Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DNS ingeven bij vast IP Adres Sitecom WLR-5002

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remko.w
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-12-2017
Hallo,

ik heb een Ziggo modem als DHCP server, daaraan hangt mijn Sitecom WLR-5002 waarin ik de DHCP server heb uitgezet. Alles loopt dus via de modem.

In de Ziggo modem (Cisco) heb ik de IP-adressen middels de MAC gegevens vastgezet (gereserveerd) voor diverse aparaten. Echter voor de router gaat dit niet en heb dus in de router deze een static IP-adres gegeven.

Daarna ineens geen internet meer. Wel het Wifi symbol wat volledig op 100% stond.

Nu zag ik dat de DNS velden leeg waren? Dienen deze gevuld te zijn?

In mijn laptop verkrijgt hij de DNS gegevens, maar dat kan ik niet kiezen bij de Sitecom Router.

Weet iemand hoe dit op te lossen zodat ik bij een static IP-adres in de router gewoon internet verbinding behoudt?

Thnks !!!

Beste antwoord (via remko.w op 20-01-2016 15:13)

Verwijderd

Er dienen geen instellingen te staan onder IPv4 Settings, die instellingen zijn voor de WAN poort (deze kunnen dus op de standaardoptie Dynamisch blijven). Het enige wat gedaan hoeft te worden om de router in te stellen als access point is onder de optie DHCP server het LAN IP aanpassen (naar bv. 192.168.178.2, dus binnen bereik van de Cisco, maar buiten het DHCP bereik) en de DHCP server uitzetten. Vervolgens de kabel tussen het Cisco modem en Sitecom router naar een gele LAN poort van de Sitecom router. Het IP-adres hoeft niet gereserveerd te worden want het is al statisch toegekend. Krijg je na het instellen even geen verbinding, dan kun je het beste even de router herstarten en de verbindingen naar de router vernieuwen (bv. met een herstart of ipconfig /release en /renew). Na instellen is de router in bovenstaand verhaal daarna te benaderen op 192.168.178.2.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

Alle reacties

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:54
Heb je de sitecom als accespoint ingesteld?

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Probeer een ping naar 8.8.8.8 . Als je daar reactie op krijgt heb je wel internet maar geen DNS en is het idd een DNS probleem.

• remko.w
@ Nooberke: of de term accespoint juist is weet ik niet, maar wifi verloopt via de Sitecom en is uitgeschakeld in de Ziggo Modem.

• remko.w
@ Haribo, als ik dus wel een reactive krijg dien ik de DNS gegevens dus in te vullen?

• nooberke
remko.w schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:31:
@ Nooberke: of de term accespoint juist is weet ik niet, maar wifi verloopt via de Sitecom en is uitgeschakeld in de Ziggo Modem.
Op welke aansluiting van de Sitecom zit de kabel naar je Ziggo modem/Router

• remko.w
op de WAN aansluiting (Blauwe ingang van de Sitecom)

• nooberke
remko.w schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:31:
op de WAN aansluiting (Blauwe ingang van de Sitecom)
Je moet:
De Sitecom instellen als accespoint (Ziggo modem is dan router, Sitecom werkt als AP)
OF
Het Ziggo modem in bridge modus laten zetten (Ziggo modem is dan alleen modem, Sitecom werkt als router)

Hoe staat alles precies? Staan modem en router direct bij elkaar?

• remko.w
Dan ga ik voor de 2e optie aangezien ik de SItecom liever gebruik als router en niet die van Ziggo.
Zal Ziggo eens vragen deze in Bridge Modus te zetten.

Ziggo modem staat in de meterkast en via een netwerkkabel 5m verder in de huiskamer staat de Sitecom router.

• nooberke
remko.w schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:36:
Dan ga ik voor de 2e optie aangezien ik de SItecom liever gebruik als router en niet die van Ziggo.
Zal Ziggo eens vragen deze in Bridge Modus te zetten.

Ziggo modem staat in de meterkast en via een netwerkkabel 5m verder in de huiskamer staat de Sitecom router.
Hou er dan wel rekening mee dat nog enkel de eerste bekabelde netwerkpoort van het Ziggo modem blijft werken in bridge modus, dus je kan dan enkel een kabel aansluiten naar je router toe.

