Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIREFA
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een Windows all-round laptop met de volgende voornaamste functies: Gaming (wat oudere spellen als CS:GO en DotA2 met ongeveer 60 FPS op hoge settings, nieuwere spellen hoeven niet op hoge settings maar wel gewoon goed speelbaar) en grootschalige statistische data-analyse.

Wat is je budget?
Ik denk dat 1000 euro een realistisch budget zou kunnen zijn. In principe hoeft deze laptop het maar 2 jaar vol te houden, om het budget in perspectief te zetten.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Transport zal gemiddeld zijn. Ik reis er af en toe mee met de trein en gebruik hem af en toe tijdens college, maar in principe nooit langer dan 2 uur zonder een stopcontact in de buurt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Na het lezen van andere topics op dit forum kijk ik vooral in de richting van de Asus ROG GL552VW-CN108T. Het probleem is echter dat de laptop ook een beetje representatief moet zijn naar mogelijke werkgevers/onderzoekspartners toe (klinkt hypocriet aangezien ik 'm vooral voor gamen zal gebruiken, maar goed). Na wat verder te kijken kom ik op een laptop als de Lenovo IdeaPad Y700-15ISK uit, maar deze ligt toch net een klein stukje boven mijn budget. Daarvoor zit er dan wel een SSD in i.p.v. een HDD, maar ik vind 't als leek moeilijk inschatten hoeveel verschil ik daar aan ga merken. Als ik binnen het budget blijf kom ik op de Asus K501LX-DM104T. Deze ligt voor zover ik kan zien wel net één trapje lager op de hardware, maar ik weet niet hoeveel ik daarvan zal merken. Ik kom dus eigenlijk op drie specifieke vragen;

1. Zijn er specifieke voordelen aan een gaming laptop t.o.v. een normale laptop met dezelfde hardware (koeling of toetsenbord of wat dan ook)?

2. Zijn er andere opties met overeenkomstige hardware die onder de 1000 euro vallen?

3. Zal een laptop met dergelijke specificaties zich de komende 2 jaren staande houden voor nieuwe spellen (nogmaals; ik verwacht voor dit budget geen ultra-graphics, vooral speelbaarheid)?

Bij voorbaat dank ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12th
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-05-2024
Deze vraag is al vele malen op dit forum gesteld. Dus als je je een beetje verdiept in de andere topics kom je een heel eind.
Wat ik gelezen heb is de Asus ROG qua bouwkwaliteit niet heel goed.

Je vragen kan ik niet specifiek beantwoorden, daar heb ik helaas ook de kennis niet voor.;)
Wel kan ik je vertellen dat een SSD echt aan te raden is! Het opstarten van je laptop duurt dan een seconde of 8. Met alleen HDD gaat het al in de minuten lopen.
Dus als je echt 1000 euro wilt moet je waarschijnlijk ergens op inleveren. Zo kun je kijken naar de Dell Inspiron 15 uit de 7000 series. Een goede laptop, alleen zonder SSD. Zelf 1 aanschaffen kost 100 euro.

Maar de videokaart die je nodig hebt is absoluut een GTX 960m. Lager trekt de games nu wel. Maar gaat in de komende tijd nog sneller achteruit. De 960 houdt het hopelijk iets langer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 22:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIREFA
Bedankt voor de reacties. Ik had de meeste topics al doorgelezen en op basis daarvan me gericht op de laptops in de OT, maar hoopte dat ik er nog een gemist had die wat beter aan mijn wensen voldoet (eigenlijk een Asus ROG GL552VW-CN108T zonder het karakteristieke uiterlijk en betere bouw). Ik ga me nog eens wat verder inlezen op het HDD SSD verschil op basis van je reactie. De MSI had ik al uitgezet tegenover de ASUS ROG, en was van mening dat de ASUS nets iets meer aan mijn eisen voldoet.

Ik hoop dat iemand nog antwoord kan geven op de derde vraag. Ik heb het vermoede dat de "gaming laptops" niet zo veel meer zijn dan een marketingsplaatje en een "gaming" uiterlijk, maar hoop dat iemand daar uitsluitsel over kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-05 13:47
Het verschil tussen een HDD en SDD merk je enorm! Tegenwoordig merk je qua performance het meest als je stapt van een HDD naar een SSD. Een iets betere processor merk je nauwelijks.

Laptop opstart tijd van 30-40 seconden naar 6-7 seconden. Het snellere opstarten van internet / games. Laadtijden van games etc.

Voorheen was ik net in windows met mijn oude HDD in 30 seconden. Nu kan ik vanaf uit naar ingame van witcher 3 zijn in 30 seconden. Lang leven SSD en nooit meer terug!

Edit: je kutn ook kijken naar de dell 15 7000 inspiron. Heeft ook een gtx960m video kaart om mee te gamen en ziet er wat 'degelijker' en minder 'spannend' uit dan de lenovo / asus.

SSD's kosten niet heel veel meer. Ik heb in mijn lenovo y50 een 500gb SSD gezet voor 150€

[ Voor 22% gewijzigd door Odysseus87 op 13-01-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIREFA
Ik had even wat moeite om meer informatie over de Dell 15 7000 Inspiron te vinden, maar nu ik 't gevonden heb ziet 'ie er zeker goed uit, precies de specificaties waar ik naar op zoek was en een goede prijs. Het enige nadeel lijkt me dat er voor zo ver ik kan niet een HDD in zit, dus de conclusie lijkt dat daar de grens inderdaad ligt voor een budget van 1000 euro, zoals 12th al stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12th
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-05-2024
De Inspiron is voor zover ik gehoord heb een behoorlijk goede laptop.
Wat je kan doen is die laptop aanschaffen en dan een maandsalaris wachten en een SSD kopen. Voor 250 GB ben je 100 euro kwijt. Neem je een 128 dan kost dat natuurlijk minder.
Op een SSD van 128 GB past je windows en ongeveer 2 spellen. Ik heb er nu windows en Fallout 4 opstaan en heb nog 40GB over.

Het plaatsen van een SSD is niet zo moeilijk. Het overzetten van windows zijn genoeg handleidingen van te vinden.;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
Ik heb de Dell Inspiron ook gekocht, redelijk goed apparaat (zeker voor het geld), alleen is de bouwkwaliteit ook niet erg hoog. Maargoed, dat is meer regel dan uitzondering in deze prijsklasse denk ik. Een M.2 SSD is relatief makkelijk te plaatsen, zeker in de Inspiron die erg eenvoudig open te maken is & te onderhouden!
Pagina: 1