Toon posts:

Desktop build gaming/video edit./music production

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen

(EDIT: ik heb dit topic als een vraag gepost, kan ook fout zijn nu ik de andere threads zie als discussie)

Ik ken zelf enorm weinig van alle onderdelen etc. 8)7 Ik heb zelf een build gemaakt op een site (zie onderaan) maar denk dat het niet echt goed is qua combinatie en juiste onderdelen, etc. Dus ik heb jullie hulp graag nodig.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik probeer een nieuwe desktop samen te stellen. Ik wil vooral aan video editing en muziek productie doen. Af en toe een goede game spelen zoals CS:GO of iets sterkere grafische games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een schatting: maximum 1500 euro (inclusief scherm en toetsenbord). (Goedkoper is meer dan welkom! Ik heb in m'n lijstje nog geen rekening gehouden met scherm/toetsenbord dus :| )

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nu een Samsung Syncmaster 923NW. Dit is maar 1440x900 en 19". Ik wil een full HD scherm kopen, maar zo goedkoop mogelijk, toch goede kwaliteit, om de prijs te drukken. Toetsenbord en muis kunnen ook nieuw zijn. (maar steeds zo goedkoop mogelijk, toch goede kwaliteit. Ik weet het, het is altijd een middenweg zoeken, maar 1500 euro is al een enorm bedrag voor me om hieraan te spenderen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vooral voldoende werkgeheugen en een snelle processor zien er voor mij een must uit aangezien ik met muziek en video zal bezig zijn. Gaming is dan weer grafisch gericht. En wat qua HDD of SSD? :/

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet direct een merk als voorkeur. Zolang het degelijk is en makkelijk te upgraden in de toekomst.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinige voeding, stille desktop, recentste intel generatie?

Ga je overklokken?
Ik wil maximum prestaties, maar ken eigenlijk niets van overklokken. Ik wil gewoon een degelijke desktop die optimaal naar kunnen kan draaien en die ik zelf makkelijk kan upgraden in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?
Tips, betere voorstellen voor de prijs te drukken maar toch nog goede kwaliteit is.
Feedback over de combinaties van onderdelen en welke fouten ik mogelijk heb gemaakt in de build-up.
Ik wil wel degelijk bang-for-buck krijgen maar toch nog een kwaliteitsvolle computer hebben. 1500 euro is echt de maximum. Ik heb zelf deze build gemaakt a.d.h.v. opzoeken, reviews etc. Maar echt verre van zeker.

Reeds aangepast lijstje op basis van reeds gegeven feedback zie je verder onderaan in een reactie van me.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 236,91€ 236,91
1Asus Z170 PRO GAMING€ 153,-€ 153,-
1Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD€ 347,50€ 347,50
1Fractal Design Define S€ 81,-€ 81,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 83,98€ 83,98
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,95€ 18,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 79,80€ 79,80
1Asus SDRW-08D2S-U Zwart€ 29,39€ 29,39
1Cooler Master B600€ 69,-€ 69,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,24€ 81,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.180,77

Dit stond ook in de build lijst van die site, weet niet echt wat dit juist zeggen wil:
- Boxed Koeler (ATX Layout, PWM)
- fan 140mm
- Intel Z170 PCH max. 6 Geräte, RAID 0, 1, 5, 10, 600 MB/s
- USB 3.1 Controller 1.200 MB/s, USB 3.1, max. 127 Geräte
- USB 3.0 Controller 600 MB/s, USB 3.0, max. 127 Geräte
- CPU-Afhankelijk
- Gigabit 1 x RJ-45, 10/100/1000 MBit/s

I know, ik ben niet de slimste op dit gebied ;) .

Bedankt! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2016 19:39 ]

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Als je punt 4 in DAA beleid Leest. Zie je het volgende :

4. Plaats een lijstje met behulp van de Pricewatch
We zijn voorzien van een hele mooie Pricewatch waar een groot aantal producten in zijn te vinden. Gebruik deze mogelijkheid dan ook om je componenten/producten bijeen te zoeken. De Handleiding Pricewatch vertelt je precies hoe je een PW-wenslijst maakt.

Modbreak:

Wat we dus niet meer willen zien:
Linkjes naar wenslijsten*
Linkjes naar of printscreen van boodschappenwagentjes bij winkels
Afbeeldingen met de genoemde onderdelen.

Hoe je zo'n mooi lijstje maakt lees je hier Handleiding Pricewatch

Verwijderd

Topicstarter
Ok, my bad! Pas het direct aan.

EDIT: zo? :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2016 21:36 ]

• MichaelvD
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:25:
Ok, my bad! Pas het direct aan.

