WinDev geschikt voor complexe software?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.367 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:19

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Ik had deze vraag in eerste instantie in de coffee corner gesteld omdat ik deze niet topic waardig vond, maar daar werd aangegeven dat ik er toch beter even een topic aan kon wijden, dus bij deze:

In hoeverre is WinDev geschikt voor het ontwikkelen van complexere software pakketten? In ons geval een verkoop pakket met uitgebreid artikel- order- offerte en voorraadbeheer met inkoop advies, inkoop orders, journalisering, facturatie, nacalculatie etc.

De leverancier van ons huidige, op WinDev ontwikkelde, pakket op het werk heeft namelijk om een of andere reden enorm veel moeite om dit goed werkend te krijgen. Er komen steeds weer nieuwe fouten en bugs naar voren (de oplossing van het ene probleem veroorzaakt vaak weer een volgend probleem) en ik zelf vermoed dat dit mede komt omdat zij met Windev een te eenvoudige ontwikkel omgeving gekozen hebben voor een vrij complex pakket.

Beste antwoord (via floriske.nl op 04-02-2016 19:43)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Ik kan de post niet terugvinden maar toen dit topic gepost werd heb ik wat zitten googlen op reacties van echte WinDev developers en die kwamen er toch wel mee dat als je iets wil doen dat niet echt binnen het framework past je erg veel zelf moest doen, op een omslachtige manier. Dat zie je vaak met dit soort RAD pakketten: ze zijn alleen geschikt voor zaken die perfect in het stramien van het pakket passen. Als er iets moet gebeuren dat niet past moet het op vaak een erg ranzige manier ertegenaan geplakt worden.

En dat is zo ongeveer een natuurwet als het aan komt op software development: hoe meer een framework je 'helpt' in een bepaalde richting hoe meer het je tegenwerkt als je een keer dwars op die richting iets voor elkaar moet krijgen. Alle mooie verhalen ten spijt: mensen zijn vaak alleen maar enthousiast als het over het vertellen over successen aankomt. Dat ze een paar keer op de meest ranzige manier iets tegen een applicatie aangehackt hebben vertellen ze liever niet.

https://niels.nu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:45
Ik zou zeggen dat het dan meer aan de expertise of werkwijze van de leverancier ligt? Ik ken het pakket niet (maar wel interessant) maar je klaagt niet over de gerealiseerde functionaliteit - als ik het goed lees - maar over de uitvoering daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik denk ook niet dat het snel aan een development pakket ligt, tenslotte zou je dit ook in DOS met batchfiles kunnen creëren (wat meer een uitdaging opzich is), maar meer aan de expertise/werkwijze van het bedrijf die dit oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
De functionaliteit van het pakket is inderdaad veelbelovend, maar technisch krijgen ze het gewoon niet goed werkend. Ze hebben meerdere programmeurs in dienst welke aan het pakket werken dus het ligt ook niet specifiek aan de werkwijze van 1 persoon.

Verder zitten er bijvoorbeeld onvolkomenheden in als het niet automatisch verversen van vensters of na het invoeren van aantallen, prijzen etc. op enter moeten drukken omdat anders de waarde niet goed doorgevoerd/onthouden wordt als je na invoeren direct met je muis in een ander veld klikt. Hierdoor kan het bijvoorbeeld als je even niet op let zomaar zijn dat een artikel ineens tegen € 0,- in een order of offerte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In ons geval een verkoop pakket met uitgebreid artikel- order- offerte en voorraadbeheer met inkoop advies, inkoop orders, journalisering, facturatie, nacalculatie etc.
Niet om het een of ander, maar het moet wel heel specifiek zijn wil je geen standaard pakket kunnen gebruiken om dit soort zaken te regelen. Er zijn heel veel pakketten op de markt die dit kunnen en in meer of mindere mate aanpasbaar/uitbreidbaar zijn.

Ik zou niet zo snel een dergelijk systeem volledig als maatwerk opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:45
Ongetwijfeld, maar daar is t nu te laat voor. Daarnaast heeft elk standaardpakket ook weer zo zijn eigenaardigheden. Ik ben bezig met een Navisionimplementatie (als klant). Je verbaast je over hoeveel kleine onhandige dingetjes/bugjes aanwezig zijn in zo'n "doorontwikkeld" pakket.
floriske.nl schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:55:
Verder zitten er bijvoorbeeld onvolkomenheden in als het niet automatisch verversen van vensters of na het invoeren van aantallen, prijzen etc. op enter moeten drukken omdat anders de waarde niet goed doorgevoerd/onthouden wordt als je na invoeren direct met je muis in een ander veld klikt. Hierdoor kan het bijvoorbeeld als je even niet op let zomaar zijn dat een artikel ineens tegen € 0,- in een order of offerte staat.
Dat zijn dingen die in maatwerk prima aangepast kunnen worden, als je daar melding van maakt. Het kan zijn dat de programmeurs van het bedrijf dit soort dingen niet zelf proactief inbouwen of signaleren tijdens het bouwen omdat ze een ander beeld hebben bij hoe iets moet werken. Het kan ook zijn dat ze er geen tijd voor hebben tussen alle zaken door en dat dit soort "dingetjes" dan blijven liggen.
Niet iedereen heeft dezelfde ideeen/logica als het over de werking van een UI gaat, dus waar jij denkt "waarom is dit niet opgelost" of "dit is een bug" denken anderen dat het zo prima functioneert.

