Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefcamera
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik zoek een?
Home cinema systeem. Ik zou nu willen starten met 2 of 3 (front) speakers (rear/side/atmos kan ik nu niet zetten/inbouwen) en evt. een sub, en later uitbreiden naar 5.1 / 7.1 of nog meer, zonder te moeten opnieuw investeren in een nieuwe receiver en speakers. Tevens wil ik dit later multiroom gaan gebruiken (2 kamers)

Wat is je budget?
€1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het systeem zou gebruikt worden voor muziek af te spelen, tv (film), beperkt gaming

Wat heb je zelf al gevonden?
Denon AVR-X3200W maar over de speakers nog geen idee of bose soundtouch 220

Welke vragen heb je hier nog over?
Andere merken/type voor receivers: Marantz, Onkyo, Yamaha...
Is de set-up eenvoudig? het bose systeem (AdaptIQ?) ken ik van vroeger, en vond ik simpel.
De main room meet 7x 4m

Bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11
Voor meer dan 7.2 in 1 kamer zal je een andere receiver moeten nemen, omdat deze dat niet ondersteund. Je zou ook voor een simpeler model kunnen gaan en die naar de tweede ruimte verhuizen als multiroom aan de orde komt.

Voor speakers is €1000,- een zeer acceptabel bedrag. Als je vloerstaanders kwijt kan en accepteert, dan doe je daar geen miskoop aan. Ze zijn niet per definitie beter dan boekenplanken, maar die tweede zal aanzienlijk meer kosten voor een enigszins vergelijkbare weergave. Een sub is bij goede vloerstaanders minder belangrijk dan bij boekenplanken. Wil je toch voor een sub gaan, dan doe je er goed aan er minimaal €400,- voor te reserveren (meer info over subs in het topic uit mijn sig).

Afstellen van speakers is een eitje met behulp van audyssey waar de denon mee uitgerust is. Andere merken hebben vergelijkbare systemen.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 13-01-2016 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou overwegen tot hoeveel speakers je uiteindelijk wil gaan omdat dit de receiver keuze kan beperken.

Wat betreft de speakers zul je bij de audio liefhebbers weinig handen op elkaar krijgen voor Bose speakers. Dit omdat de prijs-kwaliteitsverhouding gewoonweg niet goed is. Voor hetzelfde geld kun je een veel betere geluidskwaliteit in huis halen.
Aangezien de sound van elk merk/type speaker anders is, raad ik je aan om eens in een hifi-zaak diverse modellen te gaan beluisteren binnen een bepaalde prijsklasse. Neem dan wel een aantal cd's mee met muziek die je goed kent. Dan zul je merken dat de verschillen best groot zijn en de speaker vinden die het beste bij jou past. Geluid is namelijk erg persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomB89
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 19:37
€1500 is best een aardig budget om mee te beginnen denk ik. Ik heb zelf de AVR-X3200W, ik vind het een super ding, maar best prijzig. Als je "maar" €1500 gaat uitgeven zou je ook voor de 2200W of misschien zelfs de 1200W kunnen gaan (of uiteraard een heel ander merk/type).
Speakers zijn denk ik belangrijker. Als je €1500 uit gaat geven zou ik zeker even gaan luisteren.

Ik heb zelf:
pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 685 S2 Black Ash (Zwart)

Heb deze gekozen omdat ik ze lekker vond klinken, maar misschien vind jij het wel helemaal niks. Geen idee. Dat moet je gaan beluisteren.

Qua speakers bepalen wat je wil. 2 vloerstaanders? 2 boekenplank speakers + center (+sub)?

Op basis daarvan gewoon vragen wat voor receiver je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefcamera
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik denk dat ik het voorlopig op 2 speakers zal houden, ik woon (nu) maar op een appartement (living van 7 bij 4m)
De AV receiver wil ik wel hebben om nog 10 jaar voort te kunnen, waar er eventueel ook een verhuis naar een huis in zit.

Mijn keuze was gevallen op de AVR-X3200 omdat die 4k@60fps upscaling heeft, multiroom op 2.
Ik zie wel dat hij "slechts" 6Ohm output heeft, geeft dit een probleem met 8Ohm speakers zoals de Klipsch?

Ik wil wel investeren in kwaliteit boven kwantiteit, met de mogelijkheden tot uitbreiding.
Ik denk van dit weekend even de markt af te lopen om te gaan luisteren, maar volgende zaken staan al op het verlanglijst: klipsch RP-260M - Bowers & wilkins 600 series - KEF T301

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-10 14:13
8 ohm is voor een versterker minder belastend dan 6 ohm. Hoe lager de weerstand (ohms), hoe meer stroom er gaat lopen en hoe meer stroom de versterker dus moet leveren. Dit resulteert weer in meer belasting op de voeding en warmtegeneratie.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11
Hoewel dat klopt heb ik begrepen dat een versterker en speakers niet 1 bepaalde weerstand vragen. Sterker nog, versterkers zijn niet beperkt in weerstand, wel hebben ze een optimale range waarin ze speakers kunnen aansturen. Ik kan het voor de x3200 zo niet vinden, maar de x4200 heeft een range van 4-16ohm. De speaker is hetgeen wat de weerstand bepaald. Daarnaast fluctueert die weerstand nog eens, afhankelijk van de weer te geven frequentie.

Dergelijke getallen zijn echter pas van toepassing wanneer men tegen de limieten van de versterker gaat lopen. Hoewel we allemaal wel eens denken echt hard muziek te spelen waarbij de politie nog net niet op de stoep staat, wordt in realiteit de versterker amper belast (lees; een paar watts), dus ook een verdubbeling in gevraagde vermogen zal niet meteen problematisch zijn.

Als je het systeem enkel voor ontspanning gaat gebruiken (dus geen rave-parties), dan zou je er niet al teveel rekening mee hoeven houden, alleen dan dat niet elke receiver 4ohms of lager speakers kan aansturen, maar dat is hier niet van toepassing.

Dalí is overigens ook een merk wat je aan je lijstje kunt toevoegen.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 14-01-2016 22:17 ]

Pagina: 1