Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk Xperia V9 + D-Link 868L

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• soto
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 18:46
Goedenavond,

Ik probeer een thuisnetwerk in elkaar te zetten en dit wil niet vlotten.

Ik heb bij KPN een vraag uitstaan maar wil eigenlijk hier de vraag stellen:

Dit is de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DXoxLEQDiSevM467NhOhBDvt/full.jpg

Wat ik wil is dat een bestand van zolder naar de HTPC overgezet kan worden en andersom.
Of dat alle systemen die bedraad op het netwerk zijn aangesloten tot elkaars bestanden kunnen.

Op de Xperia V9 komt glasvezel signaal binnen.
Ethernetpoort4 van de V9 gaat naar de internetpoort van de D-Link 868.

Een vriend probeerde vanmiddag een grote 'subnetmask' te maken door IP adres op de D-Link aan te passen, maar gevolg was dat D-Link crashed en weer reset naar standaard waarden:

Dit heb ik beetje hele middag lopen doen:

De PC op zolder ziet de D-Link router wel, maar niet wat daar achter hangt.
Met een vriend hebben we net geprobeerd om de IP adres die vanuit de D-Link 868L wordt uitgegeven te wijzigen naar een IP adres binnen de range van de Experia Box. bijvoorbeeld
192.168.2.101

Maar het lijkt erop dat de D-Link router dat niet toestaat, want als we wijzigingen toepassen dan zegt de HTPC media disconnected en boot de D-link router opnieuw op en zet IP adres weer op .0.1 ipv .2.101

Heeft iemand een idee of advies over hoe met huidige apparatuur het gewenst effect kan behalen?

Groet,

Marco

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

Beste antwoord (via soto op 15-01-2016 17:59)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:12
  • Koppel je D-link router even af van het gehele netwerk
  • Verbind dan je laptop via Lan met de D-link (via kabel dus)
  • Stel dan je LAN ipadres in op 192.168.2.250
  • Dan Save
  • Schakel dan je DHCP server uit
  • Dan weer Save (als dit nodig is)
In principe ben je dan nu klaar en kan je de D-link via de LAN aansluiting aansluiten op je Experiabox en dan de resterende 3 LAN poorten gebruiken voor andere apparaten.
Mogelijk moet je nog even IMGP snooping aanzetten als dit ergens mogelijk is in je D-Link.

Zo ik jou stukje tekst lees Soto dan is de Bridge modus een Client-Bridge, dit houd niets meer in dan dat hij een wireless signaal oppikt en dit omzet naar een bedraad signaal.

-------------------------------------
lees net even de manual die jij linkte Soto, en inderdaad volg pagina 11 & 12 v/d manual, hier staat inderdaad ook beschreven hoe je D-link te gebruiken als AP+Switch.
Als je dit uiteindelijk zo instelt krijg je dus 1 groot werkend netwerk en kan je alles bereiken in je netwerk.

Als antwoord op de volgende vragen:
Welke waarden moet ik gebruiken om een 'mooie' IP range om de xperia box v9 en de d-link 868L in te richten? Heet dit het inrichten van subnetmask?
Zet je DHCP range op een pool van 1 tot 99, dan heb je 100 adressen die je via DHCP kan uitdelen, neem aan dat je geen 100 apparaten tegelijkertijd wilt gebruiken, zorg evt. dat je leasetijd niet te lang is.
En nee dit is niet het inrichten van een subnetmask.

[ Voor 34% gewijzigd door Annuk op 15-01-2016 10:45 . Reden: enkele kleine toevoegingen ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

• Annuk
Je hebt je D-Link router ook ingesteld staan als router.
Dit is nergens voor nodig normaal gesproken en deze kan je beste instellen als AP (AccesPoint).
Hoe je dit doet is HIER terug te vinden.
Komt erop neer:
DHCP uitschakelen op D-Link
Kabel uit Internet poort halen en in LAN poort plaatsen
Evt. (wel het makkelijkste) een vast IP adres instellen op D-Link in hetzelfde subnet maar buiten de DHCP pool

• soto
Thanks voor de link, ik ga dat lezen + dat stukje over subnetting.

Ik snap niet wat je bedoelt met het beste instellen als AP.
Op het KPN forum heb ik ook een verwijzing gekregen t.a.v. bridge modus.
Is dat aan elkaar verwant AP en Bridge modus? Ik zit al te zoeken hoe ik de D-Link in bridge modus kan krijgen maar zal eerst dit ff goed lezen.

Waarom moet ik de LAN poort ipv internet poort gebruiken? Heeft dat met de toewijzing van het IP adres te maken?

Verder lijkt het erop dat als ik DHCP uitschakel mijn KPN TV het niet meer doet.

'Evt. (wel het makkelijkste) een vast IP adres instellen op D-Link in hetzelfde subnet maar buiten de DHCP pool' ~ is dit een bridge?

V9

Ik probeer het IP adres op de D-Link te wijzigen naar 192.168.2.101 in combinatie met DHCP disabled.
En dan crashed de D-Link en revert ie naar 192.168.0.1

868

*update:
inmiddels heb ik een link gevonden met beknopt deze extra stappen:
'You have to change from router mode to Bridge mode. Then you'll need to connect the bridge mode using 192.168.0.50 using a wired PC connected to the 868L in bridge mode. PC will need to be set up for a static IP address temporarily, 192.168.0.49 so you can access the 868L while connected to it in bridge mode. Log in and use the wireless to scan for SSIDs to connect it to. Select an SSID, then input the SSID password. Save settings. The 868L should connect and then any LAN wired devices connected to the 868L in bridge mode will get connectivity from the 868L in bridge mode.'