Zoiets wordt ook regelmatig niet volledig meegenomen in een ontwerp.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 14-01-2016 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Semi-offtopic maar: M.i. ben je gek als je 'custom' werk laat doen in zo'n niche pakket. Kijk alleen even op stackoverflow: welgeteld 27 WinDev questions. Succes met het vinden van een bedrijf die die rotzooi op wil ruimen als het bedrijf dat nu de implementatie doet tits up gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 14-01-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hydra schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:08:
Semi-offtopic maar: M.i. ben je gek als je 'custom' werk laat doen in zo'n niche pakket. Kijk alleen even op stackoverflow: welgeteld 27 WinDev questions. Succes met het vinden van een bedrijf die die rotzooi op wil ruimen als het bedrijf dat nu de implementatie doet tits up gaat.
QFT

Het gaat niet alleen om dat het bedrijf tits up kan gaan, maar ook om als jij bijv een nieuw "iets" wilt hebben, dan heeft dat bedrijf zo goed als geen mogelijkheid om bij een concullega / externe expert oid te rade te gaan of best practices toe te passen (want die zijn er dan bijna niet in die ontwikkelomgeving)

In wezen hang je jezelf qua dit pakket dan helemaal op aan dat bedrijf, en tja als dit pakket dan je verkoop pakket is dan zou ik me afvragen : Wat gaan we doen als over 2 jaar blijkt dat je huidige leverancier het niet meer kan, ga je dan een andere leverancier zoeken? Of ben je dan gelijk gedwongen om een heel nieuw pakket neer te zetten?

Ik ken Windev wel vanuit een ver verleden (ik dacht windev 7 dat het toen was) en opzich is het er wel in te maken, alleen je moet wel om bijv de door jou genoemde onvolkomenheden heenwerken (wat opzich ook niet zo supererg is, als het maar je werkwijze is).
Bijv het afdwingen van een invoer werd bij ons ondervangen door simpelweg bij het opslaan eerst het form te checken en 0-prijzen vereisten dan een extra bevestiging.

Alhoewel me niet bijstaat dat je echt op enter moest drukken om een waarde op te slaan, toen werd volgens mij de waarde al gewoon opgeslagen als je de focus verloor op dat invoerveld.

Persoonlijk zit als ik jouw stukje over onvolkomenheden lees mijn grootste angst bij of je leverancier het wel aankan/snapt. Wat jij onvolkomenheden noemt dat hoor je imho niet eens te merken, als het al een onvolkomenheid in de taal zou zijn dan zou elke fatsoenlijke leverancier daar een work-around voor hebben zodat geen enkele klant dit zou merken.
Het feit dat je het nu al merkt roept bij mij echt extreem grote vraagtekens op hoe dat straks gaat als het wat moeilijker / ingewikkelder wordt. Want dit zijn gewoon basisprincipes die of de software of je leverancier moet afvangen voordat jij ze kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Het gaat om een voor onze branche op maat ontwikkeld pakket, niet specifiek voor ons bedrijf. Wij zijn echter wel betrokken bij het ontwikkelen van de verkoop module van het pakket (dit bestaat uit een verhuur- en verkoop gedeelte). Dit pakket is op dit moment het enige in zijn soort voor onze branche, alternatieven zijn er dus niet.

Dat het op WinDev gebaseerd is weet ik ook pas sinds kort en (ook) ik heb zo mijn twijfels hierbij, vandaar dit topic.

Het probleem met op enter moeten drukken om een waarde in te voeren kan bijvoorbeeld (volgens de leverancier) niet opgelost worden. Als dit inderdaad zo is lijkt in mijn ogen de ontwikkelomgeving niet in orde, een muisklik registreren lijkt me ook niet zo spannend maar ik heb te weinig kennis op dit vlak om goed vast te stellen of de problemen bij de ontwikkelomgeving liggen of bij de wijze van programmeren.

[ Voor 5% gewijzigd door floriske.nl op 14-01-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Het ligt zeker niet aan windev. windev is een zeer geavanceerde ontwikkel omgeving en is gemaakt om toepassingen te maken die u beschrijft.

De fouten die u beschrijft zijn fouten van de ontwikkelaar. Met windev kan je op zeer veel verschillende manieren iets doen. Je moet echter wel programmeren als je wilt dat iets ververst.

Ik heb zelf een compleet financieel project administratie pakket gemaakt met windev kort om ik weet waar ik over praat. Ontwikkelen met windev gaat vele malen sneller dan als bijvoorbeeld Visual studio.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2016 11:03 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Toch fijn dat je je daarvoor speciaal even geregistreerd hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:01:
Ontwikkelen met windev gaat vele malen sneller dan als bijvoorbeeld Visual studio.
Dit vind ik zo'n loze nietszeggende uitspraak. Het is nogal afhankelijk van een shitload aan variabelen laat staan kunde en bekendheid met zo'n omgeving. Het is niet eens meer appels en peren vergelijken maar waaay daar voorbij.

