Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HTPC voor 4k video en hoge kwaliteit audio

Pagina: 1
Acties:

• thebow1987
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 08:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Video en audio van de hoogste kwaliteit afspelen op een 4K (88") TV video een receiver met 5.1 audio setup.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Uiteraard niet onnodig duur maken, maar belangrijkste is dat hij het goed doet en futureproof is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee. Enkel is er een Logitech K820 tobo met trackpad aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
de speler/het systeem inclusief de besturing. Eventueel besturingssysteem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom??
Lichte voorkeur voor iets van Apple. Dit zodat samenwerking met aanwezige Time Capsule en iPad en iPhone e.e.a. makkelijker zou kunnen maken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Liefst niet te groot, liefst niet te luidruchtig.
Daarnaast moet er ook op kunnen worden gebrowset en andere vormen van media afspelen. gebruik van MS Office zou een mooie bijkomstigheid zijn.

Wat verwacht je van ons?
Een gedetailleerd advies van een systeem dat de mogelijkheid heeft tot het afspelen van hoogste kwaliteit video en audio.

• rilo98
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-03 18:55

rilo98

BattleTag Rilo98#2407

IK zou gaan voor een zelfbouw HTPC, je kunt hem dan naar eigen smaak aanpassen. als je hier persoonlijke hulp bij wilt kun je mij altijd hierover mailen. Wel is het handig om dan een budget af te spreken. Ook scheelt het aardig qua prijs als je zelf een bouwt. :)

• thebow1987
ja zelfbouw is een optie. heb zelf ook een zelfbouw op basis van AMD A8 APU. werkt prima, maar ik doe zelf alleen 1080p.
Welke techniek zou ik moeten gebruiken bij zelfbouw wil ik 4K content en alle zware Dolby formaten kunnen spelen?

• rilo98
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-03 18:55

rilo98

BattleTag Rilo98#2407

thebow1987 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:49:
ja zelfbouw is een optie. heb zelf ook een zelfbouw op basis van AMD A8 APU. werkt prima, maar ik doe zelf alleen 1080p.
Welke techniek zou ik moeten gebruiken bij zelfbouw wil ik 4K content en alle zware Dolby formaten kunnen spelen?
Nieuwe videokaarten zoals de 300 serie van AMD en de 900 serie van Nvidia kunnen standaard al een resolutie aan van 4K, maar voor zo'n groot scherm denk ik wel dat een gtx980 zeer geschikt is.

Voor hoge kwaliteit geluid zou ik gaan voor een externe geluidskaart, van bijvoorbeeld Asus of 3dsound.

Word wel duur dan ben ik bang maar daar krijg je wel een zeer krachtig systeem voor terug.

• thebow1987
Zijn er geen NUC-achtige systeempjes waar HDMI 2.0 al op zit? Voeg daar een braswell CPU aan toe en volgens mij ben je dan klaar voor 4K 60fps, Dolby DTS-HD Master Audio en H.265 hardware decoding.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

thebow1987 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:37:
Zijn er geen NUC-achtige systeempjes waar HDMI 2.0 al op zit? [knip]
Nog niet tegengekomen tot op dit moment.

Edit: als bedoelt wordt met "hoge kwaliteit audio", het weergeven van bitstream audio (DTS-HD e.d.), dan is er geen noodzaak voor een aparte geluidskaart, dat gaat prima via een HDMI aansluiting, het gaat dan tenslotte om digitale audiostream.

Edit2: mocht HDMI=4k@60Hz toch erg wenselijk zijn dan zou een 1.2 displayport met onderstaande convertor ook een oplossing kunnen bieden?

http://www.club-3d.com/in...0-uhd-active-adapter.html

Volgens de enkele gebruikers-ervaring die ik gevonden heb, schijnt dit apparaatje wel goed te werken.

nieuws: Club 3D introduceert displayport 1.2 naar hdmi 2.0-adapters

[ Voor 71% gewijzigd door hardware-lover op 14-01-2016 12:01 ]

Testing, one, two ...

• thebow1987
wat ik daarmee bedoel zijn de standaarden Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio.