Bridge modus is een belletje naar Ziggo doen inderdaad ;)

• remko.w
Dat is dan weer jammer omdat er ook een Devolo WiFi set is aangesloten op de modem en ik geen plek heb deze op de router aan te sluiten

• remko.w
Maar als ik de sitecom als AP instel vervalt de WiFi via die router dan? Wat heeft het nog meer nadelen als in die als AP instel?

• nooberke
remko.w schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:53:
Maar als ik de sitecom als AP instel vervalt de WiFi via die router dan? Wat heeft het nog meer nadelen als in die als AP instel?
Als je de Sitecom als AP instelt fungeert het Ziggo modem gewoon als router, eventueel inclusief wifi, de Sitecom fungeert dan enkel als wifi zender en switch

• remko.w
Vanavond eens kijken waar ik dat instel als AP voor de Sitecom. Als alle Poorten maar kan blijven gebruiken en de WiFi.

• remko.w
Trouwens, als ik de DHCP server op de sitecom al heb uitgeschakeld is het dan niet al alleen een AP?

• nooberke
remko.w schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:21:
Trouwens, als ik de DHCP server op de sitecom al heb uitgeschakeld is het dan niet al alleen een AP?
Nope, want je had de kabel nog naar de WAN (internet) poort zitten.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• remko.w
Helaas, ik heb geen LAN poort vrij in de router

• nooberke
remko.w schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:20:
Helaas, ik heb geen LAN poort vrij in de router
Dan zal je toch echt een poort moeten opofferen of een extra switch moeten aanschaffen

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. En als je Ziggo toch belt, laat ze dan meteen het WLAN deel van het moden uitzetten. Dat is toch brak en dan heb je ook weer minder interferentie van dat Ziggo prublic accesspoint dat ze iedereen door de strot douwen.

Sidenote: als je zelf de laatste bent die gereageert hebt, pas dan je laatste post an ipv een nieuwe te maken (zie ook de algemene forum faq en regels hier op het forum) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nooberke
The Eagle schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:52:
Dat idd. En als je Ziggo toch belt, laat ze dan meteen het WLAN deel van het moden uitzetten. Dat is toch brak en dan heb je ook weer minder interferentie van dat Ziggo prublic accesspoint dat ze iedereen door de strot douwen.

Sidenote: als je zelf de laatste bent die gereageert hebt, pas dan je laatste post an ipv een nieuwe te maken (zie ook de algemene forum faq en regels hier op het forum) :)
Ziggo bellen heeft geen zin aangezien hij de extra LAN poort op het modem nodig heeft voor zijn Devolo setje, maar allicht dat deze na de aanschaf van een switch wel achter de Sitecom kan

[ Voor 5% gewijzigd door nooberke op 14-01-2016 19:54 ]

• remko.w
all,

het is me gelukt om de Sitecom als AP in te stellen en met de LAN te verbinden naar de LAN van de Cisco.

Echter reageert de printer nu niet meer als ik deze toevoeg met IP adres welke ik gereserveerd heb in de Cisco modem middels de MAC van de printer.

Printer wordt wel gezien en staat als gereed als ik iets wil afdrukken, alleen reageert deze niet.

Ik heb deze ingesteld als automatisch gegevens verkrijgen en op ander kanaal als alle andere WiFi points. Gateway staat correct.

Wel valt het me op dat als ik op mijn laptop op het Wifi symbool ga staat, ik zie wilbers2 zie terwijl ik het netwerk wilbers heb meegegeven. Waar ik ook sta in de woning er blijft wilbers2 staan. gaat het daar ergens mis misschien?

• nooberke
remko.w schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:12:
all,

het is me gelukt om de Sitecom als AP in te stellen en met de LAN te verbinden naar de LAN van de Cisco.

Echter reageert de printer nu niet meer als ik deze toevoeg met IP adres welke ik gereserveerd heb in de Cisco modem middels de MAC van de printer.

Printer wordt wel gezien en staat als gereed als ik iets wil afdrukken, alleen reageert deze niet.

Ik heb deze ingesteld als automatisch gegevens verkrijgen en op ander kanaal als alle andere WiFi points. Gateway staat correct.