EDIT: zo? :)
Kijk zit er al een stuk overzichtelijker uit.

Als je niet gaat overklokken kun je beter voor een b150 Moederbord gaan. Als je wel wil gaan overklokken kun je beter voor een i5 6600K Processor gaan. Maar ik games geeft dat bijna tot geen voordeel. Kun je zelf voor een 6400/6500 scheelt weer een paar 10tjes.

Kwa cpu koeler kun je beter voor een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO Gaan is niet veel duurder maar koelt een stuk beter.

Voeding kun je beter gaan voor pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W Is volledig modulair hoef je alleen maar de kabels te gebruiken die je nodig hebt.

Je hebt alleen een SSD in je build. Zou er nog een normale HDD inzet voor games die je misschien minder speelt en voor documenten en de rest dat soort spul. pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB

RAM is 8GB is principe genoeg maar het past in je budget dus kan er net zo goed 16 inzetten :P

Externe Dvd spelers zijn uit ervaring meestal super traag en niet nodig. Meeste software in games gaan tegenwoordig via internet je kan zelfs Windows van de website van microsoft downloaden, opstartbare USB stick maken en met je aangeschafte licentie code je product activeren. Gaat meestal een stuk sneller.

En dat spul onderaan je lijst somt alle features van het moederbord en case op. Niet echt heel interessant.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je duidelijk antwoord.

Dus aangezien ik niet ga overklokken kan ik best zowel het moederbord aanpassen als de processor? Van een 6600 naar een 6600K of 6500?

CPU koeler en een voeding aanpassen.

HDD toevoegen inderdaad. Had deze zelf niet opgemerkt.

Ik had een dvd speler gekozen omdat ik als leerkracht wel af en toe nog met DVD moet werken. Ik wil eigenlijk een ingebouwde maar dan vind ik er bijna geen cases voor :/

Enkele tips/voorstellen qua scherm/toetsenbord?

Aangepaste lijst op basis van je feedback:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170 PRO GAMING€ 153,-€ 153,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,50€ 28,50
1Asus SDRW-08D2S-U Zwart€ 29,39€ 29,39
1Seasonic M12II Evo 520W€ 69,80€ 69,80
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,24€ 81,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.242,12

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2016 22:02 ]

• MichaelvD
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:54:
Bedankt voor je duidelijk antwoord.

Dus aangezien ik niet ga overklokken kan ik best zowel het moederbord aanpassen als de processor? Van een 6600 naar een 6600K of 6500?

CPU koeler en een voeding aanpassen.

HDD toevoegen inderdaad. Had deze zelf niet opgemerkt.

Ik had een dvd speler gekozen omdat ik als leerkracht wel af en toe nog met DVD moet werken. Ik wil eigenlijk een ingebouwde maar dan vind ik er bijna geen cases voor :/

Enkele tips/voorstellen qua scherm/toetsenbord?
Als niet gaat overklokken volstaat elke i5 van 6600 tot 6400 het verschil is in games niks. Ga je echt veel met videobewerking bezig zou ik gewoon de 6600 pakken met een b150 moederbord.
pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P Om maar een voorbeeld te noemen.

Zou ik de dvd speler er gewoon bij nemen.

pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart is een prima scherm voor niet al te veel geld. Keyboard is ook iets van smaak en wat je kwa toetsenbord gewend bent. Heb zelf een mechanisch toetsenbord maar of dat ook wat voor jou is zou je zelf even moeten uitzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn uiteindelijk lijstje:
Nog zaken die goedkoper en even goed zouden kunnen of fouten? :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 91,-€ 91,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart€ 186,70€ 186,70
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,50€ 28,50
1Razer DeathStalker Expert€ 89,-€ 89,-
1Asus SDRW-08D2S-U Zwart€ 29,28€ 29,28
1Seasonic M12II Evo 520W€ 69,80€ 69,80
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,33€ 81,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.455,80

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-11 14:01
Je zou een OEM windows license kunnen kopen voor 20 euro bij kinguin of dergelijke.
OEM betekent dat jouw windows key maar een keer gebruikt kan worden en dus zichzelf vastkoppelt aan het moederbord. Het voordeel is: Goedkoper. Nadeel: Als je ooit van PC wil wisselen of van moederbord, moet je weer een nieuw kopen. Nu zie ik dat je leraar bent, kun je dan misschien inloggen op slim.nl? Daar kun je als student/leerkracht zijnde een gratis windows licentie krijgen.

