2015 was een goed jaar geweest. Naast een financiële doorverkoop klapper (onroerend goed) hebben we binnenkort de mogelijkheid om onze financiële situatie een flink te veranderen/door te spitten.
situatie is als volgt:
2 volwassenen met basisinkomen van €4800-6000 netto per maand.
1 kind
Momenteel betrekken we een huurwoning in het randcentrum Amsterdam.
Onderneming brengt een gemiddelde winstverdeling op van 75k per jaar (gemiddelde van 3 jaar)(bedrijf wat nog in bezit is)
1 zakelijke investeringslening lopen van 100k tegen 15% rente.
momenteel eigen vermogen van 150k (na bovenstaande klapper)
aandeel bedrijfswaarde is 500k (goodwill etc) (bedrijf wat nog in bezit is)
2 redelijk nieuw autos prive met totale waarde van 55k (bezit)
prive eigen vermogen van 60k
2 meningen (
) hoe nu verder te gaan.
Ik zeg zakelijke lening aflossen (geen boete), komende tijd (2-3jaar) vermogen opsparen om met geld te herinvesteren voordat belasting eraf gaat). In tussentijd oriënteren op de woningmarkt en daarvan profiteren door de lage rente, zodat je over grofweg 2,5 jaar en eigen vermogen hebt zonder een lening, en waarschijnlijk al een waardestijging hebt mbt je huis.
partner zegt: lening niet aflossen (moeilijk lening te krijgen tegenwoordig voor horeca) en met alle liquide middelen doorgaan met herinvesteren aangezien Amsterdamse markt geen moment still staat. (dan praat je over investering van 500k waarvan 200k geleend geld. Wacht je 2 a 3 jaar dan is het gat te groot om nog ergens in te springen....haar redenatie. (wat ik ook kan begrijpen)
situatie is als volgt:
2 volwassenen met basisinkomen van €4800-6000 netto per maand.
1 kind
Momenteel betrekken we een huurwoning in het randcentrum Amsterdam.
Onderneming brengt een gemiddelde winstverdeling op van 75k per jaar (gemiddelde van 3 jaar)(bedrijf wat nog in bezit is)
1 zakelijke investeringslening lopen van 100k tegen 15% rente.
momenteel eigen vermogen van 150k (na bovenstaande klapper)
aandeel bedrijfswaarde is 500k (goodwill etc) (bedrijf wat nog in bezit is)
2 redelijk nieuw autos prive met totale waarde van 55k (bezit)
prive eigen vermogen van 60k
2 meningen (
Ik zeg zakelijke lening aflossen (geen boete), komende tijd (2-3jaar) vermogen opsparen om met geld te herinvesteren voordat belasting eraf gaat). In tussentijd oriënteren op de woningmarkt en daarvan profiteren door de lage rente, zodat je over grofweg 2,5 jaar en eigen vermogen hebt zonder een lening, en waarschijnlijk al een waardestijging hebt mbt je huis.
partner zegt: lening niet aflossen (moeilijk lening te krijgen tegenwoordig voor horeca) en met alle liquide middelen doorgaan met herinvesteren aangezien Amsterdamse markt geen moment still staat. (dan praat je over investering van 500k waarvan 200k geleend geld. Wacht je 2 a 3 jaar dan is het gat te groot om nog ergens in te springen....haar redenatie. (wat ik ook kan begrijpen)