Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Heel bijzonder. Wij hebben een brief ontvangen van de Belastingdienst dat we in 2013 teveel kinderopvantoeslag gekregen hebben.

Geen berekening bij, alleen deze conclusie. Kortom: ik moet er dus vanuit gaan dat de gegevens die zij gebruikt hebben voor de toeslag dat die kloppen? Dat de gegevens die zij van de kinderopvang hebben gekregen, dat die kloppen?

Het zou toch logisch zijn om mij een brief met berekening te sturen. Zo moeilijk is het niet:

- Uw verzamelinkomen: EUR. 12345,-. U valt in de categorie die 12% toeslag krijgt.
- Het aantal uren afgenomen kinderopvang zijn 123 à EUR. 1,23/uur.
- U heeft in totaal EUR. 1234,- aan de kinderopvang betaald.
- U krijgt daarom 12% van EUR. 1234,- toeslag (B)
- U heeft gekregen EUR. 1234 (A)
- U moet terugbetalen B-A

Zo moeilijk lijkt mij dat niet.

Ik kan mij goed voorstellen dat er ergens een fout wordt/is gemaakt. Die kan ik nu niet controleren.

En dan maken ze het ook niet echt makkelijk om in contact met ze te komen... zucht...
(EDIT: via de Belastingtelefoon geven ze dit soort gegevens niet en ze geven aan dat je moet schrijven, geen email oid mogelijk, gewoon per brief)

Heeft iemand ooit om deze berekening gevraagd? En gekregen?

(en uiteraard kan ik dat natuurlijk ook zelf, net zoals ik bij de AH ook zelf de prijs van mijn boodschappen op kan tellen, maar toch fijn dat ze dat inzichtelijk maken...)

[ Voor 12% gewijzigd door Galois op 13-01-2016 14:30 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ben je niet wat vroeg met je topic als je ze blijkbaar nog niet eens gesproken hebt?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:40

Speedmaster

Make my day...

Galois schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:20:

En dan maken ze het ook niet echt makkelijk om in contact met ze te komen... zucht...
Lijkt me sterk dat je niet weet hoe je aan het GRATIS nummer van de belastingtelefoon kan komen.....toch...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14
Als het goed is staat in de brief dat je via toeslagen.nl de volledige berekening kan inzien. Log eens in en check het zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
NMe schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:22:
Ben je niet wat vroeg met je topic als je ze blijkbaar nog niet eens gesproken hebt?
Speedmaster schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:24:
[...]

Lijkt me sterk dat je niet weet hoe je aan het GRATIS nummer van de belastingtelefoon kan komen.....toch...?
Dank voor jullie nuttige bijdrage.

Ik zal kort reageren.
Via de belastingtelefoon geven ze dit soort gegevens niet, kunnen ze niet bij zeggen ze.
timag schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:27:
Als het goed is staat in de brief dat je via toeslagen.nl de volledige berekening kan inzien. Log eens in en check het zou ik zeggen.
Nope :(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Belastingdienst is vaak goed te bereiken via ouderwetse post. Als je via de telefoon en op toeslagen.nl geen inzage krijgt, zelf een briefje sturen met het verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Galois schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:28:
[...]

[...]

Ik zal kort reageren.
Via de belastingtelefoon geven ze dit soort gegevens niet, kunnen ze niet bij zeggen ze.
Dan moet je dat wel schrijven dat je ze al hebt gesproken, dus wel degelijk met ze in contact kan komen alleen niet met de juiste afdeling kan spreken.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Er staat niets op toeslagen.nl? Ik doe mijn toeslagen al jaren digitaal en ik kan daar altijd alles terugvinden. Wel even opletten dat je het juiste jaar aanklikt en dat jij de aanvrager bent (anders moet je partner even kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
mithras schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:30:
Belastingdienst is vaak goed te bereiken via ouderwetse post. Als je via de telefoon en op toeslagen.nl geen inzage krijgt, zelf een briefje sturen met het verzoek.
Dat zal ik ook doen, ook al geloof ik best dat het klopt.

Maar het lijkt mij een kleine moeite om de berekening erbij te geven... En ik vroeg mij af of als je om die berekening vraagt, je die ook krijgt of dat ze eromheen draaien? Ik denk dat meer van jullie ooit zo'n brief gehad hebben, zonder berekening en daar achteraan zijn gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Galois schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:32:
[...]

