Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ASUS AC87U traag wifi i.c.m. USB3.0 HDD

Pagina: 1
Acties:

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11-2023
Beste tweakers,

Ik heb vaker op het internet gelezen dat USB 3.0 apparatuur verbonden met een router de prestaties van een router kan doen afnemen i.v.m. signalen op dezelfde frequentie. Nu wil ik heel graag een USB 3.0 HDD verbinden met mijn router om bestanden thuis te kunnen delen (en te streamen naar ander apparatuur). Ook als ik mijn HDD verbind met de USB2.0 ingang krijg ik te maken met een traag wifi.

Voorbeeld, ik haal gemiddeld tussen de 140 a 200 mbps in mijn kamer op de 5ghz band. Als ik een USB3.0 HDD verbind met mijn router gaat dit omlaag naar 30 a 50 mbps. Ook gaan dan de ping waardes omhoog en lijkt de verbinding een stuk minder stabiel.

Mijn vraag is of zo'n groot verschil tussen prestaties wel normaal is? En wat kan ik er aan doen?

ps. Offtopic, Het duurt een stuk langer voordat de 5GHZ radio actief (en zichtbaar voor apparaten) wordt t.o.v. 2.4Ghz na een herstart, is dit normaal? Soms lijkt de 5Ghz radio na een reset helemaal niet meer te werken en moet ik de router handmatig opnieuw opstarten (door de stekker eruit te trekken). Echter als het eenmaal werkt, is de 5Ghz wifi super stabiel en valt het nooit weg.

Hopelijk heeft iemand er ervaring mee.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:39
Ik heb geen problemen met een USB3.0 disk en 5GHz performance op mijn AC87U.
Wel heb ik "Reducing USB 3.0 interference" aangezet maar dit is voor 2.4GHz eigenlijk.
Is je disk wel goed? Check je disk eens voor de zekerheid.

Zorg er wel voor dat je de aller laatste firmware draait, die heeft _veel_ verbeteringen voor de 5GHz problemen. Mijn voorkeur gaat uit naar Merlin: http://asuswrt.lostrealm.ca

[ Voor 8% gewijzigd door daxy op 14-01-2016 09:28 ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• samety
Bedankt voor uw reactie. Ik had het met 2 verschillende externe HDD geprobeerd. Beiden gaven hetzelfde probleem. Ook heb ik de nieuwste officiële firmware.

Ik zal het vanavond met Merlin firmware proberen, wie weet gaat dat verschil uitmaken. Ik laat het jullie weten.

Bedankt!

• samety
Beste tweakers,

Ik heb net de Merlin firmware geïnstalleerd, en heb nu te kampen met andere problemen. Buiten het feit dat ik mijn router 2x opnieuw moest opstarten om de 5ghz band werkend te krijgen zijn mijn snelheden omlaag gegaan. Ik sta nu letterlijk naast mijn router, en waar ik op de stock firmware 204 Mbps haalde, haal ik nu 80mbps.

Weet iemand hoe dit komt? Weet iemand een oplossing?

Mvg,

Sa.et

• daxy
Vreemd... Ik haal gewoon mijn 120Mbit/s (max Ziggo). Reset hem voor de zekerheid eens naar factory default, dan kan schelen.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• samety
Bedankt voor je reactie @daxy. Het is mij uiteindelijk gelukt door de een na laatste versie van Merlin firmware te installeren. De 5Ghz band werkt even goed als bij de originele Asus firmware, daarnaast interfereert mijn USB HDD niet meer met mijn Wifi bij deze firmware. Nu heb ik eindelijk mijn HDD zonder problemen verbonden met mijn router.

Mag ik nog iets vragen @daxy? Welke snelheden haal jij bij het verplaatsen met files naar je netwerk HDD?
Ik haal momenteel 25MB/s, dit is een beetje aan de trage kant voor een USB3.0 device.

