Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25

Afbeeldingslocatie: http://www.biglittlegeek.com/wp-content/uploads/2015/09/android-6-0-marshmallow-stock-apps-update.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.collegemag.net/assets/img/articles/resized/Marshmallow_0.33392800_1450263759__thumb.jpg

Op verzoek van janvanduschoten de opvolger van [Android 5.x.x OTA updates] Ervaringen & Discussie, waar alles wat Android 6.0 Marshmallow betreft besproken kan worden, van bugs en tips tot nieuwe releases en ervaringen.

Dit topic gaat over Android 6.0 Marshmallow, dus alle toestellen die deze draaien kunnen besproken worden (niet alleen de Nexus serie dus).

Meer informatie over Android 6.0 Marshmallow:
https://www.android.com/intl/nl_nl/versions/marshmallow-6-0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Ik draai nu (d.m.v. een recente stock image flash) 6.0.1 (MMB29K) met root en custom recovery.

Nu krijg ik een OTA update naar MMB29S, maar dankzij mijn root kan ik die natuurlijk niet installeren.
Ik heb de update.zip al van mijn telefoon gekopieerd.

In het verleden (android 5) paste ik het updater-script nog wel eens aan om die checks eruit te halen of bepaalde apk niet te overschrijven (vanwege een aangepaste email.apk).
In deze laatste update heb ik de eerste 'getprop' regel (die controleert of je wel op MMB29K zit) er al uitgehaald, omdat die blijkbaar teruggeeft dat het nog om android 5.x.x gaat (zal wel aan de root files liggen?)

Nu komt het script al verder, maar gaat het mis op een MD5 hash van EMMC:/dev/block/platform/msm_sdcc.1/by-name/boot. Komt dit door mijn root (aangepaste boot.img denk ik?)

Kan ik die check er zomaar uithalen, en de patch(es) er gewoon overheen laten schrijven?
Of zou het zelfs beter zijn om het patchen van dat bestand gewoon uit het script te halen, omdat ik anders met opnieuw rooten die update toch ongedaan maak?
In het eerste geval zal ik sowieso opnieuw moeten rooten lijkt me.

Iemand die bekend is met die updater scripts of hier al ervaring mee heeft?

(ondertussen is duidelijk dat via WugFresh de bekende 'flash stock & unroot' met de 'no wipe' functie, en daarna opnieuw rooten, zou moeten werken. Mijn vraag betreft nog het technisch inhoudelijke deel van het aanpassen van het updatescript en het 'boot' stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dirtbiter schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:08:
Nu krijg ik een OTA update naar MMB29S, maar dankzij mijn root kan ik die natuurlijk niet installeren.
Dat komt niet zozeer door de root, maar eerder door de custom recovery. ;) Root kun je vaak wel weer terugzetten, mits er root kernels uitgebracht zijn. Het boot.img file, wordt enkel gebruikt tijdens booten, daar zit niet de kernel in. Ik zou ook wel uitkijken, met de manier waarop jij update; als er een nieuwe kernel in zit, ben je sowieso je root kwijt natuurlijk. Maar los van dat, kan het best zijn dat die oude (rooted) kernel dan niet goed werkt met de Android versie.

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 14-01-2016 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
CptChaos schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:11:
[...]
Dat komt niet zozeer door de root, maar eerder door de custom recovery. ;) Root kun je vaak wel weer terugzetten, mits er root kernels uitgebracht zijn. Het boot.img file, wordt enkel gebruikt tijdens booten, daar zit niet de kernel in. Ik zou ook wel uitkijken, met de manier waarop jij update; als er een nieuwe kernel in zit, ben je sowieso je root kwijt natuurlijk. Maar los van dat, kan het best zijn dat die oude (rooted) kernel dan niet goed werkt met de Android versie.
Dus dan is het misschien beter om handmatig even de bestanden uit de nieuwste factory image te flashen, zonder recovery.img en userdata.img, en dan opnieuw te rooten?

Dat heb ik inderdaad ook al vaker gedaan, werkt meestal goed.

Voor het archief even de commando's om dat te doen:
adb reboot bootloader
fastboot flash bootloader bootloader-hammerhead-******.img
fastboot reboot-bootloader
fastboot flash radio radio-hammerhead-******-***********.img
fastboot reboot-bootloader
fastboot flash system system.img
fastboot flash boot boot.img

Edit: bovenstaande geldt voor een Nexus 5, als je een ander toestel hebt, wordt 'hammerhead' iets anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Dirtbiter op 14-01-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat dat de betere optie is dan, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-09 18:57

Kiwi

Gadgetfreak

Niet vergeten om bij Nexus toestellen van de 2014-generatie of later ook de vendor.img te flashen :)
Dus vanaf de Nexus 6/9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:54
Wanneer je een nexus toolkit gebruikt als wugfresh dan wordt die vendor.img automatisch meegeflashed neem ik aan?
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat het is of waar het goed voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-07 18:47
Ik draai 6.0.1 beta op de S6 en ben best tevreden over de beta. Geen noemenswaardige bugs. Vind alleen accuduur nog tegenvallen. Vraag me ook af of Doze wel actief is in deze beta.

Ten opzichte van stock Touchwiz/ lollipop wel een grote verbetering maar anderzijds merk ik geen grote verschillen met een custom rom gebasseerd op lollipop. MM loopt lekker soepel en vlot. UI/layout is wat aangepakt en een paar extra features maar niet echt hele grote veranderingen.

Grootste merkbare verandering is het scrollen wat vergelijkbaar is met iOS. Heeft niets met 6.0 te maken maar Samsung heeft kennelijk naar de iphone gekeken en een soortgelijke ervaring willen bieden.
(scrollen gaat langzamer,soepeler en remt heel langzaam af)
Pagina: 1