Dat zal ik ook doen, ook al geloof ik best dat het klopt.

Maar het lijkt mij een kleine moeite om de berekening erbij te geven... En ik vroeg mij af of als je om die berekening vraagt, je die ook krijgt of dat ze eromheen draaien? Ik denk dat meer van jullie ooit zo'n brief gehad hebben, zonder berekening en daar achteraan zijn gegaan?
Ja ik heb ook zo'n brief gehad. Kinderopvang had bij controle de belasting vergeten een paar maanden aan uren door te geven. Of ik even 1/3 van de KOT wilde terugbetalen. Bij mij stond de berekening op internet. Niet dat ik de berekening nodig had want ik wist al dat dit misgegaan was.

Let wel even op: als er iets niet klopt moet je binnen 6 weken bezwaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
:( :( :( :( :(

Sorry... Dom van mij!
Op toeslagen.nl is ook een linkje 'specificatie'. Had ik niet gezien en ook niet via de post gekregen. Via de post alleen de brief onder de link 'voorblad' staat.

Het wordt dus wel gespecificeerd... :(

Sorry...

[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 13-01-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
:p les voor volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Maar wat ik mij dan alsnog wel afvraag. In deze specificatie staat:

Het uurtarief dat u hebt opgegeven voor opvang van XXX bij een kindercentrum, is hoger dan maximaal is toegestaan voor de kinderopvangtoeslag. Wij hebben uw toeslag daarom berekend met het maximale uurtarief: € 6,46.

Ze maken dus gebruik van wat IK heb doorgegeven? Niet wat het kindercentrum heeft doorgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Galois schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:28:
Welke nuttige bijdrage had je anders verwacht als je zelf lijkt te zeggen dat je geen contact hebt gehad?
"Hoe kom ik dan wel aan die gegevens?" is een moeilijke vraag? Of heb je die vraag ook gesteld en geen antwoord gehad? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze bij de Belastingtelefoon dan niet even verwijzen naar de website voor toeslagen of de mogelijkheid om een brief te schrijven.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:17
Galois schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:38:
Maar wat ik mij dan alsnog wel afvraag. In deze specificatie staat:

Het uurtarief dat u hebt opgegeven voor opvang van XXX bij een kindercentrum, is hoger dan maximaal is toegestaan voor de kinderopvangtoeslag. Wij hebben uw toeslag daarom berekend met het maximale uurtarief: € 6,46.

Ze maken dus gebruik van wat IK heb doorgegeven? Niet wat het kindercentrum heeft doorgegeven?
Het kindercentrum wordt afaik alleen geraadpleegd om te verifiëren, het gaat dus idd om wat jij zelf doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
NMe schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:42:
[...]

Welke nuttige bijdrage had je anders verwacht als je zelf lijkt te zeggen dat je geen contact hebt gehad?
Mijn excuses, ik had dat in mijn openingspost moeten aangeven. Dat heb ik later met een 'EDIT' gedaan.
Mocht je verder willen discussiëren hierover met mij, zou je dat dan in een DM willen doen? Dank.
[...]

"Hoe kom ik dan wel aan die gegevens?" is een moeilijke vraag? Of heb je die vraag ook gesteld en geen antwoord gehad? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze bij de Belastingtelefoon dan niet even verwijzen naar de website voor toeslagen of de mogelijkheid om een brief te schrijven.
Nee, de mevrouw aan de telefoon zei dat zij niet bij die gegevens kon. Ze kon alleen zien dat ik EUR. 288,- moest terugbetalen voor die en die datum. Ze kon de specificatie niet zien en vertelde mij schriftelijk contact op te nemen met de Belastingdienst. Daar was ik verbaasd en verontwaardigd over, anno 2016 :)
Ze verwees mij niet naar Toeslagen.nl (waar ik overigens van tevoren al op had gekeken, maar stom genoeg niet gezien dat er ook een linkje 'specificatie' stond. Die staat er duidelijk overigens :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Uncle Mel schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:47:
[...]

Het kindercentrum wordt afaik alleen geraadpleegd om te verifiëren, het gaat dus idd om wat jij zelf doorgeeft.
Lijkt mij er fraudegevoelig dan toch?
Als je meer opgeeft dan je afneemt, dat moet toch gecontroleerd worden in de definitieve berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Galois schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:50:
[...]

