Complete make-over voor woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-07 23:38
Korte introductie: afgelopen jaar nieuw huis gekocht en afgelopen zomer ingetrokken. Aangezien vrouwlief los is gegaan op het interieur, heeft manlief *ondergetekende* de vrijheid gekregen om de huidige TV/geluidsinstallatie van een flinke facelift te voorzien. Belangrijk om te weten in volgende adviezen dat wij (nog{lang}) geen miljonairs zijn en dat wij geen audiofielen zijn, misschien wel willen worden. :-)

Ik zoek een?
Receiver en 5.1 surround set

Wat is je budget?
Een eerste voorzichtige schatting is €2500, let wel op, dit op basis van:
TV wand --> +-350
TV: pricewatch: Sony Bravia KDL-50W805C Zwart --> +- 750
Receiver: pricewatch: Yamaha RX-V479 Zwart --> +- 380
5.1 Surround: http://www.teufelaudio.nl...round-5.1-set-p13214.html --> 850

Ik wil een super mega handig systeem hebben om muziek mee te luisteren, films te kijken, tv te kijken (ziggo) met MOOI geluid (dus niet het standaard plastic tv boxen geluid-no offence)
Ik snap dat het een heel brede vraag wordt, maar ik zal proberen mijn situatie wat duidelijker te schetsen. Ik wil dus graag naar een 50" TV en 3D lijkt me ook wel gaaf. Ik heb momenteel een Synology 215J in gebruik. En een oude samsung 2.1 set, die wonderswaardig de films en audio van de NAS kan afspelen. Ik wil dit graag op de nieuwe receiver kunnen blijven doen. Dat is btw zeer divers, maar meestal Woezel en Pip >:) of een leuke actie/romantische film. Daarnaast luisteren we ook veel muziek. Ook weer erg gevarieerd, van Woezel en Pip, tot dance, pop rock, schlagers etc.
Ik heb nog een xbox360 die er ook op aangesloten gaat worden, een humax ziggo ontvanger (opnemen en pauzeren tijdens live tv) en wellicht de huidige dvd speler van samsung.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zie bovenstaande lijst. En alle tips zijn welkom. Zoals ik het nu zie, qua gebruiksgemak, wil ik alles via de receiver op de tv aansluiten.
De Sony TV lijkt aan mijn eisen te voldoen. 50"/ 3D mogelijk/ krijgt goede reviews binnen dit budget. Er zijn wat leuke opties qua smart tv en dit zullen we allemaal wel gaan gebruiken.
De Humax heb ik al, de NAS ook. Graag zou ik alles via receiver aansluiten, zodat ik op tv niet continu van hdmi hoef te wisselen. De Yamaha receiver heeft een handige app, om alles te besturen en dit is wenselijk, omdat ik e.e.a. uit het zicht wil plaatsen. Yamaha heb ik al bekeken bij collega en leek mij erg gebruiksvriendelijk en hoop dat deze voldoende is om een Ultima 40MK2 5.1 set aan te sturen.
Ook deze heb ik bij een kennis gezien en beluisterd en dat klonk goed. (nogmaals, ik ben geen echte audiofiel, maar wil wel iets gaan neerzetten, waarvan ik jaren plezier van kan hebben en geen goedkope plastic sound heb.)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ga alles bedraad aan internet hangen. Kan ik zonder meer films en muziek direct afspelen met de Yamaha receiver? (qua afspeelformaten etc?)
Als ik alle apparatuur via de hdmi ingangen op de yamaha aansluit en deze via hdmi naar tv leidt, gaat dit goed werken? (Uiteindelijk wil ik wellicht overstappen op een alles in 1 remote)
Het geluid hoeft niet perse (heel) luidt, maar moet wel goed zijn en incidentieel ff boenken vind ik wel leuk :9~ Gaat de Teufel en Yamaha hier voldoende voor zijn?
Is er iets wat ik over het hoofd zie?
Hebben jullie nog andere tips of vragen om me verder te helpen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15