Zo moest ik trouwens ook hartelijk lachen om de slogan op de windev site:
DEVELOP 10 TIMES FASTER
:D _O-
10x sneller dan wat 8)7

Ah, maar ze maken gebruik van RAD Technology. That explains it O+
The code is cleaner,
therefore the software is faster
8)7
Code is automatically
managed and secured
:D :')

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 03-02-2016 11:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Het ligt zeker niet aan windev. windev is een zeer geavanceerde ontwikkel omgeving en is gemaakt om toepassingen te maken die u beschrijft.
Gewoon even ter mijner beeldvorming, wat voor toepassing beschrijft de TS dan exact?
De fouten die u beschrijft zijn fouten van de ontwikkelaar. Met windev kan je op zeer veel verschillende manieren iets doen. Je moet echter wel programmeren als je wilt dat iets ververst.
Dit klinkt net alsof je in assembly moet programmeren, je kan er alles mee, maar je moet het wel "even" programmeren ook al is het voor de rest van de wereld standaard functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
In hun brochure is anders ook genoeg leuks te vinden. Het stikt van zulke plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IwYZjt1.png

Is WinDev een geschikt pakket voor wat je ermee wilt? Geen idee, ik ken het verder niet. Maar als je afhankelijk bent van een beperkte hoeveelheid leveranciers lijkt het mij een nichepakket, waarvoor dus ook maar weinig ontwikkelaars te vinden zijn.

Het laten maken van aanpassingen of het uitvoeren van een code audit wordt dan ook alleen maar moeilijker, en dat wil je juist niet bij software.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat zijn dat voor planken, kun je zelfs geen huis van bouwen :+
Alex) schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:17:
[...]

In hun brochure is anders ook genoeg leuks te vinden. Het stikt van zulke plaatjes:

[afbeelding]

[...]

Het laten maken van aanpassingen of het uitvoeren van een code audit wordt dan ook alleen maar moeilijker, en dat wil je juist niet bij software.
Niet alleen moeilijker, ook duurder 8)7

[ Voor 81% gewijzigd door Damic op 03-02-2016 19:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik kan de post niet terugvinden maar toen dit topic gepost werd heb ik wat zitten googlen op reacties van echte WinDev developers en die kwamen er toch wel mee dat als je iets wil doen dat niet echt binnen het framework past je erg veel zelf moest doen, op een omslachtige manier. Dat zie je vaak met dit soort RAD pakketten: ze zijn alleen geschikt voor zaken die perfect in het stramien van het pakket passen. Als er iets moet gebeuren dat niet past moet het op vaak een erg ranzige manier ertegenaan geplakt worden.

En dat is zo ongeveer een natuurwet als het aan komt op software development: hoe meer een framework je 'helpt' in een bepaalde richting hoe meer het je tegenwerkt als je een keer dwars op die richting iets voor elkaar moet krijgen. Alle mooie verhalen ten spijt: mensen zijn vaak alleen maar enthousiast als het over het vertellen over successen aankomt. Dat ze een paar keer op de meest ranzige manier iets tegen een applicatie aangehackt hebben vertellen ze liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:38
The code is cleaner,
therefore the software is faster
7(8)7 _O-

Wat mij betreft genomineerd voor quote van de dag! Als ik zulke teksten al zie kan ik het niet meer serieus nemen. Ook als ik de website bekijk gaan m'n nekharen overeind staan.

Sorry, offtopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-10 19:38

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Hallo,

Ik heb zelf een compleet financieel project administratie pakket gemaakt met windev kort om ik weet waar ik over praat. Ontwikkelen met windev gaat vele malen sneller dan als bijvoorbeeld Visual studio.
haha fuck me, nog nooit zo'n nerd bot gezien met een "trust me, ik heb een pakketje gemaakt". _/-\o_ Geweldig.

Anyways als je echt complexe software wilt, dan wil je ook alle vrijheid hebben en dan doe je dit gewoon fatsoenlijk en niet met zo'n half gaar pakket die helemaal geen status heeft.
Ik denk dat het meeste hier wel is gezegd, maar ik hoop dat je zelf ook snel gaat inzien dat 'windev' gewoon rubbish is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb jarenlang ervaring met Windev en ik wil toch graag een positieve reactie plaatsen.
Het klopt dat het pakket niet zo bekend is.
Dat is jammer want je kan er echt heel snel complexe applicaties mee maken.

Je moet m.i. geen gebruik maken van RAD waarmee je de code 'automatisch' laat genereren aan de hand van het datamodel.
Code moet je gewoon zelf maken en dat is eenvoudig te doen want de syntax is eenvoudig en helder.

De windev interface is zeer gebruikersvriendelijk zodat je heel snel een scherm kan opzetten.
Vervolgens plaats je op bepaalde plaatsen in de controls (buttons, tabellen, procedures etc) je code.
Windev wordt standaard geleverd met een eigen database omgeving hetgeen gewoon snel is maar je kunt ook een reguliere database zoals MSSQL of MySQL gebruiken..

De data kan men gewoon benaderen middels "SQL" (select,insert,update etc) maar het kan ook middels 'windev commando's' maar dat zou ik niet doen..

Er zijn geen 'licentiekosten' verbonden aan Windev. behalve dan de de aanschaf van het pakket.

Ik werk in een complexe omgeving met heel veel data en heel veel simultane gebruikers en ik heb nog niet meegemaakt dat we voor onoverkoombare problemen hebben gestaan.

Ik ben het met Renko10 eens dat het aan de ontwikkelaar ligt en niet aan Windev.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:31:
... Persoonlijke mening van jordy118 ...
Als dat echt zo is doen ze zichzelf echt zwaar te kort met alle marketing er om heen. Er word zoveel met bullshit bingo gesmeten, dat je ze al niet meer echt serieus kan nemen. Kijk maar naar de quotes die RobIII hierboven aanhaalt. Die foto's met die vrouwelijke modellen slaan ook echt helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33
Ik heb jarenlang ervaring met Windev en ik wil toch graag een positieve reactie plaatsen.
Het klopt dat het pakket niet zo bekend is.
Dat is jammer want je kan er echt heel snel complexe applicaties mee maken.

