Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-05 17:46

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Ik gebruik Wine op mijn Linux Mint 17 (O.a.omdat ik nog steeds geen volwaardige Linux vervanging heb gevonden voor Irfanview) Daarbij heb ik Irfanview ingesteld als default image viewer. Maar daarbij doet het vreemde geval zich voor dat bij het aanklikken van een afbeelding Irfanview inderdaad keurig opent, maar zonder de afbeelding er in.

Aanvankelijk heb ik het via het control center bij prefered applications aangegeven, en daarna nog eens in /usr/share/applications/defaults.list gekeken, waar ik tot mijn verbazing nergens Wine of Irfanview tegenkwam als default. Ik heb toen de defaults voor de betreffende mime types aangepast (Ze verwijzen allemaal naar lokaal opgeslagen .desktop bestanden), en ik heb een iview.desktop aangemaakt en er bij geplaatst.

Het veranderd allemaal niks, het blijft leeg openen. Ik begin te vermoeden dat ik op het foute spoor zit. Dat het helemaal geen kwestie is van welk default programma gebruikt moet worden, maar hoe Wine of Irfanview er mee omgaan als ze worden aangeroepen. Het vreemde is dat als ik notepad++ (ook in Wine) als default app toewijs, dan opent deze wel netjes met het bestand er in.

Iemand een idee om me de juiste richting in te sturen?

See that's the trouble with reality, it's taken far too seriously.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wordt het pad wel goed meegestuurd? Wat zie je in $HOME/.xsession-errors erover? En als je 't handmatig allemaal start, wat heb je dan? Ook al geprobeerd om het aanroepen van irfanview via een simpel script te doen, bijvoorbeeld met dit:
Bash:
1
2
#!/bin/bash
/usr/bin/wine "c:\program files\irfanview\irfanview.exe" "$@"

Of hoe je irfanview ook aanroept via Wine.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
geen .xsession-errors te vinden hier :s
Voor de zekerheid heb ik het nog eens gezocht m.b.v. locate, maar geen resultaten
Als ik die laatste toevoeging "$@" vervang voor een bestaand bestand, dan opent Irfanview inderdaad dat specifieke bestand. Maar anders niet.
Ik heb het gedaan via de GUI d.m.v. Open with / Other application / Custom command, en het in een .sh script gezet (executable gemnaakt uiteraard) en weer via Open with / Other application / Custom command dat script aangeroepen.

Maar het resultaat is oftewel dat hij als vanouds leeg opent, of ik krijg een "file header error or file not found" error, waarbij het dan verwijst naar file: "$@"

Mag ik overigens vragen wat dat voor postfix is? Ik neem aan dat deze dient om het betreffende bestand mee te geven. Maar ik kwam ook al bij zgn "Exec key field codes"(?) uit waar ik %f tegenkwam om het bestand door te geven. Maar de toevoeging uit jou voorbeeld kwam ik daar niet tegen. Eerlijk gezegd weet ik daar helemaal niks van af, dus als ik weet hoet het heet dan kan ik er eventueel op Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al eens naar Geeqie gekeken? http://geeqie.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gooly schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:32:
geen .xsession-errors te vinden hier :s
Voor de zekerheid heb ik het nog eens gezocht m.b.v. locate, maar geen resultaten
Het bestand staat in je /home/user en MOET bestaan. Het is onmogelijk dat er geen terminal output komt van je desktop omgeving of applicaties die je draait. Heb je wel gezocht op de . naam, het is standaard verborgen (vanwege de punt aan het begin van de bestandsnaam).
Als ik die laatste toevoeging "$@" vervang voor een bestaand bestand, dan opent Irfanview inderdaad dat specifieke bestand. Maar anders niet.
Maar is het bestand dan <bestand.jpg> of /pad/naar/bestand.jpg? Want als het de huidige map is, of een submap van de huidige map, dan wordt deze naar irfanview gemapped via Z:, welke in Wine standaard is ingesteld voor /.
Ik heb het gedaan via de GUI d.m.v. Open with / Other application / Custom command, en het in een .sh script gezet (executable gemnaakt uiteraard) en weer via Open with / Other application / Custom command dat script aangeroepen.

