Samsung/humax aansluiten aansluiten op oude zooi

Pagina: 1
Acties:
  • 2.145 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allroadtoad
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-03-2021
Ik ben uit de generatie "If it ain`t broken, don`t fix it!" en mijn oude spullen deden het altijd goed. Vorige week was het eind daar voor onze beeldbuisTV na 25 jaar trouwe dienst. Nu een Samsung smart TV (UE32H6200AW), een Humax IHDR5200C en een chromecast audio gekocht. Maar dan begint het. Ik heb een Harman Kardon AVR 435, zonder HDMI poorten. Verder nog een hele fijne Meridian 206 CDspeler (klinkt zo mooi!!) (optische uitgang), een Panasonic DVD S35 dvd speler en een philips platenspeler.

De vragen:

- hoe sluit ik dit nou goed aan? Het zou een stuk gemakkelijker zijn als mijn receiver HDMI had maar ja, hij is nog te goed om weg te doen.
- ik heb nu 6 verschillende afstandsbedieningen. Met welke setup kan ik dat aantal zo klein mogelijk maken?
- tot op heden nooit mijn laptop audio/video aangesloten op de receiver. Hoe pak ik dat het best aan als ik dat wel wil doen?

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:35
Ik zou de Humax aan je TV koppelen, via HDMI, de dvdspeler via HDMI en indien niet aanwezig, scart. De TV vervolgens met een optische/coaxiale uitgang aan de receiver. De platenspeler analoog aan de receiver, de CD speler en chromecast audio digitaal aansluiten (beide optisch).

De afstandsbedieningen kun je vervangen door een Logitech harmony, daar schakel je je apparaten in via activiteitenprofielen. De activiteit TV kijken zet dan bijvoorbeeld je TV, Humax en receiver aan, allen op de goede input.

De laptop indien mogelijk via HDMI op de tv aansluiten, die stuurt geluid door

[ Voor 7% gewijzigd door NoepZor op 14-01-2016 11:51 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55

FeaR

In GoT we trust

Allroadtoad schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:27:
- hoe sluit ik dit nou goed aan? Het zou een stuk gemakkelijker zijn als mijn receiver HDMI had maar ja, hij is nog te goed om weg te doen.
Hoe veel speakers hangen er aan de Harman Kardon? Als je slechts twee speakers hebt kan de manier die hierboven wordt beschreven gebruikt worden. Echter bestaat dan de kans dat je geen 5.1 surround kan ontvangen. Niet elke TV stuurt namelijk 5.1 audio out. En als er wel 5.1 uit wordt gevoerd is dat veelal alleen Dolby Digital 5.1 en geen DTS 5.1. Om het leuk te maken kan het ook nog afhangen hoe de audio binnen komt. Een interne bron als bijvoorbeeld de mediaspeler van de TV kan soms meer dan een externe bron die via HDMI aan wordt gesloten.

Als je surround wilt behouden wordt het elke bron splitsen: beeld via HDMI naar de TV en audio met optisch dan wel coax naar de Harman Kardon om DTS en Dolby Digital 5.1 te behouden.
ik heb nu 6 verschillende afstandsbedieningen. Met welke setup kan ik dat aantal zo klein mogelijk maken?
Met een Logitech Harmony. Je hebt ook HDMI CEC (wat je nu dus niet hebt omdat de Harman Kardon geen HDMI heeft wat het aantal remotes kan verminderen. Maar in de praktijk werkt dat ook lang niet altijd even zaligmakend.
tot op heden nooit mijn laptop audio/video aangesloten op de receiver. Hoe pak ik dat het best aan als ik dat wel wil doen?
Hangt van de laptop af. Of eigenlijk de uitgangen. Als de laptop S/PDIF heeft kan je dat gebruiken (wederom voor 5.1) anders wordt het een simpele 3,5mm jack (hoofdtelefoon) naar stereo RCA (rood/wit) voor maximaal stereo..