Je moet m.i. geen gebruik maken van RAD waarmee je de code 'automatisch' laat genereren aan de hand van het datamodel.
Code moet je gewoon zelf maken en dat is eenvoudig te doen want de syntax is eenvoudig en helder.

De windev interface is zeer gebruikersvriendelijk zodat je heel snel een scherm kan opzetten.
Vervolgens plaats je op bepaalde plaatsen in de controls (buttons, tabellen, procedures etc) je code.
Windev wordt standaard geleverd met een eigen database omgeving hetgeen gewoon snel is maar je kunt ook een reguliere database zoals MSSQL of MySQL gebruiken..

De data kan men gewoon benaderen middels "SQL" (select,insert,update etc) maar het kan ook middels 'windev commando's' maar dat zou ik niet doen..

Er zijn geen 'licentiekosten' verbonden aan Windev. behalve dan de de aanschaf van het pakket.

Ik werk in een complexe omgeving met heel veel data en heel veel simultane gebruikers en ik heb nog niet meegemaakt dat we voor onoverkoombare problemen hebben gestaan.

Ik ben het met Renko10 eens dat het aan de ontwikkelaar ligt en niet aan Windev.

.
Alle bovenstaande zaken zitten voorzover ik weet ook allemaal in Visual Studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Killah_Priest schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 07:45:
[...]
Alle bovenstaande zaken zitten voorzover ik weet ook allemaal in Visual Studio.
En andere paketten. Maar daar gaat de vraag niet over.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33
farlane schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:41:
[...]

En andere paketten. Maar daar gaat de vraag niet over.
De vraag zelf is al maanden geleden beantwoord, het is een antwoord op de (in mijn ogen) onnodige kick van Jordy118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Killah_Priest schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:55:
[...]
De vraag zelf is al maanden geleden beantwoord, het is een antwoord op de (in mijn ogen) onnodige kick van Jordy118
Hij heeft ervaring met het pakket en wil dat delen, lijkt me relevant. Dat er andere pakketten zijn waarmee je hetzelfde kunt doen is evident en veel minder relevant.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Laatst online: 03-10 12:59
He, eindelijk eens een WinDev topic hier. Ik had er al eens eerder naar gezocht maar kon weinig vinden.

Wij zijn als bedrijf ook (onlangs) begonnen met WinDev en aanverwante pakketten (WebDev en WinDevMobile). Zo op papier ziet het er niet onaardig uit. Zeker als je de folders er even op naslaat (lijkt bijna op de playboy).

De reden om WinDev te gaan inzetten is omdat we niet andere, complete pakketten tegen zijn gekomen die op deze manier (RAD) applicaties kunnen maken voor de verschillende platformen. Op dit moment wordt LightSwitch/SilverLight gebruikt om RAD applicaties te maken maar dit pakket nadert ook zijn einde. Het maken van een eigen UI voor de verschillende platformen is behoorlijk tijdrovend dus vandaar deze keus.

Als .NET developer kan ik het product verder nog niet goed waarderen. Ik ben net begonnen met tutorial hoofdstuk 2. Wel kan ik een paar nadelen benoemen die ik ben tegengekomen.

Kosten, aanschaf (eenmalig maar er komen jaarlijks wel nieuwe versies uit die je kunt aanschaffen). Indien je WebDev gebruikt moet je per server ook een aparte CGI module aanschaffen (ik dacht € 300 per server).

Weinig online resources, zoals al eerder genoemd staat er weinig op StackOverflow en aanverwante websites. De documentatie van WinDev is verder ook niet altijd toereikend. Laat staan dat de website goed te doorzoeken valt.

Toevallig hebben we onlangs een online seminar gevolgd. Het niveau was wel erg laag. Ze zaten meer te ouwenelen over dat de resolutie van het seminar te laag was (je kon net niet goed lezen wat er op het scherm stond) dan dat er echt iets nuttigs verteld werd. Ook qua verdere inhoud gingen ze eigenlijk niet veel verder dan 'start de applicatie en begin een nieuw project'.

Franse slag, je kunt scripten in een apart, VB-achtig, scripttaaltje (WLanguage). Je haren gaan er recht van overeind staan als je dit moet gebruiken:
Visual Basic:
1
DayArray is array of strings = ["Monday", "Tuesday", "Wednesday", "Thursday", "Friday"]

Overigens kun je volgens mij kiezen tussen Engels en Frans als scripttaal (why).

UI en code behind, wat mij opvalt is dat als je code achter een knop wilt plaatsen je geen overzicht hebt van andere code. Je wordt gedwongen om via de GUI-editor te schakelen tussen de verschillende events. Ik kan mij zo voorstellen dat dit ook de reden is dat de partij waar de TO mee te maken heeft het overzicht kwijt is.

Even on the bright side, ik denk wel dat er ergens mogelijkheden zijn voor deze manier van ontwikkelen. Je moet alleen niet al teveel willen. Een simpele CRUD applicatie dus zonder al teveel poespas zou je hier goed mee kunnen maken denk ik.

Vraagje, zijn er nog meer mensen die dit gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Mag ik je als developer een tip geven: run like hell. Je hebt .Net skills. Waarom zou je in hemelsnaam dit voor een deel weggooien (of op z'n minst stil blijven staan) om met een pakket wat vrijwel nauwelijks gebruikt wordt en waar ze een heel flink stuk "vendor lock in" met opzet ingebouwd hebben.

