Win 10 pro installeren met win 8 pro (upgrade?) key

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:51
Hallo,

Op mijn oude laptop stond windows 10 pro geïstalleerd wat een upgrade was van windows 8 pro. Nu wil ik uiteraard ook op mijn nieuwe laptop windows 10 pro installeren. Hierop staat reeds de home versie geïnstaleerd.

Ik heb windows 8 pro aangeschaft via Surfspot en volgens mij is het een soort van upgrade als ik me goed herinner. Op de DVD staat ook Pre-existing OS license and Product key required. Deze licensiecode invoeren in Windows 10 bij instellingen systeem werkt niet.

Inmiddels wel een installatie USB stick gemaakt met tool van Microsoft voor de installatie van Windows 10. Alleen nu ben ik bang dat tijdens de installatie via de USB stick iets mis gaat en ik blijf zitten met een niet werkend systeem doordat die win 8 code niet werkt.

Hoe krijg ik Windows 10 pro geïnstaleerd? Op de oude laptop staat nog Windows 10 pro die een upgrade is van Windows 8 met die desbetreffende code.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Windows 10 wordt bij activatie gelocked aan de hardware signature van het apparaat waar het op wordt geinstalleerd.

Je kan Windows 10 dus niet omzetten naar een nieuw apparaat.

edit: Echter, als je het originele apparaat leeg veegt en opnieuw installeert, kan je dat zonder key doen en dan activeert hij alsnog, omdat de hardware signature bekend is. Als er 1 keer een actieve, legale Win10 op een apparaat heeft gestaan, blijft deze altijd geactiveerd, zelfs bij herinstallatie.

[ Voor 46% gewijzigd door McKaamos op 13-01-2016 17:40 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

De nieuwe 1511 release is het mogelijk om een geldige win7/8 licentie in te geven zodat je meteen een clean install kunt doen. Volgens mij werkt dit ook met een upgrade licentie (maar 100% zeker weet ik het niet).
Je oude licentie kan je idd niet gebruiken om w10 mee te installeren op je nieuwe laptop.

Verder als het goed is kan je terug naar fabrieks instellingen op je laptop. Even kijken hoe je daar van kunt recoveren. Als je recover partitie intakt blijft zou je moeten kunnen starten met f12 (bv) om een herstel te starten van je fabrieks image. En dan zit je zo weer in w10 home.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Klopt DarkSide.
Je kan Win10 installeren met een Win7/8/8.1 key. Als het goed is, werkt dat zelfs direct vanuit de CD/USB installer, mits die gemaakt is na de release van 1511. En anders kan het alsnog vanuit het activatiescherm in Win10 zelf. Een Upgradekey zou moeten werken, want dat is gewoon een legaal aangeschafte Win7/8 key.
Echter, als die Key al gekoppeld is geweest aan een Win10 installatie, krijg je daar dus geen Win10 meer mee geinstalleerd op een ander systeem.
Ook installeren van Win7 op je nieuwe laptop, upgraden naar 8 Pro en dan upgraden naar 10 gaat niet, want de koppeling is bekend en de hardware signature matched niet.

Kortom: je zal Win10 moeten kopen of een Win7/8 Pro licentie ergens vandaan moeten trekken en dan upgraden.
Daar na kan je dan eventueel nog een versie Win10 install doen, zodat je niet met pre-Windows10 rommel op je laptop blijft zitten. Dat kan, zoals gezegd, zonder een key.

Een Win7/8 key kan je eventueel nog verkrijgen door een defecte PC te scoren waar nog een license op zit die niet ge-upgrade is.
Als het een OEM license is mag dat officieel niet maar wordt ook niet gechecked.
Retail licenses zijn wel transferrable (gekoppeld aan eigenaar, niet aan device, contractueel gezien)

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 13-01-2016 17:52 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:51
Hmmm, ergens was ik daar al bang voor. Ik zal me maar niet teveel uitlaten over deze verkooppraktijken en dan heb ik nog geluk dat ik goedkoop software kan kopen. Als ik hier https://www.microsoft.com/en-us/WindowsForBusiness/Compare lees denk ik niet dat ik veel van de extra's van de pro versie zal gebruiken. Remote desktop of Bitlocker waarschijnlijk. Eens kijken wat de pro versie bij surfspot kost (kan net nu niet inloggen) en het eens overwegen.

Edit, Ook maar eens goed kijken of er een recoverypartitie aanwezig is. Laptop namelijk bij MM gekocht (goede aanbieding) en meteen een SSD in laten bouwen. Dat was een DOA. Laptop teruggebracht, nieuwe SSD erin en windows opnieuw geïnstaleerd, echter geen HP windows versie. Maar als ik win 10 opnieuw wil installeren kan dat dus via een USB stick aangezien het hardware signature al bekend is.

[ Voor 36% gewijzigd door MRIdev op 13-01-2016 18:45 ]