• RobbertBink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-10 10:21
De Nikon D300s gebruik ik vooral voor fotografie, maar deze heeft ook een video optie. Helaas ontstaan er tijdens het filmen bij kunstlicht bepaalde licht golven, ik zag dat ze dit banding noemen.

Ik begrijp dat dit te maken heeft met de frequentie van de lamp en doordat het beeld op de nikon van boven naar beneden wordt uitgelezen.

Dit ziet er zo uit: YouTube: D300s under fluorescent light.

Ik begrijp dat dit dus een hardwarematig probleem is en niet op te lossen met een firmwareupdate of iets.

Is er iemand die hiervoor toch een oplossing heeft gevonden? Zijn er bijvoorbeeld daglicht lampen die wel constant kunnen branden of kan dit alleen met gloeilampen? Een gloeilamp is er alleen helaas niet in 5000K.

Alvast bedankt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is dat niet op te lossen door een sluitertijd te kiezen die past bij de lichtnet frequentie?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• RobbertBink
Dit is helaas niet mogelijk voor video op deze camera.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De sluitertijd wel. Alleen de framerate niet. Het zou best kunnen dat de sluitertijd niets helpt overigens, ik bedenk me net dat waarschijnlijk alleen het aanpassen van de framerate helpt. 24fps is net niet lekker in sync met de 50Hz van het lichtnet.

Tijd voor een nieuwe camera? :P

Van studioverlichting heb ik verder geen verstand.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• RobbertBink
Inderdaad en daarom ben ik ook al op zoek naar een videocamera. Deze fotocamera was daar niet voor bedoeld in eerste instantie. Ook al is dit geen heel nieuw exemplaar, in combinatie met de nodige lenzen die ik toch al heb, zou ik er toch prachtige video's mee kunnen maken, maar dat banding effect verpest het helemaal.

Ik heb lang gezocht naar een oplossing, maar ik denk ik gooi het toch nog een keertje in de groep. Misschien dat iemand bijvoorbeeld ooit tegen een lamp is aangelopen (no phun intended) die dit effect niet veroorzaakt.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Zou je drie test video's kunnen posten hier: Een met een sluitertijd van 1/100, een tweede met een sluitertijd van 1/50 en een derde met een sluitertijd van 1/33.3. Allemaal gewoon met de 24fps van je D300s.

Edit: Ik zal ook even uitleggen waarom :).

Ons lichtnet heeft een frequentie van 50Hz. Dat betekend het 100 pulsen, of eigenlijk sinus bewegingen per seconde maakt. Er zijn twee manieren om uit zulk licht flikker vrije video te krijgen:
  1. Framerate = aantal pulsen / geheel getal
    Dus 100/1 = 100fps, 100/2 = 50 fps, 100/3 = 33.3fps, 25fps, 20fps etc.
  2. Sluitertijd = 1 / (aantal pulsen / geheel getal)
    Dus 1/(100/1) werkt, 1/(100/2) = 1/50, 1/(100/3) = 1/33.3, 1/25, 1/20 etc.*
*Sluitertijd mag natuurlijk niet langer zijn dan 1 / framerate.

Hoe werken deze methodes nu?
  1. Bij de eerste methode is de framerate gesynchroniseerd met het lichtnet. Hierdoor maakt het geen donder uit welke sluitertijd je gebruikt, omdat hij elke keer hetzelfde stukje van de sinus (golfbeweging van de lichtpuls) pakt.
  2. De tweede methode is erop gebaseerd dat je elke keer precies één of meerdere periodes van de sinus (golfbeweging van de lichtpuls) vangt. Hierdoor maakt het niet uit met welk interval (framerate) je de sluiter open zet, want je zet altijd de sluiter open in precies de duur van een aantal hele periodes.
Je ziet dus dat beide methodes er in essentie op gericht zijn om in elk frame precies even veel licht te vangen.

Je moet dus de tweede methode gebruiken, waarbij je precies een periode van de lichtgolf per keer vangt. Daarbij moet je dus een sluitertijd van 1/100, 1/50 of 1/33.3 gebruiken. Dan kan je prima flikker vrije video maken op 24fps met je D300s.

[ Voor 75% gewijzigd door Balance op 14-01-2016 13:20 ]

• RobbertBink
Bedankt voor je reactie en uitgebreide uitleg!
In ieder geval leerzaam. Alleen helaas is het niet mogelijk om de sluitertijd te bepalen in video mode bij de D300s :'(

Update: Oeps, Ik zit altijd in M mode en dan heeft dit geen effect, maar in S mode lijkt dit wel te werken 8)7
Wauw, dat geeft absoluut nieuwe mogelijkheden! Ik ga er mee aan de slag om te kijken wat ik met deze nieuwe kennis toch kan bereiken met deze camera op video gebied! Thanks!! _/-\o_

Update2: Nou een en ander getest, en op 1/100 lijkt het beste te gaan, heel soms iets banding effect maar 1000 keer minder dan voorheen. Maar ook heb ik nog even P mode geprobeerd, en daar is het zelfs nog iets beter, daar zie ik zo op het eerste gezicht helemaal geen licht rol effect meer.

Toch snap ik het nog niet helemaal denk ik, want sluitertijd is toch enkel voor foto's? In videomode staat deze gewoon open en neemt hij altijd op 24(?) fps op. De sluiter gaat niet staan te klapperen, deze blijft uiteraard gewoon open staan. Hoe kan dit dan toch effect hebben? :X

[ Voor 84% gewijzigd door RobbertBink op 14-01-2016 21:20 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Het is een elektronische sluiter bij video.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Balance
Je moet het zo zien: Als je met 24fps filmt zet de camera 24 maal per seconde de sluiter open, die hij na x tijd weer sluit. x is hier de sluitertijd. Dus op 0/24 gaat de sluiter open, en dan gaat hij op 1/100 weer dicht (in het geval van een sluitertijd van 1/100). Vervolgens gaat de sluiter op 1/24 opnieuw open, om op 1/24 + 1/100 weer dicht te gaan. Om 2/24 gaat de sluiter weer open, etc.

Uiteraard hebben we het over een elektronische sluiter, dus niet dat fysieke klapperende ding.

[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 14-01-2016 23:38 ]

• RobbertBink
Aha, nu is het me helemaal duidelijk.

Bedankt iedereen voor de uitleg, ik ben er erg blij mee dat ik nu weer verder kan!

• Balance
Graag gedaan, er is niks leukers dan meer uit je huidige apparatuur te halen (zonder er maar blind geld tegenaan te gooien) :). Veel plezier en experimenteer lekker door!
Pagina: 1