7V/OFF/12V prob

Pagina: 1
Acties:

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 10:00
Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~doesburg/naamloos.jpg

Kheb dus een frontje met 4x het bovenstaand schematje, eigenlijk had ik een schakelaar moet hebben met 6 contacten maar die vond ik niet mooi dus heb ik van die mooie zwarten, stom natuurlijk want dan werken de leds niet.

Nu kwam een kennis op het volgende idee(zie plaatje) , een weerstand op de - naar de fan en daar overheen de leds die elk precies andersom staan tov van elkaar, dan zou bij elke van de 2 voltages een van de 2 moeten branden.

klopt dit ? zoja welke waarde moet ik hebben voor die weerstand ?

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Even nog een vraagje. Ik wil ook zo'n ding gaan bouwen, alleen ik hoef geen ledjes.
Kan ik dan dat stukje gewoon schrappen uit het schema, en dat paarse lijntje doortrekken zeg maar ?

Geen inspiratie

• Stealth2000
idd, gewoon de ledjes wegdenken en dat paarse lijntje doortrekken,

suc6,

Stealth

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:02
'K denk niet dat dit gaat werken.

Ten eerste: Die weerstand heeft zo geen zin voor je LED's omdat die er tog omheen staan - de stroom loopt nu door het ledje naar de andere kant i.p.v. eerst door de weerstand.

Ten tweede: Het lijkt me dat nu gewoon een LED'je het niet doet, omdat de polariteit is omgedraaid. Als je een ander voltage er op zet, dan gaat de stroom toch niet op eens de andere kant op?

Correct me if i'm wrong (But i'm never...well almost never ;) )

There is no magic.

• Stealth2000
Op donderdag 21 juni 2001 00:11 schreef The_Will het volgende:
'K denk niet dat dit gaat werken.

Ten eerste: Die weerstand heeft zo geen zin voor je LED's omdat die er tog omheen staan - de stroom loopt nu door het ledje naar de andere kant i.p.v. eerst door de weerstand.

Ten tweede: Het lijkt me dat nu gewoon een LED'je het niet doet, omdat de polariteit is omgedraaid. Als je een ander voltage er op zet, dan gaat de stroom toch niet op eens de andere kant op?

Correct me if i'm wrong (But i'm never...well almost never ;) )
Was ik idd al bang voor, dan maar de onderste er zo tussen gooien dat ze branden als 12V aan staat. Die bovenste vier ledjes moet ik dan maar wat leuks voor verzinnen :)

• The Will
Waarom koop je geen Dual-color LED's? Daar zitten drie aansluitingen aan...dus eentje op de 5 Volt, eentje op de 12 Volt en eentje op de Ground.

Let wel op de weerstandjes, anders houdt je LED er snel mee op.

Kweenie zeker maar d8 dat de formule hiervoor was Voltage - Voltage van LED-je (is bij die van mij 1,7 V), en dat dan delen door 0.02 (Ampère in je pc - [EDIT] kweenie precies of het je ampère was, maar die gasten bij de lokale elektronica boer zeiden dat je het moest delen door 0.02, dus zal wel kloppen)[/EDIT]

Dan krijg je:

voor 12 V mode: 515 Ohm
voor 7 V mode: 265 Ohm

There is no magic.

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 10:38
er zijn toch wel ledjes die van kleur veranderen naarmate het volgtage stijgt?
denk dat dat wel een oplossing is.

• Stealth2000
Op donderdag 21 juni 2001 00:21 schreef The_Will het volgende:
Waarom koop je geen Dual-color LED's? Daar zitten drie aansluitingen aan...dus eentje op de 5 Volt, eentje op de 12 Volt en eentje op de Ground.

Let wel op de weerstandjes, anders houdt je LED er snel mee op.

Kweenie zeker maar d8 dat de formule hiervoor was Voltage - Voltage van LED-je (is bij die van mij 1,7 V), en dat dan delen door 0.02 (Ampère in je pc - edit:kweenie precies of het je ampère was, maar die gasten bij de lokale elektronica boer zeiden dat je het moest delen door 0.02, dus zal wel kloppen)[/edit]

Dan krijg je:

voor 12 V mode: 515 Ohm
voor 7 V mode: 265 Ohm
heb al blauwe leds, zitten ook al verlijmt in het frontje :(

• the12be
hmmm, als je nu een groen/rood ledje gaat gebruiken dan brand ie altijd geel, in wat voor stand je de schakelaar ook zet.

• The Will
Kan het niet zo?:
Afbeeldingslocatie: http://www.watdanook.nl/led.jpg

PS:Let niet op mijn teken"kunsten"

Edit: Let wel op de polariteit!

There is no magic.

• the12be
jep, dat gaat wel werken

• The Will
Dan kun je namelijk gewoon doen - als het onderste LED'je brandt staat ie op 12 V als de bovenste brandt staat ie op 7 V.

