Nieuwe allround pc (+/- 600 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakmans
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-07 21:55
Beste Tweakers,

Mijn pc heeft zijn beste tijd gehad en ik heb besloten om een nieuwe te kopen. Om jullie een idee te geven van de hardware die ik momenteel nog gebruik, heb ik even de specs van opgezocht: Asus P5W DH Deluxe 975X, Intel Core 2 Duo E6600, XFX NVIDIA GeForce 8800 GTS 320MB DDR3, GeiL 4 GB DDR2-800 Kit. Vast prehistorisch voor veel van de lezers hier. Gekocht in mei 2007 voor ongeveer 1000 euro en al die jaren lang elke dag gebruikt. Maar de laatste tijd begint alles wat slomer te worden, wat meer lawaai te maken en ik kan niet langer weerstaan aan de lokroep van een nieuwer, sneller systeem.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen doe ik al een tijdje niet meer op de pc. Deels omdat ie het niet meer aankon, deels omdat ik ook een PS3 heb. Misschien dat ik de draad weer oppik als ik een nieuw systeem heb, maar eigenlijk is dat niet de voornaamste taak van dit systeem. De meeste tijd wordt besteed aan tekstverwerking, e-mail, browsen en films kijken. Vaak ook wat (amateuristische) fotobewerking en heel af en toe wat knip-en-plakwerk met videofragmenten. Ik schrijf vaak blogberichten en heb altijd verschillende programma's op hetzelfde moment draaien. Het is niet uitzonderlijk dat er talloze documenten en browsers met vele tabbladden open staan om allerlei informatie en bronnen te vergelijken en te verwerken. Mijn grootste ergernis op dit moment is dat de pc erg sloom is wanneer ik veel tegelijk doe (office, woordenboek, mail, mediaplayer, verkenner, browsers met tientallen tabbladen...).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 600 euro. Daar moet vast wel iets leuks mee te kopen zijn, toch?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een goede monitor (Dell U2414H) en twee HDD's (2 en 1TB van Western Digital) die ik graag meeneem. Mijn keyboard en muis van Logitech hou ik ook.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een lekker vlotte SSD omdat die wellicht het grootste snelheidsverschil gaat opleveren. De processor (i3 of i5 nemen?) en het moederbord dat ik voorlopig selecteerde zijn misschien wat overkill? Ik ging ervan uit dat die wat langer meegaan en langer de mogelijkheid bieden om later uit te breiden, maar misschien is dat naïef. Die videokaart is misschien ook overbodig? Is onboard graphics een beetje fatsoenlijk? Voldoende RAM lijkt me ook een noodzaak voor multitasken? Alleen begrijp ik niet altijd het verschil tussen de vele verschillen (worden 2x4 latjes minder belast dan 1x8?). Behuizingen zijn er ook miljoenen, waardoor ik soms de bomen door het bos niet zie. Ik vind de case uit de onderstaande selectie wel mooi, maar ik vraag me af of het rooster voor de fans aan de bovenkant niet erg veel stof naar binnen laat komen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben lange tijd tevreden geweest met mijn Intel-systeempje, maar een echte voorkeur voor bepaalde merken heb ik niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc zal af en toe met andere huisgenoten worden gedeeld en dient ook als bescheiden thuisservertje voor het delen van media/printer/... via het netwerk. Bijgevolg staat de pc zo goed als dag en nacht aan. Zuinigheid en duurzaamheid is dus niet onbelangrijk. Geluidsniveau maakt minder uit, het systeem dat ik nu heb maakt best veel lawaai wanneer de fans op de hoogste snelheid draaien, maar dat kan ik wel verdragen. De kamer waar de pc staat kan in de zomer wel wat opwarmen, dus een goede cooler ontbreekt wellicht nog in de lijst. Aanraders zijn welkom.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Omdat ik merk dat ik de voorbije jaren ontzettend veel evoluties heb gemist, plaats ik hier even een bericht in de hoop wat tips en advies te krijgen bij de aanschaf van m'n virtuele buddy voor de komende jaren. In het verleden heb ik al wel eens een HDD en wat RAM vervangen, maar deze keer zou ik voor het eerst het systeem zelf bouwen. Ik vermoed dat dit met de nodige zorgvuldigheid niet te moeilijk is. Graag dus ook extra aandacht voor details/compatibiliteit die ik misschien over het hoofd zag. Het onderstaande lijstje is alvast een voorlopig set-up, maar ik ben bereid om (veel) elementen te vervangen op basis van jullie argumenten. Misschien raden jullie aan om een goedkoper systeem te nemen en dan later wat sneller upgraden? Ik maak me geen illusies dat ik en de hardware het weer 8 jaar uithouden...