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:54

Nogne

>.<

Je kan inderdaad gaan voor een zelfbouw, hou er rekening mee dat als je h265 wil afspelen dat je een GTX900 serie nodig hebt. Momenteel ondersteund AMD dat (nog) niet. Daarbij heeft Nvidia het voordeel dat de videokaarten geleverd worden met HDMI 2.0 (wat zorgt voor 4k60fps).

Een GTX980 zou ik zelf niet nemen als het alleen voor video/muziek is want dan voldoet iedere videokaart uit de GTX900 serie.

Als je graag een kleine HTPC wil zou ik wachten op een nieuwere NUC met HDMI 2.0 en h265 ondersteuning.

Als het niet persé Windows/Linux hoeft te draaien kan je kijken naar de Nvidia Shield (deze heeft h265 ondersteuning) en ondersteund Dolby TrueHD en DTS-HD Master Audio.

PS/XBL: Nogne

• thebow1987
Kan ik dan ook voor de goedkoopste variant van de GTX900 serie gaan? Volgens mij de 950, toch?
Dat in combinatie met een Pentium N3700 in een M-ATX kastje en dan heb je in feite het hoogst haalbare bewerkstelligd.

Enig uitzicht op een NUC met HDMI 2.0(a) en h.265 ondersteuning?

Nvidia Shield kende ik nog niet! Gaaf ding. echter uiteraard ook z'n beperkingen tov een volledige Windows machine. 4K 60fps content streamen van een NAS over gigabit lukt ook? En over ac wifi?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zie mijn aangepaste reactie die ik al eerder had geplaatst...

Testing, one, two ...

• thebow1987
Thanks hardware-lover. Dus een NUC met DisplayPort 1.2 en zo'n adapter geven mij 4K 60fps video?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dat zegt Club 3D inderdaad...

Overigens niet alleen een NUC maar elk barbone alternatief wat als HTPC model wordt aangemerkt hier op Tweakers.

[ Voor 85% gewijzigd door hardware-lover op 14-01-2016 12:11 ]

Testing, one, two ...

• thebow1987
Hij moet wel een processor hebben die hardware decoding doet voor h.265. bij mijn weten zijn dat alleen de Pentium N3700 en Celeron N3050.
Nu vind ik geen barebones die DP hebben in combi met deze pentium..!

Of vergis ik me en heeft de Celeron N3150 ook die hardware decoding?

• thebow1987
En dan lees ik nog dit:
Consumers just need to remember that whenever 'premium' 4K content travels across a HDMI link, both the source and sink must support HDCP 2.2. Otherwise, the source will automatically downgrade the transmission to 1080p (assuming that an earlier HDCP version is available on the sink side). If an AV receiver is present in the display chain, it needs to support HDCP 2.2 also.
De betreffende TV heeft dit wel, echter de receiver niet.
Hoe zit het met HDCP2.2 en displayport? Heb ik nog steeds HDCP 2.2 nodig als ik de DisplayPort uitgang van de HTPC gebruik en middels de Club3D converter naar HDMI ombouw?

[ Voor 11% gewijzigd door thebow1987 op 14-01-2016 13:42 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik verwacht dat je de antwoorden op bovenstaande vragen snel boven water kunt krijgen als je er even een zoek-actie op loslaat? De N3150 doet in ieder geval wat jij zou willen.

Testing, one, two ...

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11 22:44
Voor het verkrijgen van hoge kwaliteit audio en video dan moet je gaan kijken naar passief gekoelde systemen met een aparte lineaire voeding. HD plex/teradak verkoopt dat soort spulletjes. Optimaliseer windows 10 daarover is genoeg te vinden op internet.

Zet je er gewoon een standaard voeding in en werk je met fans dan maakt het allemaal niks uit wat je erin propt als er maar HDMI 2.0 ondersteuning opzit.

Computer audiophile google daar maar eens op.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12
Masterkale1 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 17:16:
Voor het verkrijgen van hoge kwaliteit audio en video dan moet je gaan kijken naar passief gekoelde systemen met een aparte lineaire voeding. HD plex/teradak verkoopt dat soort spulletjes. Optimaliseer windows 10 daarover is genoeg te vinden op internet.