Dan hoef je niet moeilijk te gaan doen met nieuwe LED'jes etc.

There is no magic.

• Stealth2000
thx, the_will

stom dat ik het zelf niet zag, naja

heb ik morgen wat te doen :)

greetz,

Stealth

• _Cyber_
  • Laatst online: 02-08 22:22
Hmmm ik weet niet of ik een denk fout maak....(kan nl. best doe ik wel vaker :P )
Maar werken de ledjes nu niet net anders om :? Dus 7V onderste aan, 12V bovenste aan.... en dan nog iets, als je de schakelaar nu uitzet branden ze dan niet allebij :?
Ik kan er best naast zitten hoor.......dus laat maar weten als dat zo is.......

-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....

• The Will
Op donderdag 21 juni 2001 01:21 schreef _Cyber_ het volgende:
Hmmm ik weet niet of ik een denk fout maak....(kan nl. best doe ik wel vaker :P )
Maar werken de ledjes nu niet net anders om :? Dus 7V onderste aan, 12V bovenste aan.... en dan nog iets, als je de schakelaar nu uitzet branden ze dan niet allebij :?
Ik kan er best naast zitten hoor.......dus laat maar weten als dat zo is.......
Je denk idd fout, als de schakelaar helemaal naar boven staat worden de 5 V en de 12 V met elkaar verbonden (het bovenste en het middelste puntje, en daar zit die LED op - die andere kan niet gaan branden want die zit niet in een gesloten stroomkring) en krijg je dus 7 V, hierbij gaat ook het bovenste LED'je gewoon branden, dus niet andersom.

Als je de schakelaar uit zet - dus in het midden - komt er alleen het gele draadje bij de fan, hij heeft dus alleen 12 V en geen Ground. Dus er is geen gesloten stroomkring en het LED'je zal ook niet gaan branden

Edit: ff wat toegevoegd

There is no magic.

• _Cyber_
Het zal wel aan mij liggen maar...... Volgens mij loopt de stroom van geel door de fan naar paars door een weerstand en led (afhankelijk van de minste weerstand) en dan via rood of zwart weer naar de massa..... schakelaar schakelt weinig volgens mij......
Maar ik ben ook nooit een ster in stroomkring schema's geweest, dat ik zowiezo de MTS gehaald heb is nog een wonder :P

• The Will
Als de schakelaar naar boven staat verbindt hij de 1e en de 2e aansluiting met elkaar, er komt dan 5 Volt als Ground, de stroomkring is nu gesloten en daardoor brandt het LED'je.

Als de schakelaar in het midden staat dan maakt hij enkel verbinding met de 2e aansluiting en blijft de stroomkring open.

Geloof ik. Nou :( dit is niet aardig van jou _Cyber_, ik begin aan mezelf te twijfelen :(

Iemand die dit zeker weet, want ik moet weer even zekerheid in mijn leven hebben. :)

There is no magic.

• _Cyber_
Als je een verbinding maakt met de schakelaar, gaat volgens mij de led uit, omdat stroom de weg van de minste weerstand zoekt, en waarom zou het stroompje via een weerstand en een led lopen, als het ook rechtstreeks naar aarde kan :?
En sorry dat ik je aan het twijfelen brengen..... :P
edit:

de enige zekerheid die je in je leven hebt is dat we allemaal een keer dood gaan, voor de rest is niet zeker.

• The Will
Hmmm.... volgens mij kiest een stroompje niet de weg van de minste weerstand, maar zorg jij ervoor welke weg die neemt.

Maar ik ga nu slapen :z , mischien dat ik morgen met een zinniger antwoord kan komen :) Ik geloof dat ik tog nog maar us een jaartje moet overdoen :)

edit: ja 't is laat en ik kan niet typen

There is no magic.

• Fauna
  • Laatst online: 23:14
_Cyber_ heeft gelijk hoor.
Zoals het nu staat, loopt er als de schakelaar in het midden staat stroom door beide leds. Je moet de leds achter de schakelaar zetten, dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.newage.tmfweb.nl/led2.jpg

• _Cyber_
Helaas, maar ook dit gaat volgens mij niet werken..............
ALS de fan al gaat draaien zal hij altijd op de zelfde snelheid draaien, omdat de stroom wordt afgeknepen door de weerstanden......
Het enige dat je kan doen met deze schakelaar is een weerstand en led parallel zetten tussen de plus en de min van de fan. In dit geval zal de led harder gaan branden op 12v en zwakker op 5v..........om met twee leds te kunnen werken heb je echt een 6 polige schakelaar nodig..............
correct me if i'm wrong............

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Nou, cyber je hebt gelijk.. De stroom word geknepen door de weerstand.. Dus als je de fan sneller wilt laten draaien, dan heb je dus een lagere weerstand nodig.. Met als gevolg dat je je led opblaast..

