Vraag

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De titel klinkt wellicht leuker/mooier dan het verhaal erachter. Afgelopen kerst is bij een inbraak in ons huis o.a mijn complete set camera's en lenzen gestolen. :( Alleen mijn statief hebben ze laten liggen.
Nog even afwachten wat de verzekering aan dagwaarde gaat uitbetalen, maar ik wil sowieso e.e.a opnieuw aanschaffen.

Wat had ik:
- Een Panasonic Lumix TZ8 compact camera (2011)
- Een Nikon aw110 onderwater compact camera (2013)
- Sony A65 met verschillende lenzen & filters (2014)

Waarvoor gebruikte ik deze camera's:
De Lumix werd vooral gebruikt om vrijwel overal mee naar toe te nemen om mooie en/of spontane plaatjes vast te leggen. Zat vrijwel standaard in de jaszak.

De Nikon heb ik gekocht toen ik voldoende duikervaring had en wilde experimenteren met onderwaterfotografie. Dit was goedkoper dan een onderwaterhuis voor de Lumix. Op geringe diepte met voldoende licht van boven kun je leuke plaatjes schieten, maar op 10-20m diepte heb je er niks aan zonder (rood)filter en externe flitser... Verder kun je ook niks regelen aan sluitertijden en/of diafragma etc.

De Sony is mijn belangrijkste camera en in de ruim 1 jaar dat ik hem had heb ik er vele duizenden foto's mee gemaakt. Ik maak graag foto's van landschappen, dieren en sport-traingen en wedstrijden (ik roei). Ook ben ik me steeds meer aan het verdiepen in nachtfotografie.
Had er nu naast de kitlens alleen een 18-270 mm Tamon bij. Daarnaast polarisatie- en grijsfilters en een afstandsbediening. Een wens was nog om binnenkort een macrolens erbij aan te schaffen.

Video's maken doe ik vrij weinig. Soms met de compact, maar eigenlijk nooit met de spiegelreflex. Het is een leuke functie om te hebben, maar ik zal het niet missen.

Wensen voor vervanging:
Zomaar eenzelfde set camera's aanschaffen wil ik niet doen. Het (enige) positieve van de diefstal is dat ik de vervangende aankopen kan afstemmen op mijn huidige wensen.
Onderwaterfotografie vind ik leuk en 2 hobby's combineren is natuurlijk helemaal ideaal. Ik heb afgelopen jaar tijdens een weekje duiken in Egypte een dag mogen spelen met een Canon G15 in onderwaterhuis en dat leverde erg mooie plaatjes op.
Helaas kan ik dan weer geen andere lenzen op de G1x schroeven en zoom gebruik ik veel.

De Sony beviel me heel erg goed. Ik gebruik de vele softwarematige opties van de Sony veel en voor mij valt het nadeel van de vaste spiegel weg tegen het voordeel dat ik via het EVF alle mogelijkheden beschikbaar heb. Voor zover mij bekend bieden Canon, Nikon en andere merken geen vergelijkbare mogelijkheden.

Te beantwoorden vragen waar ik graag wat extra meningen/ervaringen bij hoor:
- Ik twijfel over de optie om (alleen) een systeemcamera plus een aantal lenzen en een onderwaterhuis aan te schaffen. Heb een paar keer zo'n camera in handen gehad en ik vraag me vooral of de (relatief) trage autofocus snelheid niet tot irritatie zal leiden. Vooral bij het roeien en in iets mindere mate ook bij het fotograferen van dieren.
De grote vraag is in hoeverre een systeemcamera zich voor mij kan meten met een dSLR.

- Alternatief is om een iets van een G16 of vergelijkbaar + onderwaterhuis aan te schaffen als vervanging van de 2 compactcamera's en daarnaast weer een dSLR te kopen.
De vraag is dan welke aangezien de A65 niet meer nieuw verkocht wordt. Het kleine broertje (A58), de grote broer (A77), een 2de hands A65 of een vergelijkbare camera van een ander merk?
De A58 biedt minder opties, geen GPS en is fysiek kleiner waardoor hij minder fijn in de hand ligt. De A77 is me eigenlijk gewoon te duur. Zeker als ik daarnaast nog een andere camera + onderwaterhuis koop en ik meer gestolen spullen te vervangen heb.
Grote vraag hier is welke camera momenteel het beste alternatief is voor de Sony A65?

- <Insert andere alternatieven>...
Wellicht iemand die ook duikt en me kan vertellen wat hij/zij voor gear heeft?

