Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric126
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
Hallo mede tweakers,

Ik heb al een tijd een Arduino Uno deze werkte prima met elk programma wat ik er voor schreef.
Ik heb vervolgens twee transceivers gekocht en een op mijn arduino nano en andere op mijn uno aangesloten.

Ik heb van https://www.arduino.cc/ de standaard RF lib. gedownload en heb een standaard voorbeeld "led_remote" in beide boards geüpload. Mijn nano vind het allemaal prima.
Maar mijn uno echter vind het helemaal niks :?
Die zegt:

"De schets gebruikt 9.284 bytes (28%) programma-opslagruimte. Maximum is 32.256 bytes.
Globale variabelen gebruiken 357 bytes (17%) van het dynamisch geheugen. Resteren 1.691 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 2.048 bytes.
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x78
avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0x66
avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0x66
avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0x9e
avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0xe0
avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0x9e
avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0x66
avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0x06
avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0x78
avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0x98"
8)7

Ik dacht eerst van mogelijk is mijn programmer op het verkeerde board of op de verkeerde com- poort ingesteld maar dit is ook niet het geval.

Kan het zo zijn dat de ATMEGA328P~PU chip naar de knoppe is?

Kunnen jullie mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:29

Rmg

Al geprobeerd om hem te flashen zonder je tranceiver aangesloten te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric126
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:30:
Al geprobeerd om hem te flashen zonder je tranceiver aangesloten te hebben?
Bedankt voor het reageren. Ik heb inderdaad mijn transceiver losgekoppeld. Ook had ik ze eerst beide in mijn laptop zitten dat werkte ook nog want hij ziet een uno op com3 bijv en nano op com4. Vervolgens heb ik ook nog alleen de uno eraan gehangen toen hij telkens flipte maar tevergeefs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric126
  • Niet online
Ik zag ook op internet dat het de bootloader is, die corrupt kan zijn.

Er stond op internet ( https://learn.sparkfun.co...ing-an-arduino-bootloader) dat je je hem eenvoudig opnieuw kan flashen. Door op "Bootloader branden" te klikken in het "Hulpmiddelen" dropdown menu. Maar dit werkt ook niet.

en komt met de volgende melding:

avrdude: usbdev_open(): did not find any USB device "usb"
Fout bij het branden van de bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:23
Je kan niet 'zomaar' de bootloader op je uno branden. Jij hebt wel geluk, jij kan je micro gebruiken om te proberen de bootloader op de uno te zetten dmv het arduinoisp sketch. Deze vind je bij voorbeelden. Daarna moet je wel de juiste verbindingen aanbrengen tussen de uno en de micro( Google is your friend :p )

Ik ben wel benieuwd, heeft de uno ooit wel gewerkt? ( met blink of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric126
  • Niet online
Vuikie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:22:
Je kan niet 'zomaar' de bootloader op je uno branden. Jij hebt wel geluk, jij kan je micro gebruiken om te proberen de bootloader op de uno te zetten dmv het arduinoisp sketch. Deze vind je bij voorbeelden. Daarna moet je wel de juiste verbindingen aanbrengen tussen de uno en de micro( Google is your friend :p )

Ik ben wel benieuwd, heeft de uno ooit wel gewerkt? ( met blink of zo)
ja hij werkt weer uiteindelijk na het opnieuw laden van de bootloader via een andere uno van mijn broer, maar hij vertoond nog steeds apart gedrag. wanneer ik de usb kabel in mijn laptop prik zodat hij voeding krijgt gaat er zo'n oranje led even aan/uit/aan dan werkt hij. Wanneer hij dat niet doet krijg ik weer de oude melding. vervolgens haal ik de usb er weer uit en er weer in tot dat hij weer knippert die oranje led en dan werkt hij wel.
Heel vaag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-08 07:48
eric126 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:47:
[...]

ja hij werkt weer uiteindelijk na het opnieuw laden van de bootloader via een andere uno van mijn broer, maar hij vertoond nog steeds apart gedrag. wanneer ik de usb kabel in mijn laptop prik zodat hij voeding krijgt gaat er zo'n oranje led even aan/uit/aan dan werkt hij. Wanneer hij dat niet doet krijg ik weer de oude melding. vervolgens haal ik de usb er weer uit en er weer in tot dat hij weer knippert die oranje led en dan werkt hij wel.
Heel vaag :?
welke ide versie gerbruik je ?
heb je ook processing ? zoja welke versie ?

heb zelf honderden arduino's geprogrameert, sinds een amand van bijde software pakketen de laatste versie gebruikt te hebben, kom ik allemaal narigheid tegen bij het programeren via ISP met Arduino.

bij mij vind hij steeds het id niet, en zegt de software dat ik mijn kables niet goed heb zitten.
(na mijn research maakt dit gewoon het Arduino bordje kapot, net als de target ic)
er zit ergens een gevaarlijke bug in die software

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric126
  • Niet online
itcouldbeanyone schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:57:
[...]

welke ide versie gerbruik je ?
heb je ook processing ? zoja welke versie ?

heb zelf honderden arduino's geprogrameert, sinds een amand van bijde software pakketen de laatste versie gebruikt te hebben, kom ik allemaal narigheid tegen bij het programeren via ISP met Arduino.

bij mij vind hij steeds het id niet, en zegt de software dat ik mijn kables niet goed heb zitten.
(na mijn research maakt dit gewoon het Arduino bordje kapot, net als de target ic)
er zit ergens een gevaarlijke bug in die software
Waar kan ik de IDE versie vinden als ik vragen mag? :9
Voor het laden van mijn geschreven programma maak ik gebruik van de arduino programmeer omgeving versie 1.6.5 kan het aan deze software liggen dat het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-09 22:04
eric126 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 00:51:
[...]

Waar kan ik de IDE versie vinden als ik vragen mag? :9
Voor het laden van mijn geschreven programma maak ik gebruik van de arduino programmeer omgeving versie 1.6.5 kan het aan deze software liggen dat het niet werkt?
Arduinon IDE 1.6.x bugt van alle kanten. Ik gebruik volgens mij 1.5.8, en heb nooit problemen met mijn Arduino.
Wat ik aanraad is om een oudere versie te downloaden.
Pagina: 1