Bovenstaande is puur gebaseerd op kabels. Je kan met de laptop bijvoorbeeld ook nog kiezen voor een USB DAC, maar dan worden er extra investeringen gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 14-01-2016 11:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allroadtoad
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-03-2021
Hoi, allebei bedankt alvast.

Ik heb momenteel 2 Kef iQ10 speakers eraan hangen maar surround komt er aan. Ik heb een paar mooie gereviseerde Kef zuilen op het oog en dan een bas-box erbij. Momenteel dus nog geen surround. Ik hoop binnenkort.

Laptop heeft HDMI en een 3,5mm jack.

Zijn er nog aanbevelingen welke Harmony het beste te nemen? Mij gaat het voornamelijk om het gebruiks- en instelgemak. Ik ben geen wizkid zeg maar. Ik zag net op youtube een tutorial over de 650, dat zag er goed te doen uit.

De manier waarop het nu aangesloten is zorgt voor latency, het geluid van de receiver is eerder dan het bewegen van de mondjes op tv ;) Ik had dus iets niet goed gedaan, daarom mijn vragen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55

FeaR

In GoT we trust

Allroadtoad schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:27:
De manier waarop het nu aangesloten is zorgt voor latency, het geluid van de receiver is eerder dan het bewegen van de mondjes op tv ;) Ik had dus iets niet goed gedaan, daarom mijn vragen hier.
Dat ligt niet per se aan de manier van aansluiten, maar aan de manier hoe het signaal loopt. Een copy-paste uit een ander topic:

Het probleem dat beeld en geluid niet synchroon lopen ligt aan de TV en niet direct bij de receiver. Dit issue heeft eigenlijk elke home cinema set en komt door de manier hoe het signaal aan wordt geboden. Ook nieuwere home cinema sets met HDMI hebben dit. Alleen stuur je dan vanaf de bron beeld en geluid over HDMI waar de receiver dit signaal splitst door beeld naar de HDMI Out te sturen (die weer naar een TV of beamer gaat) en het geluid gaat naar de speaker (in dit geval door de Pre-Outs door naar de Rotel). Bij jou gaat het beeld direct naar de TV en het geluid direct naar de receiver (en die weer naar de eindversterker). Tot daar heb je geen problemen, dat komt pas zodra het beeld bij de TV aan komt: de TV heeft namelijk diverse processing nodig om het beeld scherper te maken, de Hz-jes op te schalen et cetera. Dat kost tijd waar geluid geen tot weinig processing ondergaat en dus eerder zal klinken dan het bijbehorende beeld op TV te zien is. Probleem zit hem dus in de processing van de TV wat tot letterlijk honderden milliseconden kan duren en dat merk je.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:35
De DVD speler heeft geen HDMI zo te zien, die stuurt alleen surroundgeluid uit via de optische uitgang. Die zal dus zowel op de TV (via component of via scart) als op de receiver (optisch) aangesloten moeten worden.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-06 15:55
Allroadtoad schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:27:
Dat kun je mogelijk oplossen door in je receiver een kleine vertraging in te stellen.
In de handleiding is wat te vinden over a/v syncdelay. Er wordt over video bronnen gesproken dus of het ook van toepassing is op audio bronnen die bijvoorbeeld via een optische kabel zijn aangesloten weet ik niet. Zie pagina 29+30. Het lijkt me het proberen waard.

Let op: Note that the A/V Sync delay setting is unique to each video input source, so you may enter a different setting to compensate for the differences between any product attached to the Video 1, 2, 3 or 4 inputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699519

Ook de Humax heeft een lipsync, ofwel audio delay functie. Deze is echter alleen via het menu te bereiken. Dat had wat mij betreft dan ook iets eenvoudiger gemogen. Maar daar veel receivers/andere weergevers deze optie ook hebben, krijgen we hier niet veel vragen of klachten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Topic is al meer dan een jaar oud. Oude topics omhoog schoppen is niet gewenst. Op slot dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.