Dit is carrièretechnisch nog onverstandiger dan nu met COBOL aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:56
Wij hebben ook 2 producten op windev (laten) bouwen. Zelf heb ik hier alleen zijdelings mee te maken en dat wil ik graag zo houden. De collega die hierin werkt is er wel over te spreken en vindt het allemaal fantastisch. De interfacing waar ik mee te maken heb (.net WCF naar windev ontsluiten) ben ik er minder blij mee. Allerlei redelijk standaard wcf zaken worden niet ondersteund zoals bijv enumerations.

Ik zou er zo ver mogelijk van weg blijven en lekker met .net verder gaan.
Franse slag, je kunt scripten in een apart, VB-achtig, scripttaaltje (WLanguage). Je haren gaan er recht van overeind staan als je dit moet gebruiken:
En volgens mij kun je ook nog in het chinees scripten. Wel worden de nieuwe features meestal alleen eerst in het Frans geboden en gedocumenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelteV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 15:42
Ik heb jarenlang ontwikkeld met PC SOFT WinDev.
De laatste versie waar ik mee gewerkt heb is WD12, het is dus even geleden.

Mijn mening, het is een fijn stukje software maar met een hoop beperkingen.
Je kunt er inderdaad heel snel iets mee maken, maar zodra je wat complexere zaken wilt dan is het onmogelijk en wordt je gedwongen om .NET plugins te maken.
Daarnaast zijn er bugs in de WinDev software die je dus zelf niet kan oplossen. Zo crashte het programma als de kleurdiepte niet hoog genoeg ingesteld stond.

Zou ik er nu nog mee beginnen?
Nee,zeker niet.
Kan ik iemand een programma gemaakt in WinDev aanraden.
Ja, met het eindproduct is echt niks mis. Een (goede) ontwikkelaar kan echt binnen no-time een goed werkende applicatie maken.
Maar ja, dat kun je met .NET ook.

Wil je met WinDev gaan werken, poets dan even je Frans op. Er was altijd veel info te vinden, maar in het Frans en op Franse sites. Er was altijd wel een actieve (offline) community in Nederland/België, geen idee of deze nog bestaat.
Deze kwamen eens per maand bij elkaar om informatie te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Oeh, een Frans product? Run like hell! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[/quote]
haha fuck me, nog nooit zo'n nerd bot gezien met een "trust me, ik heb een pakketje gemaakt". _/-\o_ Geweldig.

Anyways als je echt complexe software wilt, dan wil je ook alle vrijheid hebben en dan doe je dit gewoon fatsoenlijk en niet met zo'n half gaar pakket die helemaal geen status heeft.
Ik denk dat het meeste hier wel is gezegd, maar ik hoop dat je zelf ook snel gaat inzien dat 'windev' gewoon rubbish is.

[quote]

Nerd Bot. Fuck you.

Ik heb een met windev een project-administratie pakket gemaakt voor enegiers buro's.

Met windev heb je de vrijheid om te maken wat je wilt. Jij weet niet waar je over praat en post dan dus maar dat het rubbish is. In Frankrijk is het platform van PC soft Windev / webdev en windev mobile meer gebruikt dan Visual studio!!

Met windev kan je overigens .net assembiels maken die je in visula studio kan gebruiken en je kan ook iets maken in visual studio en dat dan gebruiken in Windev.

Het is dus niet een rad tootje!! en het heeft wel degelijk status ( Niet echt in Nederland maar wel in Frankrijk Belgie Luxemburg Duitsland, etc etc)

10 keer sneller. Ik heb ubl facturatie gemaakt in 1,5 week ( Voor diegenen die niet weet wat ubl is. Douweegbertje ,UBL is een XML formaat om facturen digitaal aan te maken te versturen en in te lezen ). Zowel importeren als exporteren en was daarmee de 5e in Nederland die dit ondersteunde!!

RAD
Rad is iets wat in windev zit maar wat niet iets is wat je gebruikt als je een productie grade pakket wilt maken. Het genereert schermpjes database crud schermpjes heb je dus niets aan.

In webdev is het een ander verhaal. daar kun je middels RAD een complete webshop genereren. die je vervolgens aan kan passen

Ik wou in deze reactie even recht zetten dat ik geen nerd ben. En weet waar ik over praat. Ik denk dat ik dat nu middels mijn INHOUDELIJK bericht wel heb gedaan.

Reactie op de post:
Om nog even te reageren op een andere post. windev is gemaakt om administratieve software toepassingen te maken zoals de initiële poster beschrijft. dat ik was ik bedoel als ik zeg dit soort software.
Met andere woorden als je een droon wilt besturen is het minder geschikt. ( Al heeft men hier in versie 21 ook dingen voor toegevoegd )

Dat de software niet goed werkt ligt echt aan de programmeurs, afgaande van wat de initiële poster verteld.
Windev heeft een eigen ontwikkel taal W-language. Dit is een basic dialect en dus eenvoudig leesbaar. Standaard zijn veel functies aanwezig die je kan gebruiken. W - language en de eenvoud van het gebruik is de basis van de kracht en de snelheid van het pakket. Dit naast het feit dat er standaard veel controls beschikbaar zijn en er ondersteuning is voor uml en genereren van test bots maakt het een ongekende productieve tool.

Webdev idem dito. Het brengt 4gl naar het net. Hiermee krijg je het beste van 2 werelden.