Verwijderd

Voeding vind ik geen denderende keuze. Het is een behoorlijk oud ontwerp en ondersteunt geen C6/C7 powerstates. De pricewatch: Fractal Design Integra M 550W of pricewatch: Cooler Master GM G550M ondersteunen dat wel. Wat zuiniger, stiller, kwalitatief beter maar ook duurder zijn de pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold en pricewatch: Corsair RM550x.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Ik lees ook in je topicstart dat je met de computer wilt videobewerken. Als je dat redelijk vaak doet waarbij je ook intensief rendert is eigenlijk een i7 de betere processor. Wat je dan zou kunnen doen is afstappen van je plan om te overklokken en met het vrijkomende budget een i7 6700 in je built zetten. Dat gaat voor videobewerking een hele hoop uitmaken. Ook voor muziekproductie, bijvoorbeeld als je fl studio gebruikt, heeft een i7 duidelijk voordelen.

Edit: zie dat je niet wilt overklokken, dus op die manier besparen gaat niet lukken

[ Voor 22% gewijzigd door Philpend op 14-01-2016 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de voeding en de processor nog aanpas, is het allemaal dan nog wel ideaal t.o.v. het moederbord en andere onderdelen? :/
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:01:
Voeding vind ik geen denderende keuze. Het is een behoorlijk oud ontwerp en ondersteunt geen C6/C7 powerstates. De pricewatch: Fractal Design Integra M 550W of pricewatch: Cooler Master GM G550M ondersteunen dat wel. Wat zuiniger, stiller, kwalitatief beter maar ook duurder zijn de pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold en pricewatch: Corsair RM550x.
Bedankt voor je reactie. Dus de Seasonic M12II Evo 520W is te oud qua ontwerp? Best een van je voorbeelden kiezen? Deze zijn, neem ik aan, dan moderner beter en ook compatibel met de andere modules die ik in de lijst heb staan?
Philpend schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:50:
Ik lees ook in je topicstart dat je met de computer wilt videobewerken. Als je dat redelijk vaak doet waarbij je ook intensief rendert is eigenlijk een i7 de betere processor. Wat je dan zou kunnen doen is afstappen van je plan om te overklokken en met het vrijkomende budget een i7 6700 in je built zetten. Dat gaat voor videobewerking een hele hoop uitmaken. Ook voor muziekproductie, bijvoorbeeld als je fl studio gebruikt, heeft een i7 duidelijk voordelen.

Edit: zie dat je niet wilt overklokken, dus op die manier besparen gaat niet lukken
Bedankt voor je reactie. i7 is wel enorm duurder vaak en ik heb al vaak gelezen en gehoord dat ze niet zoveel beter zijn in verhouding t.o.v. de i5 series? :/ De prijs is echt wel belangrijk, 1500 is wel de maximum eigenlijk..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2016 19:41 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Voor gaming maakt het zeer weinig/geen verschil, voor zwaardere videobewerking maakt het juist wel veel verschil. Ook wat uitgebreidere muziekbewerkingsprogramma's zijn erg blij met 8 threads. Maar als je er geen budget voor hebt houd het natuurlijk gewoon op. Renderen gaat ook prima op een i5, zal alleen wat langer duren.

Verwijderd

Topicstarter
Ok maar kijk naar de specs: pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed
en deze van de i5: pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed
, toch enkel bij de maximale turboklokfrequentie is de i7 precies beter?

En de geluidskaart? Goed genoeg voor het producen?

(en 2dehands een desktop kopen met zo'n goede specs? Ik zie er verschillende, spotgoedkoop in vergelijking met een nieuwe, maar is toch niet even goed en betrouwbaar? om maar een voorbeeld te geven: http://www.2dehands.be/co...hz-geforce-272677278.html)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2016 20:50 ]

• MightyPenguin
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-11 19:40

MightyPenguin

Ik weet even weinig als jij

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:26:
Ok maar kijk naar de specs: pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed
en deze van de i5: pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed
, toch enkel bij de maximale turboklokfrequentie is de i7 precies beter?

En de geluidskaart? Goed genoeg voor het producen?

(en 2dehands een desktop kopen met zo'n goede specs? Ik zie er verschillende, spotgoedkoop in vergelijking met een nieuwe, maar is toch niet even goed en betrouwbaar? om maar een voorbeeld te geven: http://www.2dehands.be/co...hz-geforce-272677278.html)
Versimpeld zijn een i5 en een i7 redelijk gelijk. De i7 architectuur heeft alleen de mogelijkheid om individuele cores twee berekeningen per tijdseenheid te laten uitvoeren, in plaats van een berekening per tijdseenheid per core. Dit heet hyperthreading. Waar de fysieke processor 4 cores bevat, net zoals de i5, zal je besturingssysteem de i7 registreren als een 8 core processor met dus 4 extra virtuele cores.

