Alternatief voor hard- en software raid mirrored volume

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Lieve tweakers,

In het kort gezegd ben ik op zoek naar een alternatief voor hard- en software raid 1 voor databescherming tegen failure van één disk.

Achtergrond:
Al mijn belangrijke data (docs en pics) zijn gebackuped; extern op 'n disk naast de pc, en nog een keer op 'n externe disk buitenshuis. Voor de minder belangrijke data zoals mijn geripte cd/dvd/blu-ray collectie heb ik geen backup nodig maar alleen redundancy tegen hardware problemen. Die data kan ik namelijk terug halen maar dat is veel werk dus liever 'n extra disk.

In het verleden heb ik hiervoor altijd hardware raid gebruikt. Op m'n oude PC twee disks met 'n raid 0 volume voor boot en minder belangrijke data en 'n raid 1 voor de belangrijke data (intel matrix raid). Ik heb in m'n nieuwe PC besloten naar software raid te gaan omdat ik begrijp dat de kans bij hardware raid bestaat dat je bij failure van je mobo of raid controller je data niet kan herstellen (tenzij je exact dezelfde controller kunt vinden).

Dus nu: 'n ssd voor boot en 2 hdd's (4Tb) voor alle data, belangrijk en minder belangrijk. In windows 7 van de hdd's dynamic disks gemaakt en vervolgens een mirrored volume daarop gemaakt. Recente upgrade naar windows 10 ging trouwens prima, alles meteen ok.

Probleem: het is me al 'n keer of 5 gebeurd dat het arry wil resync'en (na 'n blue screen of power outage). Ik weet niet hoe of waarom, maar dat gaat met 100% disk active time @ 7Mb/s op een van de disks. Met 3Tb data duurt dat 'n dag of 8. Tenzij het halverwege weer mis gaat... |:(

Dat ben ik dus zat. Ik zou 'n NAS kunnen gebruiken maar die heb ik niet nodig. Ik heb één pc en de data mag lokaal staan. Daarom heb ik nu het idee om er gewoon twee simpele NTFS schijven van te maken. Een als master en met 'n stukkie software ofzo een kopie bijhouden op de andere disk. Kan haast niet fout gaan. Kan altijd 'n disk eruit trekken en in 'n andere pc steken en bij m'n data komen.

Vragen:
  1. Hoe denken jullie hierover? Goed idee / compleet gestoord? Nog alternatieven?
  2. Software tooltjes genoeg te vinden die dit kunnen. Iemand goede ervaringen ergens mee?

Beste antwoord (via Pol23 op 14-01-2016 14:35)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik doe het deels intern ook zo, een schijf van 1tb voor data en een 2de 1TB schijf waar ik met robocopy af en toe een kopie op zet.

Je kunt zelfs met de /mon:<N> / /mot:<N>optie robocopy laten doorlopen en na x aantal veranderingen weer syncen, bijv.

specs

Alle reacties

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op zich weinig mis mee, alleen is synchronisatie op deze manier geen backup. Verwijder je een file, na synchronisatie is die file dan ook echt weg. Als dat geen probleem is, ga je gang.

• Pol23
DAzN, dank voor je antwoord.

Het is inderdaad geen backup, maar dat zijn hard- en software raid 1 ook niet. Daar zijn files ook echt weg na verwijderen.

Ik vraag me wel af of ik nou de enige ben die hier tegen aan loopt...? Ik vind redelijk veel info van anderen die hier tegenaan lopen; met name verbazing over de enorme traagheid van resync'en, echter geen verklaring of versnelling hiervoor. Alternatieven, anders dan een NAS vind ik dus ook niet (vandaar mijn post hier....)

Acties:
  • Beste antwoord

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik doe het deels intern ook zo, een schijf van 1tb voor data en een 2de 1TB schijf waar ik met robocopy af en toe een kopie op zet.

Je kunt zelfs met de /mon:<N> / /mot:<N>optie robocopy laten doorlopen en na x aantal veranderingen weer syncen, bijv.

specs

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gebruik Synctoy. Kun je exact aangeven wat je wilt syncen, en ook of dat een append of overwrite moet zijn. Vervolgens een cloud based backup service waar je al het spul ook nog eens naartoe synct vanaf die kopie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pol23
Maratropa, The eagle, dank voor jullie reacties. Ben dus niet de enige!

Een cloud backup hoeft niet; houd m'n data liever in eigen hand en heb al n off site backup.