Alle reacties

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 20:00
Ik ben geen expert, maar misschien moet je hier eens naar kijken:
http://www.nikon.nl/nl_NL...n-1/adventure/nikon-1-aw1

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Als je de nieuwwaarde terug krijg kan je stiekem een paar mooie upgrades maken. Als onderwatercamera kan je gaan voor een Olympus Stylus Tough TG-4, een zeer degelijke onderwater camera. Wil je het iets goedkoper houden kan je kijken naar een Olympus Tough TG-850 of Nikon Coolpix AW130.

Verder zou je iets van een Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS kunnen kopen. Samen met de compacte kitlens is dat dan je 'compactcamera'. Vervolgens koop je er een leuke zoomlens bij (Sony Alpha E PZ 18-105mm F4 G OSS) en een mooie prime lens (Sony 35mm F1.8 OSS) en je hebt weer een uitstekende fotografieset :).

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Omdat alles "weg is" ben je niet gebonden aan eerdere keuzes.
De enige camera die "meer biedt" (verwisselbare objectieven) en waterdicht is eigenlijk de AW variant van de 1-serie van Nikon. Voor de rest zal het allemaal wel met een behuizing worden. Je kunt dan inderdaad een waterdichte compact nemen naast een systeem camera of dslr.

Wat je vraag omtrent systeem-camera vs dslr betreft lijkt een systeemcamera maar voor weinigen geen alternatief te zijn. Alleen grote teletoeters en razendsnelle AF-ers zullen niet snel een systeemcamera als alternatief kunnen gebruiken. Voor de rest heeft het veel voordelen (klein, veel oud glas is bruikbaar).

Of AF een knelpunt gaat worden kan ik niet beoordelen, dat ligt aan je meetlat en de hoogte daarvan. Zelf heb ik mijn Nikon al jaren niet meer gebruikt en daarbij was de AF geen reden om terug te verlangen. De voordelen op het gebied van gewicht hebben het ruimschoots gewonnen. Verschil in beeldkwaliteit was er niet afgezien van de keuze van objectieven. Dan is het dus meer dat je daar op moet letten.

Roeien is overigens niet echt een sport die knetterhard gaat of waar onvoorspelbare zaken gebeuren, juist niet omdat immers je optimale roeien een constante beweging vereist. AF lijkt dan niet zo'n showstopper. Als fotograaf kun jij dus heel goed voorspellen wat er gebeurd. Wat wel speelt is dat je vaak op afstand staat en waarschijnlijk vanaf het vlot fotografeert of in de volgboot. Tenzij je als stuur gaat forograferen, maar dan ben je natuurlijk geen (goede) stuur ;). Tele lijkt dus wel wenselijk. Je huidige "teletoeter" legt de meetlat trouwens niet al te hoog. Systeemcamera's kunnen dat dus ook wel, maar verwacht (nog) geen 600 mm en meer. Gezien de nabijheid van het water lijkt een (spat)waterdicht exemplaar wel handig. Dan heb je meteen al een kleinere keuze. Goede keuzes, ook qua objectieven, zijn dan de Olympussen van de OM-D-serie (1 en 5) of de Fuji X-T1. Beide merken hebben ook objectieven waar je wat mee kunt qau brandpuntsafstand en qua kwaliteit. De genoemde A6000 is als camera en qua AF-snelheid wel aardig maar ook niet bijzonder. Ze worden tegen "afbraakprijzen" op de markt gegooid omdat er al weer een nieuw model aankomt. Dus als prijs je belangrijkste drijfveer is komt je vermoedelijk bij Sony uit. De matige objectieven en de onprettige bediening waren voor mij de reden om over te stappen, dat vond en vind ik belangrijker dan de prijs als ik lang plezier ergens van wil hebben.
Sony heeft ook nog de A7 serie, maar dat is full frame en die zijn nog wel erg magertjes voorzien van teleobjectieven die in de buurt komen van wat je had of nodig hebt. Het succes van de A7 serie van Sony lijkt mij zelf trouwens op de redelijk korte termijn de doodsteek voor de A-serie van Sony. Vrijwel alles wat Sony introduceert is systeem-camera EN A7 gerelateerd en de A serie komt nauwelijks nog aan bod. Nog 1 of 2 jaar zullen ze daar misschien mee doorgaan, maar het zal waarschijnlijk wel een sterfhuis constructie worden. Misschien wel iets om te overwegen bij je keuze als je toch weer voor een A65 wilt gaan of iets dergelijks.