Lijkt mij er fraudegevoelig dan toch?
Als je meer opgeeft dan je afneemt, dat moet toch gecontroleerd worden in de definitieve berekening?
klopt. Wij hebben bijv in 2013 een dag stopgezet maar vergaten dit door te geven bij de belastingdienst. dit konden we later mooi terugbetalen.

edit: oh en de toeslagen afdeling is inderdaad een ramp om mee te communiceren...

[ Voor 9% gewijzigd door Uncle Mel op 13-01-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Uncle Mel schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:53:
[...]

klopt. Wij hebben bijv in 2013 een dag stopgezet maar vergaten dit door te geven bij de belastingdienst. dit konden we later mooi terugbetalen.

edit: oh en de toeslagen afdeling is inderdaad een ramp om mee te communiceren...
Ok. Bij de voorlopige teruggaaf gaan ze uit van wat jij door hebt gegeven, bij de definitieve gaan ze uit van wat het kindercentrum doorgeeft?

In ons geval is het namelijk zelfs zo dat we afgelopen jaar 1 dag extra hebben afgenomen. Maar dit niet door hebben gegeven... Dat komt dus automatisch goed volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Voor de BD ben jij altijd zelf verantwoordelijk voor de gegevens die zijn doorgegeven.
Andere instanties worden alleen ter controle (of initiële vulling) gebruikt. Dat is ook zo voor bijv. je inkomen en je eigen vermogen, deze vullen ze vooraf in maar jij bent uiteindelijk verantwoordelijk dat dit klopt en niet je werkgever/bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 14:07

CeesKees

I rest my Kees

Galois schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:20:
Heel bijzonder. Wij hebben een brief ontvangen van de Belastingdienst dat we in 2013 teveel kinderopvantoeslag gekregen hebben.

Geen berekening bij, alleen deze conclusie. Kortom: ik moet er dus vanuit gaan dat de gegevens die zij gebruikt hebben voor de toeslag dat die kloppen? Dat de gegevens die zij van de kinderopvang hebben gekregen, dat die kloppen?

Het zou toch logisch zijn om mij een brief met berekening te sturen. Zo moeilijk is het niet:

- Uw verzamelinkomen: EUR. 12345,-. U valt in de categorie die 12% toeslag krijgt.
- Het aantal uren afgenomen kinderopvang zijn 123 à EUR. 1,23/uur.
- U heeft in totaal EUR. 1234,- aan de kinderopvang betaald.
- U krijgt daarom 12% van EUR. 1234,- toeslag (B)
- U heeft gekregen EUR. 1234 (A)
- U moet terugbetalen B-A

Zo moeilijk lijkt mij dat niet.

Ik kan mij goed voorstellen dat er ergens een fout wordt/is gemaakt. Die kan ik nu niet controleren.

(EDIT: via de Belastingtelefoon geven ze dit soort gegevens niet en ze geven aan dat je moet schrijven, geen email oid mogelijk, gewoon per brief)

Heeft iemand ooit om deze berekening gevraagd? En gekregen?

(en uiteraard kan ik dat natuurlijk ook zelf, net zoals ik bij de AH ook zelf de prijs van mijn boodschappen op kan tellen, maar toch fijn dat ze dat inzichtelijk maken...)
Ach, ik heb inmiddels al meerdere malen een bericht gekregen dat ze het te vorderen saldo gaan berekenen met een teruggaaf of voorlopige aanslag.

Dit is nog steeds niet gedaan.
Men heeft nogal een probleem bij de toeslagen.

http://www.omroepwest.nl/...ffing-kinderopvangtoeslag

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Galois schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:01:
[...]

Ok. Bij de voorlopige teruggaaf gaan ze uit van wat jij door hebt gegeven, bij de definitieve gaan ze uit van wat het kindercentrum doorgeeft?

In ons geval is het namelijk zelfs zo dat we afgelopen jaar 1 dag extra hebben afgenomen. Maar dit niet door hebben gegeven... Dat komt dus automatisch goed volgens jou?
Ze verifieren niet altijd bij het kindercentrum naar mijn weten. zoals TheBrut3 ook al zegt blijf je zelf verantwoordelijk. Als je geld hoort te krijgen zou ik het dus zeker zelf bijstellen op toeslagen.nl
Pagina: 1