Beste Tweakers,
Ik woon in een huis waarin 4 appartementen zitten. Mijn appartement bevind zich op de bovenste etage, 3 hoog. Onder mijn woning zitten nog 2 appartementen en daar weer onder zit nog een appartement. Alle appartementen beschikken over een internet(bedraad) aansluiting, echter functioneert die van mij niet (sinds de zomer ingetrokken, nooit werkend geweest) . Beneden vanaf de modem is een kabel aangelegd helemaal naar boven naar mijn appartement, alleen werkt de aansluiting dus niet. Hij heeft het nooit gedaan, en ik 'tap' mee op WiFi van de onderburen. Echter, is dit een niet al te best signaal... Erg onstabiel, valt vaak weg en mijn Sonos kan nauwelijks een half uur achter elkaar afspelen zonder dat hij uit valt.
Wat heb ik zelf gedaan om dit op te lossen?
Wat is de beste oplossing om mijn netwerk zo stabiel mogelijk te maken, en geen nieuwe kabel hoef te trekken? En hoe kan het mogelijk zijn dat een kabel, die er wel ligt, het gewoon weg niet doet?
- Heb ik de repeater verkeerd ingesteld? Het internet doet het dus soms, en als het het doet is het goed (genoeg), alleen valt vaak weer even weg.
- Ik overweeg om een MoCA aansluiting voor te stellen aan de verhuurder er is wel een coax aansluiting
Zo ziet de situatie er schematisch uit:
Ik woon in een huis waarin 4 appartementen zitten. Mijn appartement bevind zich op de bovenste etage, 3 hoog. Onder mijn woning zitten nog 2 appartementen en daar weer onder zit nog een appartement. Alle appartementen beschikken over een internet(bedraad) aansluiting, echter functioneert die van mij niet (sinds de zomer ingetrokken, nooit werkend geweest) . Beneden vanaf de modem is een kabel aangelegd helemaal naar boven naar mijn appartement, alleen werkt de aansluiting dus niet. Hij heeft het nooit gedaan, en ik 'tap' mee op WiFi van de onderburen. Echter, is dit een niet al te best signaal... Erg onstabiel, valt vaak weg en mijn Sonos kan nauwelijks een half uur achter elkaar afspelen zonder dat hij uit valt.
Wat heb ik zelf gedaan om dit op te lossen?
- De eerste stap die ik nam was, natuurlijk, contact op nemen met de huurbaas. Ik heb hem gevraagd wat we hier aan kunnen doen omdat ik gewoon fatsoenlijk internet wil. Er kwam iemand langs, die er vrij weinig verstand van had. Ik moest eerst zelf maar even de utp kabel, die in een wand contact doos binnenkomt, afknippen, strippen en een 'directe' aansluiting van maken. Wat ik al verwachtte, maakte dit geen verschil en werkte de aansluiting nog steeds niet.
- Nogmaals contact gehad met de verhuurder, er kwam nu een klusjes man langs met wat meer verstand van zaken. Na opnieuw de kabel te strippen en opnieuw een nieuwe aansluiting maken, bleek hij het nog niet te doen. De beste man kwam tot de conclusie dat de kabel het niet deed (goh......
). Hij had geen idee hoe het mogelijk was, en een nieuwe kabel trekken was zo goed als onmogelijk zei die. De beste oplossing was, volgens hem, om een repeater een verdieping lager neer te zetten. Dit had als resultaat: redelijke internet snelheid, maar viel nog steeds uit zo nu en dan
Wat is de beste oplossing om mijn netwerk zo stabiel mogelijk te maken, en geen nieuwe kabel hoef te trekken? En hoe kan het mogelijk zijn dat een kabel, die er wel ligt, het gewoon weg niet doet?
- Heb ik de repeater verkeerd ingesteld? Het internet doet het dus soms, en als het het doet is het goed (genoeg), alleen valt vaak weer even weg.
- Ik overweeg om een MoCA aansluiting voor te stellen aan de verhuurder er is wel een coax aansluiting
Zo ziet de situatie er schematisch uit: