Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor frontend development en thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 12:10

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop dient als vervanger voor mijn Mac Mini's op het werk en thuis. Ten eerste omdat die te langzaam worden en ten tweede omdat ik wat mobieler wil zijn. Ik werk veel thuis en wil af van verschillende pc's op verschillende locaties. Verder wil ik ook thuis op de bank kunnen werken. Vandaar een laptop.

Ik ga hem dus vooral voor werk en thuis gebruiken:

Werk:
Ik werk als Frontend developer dus hij moet goed kunnen omgaan met Photoshop, meerdere browsers/browservensters. Verder gebruik ik regelmatig Illustrator en Indesign en heb ik altijd mijn editor open staan. Daarnaast vaak nog Spotify en een terminal.

Thuis
Thuis zal de laptop vooral gebruikt worden om te internetten, films en series te kijken (Netflix/Plex), fotobewerking, videobewerking, muziek. Verder gebruik ik Steam om Rocksmith te spelen. Tevens zou het leuk zijn als ik af en toe een game kon spelen (Fifa/PES), maar dat is geen must.

Zowel thuis als het werk gebruik ik een multi monitor setup, het zou fijn zijn als de laptop dat ook aankan.

Wat is je budget?
+/- 1200/1300 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ga een keer per week naar kantoor, dan moet ie mee en verder van mijn kantoor thuis naar de bank thuis. Wij kamperen redelijk veel dus dan gaat hij ook mee, maar het hoeft geen superlichte te zijn, maar ook geen superzware.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur qua merk. Ik heb wel een sterke afkeer van gaming laptops. Ik kan gewoon niet aan het uiterlijk wennen. Verder zit ik met het probleem qua storage. Aan 128 of 256 verwacht ik niet genoeg te hebben. Dus zoek ik eigenlijk iets met een SSD en een HDD. Probleem is dat die combi vooral in gaming laptops te vinden is.

Eigen onderzoek

Dell XPS 13
Grote favoriet bij mij is de Dell XPS 13 vanwege zijn prachtige uiterlijk en bijna randloze scherm. Ik heb een Macbook Pro 13" gehad en dat formaat beviel me prima. Nadeel van de XPS 13 is dat deze maar een 256GB HDD en 8 GB intern geheugen. De SSD is nog wel te vervangen maar het geheugen zit vast gesoldeerd. Ik zou dus een externe HDD moeten gebruiken of de HDD vervangen. Verder heeft ie een i5 processor. Eerlijk gezegd is mijn kennis niet goed genoeg om te zeggen of ik hier de komende 2 of 3 jaar genoeg aan heb? Is een i7 altijd beter of verschilt dat per model?

Toshiba Satellite P50-C-185
Een andere optie is de Toshiba Satellite P50-C-185. Deze heeft een Intel Core i7 6500U, 128GB SSD en 1TB HDD en 12 GB intern geheugen (max 16gb). Verder heeft hij een NVIDIA GeForce 930M 2GB grafische kaar. Helaas kan ik niet echt veel informatie of reviews vinden over dit model.

Dell Inspiron 15 7000
Een derde optie is ook een Dell, de Dell Inspiron 15 7000 serie
Voordeel van dit model is de 16GB intern geheugen, 128GB SSD en 1TB HDD en een NVIDIA® GeForce® GTX 960M 4 GB GDDR5 grafische kaart. Nadeel is dat het een gaming laptop is, alhoewel deze er redelijk normaal uitziet.

Naast Windows wil ik ook graag Linux gaan draaien. Ben er nog niet helemaal uit welke versie maar waarschijnlijk Ubuntu/Kubuntu of ElementaryOS, ondersteuning daarvoor zou dus tof zijn.

Ben benieuwd of jullie nog andere/betere opties weten en of jullie me meer kunnen vertellen over de Dell XPS13 of dat voldoende zal zijn voor mij.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Alle reacties

• rilo98
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-03 18:55

rilo98

BattleTag Rilo98#2407

Ik zou voor de Dell Inspiron 15 7000 gaan, met deze videokaart kan hij zulke programma's makkelijk aan en je kunt er nog makkelijk een multiboot systeem van maken.
Zelf zou ik dan kiezen voor de nieuwste versie van Ubuntu. omdat ik Ubuntu persoonlijk zelf beter vind werken dan bijvoorbeeld Debian (qua uiterlijk en gebruikersgemak).

• Lucas 8
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-05 16:56
Je kunt ook van Dell de versie van €999 nemen en dan zelf 8gb ram er bij zetten en dan zelf voor minder geld een grote SSD er in te zetten. Heb gehoord dat dit heel makkelijk gaat in dit model.

http://m.dell.com/mt/www....d=inspiron-15-7559-laptop

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
Fifa is een vrij licht spel dat niet per se op een dedicated grafische kaart hoeft te worden gespeeld, al moet je dan waarschijnlijk wel op low settings spelen. Een grafische kaart heeft voordelen (gamen), maar meer nadelen (meer gewicht/meer koeling nodig/dikkere laptop/kortere accuduur). Het hangt er dus van af of je er echt af en toe op wilt gamen of dat je liever voor een lichtere/kleinere laptop gaat met betere accuduur. Daarnaast zijn de mobiele prestaties vaak lager dan dat je aan het stroom zit om een battery drain te voorkomen.

Foto- & videobewerkingen draaien vooral om de cpu (pure rekenkracht), dus daarvoor hoef je geen dGPU voor te hebben. De i5 in de XPS 13 is dan wel een dualcore i5 (2 kernen/4 threads), de inspiron heeft daarentegen een i7 quadcore (4 kernen/8 threads), dit geeft een stuk meer rekenkracht.