Alvast bedankt voor jullie tijd en energie. Dit is mijn eerste bericht op Tweakers, maar ik heb in het verleden jullie forumposts en recensies al vaak gebruikt bij de aanschaf van nieuw materiaal (o.a. die Dell-monitor).

Voorlopige set-up:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 195,25€ 195,25
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 84,91€ 84,91
1MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G€ 180,35€ 180,35
1Corsair Carbide 200R Closed€ 64,80€ 64,80
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 43,50€ 43,50
1be quiet! System Power 7 400W€ 46,50€ 46,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,24€ 81,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,55

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Prima systeem niet echt een game monster maar dat is ook niet het doel. Mocht je toch wat meer gaan voor games zou je kunnen kiezen voor een GTX960 of R9 380x die games op 1080p op hoge instellingen kunnen afspelen. Maar das natuurlijk aan jezelf of de meerprijs het waard is.

Voor de rest prima systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 19:54
Als je niet wilt gamen kun je de videokaart weglaten. De iGPU's zijn tegenwoordig erg capabel. Mocht je op medium settings 1080p nog een keer af en toe een spel aan willen kunnen zetten of wat oudere spellen willen spelen, is een pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING ook goed genoeg. Mocht je écht high willen spelen, zit je met een pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate of pricewatch: MSI GTX960-4GD5T OC veel beter voor weinig geld meer. Die 950 hangt er een beetje moeilijk tussenin.

De rest ziet er leuk uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een R7 370 pricewatch: MSI R7 370 Gaming 2GB kan ook nog. Zie qua prestaties tussen een 750Ti en 950 in maar dichter bij de 950 dan bij de 750.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:32
Voor een videokaart als deze (waarvan het belang me niet zo duidelijk is, er wordt immers niet gegamed) is een 400W voeding al overkill. Het verbruik van de GPU ligt rond de 100W, de CPU komt daar al helemaal niet bij in de buurt. Een 300W voeding zou dus ruimschoots volstaan. Zelfs voor de GTX960 zou die nog voldoende zijn. pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W. Deze zal uiteraard een hoger rendement behalen dan de 400W PSU omdat de belastingsgraad hoger zal liggen als de PC idle draait.
Verder is de aanschaf van de SSD een gigantische verbetering. Het moederbord is dan weer niet zo toekomstgericht: USB3.1 en Type C ontbreken, terwijl deze voor een schamele 7 euro standaard aanwezig zijn: pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P, met als bonus een veel sterkere stroomvoorziening. Niet dat die hier nodig is, maar het prijsverschil is maar 7 euro, die je al verdient door de 300W voeding te plaatsen.
Wat betreft stof dat door de bovenkant naar binnen dwarrelt: dan leg je er toch een kleedje of plaatje over? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakmans
Bedankt voor de snelle reacties, allemaal.

Omdat gamen inderdaad geen prioriteit meer is, ga ik die videokaart er voorlopig even uitlaten. Mocht het later kriebelen om weer wat op de pc te spelen, kan ik er altijd nog een aan toevoegen als ik voor de rest een goede basis heb.

Het moederbord heb ik vervangen door de versie die GeneralX voorstelde omdat die meer future proof is. Ook de iets lichtere voeding heb ik aangepast.

Er is ook een extra koeler op het lijstje gezet. Ik las op dit forum dat de Scythe Mugen goede recensies kreeg. Is dat een goede toevoeging of zijn er betere suggesties? Edit: Of beter de Scythe Fuma pricewatch: Scythe Fuma ?