Maar het resultaat is oftewel dat hij als vanouds leeg opent, of ik krijg een "file header error or file not found" error, waarbij het dan verwijst naar file: "$@"
Je weet wat $@ doet voor bash, toch? En de reden waarom ik er dubbel quotes omheen heb gezet?
Mag ik overigens vragen wat dat voor postfix is? Ik neem aan dat deze dient om het betreffende bestand mee te geven. Maar ik kwam ook al bij zgn "Exec key field codes"(?) uit waar ik %f tegenkwam om het bestand door te geven. Maar de toevoeging uit jou voorbeeld kwam ik daar niet tegen. Eerlijk gezegd weet ik daar helemaal niks van af, dus als ik weet hoet het heet dan kan ik er eventueel op Googlen.
Postfix? Wat heeft een mail transfer agent hiermee te maken? De rest van je opmerking begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wine is/kan prachtig zijn, maar soms wat complex; iedere win32 toepassing lijkt weer een andere configuratie van wine te vereisen.

om dat probleem te verhelpen zijn er wine-prefixen of wine-bottles; heermee defigneer je verschillende wine instellingen en versies afhankelijk van de gewenste toepassing

er zijn (gui) tools die dat process toegankelijker maken, denk hierbij aan crossover, playonlinux, lutris etc. persoonlijk ben ik fan van playonlinux

volgens winehq moet de toepassing prima draaien; https://appdb.winehq.org/...p?sClass=version&iId=7834

als alternatief (native) toepassing adviseer ik je eens te kijken naar http://www.darktable.org/ - maar dat is meer lightroom dan irfanview :X

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Excuses voor mijn extreem late reactie. Ik ben een poosje erg druk geweest, gevolgd door een ziekte.
Nog steeds niet helemaal beter, maar het gaat de goeie kant op.

Even over .xsession-errors: Ik zal wel poep in mijn ogen hebben gehad, want bij nogmaals checken vond ik het meteen.
Als ik die nu volg middels
code:
1
tail -f .xsession-errors
en ik open vervolgens een afbeelding via rechtsklikken, 'open with' / 'Other application' / 'Custom executable' dan verschijnt onmiddelijk de volgende regel in xsession-errors:
code:
1
2
(nemo:2910): GLib-GObject-CRITICAL **: g_object_unref: assertion 'G_IS_OBJECT (object)' failed
p11-kit: couldn't load module: /usr/lib/i386-linux-gnu/pkcs11/gnome-keyring-pkcs11.so: /usr/lib/i386-linux-gnu/pkcs11/gnome-keyring-pkcs11.so: cannot open shared object file: No such file or directory

En het maakt daarbij niet uit welk commando ik gebruik.
"/home/gooly/.wine/drive_c/Program Files (x86)/IrfanView/i_view32.exe"
"/home/gooly/.wine/drive_c/Program Files (x86)/IrfanView/i_view32.exe" %f
wine "/home/gooly/.wine/drive_c/Program Files (x86)/IrfanView/i_view32.exe" %f
Het geeft allemaal hetzelfde resultaat
Wat de gnome keyring met Wine van doen heeft is me een compleet raadsel, maar goed, ik ben geen Linux expert. Dus ik ga kijken op de genoemde locatie en zie daarbij:
code:
1
2
3
4
gooly@LinuxMint /usr/lib/i386-linux-gnu/pkcs11 $ ls -l
total 188
lrwxrwxrwx 1 root root     56 Jan 25 10:01 gnome-keyring-pkcs11.so -> /usr/lib32/i386-linux-gnu/pkcs11/gnome-keyring-pkcs11.so
-rw-r--r-- 1 root root 190660 Mar 20  2014 p11-kit-trust.so

Het staat er dus wel. Een rechten dingetje wellicht?