Zet je er gewoon een standaard voeding in en werk je met fans dan maakt het allemaal niks uit wat je erin propt als er maar HDMI 2.0 ondersteuning opzit.

Computer audiophile google daar maar eens op.
Dat gaat op voor analoge aansturing. Digitaal heb je niet per se een liniaire voeding nodig. Net zo min als dat het voorkomen van bewegende delen (want daar gaat het uiteindelijk om) daar een noodzaak in is. Natuurlijk kan het prettig zijn qua geluidsproductie van het systeem, maar voor het uitgestuurde signaal geen must. Echter, kijk je naar high-end versterkers, dan vind je daar ook uitsluitend analoge inputs. Dat betekend dus een externe DAC gebruiken en de kosten schieten direct astronomisch omhoog.

Gegeven de wens van de diverse HD-audio formaten denk ik niet dat er in die hoek gezocht hoeft te worden. Dat zou namelijk betekenen dat je over meerdere high-end versterkers en speakers dient te beschikken, wat het kostenplaatje al direct dermate ver opdrijft dat het voor vrijwel geen consument daadwerkelijk interessant is. Daarnaast heb ik ook nog geen high-end DAC voorbij zien komen die deze HD-formaten ondersteund, wat min of meer ook al wel aangeeft dat er eigenlijk geen markt voor is.

In dit geval zou dan ook voor een vrij basic setup gaan, en die over een kortere termijn afschrijven. Er zijn al wat voorbeeldjes van voorbij gekomen die h265 aankunnen. Wel zou ik uit gemaksoverwegingen er nog een CEC-adapter bij adviseren (zie https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter) zodat alles netjes met 1 remote te bedienen is. Deze ondersteund netjes HDMI 2.0a dus zou geen problemen moeten opleveren voor de werking van het systeem verder en is alles met 1 remote van de receiver te bedienen (mits TV en receiver ook met elkaar overweg kunnen natuurlijk). Dit in combinatie met OpenElec zou volgens mij prima moeten volstaan

iRacing Profiel

• Sjoepap
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04-2022
Nvidia shield tv voldoet aan al je eisen (hardware matige decoding v x264,x265,...) én is goedkoop (+- 200€). Je kan er ook nog op gamen via streaming

• Masterkale1
kroegtijger schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:06:
[...]

Dat gaat op voor analoge aansturing. Digitaal heb je niet per se een liniaire voeding nodig. Net zo min als dat het voorkomen van bewegende delen (want daar gaat het uiteindelijk om) daar een noodzaak in is. Natuurlijk kan het prettig zijn qua geluidsproductie van het systeem, maar voor het uitgestuurde signaal geen must. Echter, kijk je naar high-end versterkers, dan vind je daar ook uitsluitend analoge inputs. Dat betekend dus een externe DAC gebruiken en de kosten schieten direct astronomisch omhoog.

Gegeven de wens van de diverse HD-audio formaten denk ik niet dat er in die hoek gezocht hoeft te worden. Dat zou namelijk betekenen dat je over meerdere high-end versterkers en speakers dient te beschikken, wat het kostenplaatje al direct dermate ver opdrijft dat het voor vrijwel geen consument daadwerkelijk interessant is. Daarnaast heb ik ook nog geen high-end DAC voorbij zien komen die deze HD-formaten ondersteund, wat min of meer ook al wel aangeeft dat er eigenlijk geen markt voor is.

In dit geval zou dan ook voor een vrij basic setup gaan, en die over een kortere termijn afschrijven. Er zijn al wat voorbeeldjes van voorbij gekomen die h265 aankunnen. Wel zou ik uit gemaksoverwegingen er nog een CEC-adapter bij adviseren (zie https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter) zodat alles netjes met 1 remote te bedienen is. Deze ondersteund netjes HDMI 2.0a dus zou geen problemen moeten opleveren voor de werking van het systeem verder en is alles met 1 remote van de receiver te bedienen (mits TV en receiver ook met elkaar overweg kunnen natuurlijk). Dit in combinatie met OpenElec zou volgens mij prima moeten volstaan
Sorry maar ik ben het totaal niet eens met jouw uitspraak. Ik wil je best wel 2 spelers laten horen. De oppo 103 vs de marantz UD7007. Beide digitaal en klinken beide anders. Vergeet niet dan het digitale signaal analoog verzonden moet worden. In het verleden dacht ik ook dat al het digitale hetzelfde moest klinken, maar in de praktijk blijkt toch van niet. Op een bose set zal je het schil ook minder goed waarnemen dan op een set die ik heb. Het geluid wordt bepaald door de zwakste schakel in de installatie.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-11 22:35

