Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
Het magnetisch veld van de aarde draait…Dat is een feit. Tijdens de verandering is het magnetisch veld minder krachtig en onstabiel. Wij als mens zullen er niet veel last van ondervinden en het op de lange termijn wel overleven. (Als we tenminste niet vol geraakt worden door zonnewinden). Maar wat er wel erg onder gaat lijden zijn de stroomnetwerken, gps-systemen en (sommige computers).

Graag wil ik jullie (doom)scenario horen over wat er tijdens de verandering van het aards magnetisch veld (Noord wordt Zuid en omgedraaid) gebeurd met onze techniek. En wat we er eventueel aan kunnen doen…

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:36

Nibbz

Postmaster General

Het is al een aantal keren eerder gebeurd... en de planeet is er nog steeds met al z'n leven. Denk dat het wel los loopt.

Wikipedia: Geomagnetic reversal

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
Nibbz schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:12:
Het is al een aantal keren eerder gebeurd... en de planeet is er nog steeds met al z'n leven. Denk dat het wel los loopt.

Klopt. Ik had dat artikel ook gelezen haha.
Mijn vraag is wat denken jullie dat er met de techniek gebeurd? Een verandering van polen kan 200 jaar duren. In die tijd is er geen vast Noorden of Zuiden. Hoe reageren gps systemen hierop? (of duiven)

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Jasphur schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:15:
[...]

Mijn vraag is wat denken jullie dat er met de techniek gebeurd? Een verandering van polen kan 200 jaar duren. In die tijd is er geen vast Noorden of Zuiden. Hoe reageren gps systemen hierop? (of duiven)
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat GPS gewoon zal blijven werken, immers de satelieten gebruiken het magnetisch veld niet, om in orbit te blijven. Deze zijn ooit in orbit geplaatst, en zullen allemaal op dezelfde plek blijven 'hangen' (but correct me if im wrong).

Dieren wereld zal er wel de nodige hinder van ondervinden, omdat zo'n beetje elk beest navigeerd dmv het magnetisch veld.

Ben zelf erg benieuwd of dit nog gevolgen heeft voor ons klimaat/weer (op korte termijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
In principe zijn GPS / Galileo systemen toch gewoon satalieten waarbij je je afstand meet ten opzichte van de sataliet (meerdere uiteraard) voor plaatsbepaling?

Volgens mij is het gevaar alleen dat de zonnewinden het e.e.a. kunnen slopen dan wel de signalen van de satalieten uit de weg drukken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

Nibbz schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:12:

De laatste keer was 41000 jaar geleden nog voor GPS en Computers enzo.De vraag is ook wat het gaat betekenen voor onze techniek.

GPS heeft trouwens vrij weinig met het magnetischveld te maken maar met sattelieten. Zolang daar niets mee gebeurt zal dat in ieder geval wel werken. Radio ontvangst zal misschien gestoord worden ? Dus dat kan een probleem zijn/worden

En ohjah duiven gebruiken naast magnetisch veld ook nog Zicht, geluid en er zijn zelfs aanwijzigen dat het navigeren zelfs op geur gaat. Duiven hebben zat backupsystemen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 13-01-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Gotiniens

Fairly odd Tim

Nibbz schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:19:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat GPS gewoon zal blijven werken, immers de satelieten gebruiken het magnetisch veld niet, om in orbit te blijven. Deze zijn ooit in orbit geplaatst, en zullen allemaal op dezelfde plek blijven 'hangen' (but correct me if im wrong).
GPS (en Galileo/GLONASS etc) zijn niet geo-stationair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Jasphur schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:15:
[...]

Alleen je kompas is van slag, GPS doet niks met het magnetisch veld. Dat is een positiebepaling ten op zichten van satellieten. Ook lijkt het mij geen invloed hebben op het elektriciteitsnetwerk, dat werkt wel met magnetische velden maar die worden lokaal opgewekt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Iedereen gaat er wel makkelijk aan voorbij, maar als er een zonnewind komt omdat het magnetisch veld weg is, kan er wel degelijk wat gesloopt worden lijkt mij. Ten eerste de satalieten zelf.
Ten tweede, de signalen van de satalieten komen niet meer door.

Als er echt geen bescherming meer is, dan kan een zonnewind volgens mij vergeleken worden met een EMP bom? Allerlei radio signalen (dus ook gps) worden weggedrukt, en alles wat niet achter een redelijk laagje metaal zit gaat denk ik kapot of werkt tijdelijk niet fantastisch.

Dat gezegd hebbende is het voor mij totaal onduidelijk of een zonnewind ook zo krachtig zou kunnen zijn en zo ver zou kunnen komen (door verminderd magnetisch veld)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz

Nibbz

Postmaster General

Gotiniens schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:21:
[...]