Wel valt het me op dat als ik op mijn laptop op het Wifi symbool ga staat, ik zie wilbers2 zie terwijl ik het netwerk wilbers heb meegegeven. Waar ik ook sta in de woning er blijft wilbers2 staan. gaat het daar ergens mis misschien?
Op welk apparaat draait momenteel de DHCP?

• remko.w
nooberke schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:15:
[...]

Op welk apparaat draait momenteel de DHCP?
op de ziggo modem

ik kom tevens ook niet meer in de sitecom nu die als AP staat..... behalve als de de kabel van de modem weer in een WAN poort steek......
is dit normaal? moet toch ook kunnen inloggen op de AP nu de kabel in een LAN poort zit?

ben het spoor even kwijt nu ik alles anders heb aangesloten

• nooberke
remko.w schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:55:
[...]

op de ziggo modem

ik kom tevens ook niet meer in de sitecom nu die als AP staat..... behalve als de de kabel van de modem weer in een WAN poort steek......
is dit normaal? moet toch ook kunnen inloggen op de AP nu de kabel in een LAN poort zit?

ben het spoor even kwijt nu ik alles anders heb aangesloten
Als je de sitecom een ip adres geet binnen het subnet van je Ziggo modem maar buiten de dhcp scope kan je hem wel benaderen

Je printer durf ik zo niet te zeggen, je post was redelijk onduidelijk

• remko.w
nooberke schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:09:
[...]

Als je de sitecom een ip adres geet binnen het subnet van je Ziggo modem maar buiten de dhcp scope kan je hem wel benaderen

Je printer durf ik zo niet te zeggen, je post was redelijk onduidelijk
okay, voor alle duidelijkheid:

ik kan iets instellen bij IPv4 settings, daar heb ik nu binnen de ziggo modem DHCP scope en range een IP adres gegeven en als static aangemerkt. Moet dit aangepast worden en buiten de scope en in het subnet?

bij de DHCP server in de sitecom: deze heb ik uitstaan maar als LAN IP een IP aangegeven binnen scope modem ziggo en in dezelfde subnet. Moet dit aangepast worden en zo ja buiten of binnen de scope?

en dien ik het ip te reserveren in de ziggo modem?

[ Voor 3% gewijzigd door remko.w op 16-01-2016 15:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Er dienen geen instellingen te staan onder IPv4 Settings, die instellingen zijn voor de WAN poort (deze kunnen dus op de standaardoptie Dynamisch blijven). Het enige wat gedaan hoeft te worden om de router in te stellen als access point is onder de optie DHCP server het LAN IP aanpassen (naar bv. 192.168.178.2, dus binnen bereik van de Cisco, maar buiten het DHCP bereik) en de DHCP server uitzetten. Vervolgens de kabel tussen het Cisco modem en Sitecom router naar een gele LAN poort van de Sitecom router. Het IP-adres hoeft niet gereserveerd te worden want het is al statisch toegekend. Krijg je na het instellen even geen verbinding, dan kun je het beste even de router herstarten en de verbindingen naar de router vernieuwen (bv. met een herstart of ipconfig /release en /renew). Na instellen is de router in bovenstaand verhaal daarna te benaderen op 192.168.178.2.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

• remko.w
Maarten,

allereerst bedankt voor je reactive vanuit Sitecom zelf.

Bovenstaand heb ik al geprobeerd, het funtioneert in het gehele netwerk zoals het dient te functioneren. Echter inloggen op nieuw IP adres 192.168.178.2 lukt niet, ook niet na herstarten van router en modem.

Ik wil vanvond eens proberen wat je aangeeft: met een herstart of ipconfig /release en /renew

Herstart bedoel je mee uit- en aanzetten? (functioneerde laatste keer niet om weer in te loggen)

ipconfig /release en /renew: eerst ingeven ipconfig /release en dan ipconfig /renew? of /renew als nieuwe opdravht na ipconfig /release ?

Dit laatste is mij nog onbekend namelijk.

Thnks

Edit: bovenstaand is gelukt, heb toegang tot modem en router nu....... alleen nu nog even uitzoeken waarom Wifi vanuit Sitecom router traag of lasting doet. Zal de kanalen eens nakijken (gisteren nog niet gedaan) of die een conflict opleveren.

[ Voor 15% gewijzigd door remko.w op 19-01-2016 08:14 ]

Pagina: 1