Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinna_be
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-08 09:46
Na dit jaar studeer ik af van een universitaire opleiding Informatica (Software Engineering). Ik kijk al heel hard uit om in de arbeidsmarkt te rollen en wil zeker met een goede start beginnen.

Echter: Ik heb helemaal nog geen idee wat ik wil doen. Er is zoveel keuze en het is allemaal een beetje onduidelijk. Ik heb het dan niet over het bedrijf waar ik wil werken, daar zijn jobbeurzen voor.

Het gaat me echt over vragen als:
- welke functie wil ik uitoefenen?
- welke voorwaarden wil ik stellen aan mijn job?

Na een google-sessie vind ik weinig tot geen overzichten over waar ik tussen kan kiezen. Elke "guide voor afstudeerders/starters" die ik tegenkom, begint met "weet wat je wil" en er is zelfs een guide die beweert dat er websites bestaan die je hierbij helpen (maar ze dan niet linkten).

Ook gewoon een vacaturelijst lezen biedt weinig soelaas: de titels die aan jobs worden gegeven zijn vaak vaag en aan de beschrijvingen kan ik helemaal niet merken wat het inhoudt om bij dat bedrijf te werken met die functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
De basis voorwaarden : onder welke omstandigheden wil je werken.
De functie vraag : Waar ligt je hart als het om IT vraagstukken gaat.

Veel van jouw medestudenten kunnen hier geen eenduidig antwoord op vinden. Daarom gaan ze een tijd lang werken bij detacheringsclubs, in de hoop daar voldoende te zien van de markt om deze vragen wel beantwoord te krijgen.

Weten wat je wilt, klinkt moeilijker dan het is. Jij hebt echt wel een idee wat de modules waren die je het interessantst vond op de uni, alsmede waarin je het best bent. Interesse en competentie op inhoudelijk gebied geeft een globale richting aan de functie waarin je wilt starten. En vooral ook, waar je in de komende jaren naar toe wilt groeien.

Uiteindelijk gaat het erom welke puzzels je het leukst vind. De sterk gescheiden rollen van vroeger beginnen langzaam aan te vervagen, maar het blijft uiteindelijk draaien om wat je het leukst vind.
Snijvlak van business requirements en techniek -> architecten rol of analist.
Scheppend bezig zijn -> engineer.
Vraagstukken vertalen naar oplossingen -> Informatie/business analist.

Ben je sterk in wiskundige vraagstukken, heb je een hoogontwikkeld analytisch vermogen, ga dan kijken naar materie die de komende 15 jaar zal blijven spelen. Dus machine learning, data analytics en econometrie gerelateerde aspecten.

Maar, als ik vragen mag, waarin blink je uit op de uni en welke vakken vind je het leukst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinna_be
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-08 09:46
empheron schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:06:
De basis voorwaarden : onder welke omstandigheden wil je werken.
De functie vraag : Waar ligt je hart als het om IT vraagstukken gaat.

...

Maar, als ik vragen mag, waarin blink je uit op de uni en welke vakken vind je het leukst?
Dat mag je zeker vragen, ik zoek sowieso eens verder naar detacheringsclubs. Ik had hier nog nooit eerder over gehoord.

Mijn doel is om een interessante job te hebben waar ik blijf bijleren (over ict) en veel tijd te hebben om de wereld te bezoeken en te ervaren (trektochten, reizen en dergelijke zijn passies maar kosten veel tijd). Zaken zoals veel geld, roem, een groot huis, ... zijn voor mij minder belangrijk.

De vakken waarin ik geïnteresseerd zijn, zijn heel verscheiden. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in:
  • beheer van mensen in een team (workflow optimalisatie, support tools ontwikkelen, analyses doen)
  • het optimaliseren van algoritmes ( cache optimalisaties, algoritmes paralleliseren, distributed applicaties maken)
  • oplossen van classification problems, optimisation problems, ...
In classification en optimisation problems haal ik steeds de beste resultaten in mijn directe omgeving.
Ook voor het optimaliseren van algoritmes behaal ik steeds zeer goede resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
pinna_be schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:42:
[...]
In classification en optimisation problems haal ik steeds de beste resultaten in mijn directe omgeving.
Ook voor het optimaliseren van algoritmes behaal ik steeds zeer goede resultaten.
Gaaf werk, maar vrij specifiek en wetenschappelijk. De meeste kans geef ik je in de wetenschappelijke wereld (PhD doen), TNO of R&D-afdelingen van grote bedrijven (denk aan Philips of ASML). Ook banken hebben zulk werk waarschijnlijk als het gaat om trading algoritmes, maar die wereld moet je natuurlijk wel leuk vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Ik kan je echt wel een flinke set met voorbeelden geven waar van werkgevers en jobs die een mogelijke fit zijn. Denk inderdaad aan een Philips (vooral de medical en Research tak), : Scientist Real-Time Analytics, Data Engineer etc. Of bijvoorbeeld Data Scientist bij Microsoft. Mogelijkheden te over. Ben je niet gebonden aan haard en huis en is in Nederland wonen/werken geen noodzaak, kijk over de grenzen heen. Het is bij een internationaal bedrijf makkelijk starten... en intern doorstromen naar een ander land is veel makkelijker indien je er al binnen zit. Bijvoorbeeld SAS heeft bakken met vacatures over de hele wereld, en goede programma's m.b.t. internationaal doorstromen.

Er zijn overigens ook altijd wel universiteiten op zoek naar mensen met jouw skills, van puur onderzoek naar applied sciences bij bijvoorbeeld medische afdelingen (mijn zwager heeft in Rotterdam tijden lang software geschreven voor medical imaging systems).

Maar, wat veel belangrijker is, jouw passies moeten daar in passen. Indien je er nog niet klaar voor bent om 25-27 vrije dagen per jaar als normaal te ervaren.. en in deze fase van jouw leven nog tijd wilt overhouden om te reizen (of in algemene zin, buitenland ervaring op doen), denk dan vooral ook aan promoveren. Dit kan in binnen en buitenland en bied wat meer ruimte om zo af en toe voor een langere periode dan twee weken de rugzak te vullen en de wereld in te gaan. Er zijn, afhankelijk van jouw cijfers in het buitenland ook promotie mogelijkheden. Op die manier kun je die twee combineren.