FeaR

In GoT we trust

wienesroa schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:03:
Ik ga alles bedraad aan internet hangen. Kan ik zonder meer films en muziek direct afspelen met de Yamaha receiver? (qua afspeelformaten etc?)
Muziek zal door een bron/dienst als Spotify wel lukken. En anders via MusicCast dan wel media die op de NAS staan (middels DLNA) of via USB. Voor films moet je niet bij een receiver zijn. Er zijn wel receivers die filmbestanden af kunnen spelen, maar die zie je eigenlijk meer niet dan wel. De Yamaha ondersteunt ook alleen audio, zie de handleiding.
Als ik alle apparatuur via de hdmi ingangen op de yamaha aansluit en deze via hdmi naar tv leidt, gaat dit goed werken? (Uiteindelijk wil ik wellicht overstappen op een alles in 1 remote)
Dat gaat al goed vanaf HDMI 1.3, receivers met HDMI Processing. Enige waar je rekening mee moet houden is de eventuele delay die je kan krijgen doordat de TV het inkomende beeld nog bewerkt waar de het geluid niet tot minder onderhevig is aan processing. Is op te lossen met audio delay Bij de Yamaha vna 0 - 500 ms.
Het geluid hoeft niet perse (heel) luidt, maar moet wel goed zijn en incidentieel ff boenken vind ik wel leuk :9~ Gaat de Teufel en Yamaha hier voldoende voor zijn?
In de gemiddelde huiskamer komt het al snel goed qua volume en het benodigde vermogen wat daar bij nodig is. Daar zou ik me niet direct zorgen over maken.
Is er iets wat ik over het hoofd zie?
Geluid is persoonlijk, vandaar dat luisteren altijd aan te raden is. Al is het altijd wel beter dan het geluid dat een TV produceert. Scheelt dat je met Teufel tot 8 weken thuis kan proberen waarbij je dus het geluid hoort van de speakers binnen je eigen ruimte en akoestiek. Als je zin hebt is luisteren bij diverse winkels leuk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
FeaR schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:34:
[...]
Muziek zal door een bron/dienst als Spotify wel lukken. En anders via MusicCast dan wel media die op de NAS staan (middels DLNA) of via USB. Voor films moet je niet bij een receiver zijn. Er zijn wel receivers die filmbestanden af kunnen spelen, maar die zie je eigenlijk meer niet dan wel. De Yamaha ondersteunt ook alleen audio, zie de handleiding.
Oke, dus als ik je goed begrijp, moet ik dan opzoek naar een mediaspeler.
Nu heb ik natuurlijk al wat gegoogled en lees ik verhalen over mede8er en rasberry pi met xbmc. Helaas zegt bij beide niet zoveel. Zijn dit oplossingen, die ik zelf kan installeren, of is dit meer iets voor iemand die de apparatur door en door en kent ?
Dat gaat al goed vanaf HDMI 1.3, receivers met HDMI Processing. Enige waar je rekening mee moet houden is de eventuele delay die je kan krijgen doordat de TV het inkomende beeld nog bewerkt waar de het geluid niet tot minder onderhevig is aan processing. Is op te lossen met audio delay Bij de Yamaha vna 0 - 500 ms.
Heb je hier ervaring mee? Ik heb dit in mijn huidige opstelling ook als ik de humax aan de samsung hang en dat krijg ik niet naar behoren afgesteld. Ik kan dit namelijk niet per bron doen. Dus mijn humax via sasung vertraagd en mijn xbox niet, of vice versa...
Geluid is persoonlijk, vandaar dat luisteren altijd aan te raden is. Al is het altijd wel beter dan het geluid dat een TV produceert. Scheelt dat je met Teufel tot 8 weken thuis kan proberen waarbij je dus het geluid hoort van de speakers binnen je eigen ruimte en akoestiek. Als je zin hebt is luisteren bij diverse winkels leuk.
Klopt helemaal. En vind ik ook leuk om te doen/al gedaan. Nu heb ik echter wat gespeeld met de app die bij Yamaha zit bij een kennis en dat beviel prima. Ook al begrepen dat er in dit segment veel goede merken zijn, maar deze lijkt voor mij te doen wat ik ervan verwacht.

De luidsprekers set van Teufel vind ik in het wit erg gaaf om te zien (ook vrouwlief kan er meeleven _/-\o_ ) en ik heb ze beluisterd bij een kennis en dat klink vrij indrukwekkend (let op ik ben tv boxen gewend).
Bij Mediamarkt wat bose en andere (te dure) kant en klare setjes beluisterd, klonkt ook absoluut mooi, maar vind het ten eerstevaak te duur en aangezien ik de apparatuur wil wegwerken, maakt design niet zo veel uit.

[ Voor 56% gewijzigd door S1NN3D op 14-01-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 15:16
Misschien zie ik iets over het hoofd. Maar hoe ga jij van je NAS iets afspelen op je tv?