1 Wereld 1 Alles zelf doen ( C#, php ) en javascript html en css
2 Wereld 2 Code genereren logica maken met uml achtige schema's ( Out systems mendix etc )

Zo nu ziet u dat ik wel degelijk weet waar ik over praat!!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2016 14:28 . Reden: Naam Douweegbertje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Oh jee, i'm out. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:12:
In Frankrijk is het platform van PC soft Windev / webdev en windev mobile meer gebruikt dan Visual studio!!
[...]
en het heeft wel degelijk status ( Niet echt in Nederland maar wel in Frankrijk Belgie Luxemburg Duitsland, etc etc)
Niet dat de discussie me verder zal roesten, maar heb je daar harde cijfers van? Of is dit een "Wij van WC eend..."-verhaal? WinDev komt iig niet voor in de top 100 en het heeft niet eens een (Engels) Wikipedia lemma (buiten de Franse/Spaanse/..), maar 36 vragen op SO ermee getagged etc.

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 15-07-2016 15:45 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
WINDEV works with all databases.
Maar Firebird mist. Vervolgens even gegoogled en hoppa http://www.sqlmanagerx.co...icontent/index.php?page=6 ja er is iets in het Frans!
Goed, en dan moet ik nu als Nederlander die Engels, Duits en Nederlands spreekt opeens de Franse taal leren, want ervaring met de Fransen is.... andere talen kennen ze niet.

Hoe moet ik als Nederlander dit snappen: http://doc.pcsoft.fr/fr-FR/?3036058
Ok, ok, er is één in het engels: http://doc.pcsoft.fr/en-US/?3036058
Maar waarom is alles een "string"? Waar zijn de andere data types en pointers?

int 2147483647 = 4 bytes
string "2147483647" = 11 bytes

Wordt leuk als je met veel nummers werkt....

[ Voor 21% gewijzigd door DJMaze op 15-07-2016 16:13 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 22:46

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Waar blijven de memes? :Y) Naar dat niveau is dit topic wel gedaald ...

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ventieldopje schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 17:43:
Waar blijven de memes? :Y) Naar dat niveau is dit topic wel gedaald ...
https://www.google.nl/search?q=windev+meme en dan "Afbeeldingen" klikken. Er zijn er zat in het Frans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJMaze

Het nivo daalt inderdaad. Hmm Laatste poging dan maar

Uiteraard zijn er andere datatypes . integer, , currency ,real , decimal.

Dus even beter kijken voordat je conclusies trekt

http://www.developpez.net...nts-developpement/windev/
http://27130.foren.mysnip.de/list.php?27131

Even zoeken en snel wat forums gevonden.
Het werkt simpel en daarom zijn er niet veel vragen Ha ha.

Serieus. Het is een tool die geld kost . En daarom minder gebruikt dan opensource . Maar waar het gebruikt word wordt het door business users gebruikt die het gebruiken omdat het werkt. Zo sluit Windev / Webdev goed aan op legasy as 400 sytemen. en er zijn best nog veel bedrijven die dit gebruiken. Niet iedereen zit in de cloud. Ook kan windev gemakkelijk worden gebruikt bij SAP. Een uitbreiding op Exact synergy, snel gemaakt.etc.etc.

Daarnaast maakt je in record tijd applicaties. Ik weet niks over de mensen die reageren op mijn eerdere post. Maar voor kleine bedrijven zonder groot budget is het van belang dat er snel kan worden geproduceerd. Voor het maken van kantoor applicaties ( om maar een term te bedenken ) is het een ideale tool.

De quote: less code is faster. ... Als je iets weet van sourcecode manangement en mergen van code etc dan weet je dat dit waar is

Maar dat is mijn mening. Overigens denk ik dat het hele programmeren, zoals waarschijnlijk de meeste mensen die zo snel op mijn post reageerden doen, over een paar jaar zal verdwijnen.

De toekomst is Mendix .. Out systems .. en force.com

Maar dat is wederom mijn bescheiden mening.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2016 21:18 . Reden: iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

In dat opzicht is het toch niet anders dan .NET of Qt met Visual Studio? Waarom zou je dan zo'n wazig pakket als WinDev gebruiken?

@Renko10: enegiers buro's? assembiels?

No offense, maar beter maak je je post eerst wat meer leesbaar, want met wat ik met zinnen als "dat ik was ik bedoel als ik zeg dit soort software. " aan moet weet ik niet zo goed. :)

Ik hoor hier voor het eerst van WinDev, maar het klinkt als een pakket wat het ontwikkelen van software "makkelijk en snel" moet maken. Meestal pakt dat niet zo heel goed uit. Kennen we Visual Basic nog? Dat was ook in de markt gezet als een taal voor mensen zonder IT-achtergrond. Ik ken niet veel mensen die dat een serieuze taal vinden :P

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 15-07-2016 21:16 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 22:46

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De quote: less code is faster. ... Als je iets weet van sourcecode manangement en mergen van code etc dan weet je dat dit waar is
Ah, dat is net zoiets dat bezuinigen altijd geld bespaart? :Y)

Goede gestructureerde code schrijven en zorgen dat je je zelf niet herhaalt als programmeur, dan is het mergen er van ook geen probleem. Of ik doe het gruwelijk verkeerd ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Compizfox,

Ja. Ik had even snel een en ander ingetypt. Ha ha. Het komt inderdaad beetje knullig over.