Voor de volledigheid en beeldvorming (En ingaand op eerdere opmerkingen) Ik zie mezelf als Linux gebruiker, niet als Linux admin of i.d. Ik probeer mijn kennis dagelijks te vergroten, maar gewoonlijk kom ik niet veel verder dan een applicatie installeren via apt, een deb pakket of een installatie scriptje, en vaak lukt het ook nog wel om ontbrekende dependencies te herstellen als dat nodig is, en een (heel) simpel shell scriptje schrijven lukt me ook nog wel. Maar daar stopt het ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om het debuggen makkelijker te maken, kan je 't beste het script dat Irfanview aanroept vanuit een terminal openen. Alle output zie je dan in dat scherm komen. Start het script eerst op zonder argumenten of wat dan ook, zodat Irfanview gestart wordt. Daarna start je 't script met een bestand in de huidige map (nagiveer daar natuurlijk eerst even heen). Als dat werkt, probeer je 't met het volledige pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

--debug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Scriptje gemaakt en in terminal getest. Ik heb een .scripts directory, en daar heb ik het bij gezet.
Als ik het script aanroep met een afbeelding, vanuit de directory waar die afbeelding staat, dan werkt het prima.
Als ik hetzelfde doe, maar als ik het doe vanuit een andere directory dan waar de afbeelding staat, dan komt IrfanView weer leeg tevoorschijn.

M.a.w.
Ik sta in /home/gooly/Pictures
code:
1
/home/gooly/.scripts/irfanview.sh plaatje.jpg

werkt prima.

Sta ik in b.v. /home/gooly en ik doe
code:
1
/home/gooly/.scripts/irfanview.sh /home/gooly/Pictures/plaatje.jpg

Dan komt hij weer leeg tevoorschijn

Het maakt daarbij niet uit of ik de paden absoluut of relatief maak
~/Pictures/, Pictures/ of /home/gooly/Pictures/ maakt allemaal geen verschil
De Gnome keyring error die ik eerder noemde komt in alle gevallen voorbij, of het nou succesvol is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen aandacht schenken aan die keyring error. Dat komt zeer waarschijnlijk omdat je een 64 bit systeem draait en niet de 32 bit libraries voor de keyring hebt. Wine is tenslotte 32 bit (tenzij je speciaal de 64 bit versie neemt, maar dat is onlogisch.

Start eens een winecfg en kijk in de tab voor Drives. Heb je daar een schijf Z:\ die naar / wijst? En wat zag je überhaupt in de terminal verschijnen met je test? Wat staat er in het script? Zet er eens 'set -x' op de tweede regel (dus onder de 'shebang' en boven het commando wat je uitvoert). Met set -x krijg je extra informatie over wat er uitgevoerd wordt door bash, inclusief volledige command line van wine met parameter(s) voor irfanview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

even getest, ik heb volgende gedaan voor werkende irfanview + plugins (is in mapje dumpen) en file associatie ongeacht folder waarin je zit toch afbeelding via terminal openen met wine>irfanview:

* maak een wine prefix (nieuwe, of laat playonlinux dat doen)
* installeer mfc42 + vb6run-time files (via winetricks, of PoL)
* installeer de 32bit versie van inrfanview
* plaats eventuele plugins in gewenste map
* maak irfan.sh of alias

code:
1
/usr/share/playonlinux/playonlinux --run "i_view32"

succes

ps; frotten met wine en windows apps > playonlinux of crossover office gebruiken. met meerdere apps heb je al snel kans op conflicten of config fckups. daarlangs draait ene windows app beter met specifieke wine builds.

wat is de inhoud van jouw irfanview.sh?

[ Voor 29% gewijzigd door himlims_ op 26-01-2016 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooly

Gooly

Wie? Ik?

Topicstarter
Ik ben nog druk aan het experimenteren
Ik kwam Playonlinux tegen in je reactie (nooit eerder gebruikt) en al het geinstalleer en gedinstalleer dat ik ondertussen had gedaan leek me ook niet handig.
Nu dus Irfanview met POL geinstalleerd maar ook nu weer hetzelfde euvel.

Nu ga ik weer een script maken en de aanwijzingen van Hero of Time en de jouwe opvolgen voor verdere analyse. Maar alle paden zijn nu ineens anders geworden. Irfanview staat nu ook helemaal niet meer in wine/drive_c/Program Files (x86) directory, dus ik moet even e.e.a. aanpassen.
Dat wordt vanavond of morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

klopt; playonlinux maakt per toepassen een wine-bottle/prefix; dus iedere win32 heeft unieke wine installatie, configuratie en bijbehorende pakketen en dll's

stel je wil bijv. photoshop installeren; en irfanview in dezelfde locatie gaat dat gegarrandeerd problemen opleveren

die data/configuraties kun je eenvoudig scheiden hiermee

succes

Pagina: 1