Ik mis dus een mediaspeler a la Apple Tv, Android boxje etc etc. Of kun je een app op die tv installeren waarmee je het 1 en ander gaat afspelen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik heb even je twee laatste posts samengevoegd en voorzien van quotes. Dat maak het stukken duidelijker voor ons allemaal.
krizzziz schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:58:
Misschien zie ik iets over het hoofd. Maar hoe ga jij van je NAS iets afspelen op je tv?

Ik mis dus een mediaspeler a la Apple Tv, Android boxje etc etc. Of kun je een app op die tv installeren waarmee je het 1 en ander gaat afspelen?
Het zou niet mijn voorkeur hebben maar het kan via "smart" functies van de tv. Een mediaspeler of htpc zal wel veel beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
S1NN3D schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:09:
[...]

[mbr]Ik heb even je twee laatste posts samengevoegd en voorzien van quotes. Dat maak het stukken duidelijker voor ons allemaal.[/mbr]

[...]

Het zou niet mijn voorkeur hebben maar het kan via "smart" functies van de tv. Een mediaspeler of htpc zal wel veel beter werken.
Om het nog wat duidelijker te maken. Ik zie het als volgt. Tv - hdmi - receiver - hdmi overige apparatuur. Zo kan ik vrouw/dochter ook makkelijk wegwijs aken. TV aan op vast hdmi ingang en dan via receiver rest kiezen.

Meestal zijn smart-tv's altijd minder smart dan ik (gebruiker) verwacht en mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar een receiver/versterker die films kan afspelen (ik ging er stiekem vanuit dat de yamaha dit kon, gelukkig dat ik dat nog gecheckt heb 8)7 |:( ).

Nu lijkt het me het makkelijkste om een mediaspeler aan te schaffen. Zoals eerder gezegd, het moet wel voor leken werkbaar blijven. Zou zoiets een optie zijn: https://www.kiwi-electron...rry-pi-mediaspeler-bundel

Of kan ik beter iets meer uitgeven en een kant en klare mediaspeler kopen?

Wat mij dan wel weer leuk lijkt aan de rasberry, dat er nog wat extra opties zijn. Ik heb momenteel bijna iedere lamp voorzien van inbouwschakelaar/dimmer kaku en ics-1000 om dit aan te sturen. Ik begrijp dat een rasberry hier ook mee uitgebreid kan worden.

Iemand hier nog een advies over?

edit: Bedankt voor het overzichtelijker maken van de twee posts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Televisies zijn inderdaad minder "smart" dan die naam doet vermoeden. Persoonlijk maak ik nooit gebruik van die functionaliteit. En video afspelen via de receiver gaat hem al helemaal niet worden zoals je ondertussen nu weet. Welke mediaspeler je gebruikt is echt een te maken keuze. Hoeveel wil je er aan uit geven, wat moet het kunnen en in hoeverre wil je er moeite in steken?

Zelf heb ik in de woonkamer een Intel NUC staan met Windows 10 en Kodi. Eigenlijk is deze machine te krachtig voor hetgeen wat ik er mee doe. In de slaapkamer staat een Raspberry Pi 2 met Openelec (is ook Kodi). Dat is dan weer een super zuinig klein ding dat ook prima voldoet. Het is maar net waar je voor kiest. En je kan natuurlijk ook gewoon een kant en klare mediaspeler kopen. Is ook handig maar je bent wat beperkter qua updates. Als de fabrikant het product links laat liggen, komt er niets meer.

Mijn advies zou zijn, probeer het eerst eens met een Pi. Is in ieder geval een budgetvriendelijke oplossing waar je nooit een dure miskoop aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:36
Op de Sony TV staat Android TV, daar is volgens mij weinig mis mee qua features. Je kunt er in ieder geval KODI op installeren (dit installeer je ook op een Raspberry Pi), dus afspeelmogelijkheden via de TV zelf heb je sowieso. Ik zal dat eerst eens proberen, mocht dat niet bevallen dan kun je altijd nog overwegen om een Raspberry Pi of soortgelijke mediaspeler aan te schaffen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
NoepZor schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:44:
Op de Sony TV staat Android TV, daar is volgens mij weinig mis mee qua features. Je kunt er in ieder geval KODI op installeren (dit installeer je ook op een Raspberry Pi), dus afspeelmogelijkheden via de TV zelf heb je sowieso. Ik zal dat eerst eens proberen, mocht dat niet bevallen dan kun je altijd nog overwegen om een Raspberry Pi of soortgelijke mediaspeler aan te schaffen.
Super, ook post hierboven!