Schijnbaar is afhankelijk van firmware versie van het apparaat bridge modus 'geforceerd' of via de UI in te richten.. Maar ik moet sowieso de router van het netwerk halen en los configureren voor ik hem weer 'bridged' aan het netwerk hang. Ik denk dat dit de reden was waarom de router crashde toen ik voorheen het IP Adres wijzigde naar .2.101 en de router zichzelf niet meer zag.

Als dit lukt heb ik alvast een paar nieuwe vragen die ik wil stellen.

Welke waarden moet ik gebruiken om een 'mooie' IP range om de xperia box v9 en de d-link 868L in te richten? Heet dit het inrichten van subnetmask?

v9
LAN IP Adres
Subnet Mask
DHCP start & end
Default gateway

868L
LAN IP Adres
Subnet Mask
DHCP uit?

Ik vraag me daarnaast af of mijn TV het nog wel doet als ik de router in bridge modus heb gezet en alle kabels via de ethernetpoorten lopen. Hoezo doet dit het niet via de WAN poort? Hoe zit het precies met TV kastje KPN en wat je in je router/netwerk moet configureren.

Op pagina 11 en 12 van deze user manual staan meer dingen die ik ga uitchakelen.

Mijn verwachting is dat mn tv signaal gaat sneuvelen..
what?

[ Voor 70% gewijzigd door soto op 14-01-2016 10:09 . Reden: new developments ]

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

• soto
:)

[ Voor 100% gewijzigd door soto op 14-01-2016 10:11 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

Tazzios

..

Indien je de Xperia V9 in bridge modus kun je er maar 1 apparaat aankoppelen*. In je tekening wil je er al 4 apparaten op aansluiten dus laat de Xperia V9 als router staan.

Op de D-Link DHCP uitschakelen en de wan poort van de D-Link niet meer gebruiken, alle kabels in de LAN poorten.
Dat het niet lukt het IP adres van de D-link te wijzigen is vreemd maar hoeft geen probleem te zijn zolang hij maar een ander IP adres heeft als de Xperia V9. (dit kun je eventueel ook oplossen door het IP van de Xperia V9 te wijzigen.) Indien je op de d-link instellingen wil wijzigen van het draadloze netwerk zul je je PC even en een IP adres moeten geven in dezelfde range als de D-Link.

*Hoe het TV signaal in combinatie met bridge werkt weet ik niet..

Acties:
  • Beste antwoord

• Annuk
  • Koppel je D-link router even af van het gehele netwerk
  • Verbind dan je laptop via Lan met de D-link (via kabel dus)
  • Stel dan je LAN ipadres in op 192.168.2.250
  • Dan Save
  • Schakel dan je DHCP server uit
  • Dan weer Save (als dit nodig is)
In principe ben je dan nu klaar en kan je de D-link via de LAN aansluiting aansluiten op je Experiabox en dan de resterende 3 LAN poorten gebruiken voor andere apparaten.
Mogelijk moet je nog even IMGP snooping aanzetten als dit ergens mogelijk is in je D-Link.

Zo ik jou stukje tekst lees Soto dan is de Bridge modus een Client-Bridge, dit houd niets meer in dan dat hij een wireless signaal oppikt en dit omzet naar een bedraad signaal.

-------------------------------------
lees net even de manual die jij linkte Soto, en inderdaad volg pagina 11 & 12 v/d manual, hier staat inderdaad ook beschreven hoe je D-link te gebruiken als AP+Switch.
Als je dit uiteindelijk zo instelt krijg je dus 1 groot werkend netwerk en kan je alles bereiken in je netwerk.

Zet je DHCP range op een pool van 1 tot 99, dan heb je 100 adressen die je via DHCP kan uitdelen, neem aan dat je geen 100 apparaten tegelijkertijd wilt gebruiken, zorg evt. dat je leasetijd niet te lang is.

[ Voor 34% gewijzigd door Annuk op 15-01-2016 10:45 . Reden: enkele kleine toevoegingen ]

• soto
Bedankt voor je hulp Annuk,
Annuk schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:11:
[

Alles is bedraad, enkel de oranje draden op de tekening zitten dus in een ander netwerk dan de groene draden.

Het doel moet zijn dat ik de HTPC beneden naar kantoor PC boven file kan sturen en vica versa.

Ik heb nog niet geprobeerd om het netwerk opnieuw in te richten.
Is er nog een tweaker die advies heeft over de laatste set aanvragen?

Groet,
M

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46

Tazzios

..

Welke (aan?)vragen?

Wat je wilt is niks anders dan dit:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Hetzelfde is door mij en Annuk ook al herhaalt.

• soto
Sorry je hebt gelijk en Annuk en jij geven beiden aan wat er moet gebeuren.

En ik heb dit stukje van Annuk eerder over het hoofd gezien.

Nu dat ik weet hoe ik de D-Link in bridge mode kan zetten kan ik mn netwerk voorzien van nummertjes.
Annuk schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 23:11:

Annuk, thnks ook voor het lezen van de manual enzo _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door soto op 15-01-2016 17:53 ]

• Annuk
soto schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:50:
Sorry je hebt gelijk en Annuk en jij geven beiden aan wat er moet gebeuren.

En ik heb dit stukje van Annuk eerder over het hoofd gezien.

Nu dat ik weet hoe ik de D-Link in bridge mode kan zetten kan ik mn netwerk voorzien van nummertjes.

[...]

Annuk, thnks ook voor het lezen van de manual enzo _/-\o_
Graag gedaan :)

Maar het stukje wat jij hier van mij hebt gequoted (zeg k het zo goed?? 8)7) heb ik ook pas later in een edit toegevoegd ;) daarom kan je dat ook zeker wel "over het hoofd gezien" hebben.

Pagina: 1