GPS (en Galileo/GLONASS etc) zijn niet geo-stationair.
https://upload.wikimedia....9/9c/ConstellationGPS.gif

Ze hangen inderdaad niet, maar zijn daadwerkelijk in orbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spwerry
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nog enkele toevoegingen op het verhaal van "!null":

het kan inderdaad wel degelijk effect hebben op het electriciteitsnetwerk. In het verleden is het een paar keer gebeurd dat door ernstige 'zonneuitbarstingen', ondanks ons magnetisch veld, er storingen ontstonden. Zonder (of tijdelijk minder krachtig) veld zouden de gevolgen nog desastreuzer zijn geweest. Zie:

Wikipedia: March 1989 geomagnetic storm en

Wikipedia: Solar storm of 1859

Naast deze incidenten zijn er nog talloze 'kleine' geweest die van invloed waren op het lichtnet (geloof in Nieuw Zeeland relatief recent).

Als het veld dus tijdelijk verzwakt of weg is zouden de kleinste onregelmatigheden in de zon al van invloed kunnen zijn op het functioneren van (electrische) apparaten en de wat grotere 'zon-events' op het lichtnet.

Daarnaast zouden alle kompas gebaseerde toepassingen niet meer kloppen (of een firmwareupdate nodig hebben ;-) ).

Ik ben het dus eens met !null dat het effect van een poolwisseling enorm zou kunnen zijn en iets is wat nu misschien nog onderschat wordt. De impact hangt uiteraard wel samen met met de duur van de periode waarin de wisseling plaatsvindt; binnen enkele decennia of enkele 10-duizendenjaren zal nogal verschil maken in de aanpasbaarheid van de techniek/mens naar de nieuwe situatie.

[ Voor 32% gewijzigd door spwerry op 13-01-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardebewoner
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
Tja als een satelliet of een paar computers of een paar stroomkabels kapot gaan, vervang je die. Zo moeilijk is het niet; al die dingen zijn vervangbaar. Het zou pas een probleem worden als

a) alle zulke spullen tegelijk kapot gaan

en

b) de zaken niet vervangen kunnen worden

Bij dat laatste heb je werkelijk waar een permanente uitval van het aardmagnetisch veld voor nodig; oftewel een megaramp van het niveau Doemsdag en dat zie ik niet zo snel gebeuren. Niet voor een paar miljard jaar om precies te zijn. Alles dat minder is dan die permante uktval zal van te herstellen zijn.

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jasphur schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:10:
Graag wil ik jullie (doom)scenario horen over wat er tijdens de verandering van het aards magnetisch veld (Noord wordt Zuid en omgedraaid) gebeurd met onze techniek. En wat we er eventueel aan kunnen doen…
Nu lijkt het erg op een huiswerkvraag, zeker omdat je zelf niets postuleert en ook niet zelf op zoek gaat. Wat denk jij dat er gaat gebeuren en waarom? Wat heb je zelf gevonden?

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 15-01-2016 03:15 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
spwerry schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:35:
Als het veld dus tijdelijk verzwakt of weg is zouden de kleinste onregelmatigheden in de zon al van invloed kunnen zijn op het functioneren van (electrische) apparaten en de wat grotere 'zon-events' op het lichtnet.
Dat van invloed zijn op functioneren zou in principe alleen draadloze verbindingen zijn die wegvallen enzo. Apparaten kunnen wel beschadigd raken, maar dat zou een sterkere zonnestorm nodig hebben dan eentje die enkel het lichtnet beïnvloedt.

Worst case die ik zie is dat we een hoop kapotte apparaten krijgen en geld moeten investeren in het beschermen van fabrieken en woningen om ze draaiende te houden, maar niet veel meer dan dat. Het zal niet van het éne op het andere moment gebeuren, en het is verder niet alsof het onmogelijk, of bijzonder moeilijk, is om apparatuur te beschermen. Satellieten zijn niet meer beschermd dan wat ze nu zijn omdat dat extra gewicht betekend.

Overigens veranderd er voor satellieten toch niks, die zijn al buiten de effectieve bescherming van het aardmagneetveld zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
Een wisseling van het aardmagnetisch veld vindt gemiddeld elke 300 millennia plaats en gaat inderdaad gepaard met een zeer zwak veld voor een periode van enkele honderden jaren. Dit is wel degelijk zeer problematisch voor de natuur, maar niet omdat trekvogels zich niet goed kunnen oriënteren.