Ik ga mijn huidige tv naar slaapkamer verplaatsen en mijn vrouw heeft voorzichtig al eens gepolst of zij daar dan ook films en series van de nas kan plukken.
Dus een pi zou wellicht daar als testcase kunnen draaien.
De sony tv ondersteund netflix. De tv die naar de slaapkamer verhuisd niet, kan netflix ook via raspberry?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Netflix is wel redelijk gesloten, maar volgens mij is wel een add-on beschikbaar:
https://superrepo.org/nl/kodi/addon/plugin.video.netflixbmc/

Indien niet mogelijk, kun je altijd nog via je smart TV de Netflix app starten, dus in die zin ben je alleen boven afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Dat is mooi. An sich natuurlijk niet het grootste probleem van dit moment. Maar wel goed om te weten dat er wellicht mogelijkehden tot Netflix voor boven zijn. Of -ik- dit uberhault zou willen is een 2de ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-07 16:07
Zoals ik het begrijp gebruik je nu jouw huidige Samsung DVD-speler om content van de Synology af te spelen. Als deze speler een HDMI uitgang heeft dan kan je op deze manier blijven afspelen en de mogelijkheden verder onderzoeken als blijkt dat je meer mogelijkheden wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48

Reinier

\o/

Voor Netflix e.d. zou je ook een Chromecast kunnen overwegen. Dan kun je de boel met je smartphone bedienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
keesroeiboot schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 08:22:
Zoals ik het begrijp gebruik je nu jouw huidige Samsung DVD-speler om content van de Synology af te spelen. Als deze speler een HDMI uitgang heeft dan kan je op deze manier blijven afspelen en de mogelijkheden verder onderzoeken als blijkt dat je meer mogelijkheden wil.
Klopt helemaal, nog niet over gedacht, maar dat is wellicht beste optie. Kan ik checken of de Bravia met Kodi werkt. FYI, dit is de huidige: pricewatch: Samsung HT-E5200

Mocht de TV niet het gewenste resultaat geven, kan ik dan eens kijken of chromecast, raspberry, of andere optie iets is. Chromecast zegt me nog helemaal niets, dus daar ga ik nog eens op tweakers over speuren. Voordat ik begin, die kan dus als " mediaspeler" dienen, tussen receiver en NAS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Chromecast is voornamelijk bedoeld als streaming apparaat wat bedient wordt met een smartphone. Je kunt dan bijvoorbeeld youtube of netflix op je telefoon starten en vervolgens de video via de chromecast op je tv afspelen met de cast knop. Het is geen zelfstandig apparaat wat een bedienbare interface heeft.

In het topic van de 2015 modellen staat wel informatie, zoek maar eens op Kodi in het topic
\[3D/LED/UHD TV] Sony 2015 line-up

[ Voor 20% gewijzigd door NoepZor op 15-01-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Wellicht niet helemaal meer als aankoopadvies, maar wel nog een nuttige vraag, indien bovenstaande werkt, via de kodi app op de sony tv.

Zou ik die Kodi app ook op tablet kunnen zetten en/of smartphone.
Ik gebruik deze wel eens om dochterlief naar een filmpje van woezel en pip oid te laten kijken. Nu merk ik dat niet alle video's via de DSVideo app, of standaard voorgeinstalleerde video speler, geluid ondersteunen. Zou ik dit via Kodi kunnen doen, of maak ik hier een denkfout?

Edit: En dan nog een vraag over de TV keuze:

http://tweakers.net/price...ia-kdl-50w805c-zwart.html -> 799 euro
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W805B Zwart -> 724.10 euro
Is de C de opvolger van de B?
Wat ik zelf kan terugvinden.
De B wordt inclusief 2 brillen geleverd. De C niet, maar volgens deze review, zijn die wel relatief goedkoop te vinden: productreview: Sony Bravia KDL-50W805C Zwart review door Alfa Novanta
Dan zie ik dat de C wel over bleutooth beschikt en de B niet. Ik heb geen idee waarom dat handiger zou zijn, maar als het er toch bij zit ;-)

EDIT2: Verkeerde link bij eerste tv :S

[ Voor 54% gewijzigd door wienesroa op 18-01-2016 15:08 ]

Pagina: 1