Voor je werk is een quadcore zeker aan te raden, een dGPU is denk ik niet eens nodig. Echter, als je met huidige games op medium/high wilt spelen zal je minstens een GTX 960M nodig hebben. De inspiron heeft wel een beetje een gamers uiterlijk met de rode accenten overal, dus ik weet niet of deze laptop dan zakelijk geschikt is voor jou. :P

Die Toshiba zou ik niet nemen, de grafische kaart gaat niet veel helpen in games, daarnaast heeft deze laptop ook een dualcore. Wel een i7, maar het zal qua prestaties niet veel verschillen met een i5 van de XPS 13.

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Topicstarter
@rilo98 Mijn voorkeur gaat ook uit naar Ubuntu of een op Ubuntu gebaseerd systeem. Zo te zien levert Dell ook systemen met Ubunutu dus ik verwacht dat de ondersteuning wel goed is.

@Lucas 8 Dat is inderdaad ook nog een optie ja. De achterkant van de Inspiron 15 kun je met een schroefje openmaken om de HDD/Geheugen te vervangen

@thijspronk92 Gamen hoeft niet per se, als Rocksmith er maar op draait, dat is het belangrijkste. Op low spelen zal me niet veel uitmaken. Wil ik echt gamen dan heb ik daar mijn PS4 voor. Denk dat ik dan liever een dunnere/minder zware laptop heb.

Dus voor zowel thuis als werk heb ik meer aan de processor uit de Inspiron. Die heeft inderdaad nog wel een beetje een gamers uitstraling, maar lang niet zo erg als Asus ROG b.v. Niet dat ik hem heel mooi vind, maar ook niet heel lelijk. Ik zit niet dagelijkst bij klanten en volgens mij kan ik er wel mee aanzetten, maar liever heb ik een soort gelijke laptop met een wat zakelijkere uitstraling.

En de Inspiron 15 uit de 5000 serie bv? Is dat niks:
http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-5559-laptop

En dan de DVD vervangen door een caddy met ssd er in?
Dan heb ik wel een i7, 16gb, ssd en hdd en een zakelijk uiterlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door stickyfish op 14-01-2016 14:11 ]

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
stickyfish schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:03:
En de Inspiron 15 uit de 5000 serie bv? Is dat niks:
http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-5559-laptop

En dan de DVD vervangen door een caddy met ssd er in?
Dan heb ik wel een i7, 16gb, ssd en hdd en een zakelijk uiterlijk.
Dat is ook een dualcore (i7), al weet ik niet exact hoe veeleisend de programma's zijn die je draait, als je langer moet wachten gaat dit ten koste van de productiviteit. Een quadcore kan sneller rekenen en geeft dus een betere prestatie voor jou, de vraag is dus of het een significant verschil is tussen quad en dualcore voor de software die je draait. Misschien dat iemand die meer ervaring met die software heeft het verlossende antwoord kan geven? O-)

Verder heeft die laptop ook een grafische kaart, al is die totaal onbruikbaar om recente games op te spelen.

Als dit Rocksmith is kun je dat wel redden zonder een extra grafische kaart: http://www.systemrequirementslab.com/cyri?itemId=11878

[ Voor 6% gewijzigd door _Heisenberg_ op 14-01-2016 14:25 ]

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Topicstarter
Oh, dat is jammer. Maar een quadcore is met het oog op de toekomst dus sowieso verstandiger lijkt me?
Geen idee hoe het zit met de software.

Dat is inderdaad Rocksmith. Op de oude laptop van mijn werk draait ie voor geen meter (hakkelt) en ook op de HP Spectre van mijn vrouw wil die niet draaien (hakkelen). Op mijn Mac Mini draait ie prima dus op de nieuwe laptops zal het ook wel lukken.

[ Voor 47% gewijzigd door stickyfish op 14-01-2016 14:37 ]

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-11 17:08

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Als je wat aan videobewerking wil doen zou ik ook aan de dell inspiron denken ten opzichte van de andere voorgestelde laptops, die geeft de meeste raw performance. Al is de XPS13 qua uiterlijk natuurlijk ook erg mooi en ook zakelijk goed te gebruiken.

15 inch is echter goed te mee te nemen en ik heb in een review gelezen dat de accu het vrij lang doet (iets van 5 uur) bij simpeler werk. Sowieso qua toekomstbestendigheid een goede koop. Zou dan ook de versie met 8gb nemen en 1tb HDD. Zelf even een 256gb ssd'tje er in zetten en je hebt snelheid en opslag gecombineerd. In de toekomst kun je nog altijd 8gb erbij zetten indien noodzakelijk

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Topicstarter
Videobewerking is vooral filmpjes van vakantie en de kids, dus niks heel spannends. Neem aan dat dat op de XPS 13 ook wel kan? De XPS 13 blijft een beauty O+

Maar als je naar de toekomst kijkt wat betreft snelheid en upgradebaarheid dan is die Inspiron een betere keus. Alhoewel ik die dus niet zo mooi vind.

EDIT
Zit net even een review te bekijken op Youtube, maar daar word ik niet heel vrolijk van:

Er zit enorm veel speling op het scherm, toetsenbord en trackpad. Dat zijn dingen waaraan ik mee 100% zeker ga storen.

[ Voor 31% gewijzigd door stickyfish op 14-01-2016 19:46 ]

Pagina: 1