Ik was een beetje pissed en dan krijg je dat. Men heeft direct een mening over een tool zonder te weten wat het werkelijk is. Daar stoor ik mij aan.
Het klopt dat een snelle tool slecht uit kan pakken. Maar dat is in het geval van Windev , wat mij betreft ,niet het geval. In die zin dat de software niet goed zou zijn of je zou beperken in je ontwikkel vrijheid.
Je moet wel programmeren , het is geen code generator. Met windev kan je op eenvoudige manier zeer snel iets maken, maar wil je een productie grade applicatie dan komt daar wel iets meer bij kijken.
Maar dat is denk ik logisch.
Ik weet ook wat er bij komt kijken als je alles met javascript maakt en geloof me dat is echt een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Zag ik nou trouwens goed dat ook functienamen en parameters zijn vertaald? Dat ken ik alleen van Excel. :P

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:23:
Ik weet ook wat er bij komt kijken als je alles met javascript maakt en geloof me dat is echt een ander verhaal.
Appel: ontmoet Peer!

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep. Beide administratieve software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 20:53:
Serieus. Het is een tool die geld kost . En daarom minder gebruikt dan opensource . Maar waar het gebruikt word wordt het door business users gebruikt die het gebruiken omdat het werkt. Zo sluit Windev / Webdev goed aan op legasy as 400 sytemen. en er zijn best nog veel bedrijven die dit gebruiken. Niet iedereen zit in de cloud. Ook kan windev gemakkelijk worden gebruikt bij SAP. Een uitbreiding op Exact synergy, snel gemaakt.etc.etc.
Ik gebruik Embarcadero RAD Studio en die is zelfs nog duurder, en ik ontwikkel dan in Delphi en C++.
Ik ontwikkel met ondersteuning voor SOAP, SHA, Blowfish, POS printers, POS displays, Insika SmartCard, RS-232, PIN apparaten en QR code genereren in Unicode.
Het kan vast met WinDev, maar vast meer tijd/werk dan in C++ omdat er 1000'en voorbeelden zijn in C++.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:23:
Je moet wel programmeren , het is geen code generator. Met windev kan je op eenvoudige manier zeer snel iets maken, maar wil je een productie grade applicatie dan komt daar wel iets meer bij kijken.
Maar dat is denk ik logisch.
En dat "productie grade" programmeren is sneller dan in een andere taal of zit je dan met de zelfde gebakken peren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:30
Even als onpartijdige scheidsrechter: niet allemaal op Renko10 omdat hij een product waar hij graag mee werkt verdedigd. Hebben jullie er mee gewerkt dan? Renko10, regel voor ons allemaal een trial licentie dan kunnen we allemaal een gefundeerde mening vormen :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:34
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:12:
[...]
10 keer sneller. Ik heb ubl facturatie gemaakt in 1,5 week ( Voor diegenen die niet weet wat ubl is. Douweegbertje ,UBL is een XML formaat om facturen digitaal aan te maken te versturen en in te lezen ).
[...]
15 weken om een XML in te lezen / genereren is misschien wel overdreven? Naargelang de specs is dit ook in 1,5 week gemaakt in .NET (C# / VB.NET / ...).

Ik vind zelfs dat we niet over tijd moeten spreken. De tijd waarin iets gemaakt wordt, is zeer subjectief. Je hebt zo veel variabelen in het spel. Ervaring met het ontwikkelplatform, de taal, capaciteiten van de persoon, werkomgeving (bv waarin je slechts 1u per keer kan doorwerken tov heel de dag doorwerken), kennis over wát je moet maken (eerst leren wat het is tov al weten waarover het gaat). Mijn insziens ga je nu echt een beetje héél kort door de bocht.

Windev zal misschien wel oké zijn om te gebruiken, maar lijkt mij niet dé killer-omgeving voor alles. Ik heb er ook nooit over gehoord. Was het echt zo'n geweldig platform, ontwikkelomgeving, de heilige graal voor software ontwikkeling; dan had het écht wel doorgebroken en algemeen gekend zijn.

Conclusie: tof dat jij er gebruik van maakt, maar respecteer de sceptici. Het product is namelijk érg ontbeproefd en zeker niet wijdverspreid (én hun marketing / documentatie is echt ruk!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Compizfox schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 21:11:
[...]
Kennen we Visual Basic nog? Dat was ook in de markt gezet als een taal voor mensen zonder IT-achtergrond. Ik ken niet veel mensen die dat een serieuze taal vinden :P
Het is/was een serieuze taal, er is zat goede, serieuze software mee geschreven. Dat een heleboel mensen niet fatsoenlijk kunnen programmeren is niet de schuld van VB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ik moet sig69 gelijk geven, we zijn verzand in een discussie die nergens toe lijd.
In de vrije tijd maar eens de gratis versie uitproberen http://www.windev.com/windev/WD-Express.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
sig69 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 01:07:
Even als onpartijdige scheidsrechter: niet allemaal op Renko10 omdat hij een product waar hij graag mee werkt verdedigd. Hebben jullie er mee gewerkt dan? Renko10, regel voor ons allemaal een trial licentie dan kunnen we allemaal een gefundeerde mening vormen :)
Ik ben het an sich met je eens maar dit topic loopt vooral uit de klauwen omdat iemand met enorme oogkleppen op komt vertellen dat een RAD product dat een hoop geld kost en waar bijna geen community omheen zit heus niet zo slecht is zonder echt met fatsoenlijke argumenten te komen. Ik ken ook iemand die beweerde dat Coldfusion (en dan niet CFScript maar die HTML-like meuk) 'sneller' was dan bijvoorbeeld Java. Lekker makkelijk; als je ergens anders geen ervaring mee hebt is het logisch dat je er langer mee bezig bent.