Nieuwe status:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 91,-€ 91,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 42,35€ 42,35
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 43,50€ 43,50
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 43,23€ 43,23
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,24€ 81,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeneralX
Voor zover ik weet maakt het niet uit wat voor koeler je op de non-K skylake CPUs plaatst. Ze zijn dusdanig zuinig dat de stock koeler al voldoet. Iedere keuze is dus prima, maar ik zou zelf de stilste van de twee kiezen (maar ze hebben alle twee 2 ventilatoren, dus misschien zelfs geen van beide).
EDIT: Dus wat Philpend onder mij zegt. Tevens las ik dat je je afvroeg wat het verschil is tussen 2x4GB en 1x8GB RAM. Simpel gezegd: als het RAM op dezelfde snelheid tikt, is 2x4GB een betere keus. Je kunt dan gebruik maken van een functionaliteit die Dual-Channel wordt genoemd. Dit verdubbelt de theoretische snelheid van communicatie omdat het de bandbreedte verdubbelt. Real-life prestatieverschillen voor gaming en kantoortaken zijn dusdanig klein dat, als je budget echt heel krap is, je net zo goed voor een enkele stick kunt gaan. Maar het prijsverschil is zo klein dat 2x4GB aan te raden is. WIe weet krijg je er een beetje prestatiewinst door als je gaat kopiëren. Belanrgijk is dan wel dat je de sticks in de juiste slots in het moederbord prikt. In de handleiding staat wel beschreven welke je moet hebben. Voor een in-depth analysis van de prestatieverschillen: http://www.gamersnexus.ne...-vs-single-channel/Page-1

[ Voor 67% gewijzigd door GeneralX op 14-01-2016 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
Een mooie, niet dure en stille optie voor een niet overklokbare processor is de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

De scythe fuma is een hele goede koeler, maar vooral bedoeld voor overklokkers en dus een beetje overkill in jouw systeem.

Omdat je op een relatief klein budget zit is het ook een optie om gewoon de Intel standaard koeler te gebruiken. Koelt voldoende en is onder load alleen wat luidruchtiger.

[ Voor 42% gewijzigd door Philpend op 14-01-2016 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Tweakmans schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 18:17:
Bedankt voor de snelle reacties, allemaal.

Omdat gamen inderdaad geen prioriteit meer is, ga ik die videokaart er voorlopig even uitlaten. Mocht het later kriebelen om weer wat op de pc te spelen, kan ik er altijd nog een aan toevoegen als ik voor de rest een goede basis heb.
Als je een GPU erin wil gaan zetten zou ik wel kiezen voor een iets grotere voeding. Het verschil tussen je eerste en 2e voeding is 7 euro. Zonde om als je gaat gamen en je voeding trekt het toch niet, dat je weer een hele nieuwe voeding moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakmans
Oké, dat is duidelijk. 2x4GB RAM it is! Ik heb ook een iets zwaardere en betere voeding gekozen nadat ik in het topic over voedingen las dat dit type be quiet!-voedingen mogelijk instabiliteit tijdens de slaapstand kunnen veroorzaken omdat ze geen C6/C7 power states ondersteunen. (Iets waar ik eerlijk gezegd nog nooit had van gehoord, maar goed, we leren bij!)

Wat de koeler betreft, is het voor deze non-gaming pc dan toch geen slecht idee om gewoon de standaard boxed versie te gebruiken. Aanpassen kan later nog altijd.

Alweer bedankt voor jullie toevoegingen. Dit is nu m'n recentste set-up:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 91,-€ 91,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 43,-€ 43,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,50€ 62,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 81,33€ 81,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,88