BoltYes

This is the Way

Of je koopt een minix neo x-8h plus, ben je voor €150 klaar. Speelt alles af en 4K met HDMI 2.0. Heb de x-8h zonder de plus, prima ding en draai er uitsluitend Kodi op, waarbij ik alles vanaf mn NAS stream. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat er voor netflix nog geen HD licentie voor android is. Maar minix zal hoogstwaarschijnlijk ook wel een windows based kastje op de markt brengen parallel aan de huidige Android variant.

¯\_(ツ)_/¯

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12
Masterkale1 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:02:
[...]

Sorry maar ik ben het totaal niet eens met jouw uitspraak. Ik wil je best wel 2 spelers laten horen. De oppo 103 vs de marantz UD7007. Beide digitaal en klinken beide anders. Vergeet niet dan het digitale signaal analoog verzonden moet worden. In het verleden dacht ik ook dat al het digitale hetzelfde moest klinken, maar in de praktijk blijkt toch van niet. Op een bose set zal je het schil ook minder goed waarnemen dan op een set die ik heb. Het geluid wordt bepaald door de zwakste schakel in de installatie.
Ik heb het dan ook niet over de DAC die je in de marantz en de oppo noemt. Daarvan geef ik juist aan dat die heel erg belangrijk is en dat daar hét grote verschil in zit. Een high-end DAC kost een klein vermogen. Wil je daar dan waar vandaan met surround verder stoeien, dan zal je dus afzonderelijke versterkers voor elk kanaal moeten gaan gebruiken. Ook daar weer high-end (net als de speakers en de bekabeling). Voor de meeste mensen is dat gewoonweg niet te betalen; je praat rustig over 10.000,- of meer, zonder de speakers. Dan kom je dus vanzelf weer uit bij de receivers. Daar kan je ook prima spul krijgen voor een redelijke prijs maar het is niet vergelijkbaar met serieuze high-end hifi systemen.

Je kan je sterk afvragen of je ooit echt de meerwaarde gaat merken van een losse DAC met losse versterkers t.o.v. een goede receiver. Er zijn zoveel factoren van invloed dat alleen de echte audiofiel het er misschien voor over heeft. Ik zou het dan ook lekker bij een knappe receiver houden, maar er zijn dus ook andere oplossingen mogelijk.

iRacing Profiel

• Masterkale1
kroegtijger schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:43:
[...]

Ik heb het dan ook niet over de DAC die je in de marantz en de oppo noemt. Daarvan geef ik juist aan dat die heel erg belangrijk is en dat daar hét grote verschil in zit. Een high-end DAC kost een klein vermogen. Wil je daar dan waar vandaan met surround verder stoeien, dan zal je dus afzonderelijke versterkers voor elk kanaal moeten gaan gebruiken. Ook daar weer high-end (net als de speakers en de bekabeling). Voor de meeste mensen is dat gewoonweg niet te betalen; je praat rustig over 10.000,- of meer, zonder de speakers. Dan kom je dus vanzelf weer uit bij de receivers. Daar kan je ook prima spul krijgen voor een redelijke prijs maar het is niet vergelijkbaar met serieuze high-end hifi systemen.

Je kan je sterk afvragen of je ooit echt de meerwaarde gaat merken van een losse DAC met losse versterkers t.o.v. een goede receiver. Er zijn zoveel factoren van invloed dat alleen de echte audiofiel het er misschien voor over heeft. Ik zou het dan ook lekker bij een knappe receiver houden, maar er zijn dus ook andere oplossingen mogelijk.
Ik heb het over HDMI signaal die bijvoorbeeld per 5V pulsen wordt verzonden.

Pagina: 1