Robocopy en synctoy zijn inderdaad interessant. Ik had eerder freefilesync.org gevonden. Ziet er goed uit (op de kleurige interface na dan) en is, in tegenstelling tot met name synctoy, open source en niet uit 2009. Iemand hier misschien ervaring mee?

Edit:
Hier even verder gezocht en ik lees positieve verhalen over Freefilesync. Rsync lees ik ook veel over maar dat lijkt minder gebruiksvriendelijk.

Wanneer de huidige resync klaar is (hopelijk lukt dat, fingers crossed...) haal ik de mirroring er af en geef ik Freefilesync maar eens n slinger!

[ Voor 26% gewijzigd door Pol23 op 13-01-2016 23:22 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
Pol23 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:52:
In het verleden heb ik hiervoor altijd hardware raid gebruikt. Op m'n oude PC twee disks met 'n raid 0 volume voor boot en minder belangrijke data en 'n raid 1 voor de belangrijke data (intel matrix raid). Ik heb in m'n nieuwe PC besloten naar software raid te gaan omdat ik begrijp dat de kans bij hardware raid bestaat dat je bij failure van je mobo of raid controller je data niet kan herstellen (tenzij je exact dezelfde controller kunt vinden).
Volgens mij zijn alle Intel controllers backwards compatibel :) Als je mobo stukgaat hoef je alleen maar een nieuwe mobo met intel ich chipset te kopen...

• Pol23
LiquidSmoke, dat zou inderdaad moeten kunnen ja, maar het geeft me een stuk beter gevoel als ik daar niet van afhankelijk ben. Een disk die altijd en op elke computer gewoon te benaderen is lijkt het veiligst.
maratropa schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:54:
Maratropa, ik heb eens zitten spelen met robocopy en eigenlijk is het makkelijk zat en vooral super snel zeg...!
robocopy d:\test1 d:\test2 /mir /mon:3
werkt perfect!

Voor 'n gehele drive lees ik dat je dat de system folders kunt excluden:
robocopy d:\ e:\ /mir /mon:3 /xd $RECYCLE.BIN "System Volume Information"

Als dit lekker werkt wordt het gewoon 'n batch file in de startup folder en klaar!

• TooTall
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-07-2025
The Eagle schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:08:
Gebruik Synctoy. Kun je exact aangeven wat je wilt syncen, en ook of dat een append of overwrite moet zijn. Vervolgens een cloud based backup service waar je al het spul ook nog eens naartoe synct vanaf die kopie :)
+1 voor Synctoy.

Vroeger stond mijn PC langs de TV, alle media centraal dus. Had 1 SSD met OS en 2 HDD met media. Op 1 HDD staat alle rommel, en deze met Synctoy copy naar de 2de. Heeft altijd perfect gewerkt.

Na een verhuis heb ik een apart bureau, dus komt er een NUC langs de TV als mediaspeler, en centraal een NAS met RAID 1 + externe kopie voor alle media die gedeeld moet worden.

• Pol23
TooTall schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:46:
Vroeger stond mijn PC langs de TV, alle media centraal dus. Had 1 SSD met OS en 2 HDD met media. Op 1 HDD staat alle rommel, en deze met Synctoy copy naar de 2de. Heeft altijd perfect gewerkt.
TooTall, je beschrijft precies mijn situatie. Dus vaarwel RAID en welkom ouderwets kopietje van de data!

Even zitten rommelen met robocopy, en dat lijkt 'm toch te gaan worden. Ingebakken in windows 10, niks installeren, snel en betrouwbaar. Zoiets:
echo on
robocopy c:\data\test1 c:\data\test2 /mir /xa:s /tee /log:c:\data\test1\SyncTest.txt /l
pause
robocopy c:\data\test1 c:\data\test2 /mir /xa:s /tee /log:c:\data\test2\SyncRun.txt

/xa:s om system files niet mee te nemen
/tee voor output on screen en in de log files
/l in de eerste run om te zien wat er gaat gebeuren, en dan na knopje drukken daadwerkelijk uitvoeren inclusief log files.
Voor het archief, cmd-line robocopy (leesbaarder dan /?): https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc733145.aspx

Na de eerste paar keer zelf doen en checken, scriptje wegmoffelen in de startup/shutdown ofzo (enventueel nog met /mon:3 oid) en hopelijk nooit meer naar kijken!

Dank voor de reacties en ideeën!!

[ Voor 24% gewijzigd door Pol23 op 14-01-2016 14:35 ]

Pagina: 1