat hij altijd meteen voor je klaarstaat zonder eerst een telefoon uit je zak te halen, ontgrendelen, app opstarten. Daarbij wordt het display ingeschakeld als je er vlak voorstaat. Nu kan vrouw de huizes eventueel ook makkelijk de temperaturen in de verschillende vertrekken beheren, en lampen bedienen waar we bijvoorbeeld geen fysieke knoppen voor hebben (bijvoorbeeld tuinverlichting).

[ Voor 194% gewijzigd door zxr king op 13-10-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 11:14
Voor iedereen die een eNet systeem heeft of dit overweegt: zojuist is de integratie met Google Home en Amazon Alexa beschikbaar gesteld voor de eNet server. Om dit te laten werken moet de eNet server eerst voorzien worden van een update en daarna kan je zowel bij Google Home als Amazon Alexa de eNet service / skill toevoegen. Werkt perfect met alle actoren (verlichting, gordijnen, jaloezie, etc.) en een zeer welkome aanvulling om eNet een minder gesloten systeem te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartuitlauwe
Dat is goed nieuws.
Update al gedaan.

Binnenkort maar eens een Google home kopen om het uit te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Even een update vanuit mijn kant, al vele jaren zoek ik een goede oplossing om mijn Enet syteem te koppelen met andere services.

Ik kan eindelijk zeggen dat dit nu goed gelukt is.

Ik maakte al en tijdje gebruik van de Google integratie. Alleen lijkt google home nog erg beperkt te zijn, je kan alles daar integreren maar extern iets aansturen is mij nog niet gelukt. Het is voornamelijk gemaakt voor spraakbesturing.

Dus was het de tijd om Amazon Alexa te proberen, die integratie ging vrij soepel. Vervolgens heb ik OpenHAB geïnstalleerd, en tot mijn verbazing, krijg ik via de amazon integratie gewoon toegang tot al mijn enet devices.
Ik kan ze ook schakelen vanuit de openHAB interface.
Wel moest ik hiervoor overschakelen naar de niet stabiele release branch. Want de stable heeft momenteel nog een bug met betrekking tot Alexa dat channels niet getoond worden.

Ik heb vervolgens de lampen exposed via een Hue Emulation. En kan ze nu zelfs schakelen vanuit mijn Harmony Elite.

Voor mij is dit echt een mijlpaal voorruit. _/-\o_
Pagina: 1