Deze 4 extra virtuele cores helpen dus enorm bij CPU-intensieve taken zoals renderen. Je hebt niet dezelfde prestatie als 8 fysieke cores, maar een i7 benut zijn cores dus veel intensiever dan een i5.

Is het een vereiste? Zeker niet, renderen op moderne i5's wil nog steeds prima. Ga je baat hebben van een i7 en hyperthreading? Tsja, als je op een dag een paar uur zeer intensieve video(4K) of audio rendert, dan zeker wel. In andere situaties volstaat een i5 vast en zeker wel.

Tweedehands is altijd wat sketchy. Het is nooit helemaal duidelijk of er niet een component kapot is, en of alles wel met respect behandeld is en op veilige temperaturen heeft gedraaid.

Als je via betrouwbare bronnen zoals Tweakers koopt, en goed naar beoordelingen kijkt, dan is het op zich een optie. Eigenlijk zou ik het persoonlijk alleen aanraden bij budgetsystemen(<500 euro), omdat je nieuw vaak ook een heel eind komt.

Ryzen 5 3600 | ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 | 16GB DDR4 3000 MHz | Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming | Eclipse P400S | MX200 500GB | RM550x | AOC 24G2U | HD558

Verwijderd

Topicstarter
MightyPenguin schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:59:
[...]

Versimpeld zijn een i5 en een i7 redelijk gelijk. De i7 architectuur heeft alleen de mogelijkheid om individuele cores twee berekeningen per tijdseenheid te laten uitvoeren, in plaats van een berekening per tijdseenheid per core. Dit heet hyperthreading. Waar de fysieke processor 4 cores bevat, net zoals de i5, zal je besturingssysteem de i7 registreren als een 8 core processor met dus 4 extra virtuele cores.

Deze 4 extra virtuele cores helpen dus enorm bij CPU-intensieve taken zoals renderen. Je hebt niet dezelfde prestatie als 8 fysieke cores, maar een i7 benut zijn cores dus veel intensiever dan een i5.

Is het een vereiste? Zeker niet, renderen op moderne i5's wil nog steeds prima. Ga je baat hebben van een i7 en hyperthreading? Tsja, als je op een dag een paar uur zeer intensieve video(4K) of audio rendert, dan zeker wel. In andere situaties volstaat een i5 vast en zeker wel.

Tweedehands is altijd wat sketchy. Het is nooit helemaal duidelijk of er niet een component kapot is, en of alles wel met respect behandeld is en op veilige temperaturen heeft gedraaid.

Als je via betrouwbare bronnen zoals Tweakers koopt, en goed naar beoordelingen kijkt, dan is het op zich een optie. Eigenlijk zou ik het persoonlijk alleen aanraden bij budgetsystemen(<500 euro), omdat je nieuw vaak ook een heel eind komt.
Ja ben zelf geen fan van tweedehands op computer gebied. Maar ik ga toch voor de i5 gaan, te veel geld anders. :)

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-11 18:19
Je gaat niet overklokken, dus processorkoeler is niet nodig. Stock koeler doet het prima en zal niet overdreven luid zijn.

Die paar tientjes zou je eventueel kunnen stoppen in een ander scherm. Je geeft aan dat je CSGO speelt, als je nog andere FPS games speelt kan het de moeite waard zijn naar een 144hz scherm te kijken met minder inputlag. Niet iedereen hecht er waarde aan, maar de ervaring van mensen die switchen van een 60-75hz scherm naar een 144hz scherm zijn allemaal erg positief. Het voelt een stuk meer 'smooth'. Is in deze prijsrange wel een TN scherm waar de kleurkwaliteit en inkijkhoeken over het algemeen wat minder denderend zijn, maar bijvoorbeeld pricewatch: Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart (goede reviews) of pricewatch: LG 24GM77-B Zwart (heb ik zelf) zijn mooie alternatieven. Het hangt er dus volledig vanaf of je dit interessant vindt.

Qua videokaart kan je nog voor een ander brand R390 gaan, bijvoorbeeld MSI of Asus Strix, de gigabyte variant is wat goedkoper maar schijnt enorm veel geluid te maken als je wat grafisch intensieve dingen aan het doen bent. Als stilte je niet interesseert, prima, maar misschien toch nog even over nadenken. Je kan ook voor een gforce 970 gaan als je alleen 1080p gaat doen, lager verbruik en presteert op 1080p net zo goed.
Pagina: 1