• bart_g
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-04-2023
Ik duik zelf niet, maar mijn buurman is zeer enthousiast duiker en onderwaterfotograaf. Hij zweert bij Olympus in een onderwaterhuis. Ik heb echter geen idee wat het kost, maar ik vermoed dat hij er flink geld aan uit geeft. Ik heb hem wel eens met een onderwaterhuis gezien wat op het volgende lijkt:

http://www.cameranu.nl/nl...LKs_dn6qcoCFUEcGwodPp0JVg

Flink aan de prijs dus..

• Farmerwood
  • Niet online
Bedankt voor alle antwoorden!
Ik ben vandaag bij een paar fotospeciaalzaken en de wat minder speciaalzaken geweest om wat advies in te winnen en een paar camera's te proberen.

Eerst even over de onderwatercamera's. De fabrikaten van al die waterdichte compactcamera's maken graag reclame dat ze ook ideaal zijn voor duikers, maar mijn ervaring met de Nikon aw110 is dat dit zeker niet het geval is. Tot een meter of 10 in zeer helder water zijn het leuke camera's en in de Nederlandse wateren zijn ze tot enkele meters diepte ook best aardig. Dieper wil je een (rood)filter kunnen plaatsen en ook aansluitingen hebben voor externe flitsers aangezien je onder water nooit van voren wilt flitsen, maar schuin en liefst van 2 kanten i.v.m schaduwen. Daarnaast wil je meer dan alleen een auto-modus waar niks aan in te stellen valt.
Ik mag nu tot 30 meter diepte duiken en dan is de enige optie de Nikon aw130 Maar dat is geen optie gezien mijn ervaringen met de aw110.
Voor onder water gaat er dus sowieso een degelijke camera komen in een onderwaterhuis. :)

Alvast even vooruit lopend op onderstaand verhaal lijkt een aparte camera voor duiken ook de goedkoopste optie.
Voor 869 euro koop je een Canon G16 inclusief onderwaterhuis.
Alleen een los onderwaterhuis voor b.v de Sony A6000 kost al 999 euro
De kosten voor een onderwaterhuis van een spiegelreflex zijn nog hoger...

Vandaag kunnen spelen met een paar camera's.

De Sony A6000 heeft me positief verrast. Iets zwaarder dan hij lijkt ligt hij goed in de hand en qua functionaliteit lijkt hij alles te bieden wat ik zoek. Het lenzenaanbod moet ik me nog wel even in verdiepen.
Voor 879 euro lag hij te koop samen met een 16-50mm + 55-210mm lens.
Prijs zal nog zakken als de A6100 uit komt en wellicht is de 6100 ook een optie.

Ook de Sony A77II bekeken. Het enige punt waarop hij niet beter lijkt dan de A65 is het gemis van GPS.
De A77II is dus een mogelijkheid, maar hij is wel een heel stuk duurder dan de A6000. Body en kitlens kosten rond de 1000 euro en daar komt dan nog een zoomlens bij.

Ik had de aankondiging van de A68 blijkbaar gemist... De A68 zou de opvolger van de A65 moeten zijn, maar qua specs is het meer een mix van de A65 en de A58 waarmee het gewoon een stap terug is.
De A68 wint het voor mij niet van de A65, dus liever een 2de hands A65 dan een nieuwe A68. Op marktplaats staat de A65 voor rond de 400 euro. Samen met bv de Tamron 18-270 die ik eerder ook had ben ik dan zo'n 800 euro kwijt.

Alle 4 de camera's op een rijtje bij dpreview

Als ik even niet naar de kosten kijk dan kom ik tot het volgende lijstje plus- en minpunten:
- 2de hands A65: Voldoet nog steeds aan al mijn behoeftes.
- A68: Ondanks dat het een opvolger is van de A65 blijft hij op een aantal punten achter en ik wil niet inleveren op wat ik had.
- A77: Fysiek iets (nog) groter dan de A65. Qua specs net iets beter, maar mist GPS. GPS blijkt in de praktijk toch wel ontzettend handig tijdens vakanties.
- A6000: Stuk handzamer dan een dSLR, lijkt niet onder te doen voor de A65, is de goedkoopste optie en mist ook de GPS.

Ik ga eens wat dieper in de A6x00 duiken en het aanbod van lenzen voor deze camera's. :)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 20:00
Farmerwood schreef op zondag 17 januari 2016 @ 01:06:
Bedankt voor alle antwoorden!
Ik ben vandaag bij een paar fotospeciaalzaken en de wat minder speciaalzaken geweest om wat advies in te winnen en een paar camera's te proberen.