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeneralX
Gezien de ruimte in het budget kan ik een betere voeding alleen maar toejuichen. Of de Pure Power voeding nu wel of niet C6/C7 ondersteunt daarover verschillen de meningen nog wel eens. De 300W exemplaren zijn daar nog niet op getest (voor zover ik weet), maar de 500W exemplaren schijnen daar nog wel eens moeite mee te hebben. Dit heeft betrekking op de spanning die geleverd wordt bij maximale belasting van de 3.3 en 5V rails terwijl de 12V rail volledig onbelast is. Dit is een bijzondere vorm van belasting waar in het verleden geen (minder) rekening mee hoefde te worden gehouden omdat het zeldzaam is bij normaal gebruik. In de nieuwe Skylake CPUs is echter een functie ingebouwd waarbij de CPU in een diepe slaapstand wordt gebracht. Op dat moment kan zo'n belasting dus wel voorkomen. De 500W exemplaren van de Pure Power lijn zakken dan soms te ver onder de limiet van de 5V lijn, soms ook niet. Bij de 300W exemplaren zul je daar waarschijnlijk minder last van hebben, maar de Seasonic is een zeer goede keuze. De condensatoren daarin zijn ook van betere kwaliteit. Wat nog wel het vermelden waard is: de GTX960's vragen soms om een 6+2 pins connector. De Seasonic voorziet daar NIET in, dus je moet daar dan even op letten als je een videokaart koopt.

(EDIT: ACB2401, I stand corrected _/-\o_ )

[ Voor 12% gewijzigd door GeneralX op 14-01-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:42
Dan zou ik voor 5 euro meer de ook uitstekend zijnde en nog stillere pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W nemen. Hele stille fan, ook onder load. En 2 x 6+2 pins aansluitingen voor eventuele videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeneralX
Nou ja, die is natuurlijk meer dan 10 euro duurder, de efficiëntie gaat er dan nog verder op achteruit en er zitten Taiwanese condensatoren in. Dus als we dan toch met geld gaan smijten met het oog op toekomstige videokaarten, kies dan meteen voor een topexemplaar: pricewatch: Seasonic S12G 450W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GeneralX schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:51:
Wat nog wel het vermelden waard is: de GTX960's vragen om een 6+2 pins connector.
Er zijn wel degelijk GTX 960 kaarten die genoeg hebben aan een 6 pins connector. http://tweakers.net/price...732;434310;432927;433011/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:42
GeneralX schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:59:
Nou ja, die is natuurlijk meer dan 10 euro duurder, de efficiëntie gaat er dan nog verder op achteruit en er zitten Taiwanese condensatoren in. Dus als we dan toch met geld gaan smijten met het oog op toekomstige videokaarten, kies dan meteen voor een topexemplaar: pricewatch: Seasonic S12G 450W
Hij is 67,95 bij megekko :) En qua rendement ontlopen ze elkaar niets. Daarin zijn ze vrijwel gelijk. Taiwanese condensatoren klopt. Alleen zullen die door het design, plaatsing en goede koeling wel langer uithouden dan in een goedkope budgetvoeding.

De seasonic G 360 ken ik en die ga je goed horen wanneer ie wat zwaarder belast wordt met een videokaart. En das zonde als de rest van je build wel stil is. Vandaar dat ik de be quiet aanraadde.

En het kan altijd nog beter idd. De seasonic van 450 Watt is idd weer een 10tje en een trappie hoger :) Daarvan mag je wel verwachten dat ie een langere levensduur heeft dan de be quiet. Daar ga je gauw 10 jaar plezier van hebben (zolang je de boel goed stofvrij houdt :) ) Wat betreft is dat 10tje extra geen slechte investering. Wel geld ook hier weer dat wanneer je boven de 250-300 watt gaat komen de voeding duidelijk hoorbaar gaat worden.

Seasonic heeft wat dat betreft vrij agressieve fanprofielen ingesteld.

-edit-

Had ff de verkeerde prijs in m'n hoofd voor de seasonic G 360. De be quiet is idd 12 euro duurder. Maar wel retestil :)

[ Voor 14% gewijzigd door Baloes op 14-01-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakmans
Omdat het geen gamepc wordt, houd ik voorlopig die Seasonic G-series 360 watt in de set-up. Mocht ik later toch van gedachte veranderen, kan ik de voeding altijd nog aanpassen en verkopen. Ondertussen blijft de build zo ook iets goedkoper, wat ook mooi meegenomen is.

Bedankt voor de goede aanvullingen en adviezen, allemaal!
Pagina: 1