• daxy
samety schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 01:20:Mag ik nog iets vragen @daxy? Welke snelheden haal jij bij het verplaatsen met files naar je netwerk HDD?
Ik haal momenteel 25MB/s, dit is een beetje aan de trage kant voor een USB3.0 device.
Ga ik vanavond testen ;)
Ik gebruik mijn disk eigenlijk alleen als TimeMachine backup, dus ik moet even gaan spelen.

• samety
@Daxy, dat zou ik echt waarderen! Maar als het teveel moeite is hoeft het echt niet hoor.

Ik ben je erg dankbaar voor je hulp en reacties, Thanks!!!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:15

Perkouw

Moderator General Chat
Als ik het goed begrijp sluit je de harddisk aan op je router en wil je vanaf die plek data delen? Dit is vaak enorm veeleisend voor je router (check de resource tab even op het overzicht (naast de 2.4 en 5GHZ tabjes). Een performance drop is veelal dan ook niet zo gek, al weet ik zo niet of dit in de lijn der verwachting ligt met deze harddisk/router.

Over dat laatste. Ik weet ook even niet zo goed waar je nu mee vergelijkt wbt snelheden. Je internetsnelheid en het andere moment de snelheid naar/van je harddisk? Hoe presteert je harddisk zelf in je pc? Questions questions, we need more information. ;)

• samety
@Perkouw, bedankt voor uw reactie.

Mijn originele vraag mbt tot mijn draadloze snelheden zijn opgelost. Mijn oorspronkelijk probleem (waarom ik deze topic ben gestart) was dat mijn draadloze snelheden absurd gingen zakken na het aansluiten van een externe HDD. Dit is echter opgelost door de firmware van mijn router te updaten naar de een na laatste versie van Merlin (de nieuwste van Merlin was niet stabiel). Daarna vroeg ik in de volgende reactie of de snelheden van mijn PC naar de HDD (aangesloten op de router) normaal zijn.

Ik wil inderdaad vanaf mijn router data delen (en dat is mij nu eindelijk gelukt). Ik heb naar de performance tabs gekeken en ik zie dat mijn router meer resources gebruikt. Dit is ook terug te zien aan de snelheden. Stel ik voer een speedtest uit tijdens het verplaatsen van data van mijn pc naar de HDD aangesloten op mijn router, dan zakken de snelheden (op 5Ghz) naar 70Mbps (normaal 200Mbps).

De HDD zelf echter is wel in staat tot aan 100MBps te presteren, mits die rechtstreeks is aangesloten op de PC. Dus de snelheden die het bereikt aangesloten op de router lijkt mij een beetje aan de trage kant. Ik weet dat het idd veeleisend is voor de router, maar voor een router in deze prijscategorie lijkt het mij aan de trage kant. Daarom vroeg ik aan @daxy wat zijn snelheden zijn, zodat ik het kan vergelijken, hij heeft dezelfde router namelijk.

Hopelijk verschaft dit wat meer duidelijkheid. Bedankt voor uw reactie iig!

• daxy
samety schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:27:
De HDD zelf echter is wel in staat tot aan 100MBps te presteren, mits die rechtstreeks is aangesloten op de PC. Dus de snelheden die het bereikt aangesloten op de router lijkt mij een beetje aan de trage kant. Ik weet dat het idd veeleisend is voor de router, maar voor een router in deze prijscategorie lijkt het mij aan de trage kant. Daarom vroeg ik aan @daxy wat zijn snelheden zijn, zodat ik het kan vergelijken, hij heeft dezelfde router namelijk.
Ik heb het net even getest. Ik kom op 4.4MB/s naar mijn USB3 disk met een file-transfer over SSH. Dat is dus zo'n 35.2Mbit/s. Ik moet wel bekennen dat ik niet precies weet hoe snel de disk echt is :)

• samety
Sorry voor mijn late reactie @daxy. 4.4MB/s vind ik eerlijk gezegd wel een beetje aan de lage kant.

Bedankt voor je tijd en moeite @daxy.
Pagina: 1