Het schema wat een stukje hierboven werd gegeven zal wel werken, als je goed op de polariteit van de ledjes let.. En het is wel zo dat het dan omgekeerd geschakeld wordt. Dus als je de schakelaar aan 1 kant sluit, dan gaat dat ledje uit (de stroom kiest inderdaad de weg van de minste weerstand, en da's een gesloten schakelaar!!)

Overigens moet je daar wel 2x dezelfde weerstand gebruiken want er zal altijd 5V over 1 van de twee contacten staan!!)

• _Cyber_
En het is wel zo dat het dan omgekeerd geschakeld wordt. Dus als je de schakelaar aan 1 kant sluit, dan gaat dat ledje uit (de stroom kiest inderdaad de weg van de minste weerstand, en da's een gesloten schakelaar!!)
Maar als de schakelaar in de uitstand staat zullen beide leds branden......

En ik maar denken dat ik niets geleerd had op de MTS :P

• Twynn
Hmmzz.. Ik had er effe geen rekening mee gehouden dat het een drie-standen schakelaar was :)

Maar als hij dan op uit staat, dus geen connectie zal er een ledje gaan branden.. Dan staat er namelijk 12V op de - draad van de fan.. En op de andere twee aansluitingen staat minder..

Dus voor het ledje dat dan brand moet je toch weer een hogere weerstand voor hebben!

• _Cyber_
Helemaal mee eens (8>

Samen komen we er wel uit :)

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik heb zelf niet zoveel verstand van weerstandjes enzo maar waarom worden hier 2 weerstandjes van 265 Ohm en 515 Ohm gebruikt?
op fanbus.com zie ik in die dual led schakeling voor beide kanten een 470 Ohm weerstand. Hoe zit dat? gaan de leds anders minder fel ten opzichte van elkaar branden ofzo?

• Twynn
Omdat je met twee verschillende voltages over de ledjes werkt. Waarschijnlijk zijn die schema's waar jij het over hebt uitgevoerd met dubbelpolige schakelaars (dus 6 contacten!)

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op donderdag 21 juni 2001 11:20 schreef Twynn het volgende:
Waarschijnlijk zijn die schema's waar jij het over hebt uitgevoerd met dubbelpolige schakelaars (dus 6 contacten!)
aha, dat klopt ja. nu heb ik zelf dus 3 polige schakelaars, vanmiddag ff weerstandjes en ledjes scoren :)
Het mooie is dat het allemaal geen reet kost. Voor nog geen 10 piek maak je een baybus. ik heb er nu 1 met 2 schakelaars en op elke schakelaar 2 fans. werkt perfect.

• Stealth2000
correct me if I'm wrong maar het komt er op neer dat het schema van The_will wel werkt en dat ik tussen de 2 voltages kan schakelen en er een led bij elke voltage gaat branden.

overigens als de schakelaar in de middenstand staat maakt het nergens contact mee, toch ? dan branden er geen leds en staat er geen stroom op de fan zoals het hoort.

maar nogmaals, correct me if i'm wrong :)

Verwijderd

Als je gaat denken dat al die schema's werken ben je effe niet goed bezig :(

Hoe dan ook met een enkelpolig schakelaartje wordt of de spanning afgeknepen of het werkt niet. :(

Enigste oplossing is een dubbel polig schakelaartje en wat weerstanden!! :)

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 11:06

HENNEP

Just Someone

• Stealth2000
ok, dat gaat niet werken, aangezien dat ding al in mekaar zit ga ik geen nieuwe schakelaars halen, waar plaats ik de leds als ik deze wil laten branden als de fan aan is ? dan bedoel ik dus niet bij elke afzonderlijke voltage maar gewoon aan/uit

thx :)

• Twynn
Zoals al eerder gezegd gaat dat schema van the_will wel werken.. Allen brand er 1 ledje fel als de fan uit staat, en minder fel alstie op 7V draait.. Op 12V zal het andere ledje werken!

• Stealth2000
Voor iedereen die ook een 12V/OFF/7V schakeling wil hebben maar met mooie schakelaars ipv die lelijke 2 polige dingen :

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~doesburg/12v7v.jpg

Op het plaatje staat overigens een schakelaar zonder middenstand en ik ben uit gegaan van de blauwe leds, die kunnen 4-9 volt aan, als je gewone leds gebruikt dan moet je nog weerstanden voor die leds doen!

Greetz,

Stealth

• Avenger84
  • Laatst online: 25-05 14:00
Op donderdag 21 juni 2001 00:38 schreef The_Will het volgende:
Kan het niet zo?:
[afbeelding]

PS:Let niet op mijn teken"kunsten"

Edit: Let wel op de polariteit!
stel dat ik op die van 12 V een blauwe led zet? wat voor weerstand moet er dan op?

en kan ik dit schema ook maken met 12/24 volt? en welke weerstanden heb ik dat nodig?
Pagina: 1