Instellen Samsung 850 EVO onder Windows 10?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 722626

Topicstarter
Ik heb een Samsung 850 EVO met windows 10 erop in bay 1 en een Hdd in bay 2. Ik heb Samsung Magician geïnstalleerd, maar verder niets ingesteld voor optimale performance. Mijn vraag: moet ik bepaalde instellingen in windows 10 wijzigen voor een optimaal gebruik van mn ssd. Ik meende ergens te hebben gelezen dat Windows 10 zo werkt dat je in beginsel zelf niets meer hoeft te wijzigen, maar weet niet wat hier waar van is.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je hem juist hebt aangesloten,
hoef je inderdaad niets meer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:36
windows 10 zal de ssd niet gaan defragmenteren, dus in principe hoef je niets te doen.

wat je wel zou kunnen doen: in samsung magician heb je de optie onder: OS Optimazation, kies hier Maximum Reliability.

Deze past een paar instellingen in windows aan voor je. Het is echter geen verplichting.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 722626

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal die optie in Magician toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
En in Magician kun je nog Overprovisioning instellen. Dit is een techniek waarbij je een deel van de rauwe sectors opzij zet voor het geval er flash cellen 'overlijden'. Deze worden dan door de controller op je SSD automatisch vervangen voor 'verse' cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Reepje schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:55:
Als je hem juist hebt aangesloten,
hoef je inderdaad niets meer te doen.
->Windows 10 schakelt prefetch niet uit bij gebruik van een SSD. Dit dien je handmatig te doen. Ik weet niet of dit ook het geval is bij een aangepaste versie-installatie. De OEM RTM versie doet dit dus niet.
furian88 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:40:
windows 10 zal de ssd niet gaan defragmenteren, dus in principe hoef je niets te doen.

wat je wel zou kunnen doen: in samsung magician heb je de optie onder: OS Optimazation, kies hier Maximum Reliability.

Deze past een paar instellingen in windows aan voor je. Het is echter geen verplichting.
Samsung magician is goed om te kijken of SMART nog in orde is. Andere settings zou ik (mijn mening) met rust laten. Dit omdat hij dingen gaat wijzigen in energiebeheer die je soms niet wenst. Zo zou magician de pagefile willen uitschakelen; iets wat je niet moet doen (zelf door schade en schande achter gekomen).
OverProvisioning niet instellen. Je partitie wordt kleiner gemaakt en dat an sich is een prima iets, maar wie zet zijn partitie voor meer dan 90% vol? Ben je dan niet eerder toe aan een grotere SSD?
Daarbij als er cellen overlijden na een X aantal jaar dan volgt de rest ook in afzienbare tijd. Een SSD die zijn cellen zomaar verliest is niet betrouwbaar meer al heb je 50% OP.

Een tip om datacorruptie met TLC NAND tegen te gaan is dit:
-Bestanden die je lang niet gebruikt kan slecht raken. Een TLC SSD heeft een lage dataretentie. De SSD altijd onder spanning laten staan voorkomt dit niet. Echter kun je wel de dataretentie flink opschroeven door de volgende 2 regels in acht te nemen. (zeker voor mensen die ook databestanden op hun SSD schrijven)
1. Zorg voor weinig schrijfacties. Dit kan magician niet goed voor je regelen.
2. Voer eens in de paar maanden een CHKDSK C: /R uit. Dan wordt de computer opnieuw opgestart en zie je bij het opstarten CHKDSK starten. Deze zal een tijdje (10-20 min) op 10% blijven steken omdat op dit punt alle data wordt nagelopen op fouten. Omdat alle data wordt gelezen en gecontroleerd hoef je niet bang te zijn dat weinig gebruikte data corrupt raakt.
Als Samsung's Magician ineens op de proppen komt met veel defecte cellen weet je meteen hoe laat het is.
Het is vaak goed om naast een goede back-up je data door te laten scannen. TLC cellen kunnen omdat ze 3 bits bevatten eerder een afwijking tonen. Dataretentie is bij TLC geheugen 'eng' te noemen. Het scannen gebeurt op volle snelheid. Kun je doen onder het avondeten bijvoorbeeld.

==>Ik heb zelf een Samsung evo850 500GB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
jimh307 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:00:
[...]

->Windows 10 schakelt prefetch niet uit bij gebruik van een SSD. Dit dien je handmatig te doen. Ik weet niet of dit ook het geval is bij een aangepaste versie-installatie. De OEM RTM versie doet dit dus niet.
Tja, dan staat prefetch aan...wordt die daar dan langzamer van??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Reepje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 22:21:
[...]

Tja, dan staat prefetch aan...wordt die daar dan langzamer van??
Ja. Het is een stap extra werk voor de SSD omdat een SSD niet zijn data uitgelijnd heeft zoals op een harddisk. Prefetch bestanden uitlezen verwijst een SSD naar verkeerde plekken zodat de zoekactie (al is die nog zo snel) weer opnieuw moet zoeken. Ook kan prefetch zorgen voor ESENT foutmeldingen in de eventviewer.

https://www.tekrevue.com/...fetch-prefetch-windows-8/ Ook voor Windows 10.

""with solid state drives may not see much benefit thanks to the SSDs’ inherent performance advantage, and Prefetch/Superfetch services may actually be detrimental to SSDs in the long run due to the unnecessary writes they generate""

[ Voor 25% gewijzigd door jimh307 op 02-07-2016 22:40 ]

Pagina: 1