Feit is dat er vrijwel geen materiaal op SO staat en dit is gewoon bewijs dat er erg weinig mee gewerkt wordt. Dan kun je wel beweren dat het echt een top tool is die de dev wereld over gaat nemen maar dan moet je je niet op je teentjes getrapt voelen als men dat een beetje belachelijk vindt.

'RAD' en '3GL' zijn niks nieuws. En al dit soort pakketten lopen altijd gewoon tegen hetzelfde probleem aan: nadat je een basis neergezet hebt wil de klant altijd specifieke zaken opgelost hebben. Als deze zaken niet passen bij de mening van de maker van dit RAD pakket over hoe de wereld werkt moet je over het algemeen heenwerken om de beperkingen van dit pakket. Dan ben je dus alsnog custom dev werk aan het doen dat ook niks eens t.o.v. een custom project veel extra tijd kost.

Naar mijn mening is de wereld van software relatief simpel: je pakt of een pakket dat enigzins configureerbaar is / plugins heeft (Salesforce) en past je business daar op aan. Of je laat iets custom ontwikkelen zodat het precies aansluit bij je business. Dit soort RAD systemen proberen een middleground 'best of both worlds' te bieden die ik eigenlijk nog nooit succesvol heb zien zijn.
BASIC is ontwikkeld als leertaal. Het idee was om iets te maken wat erg dicht bij natuurlijke taal lag zodat beginners het makkelijk op kunnen pikken.

Dat men hier mee aan de haal is gegaan en meuk als VB gemaakt heeft doet er weinig aan af; je kunt ook een webshop schrijven in Scratch als je dat wil.

En om dan toch met wat humor (ten koste van WinDev, sorry :P) af te sluiten: http://blog.clement.delaf...h-windev-and-pc-soft.html

[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 16-07-2016 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Hydra schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 13:00:
En om dan toch met wat humor (ten koste van WinDev, sorry :P) af te sluiten: http://blog.clement.delaf...h-windev-and-pc-soft.html
Niet alleen WinDev doet zoiets hoor, Microsoft kan het ook zoals: YouTube: NDC 2012 - developersong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Hydra schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 13:00:
[...]
BASIC is ontwikkeld als leertaal. Het idee was om iets te maken wat erg dicht bij natuurlijke taal lag zodat beginners het makkelijk op kunnen pikken.

Dat men hier mee aan de haal is gegaan en meuk als VB gemaakt heeft doet er weinig aan af; je kunt ook een webshop schrijven in Scratch als je dat wil.
Datzelfde geldt voor Pascal. Dat iets als een leertaal ontwikkeld is wil toch niet zeggen dat het niet voor "serieuze" toepassingen geschikt is? Whatever that means.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
farlane schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 14:47:
Datzelfde geldt voor Pascal. Dat iets als een leertaal ontwikkeld is wil toch niet zeggen dat het niet voor "serieuze" toepassingen geschikt is? Whatever that means.
Je haalt ook wel echt een voorbeeld van een tegenwoordig erg mainstream taal aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Hydra schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 15:06:
[...]
Je haalt ook wel echt een voorbeeld van een tegenwoordig erg mainstream taal aan :D
Het ging er toch niet over of een taal veel gebruikt wordt op dit moment? Als dat het argument is kon VB nog best wel eens hoog staan op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
farlane schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 15:30:
Het ging er toch niet over of een taal veel gebruikt wordt op dit moment? Als dat het argument is kon VB nog best wel eens hoog staan op de lijst.
Je zei dat BASIC een serieuze taal is. Naar mijn mening is het, omdat het primair ontwikkeld is is leertaal niet erg geschikt om serieuze toepassingen in te bouwen. Da's alles. Als jij die mening niet deelt; prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:30

defiant

Moderator General Chat
Ik ben in m'n carrière verschillende 4GL/RAD pakketten tegengekomen (o.a. coldfusion en progress), het argument om ermee te beginnen was in deze gevallen tijd en snelheid. Maar naar mate de applicaties complexer werden, werd de inflexibiliteit van het pakket steeds meer een beperkende factor. De argumenten in het begin begonnen zich juist tegen het pakket te keren. Voor het management viel het argumenten van goedkope ontwikkelaars ook weg, aangezien deze steeds schaarser werden. Herbouw in .NET of Java was in veel gevallen het gevolg.

In de software engineering is dan ook erg moeilijk om goede abstracties te maken om complexiteit, als je niet uitkijkt verplaats je complexiteit hooguit, waardoor de kosten (tijd en geld) alleen maar toenemen. Je wilt als software engineer daarom de tools hebben om die complexiteit op de beste manier aan te pakken en je daardoor niet te laten beperken door frameworks met onnodige inflexibele (of verkeerde) abstracties.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Hydra schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 15:49:
Je zei dat BASIC een serieuze taal is. Naar mijn mening is het, omdat het primair ontwikkeld is is leertaal niet erg geschikt om serieuze toepassingen in te bouwen. Da's alles.Als jij die mening niet deelt; prima ;)
Basic en ook Pascal zijn inderdaad om die reden ontwikkeld, maar bleken later best geschikt te zijn voor meer dan dat doel alleen, en daarmee zijn het voor mij "serieuze" talen. Waarmee bergen "serieuze" software mee gemaakt is. Misschien dat onze definities van serieus wat verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jflietstra
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-05-2022
Ja Windev is zeer zeker geschikt voor complexe software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:17

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Om nu een topic van een jaar oud omhoog te kicken met een toevoeging zonder onderbouwing......

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.