Eerst even over de onderwatercamera's. De fabrikaten van al die waterdichte compactcamera's maken graag reclame dat ze ook ideaal zijn voor duikers, maar mijn ervaring met de Nikon aw110 is dat dit zeker niet het geval is. Tot een meter of 10 in zeer helder water zijn het leuke camera's en in de Nederlandse wateren zijn ze tot enkele meters diepte ook best aardig. Dieper wil je een (rood)filter kunnen plaatsen en ook aansluitingen hebben voor externe flitsers aangezien je onder water nooit van voren wilt flitsen, maar schuin en liefst van 2 kanten i.v.m schaduwen. Daarnaast wil je meer dan alleen een auto-modus waar niks aan in te stellen valt.
Ik mag nu tot 30 meter diepte duiken en dan is de enige optie de Nikon aw130 Maar dat is geen optie gezien mijn ervaringen met de aw110.
Voor onder water gaat er dus sowieso een degelijke camera komen in een onderwaterhuis. :)

Alvast even vooruit lopend op onderstaand verhaal lijkt een aparte camera voor duiken ook de goedkoopste optie.
Voor 869 euro koop je een Canon G16 inclusief onderwaterhuis.
Alleen een los onderwaterhuis voor b.v de Sony A6000 kost al 999 euro
De kosten voor een onderwaterhuis van een spiegelreflex zijn nog hoger...

Vandaag kunnen spelen met een paar camera's.

De Sony A6000 heeft me positief verrast. Iets zwaarder dan hij lijkt ligt hij goed in de hand en qua functionaliteit lijkt hij alles te bieden wat ik zoek. Het lenzenaanbod moet ik me nog wel even in verdiepen.
Voor 879 euro lag hij te koop samen met een 16-50mm + 55-210mm lens.
Prijs zal nog zakken als de A6100 uit komt en wellicht is de 6100 ook een optie.

Ook de Sony A77II bekeken. Het enige punt waarop hij niet beter lijkt dan de A65 is het gemis van GPS.
De A77II is dus een mogelijkheid, maar hij is wel een heel stuk duurder dan de A6000. Body en kitlens kosten rond de 1000 euro en daar komt dan nog een zoomlens bij.

Ik had de aankondiging van de A68 blijkbaar gemist... De A68 zou de opvolger van de A65 moeten zijn, maar qua specs is het meer een mix van de A65 en de A58 waarmee het gewoon een stap terug is.
De A68 wint het voor mij niet van de A65, dus liever een 2de hands A65 dan een nieuwe A68. Op marktplaats staat de A65 voor rond de 400 euro. Samen met bv de Tamron 18-270 die ik eerder ook had ben ik dan zo'n 800 euro kwijt.

Alle 4 de camera's op een rijtje bij dpreview

Als ik even niet naar de kosten kijk dan kom ik tot het volgende lijstje plus- en minpunten:
- 2de hands A65: Voldoet nog steeds aan al mijn behoeftes.
- A68: Ondanks dat het een opvolger is van de A65 blijft hij op een aantal punten achter en ik wil niet inleveren op wat ik had.
- A77: Fysiek iets (nog) groter dan de A65. Qua specs net iets beter, maar mist GPS. GPS blijkt in de praktijk toch wel ontzettend handig tijdens vakanties.
- A6000: Stuk handzamer dan een dSLR, lijkt niet onder te doen voor de A65, is de goedkoopste optie en mist ook de GPS.

Ik ga eens wat dieper in de A6x00 duiken en het aanbod van lenzen voor deze camera's. :)
Waarom kijk je alleen naar Sony-systeemcamera's? Ik zou zeker ook kijken naar de alternatieven van Olympus, Panasonic en Fujifilm, omdat zij een veel beter lenzenaanbod hebben. Sony A-mount is dood en Sony heeft ook al een tijd geen nieuwe APS-C-objectieven voor de E-Mount geïntroduceerd. Als je persé Sony wilt, zou ik kiezen voor de A7-serie, want alleen daarin investeert Sony nog. Nadeel: grote en dure objectieven.

• Farmerwood
  • Niet online
Ik kijk nu in eerste instantie even naar een opvolger die in lijn ligt met de A65 die ik had en waar ik heel erg tevreden over was. Die A6000 draait op vrijwel identieke software.
Zoals ik al aan gaf ben ik niet zo bekend met het lenzenaanbod voor de E-mount en moet ik me daar nog in gaan verdiepen. Als dat niet voldoet voor mij ga ik zeker voor iets anders.

Voor ik iets aanschaf worden andere merken ook zeker bekeken, maar dat lukt niet allemaal in 1 dagje om ze te proberen. :-)
Pagina: 1