Er is anderhalf jaar geleden een wetenschappelijk artikel uitgekomen die een massa extinctie koppelt met een geomagnetische wisseling. De reden hiervoor zou zijn dat de zuurstof in de atmosfeer wordt weggeblazen door ongehinderde zonnestormen. Zuurstof is namelijk sterk elektronegatief en zonnestormen zijn sterk magnetisch.
Oxygen escape from the Earth during geomagnetic reversals: Implications to mass extinction

[ Voor 9% gewijzigd door aufbakanleitung op 18-01-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

aufbakanleitung schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:58:
Een wisseling van het aardmagnetisch veld vindt gemiddeld elke 300 millennia plaats en gaat inderdaad gepaard met een zeer zwak veld voor een periode van enkele honderden jaren. Dit is wel degelijk zeer problematisch voor de natuur, maar niet omdat trekvogels zich niet goed kunnen oriënteren.

Er is anderhalf jaar geleden een wetenschappelijk artikel uitgekomen die een massa extinctie koppelt met een geomagnetische wisseling. De reden hiervoor zou zijn dat de zuurstof in de atmosfeer wordt weggeblazen door ongehinderde zonnestormen. Zuurstof is namelijk sterk elektronegatief en zonnestormen zijn sterk magnetisch.
Oxygen escape from the Earth during geomagnetic reversals: Implications to mass extinction
Een beetje dun bewijs. Van de honderden keren dat de Polen gewisseld zijn hebben ze er een gehighlight waar het lijkt alsof er minder O2 opgeslagen is in de aardlaag. En dat eventueel zou kunnen samenvallen met een extinctie.
Wat ook weer moeilijk te zien is omdat voorgaande onderzoeken geen relaties konden vaststellen omdat oude Mass extinctions bijna niet zijn vast te stellen omdat er niet genoeg grote zoogdieren waren. Die niet zo snel wegspoelen/eroderen http://adsabs.harvard.edu/abs/1980Geo.....8..578P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:26:
Iedereen gaat er wel makkelijk aan voorbij, maar als er een zonnewind komt omdat het magnetisch veld weg is, kan er wel degelijk wat gesloopt worden lijkt mij. Ten eerste de satalieten zelf.
Wie zegt dat het weg is? Het magnetisch veld van de Aarde is nooit weg geweest. Er is weinig reden aan te nemen dat dat nu opeens wel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-08 23:37
YakuzA schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:36:
[...]

Een beetje dun bewijs. Van de honderden keren dat de Polen gewisseld zijn hebben ze er een gehighlight waar het lijkt alsof er minder O2 opgeslagen is in de aardlaag. En dat eventueel zou kunnen samenvallen met een extinctie.
Wat ook weer moeilijk te zien is omdat voorgaande onderzoeken geen relaties konden vaststellen omdat oude Mass extinctions bijna niet zijn vast te stellen omdat er niet genoeg grote zoogdieren waren. Die niet zo snel wegspoelen/eroderen http://adsabs.harvard.edu/abs/1980Geo.....8..578P
Goed punt. Ik wilde nog kritiek hebben op dat het met 36 jaar oud een redelijk gedateerd artikel is, maar op Wikipedia stond nog een artikel uit 2010 die hetzelfde onderschreef.
quote: Wikipedia - Geomagnetic reversal
Tests of correlations between extinctions and reversals are difficult for a number of reasons. Larger animals are too scarce in the fossil record for good statistics, so paleontologists have analyzed microfossil extinctions. Even microfossil data can be unreliable if there are hiatuses in the fossil record. It can appear that the extinction occurs at the end of a polarity interval when the rest of that polarity interval was simply eroded away. Statistical analysis shows no evidence for a correlation between reversals and extinctions.
quote: Space science review - Magnetic Polarity Transitions and Biospheric Effects
This review addresses possible biospheric effects of geomagnetic polarity transitions. During a transition the magnetic field at the surface of the Earth decreases to about 10% of its current value. If the geomagnetic field is a shield against energetic particles of solar or cosmic origin then biospheric effects can be expected. We review the early speculations on the problem and discuss in more detail its current status. We conclude that no clear picture of a geomagnetic link, a causal relation between secular magnetic field variations and the evolution of life on our planet can be drawn.
Het aardmagnetisch veld is tijdens zo'n reversal heel chaotisch, en zit daardoor effectief op 10% van haar normale kracht. Dat ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/NASA_54559main_comparison1_strip.gif

Maar schijnbaar is het effect op het ecosysteem niet groot genoeg om betrouwbaar vast te stellen aan de hand van geologische data. Dan vraag ik me af, hoe groot is het dan op onze techniek? Merken we momenteel wel eens iets van zonnestormen? (afgezien van het Noorderlicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:33

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Oude CRT schermen zullen hier last van hebben, als het magnetisch veld veranderd terwijl het scherm aanstaat.
Verder kan ik niet direct technieken noemen die hierdoor uitvallen.
Misschien vliegtuigen die het kompas als reverentie gebruiken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Pagina: 1