Vraag - MSI Z170A - Rode DRAM & CPU debug leds

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nr12468
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-08-2017
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met mijn eerste complete pc build (100% nieuwe onderdelen), maar ik kom niet verder door problemen met m’n moederbord, MSI Z170A TOMAHAWK

Zodra ik het systeem aanzet gaan alle fans draaien maar op het moederbord gaan 2 rode leds afwisselend branden, ‘CPU’ en ‘DRAM’. Met alle ram eruit gehaald blijft alleen de 'DRAM' led branden.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yV7CqD6.gif

Ik krijg ook geen beeld via HDMI (intern & gpu), en heb dus nog nooit de BIOS kunnen bereiken. Er zit geen speaker op het moederbord/case, dus heb ook geen POST geluiden en dergelijke.

De handleiding is nogal kort over deze leds
CPU - indicates CPU is not detected or fail.
DRAM - indicates DRAM is not detected or fail.

Wat ik gedaan heb:
Ik heb het systeem gestript om problemen uit te sluiten,en op een houten tafel deze basis neergelegd. Helaas blijft het probleem hetzelfde.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1MSI Z170A TOMAHAWK€ 135,50€ 135,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master GM G650M€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,35

Eerst heb ik geprobeerd de ram er anders in te zetten. Volgens de handleiding moeten ze in slot 2 & 4, daarnaast heb ik ook 1 & 2, 1 & 3 en 3 & 4 geprobeerd. Ook heb ik beide sticks geprobeerd in hun eentje op elke positie.
In de MSI compatibiliteits lijst staat niet exact dit typenummer, maar bijvoorbeeld wel BLS4G4D240FSA.M8FADM, wat vrijwel dezelfde lijkt.

Ik heb de CPU (met stock cooler) los gehaald en weer teruggezet. Alles ziet er nog als nieuw uit, ik zag geen verbogen pinnen/contacten of iets dergelijks.

Als laatste heb ik ook nog geprobeerd alles te resetten door de cmos batterij er een tijdje uit te halen. Volgens de handleiding kan je de cmos resetten met een jumper, dit heb ik geprobeerd met een jumper van een oude IDE hdd.
Helaas heb ik geen reserve onderdelen/computers om even moederbord/ram te wisselen, dus om wat anders te proberen zal ik iets nieuws moeten gaan kopen/lenen.

Ik zie meer skylake moederborden moeite hebben met ram, dus misschien is dit iets soortgelijks.
Het lijkt me logischer dat het moederbord compatibiliteits problemen heeft, of gewoon stuk is, dan dat 2 stick ram of de cpu doa zijn.

Iemand nog ideeën of ervaringen? Zit er nu aan te denken om een gok te wagen en maar 2133mhz ram te kopen, maar wil dan wel een set vinden die bij iemand anders in ieder geval werkt.

EDIT

Heb een nieuwe set ram gekocht, bewust van een ander merk en met andere frequentie/timing. Met de Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8 werkte alles meteen.

Na een bios update van 1.0 -> 1.20 kan hij de crucial ram ook herkennen. (misschien stond XMP profile daarbij ook enabled in de bios, weet niet zeker meer of ik dat aangepast had.)

[ Voor 4% gewijzigd door nr12468 op 20-01-2016 01:36 ]

Beste antwoord (via nr12468 op 20-01-2016 01:29)

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:25

Nutral

gamer/hardware freak

Sommige moederborden zijn wat buggy van msi, bij mijn z170i gaming ac stond het bios niet helemaal goed.

Misschien met ander geheugen opstarten en de bios updaten?

De geheugen controller zelf zit op de cpu, dus dat zou een reden kunnen zijn dat daarom het cpu lampje gaat branden. Eerste zou idd zijn om eens ander geheugen te testen.

Evt toch een speaker eraan hangen zou ook nog meer duidelijkheid kunnen geven.

Alle reacties

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-12 00:19
Op je gelinkte pagina naar crucial staat een "compatibility check", daar staat je mainboard (nog) niet bij als compatible.. Veel andere MSI Z170A borden wel. Bij MSI staat het exacte geheugen er ook nog niet tussen.
Misschien is het bord nog te nieuw, of anders is er echt geen Compatibiliteit. Best eerst inderdaad ergens geheugen op de kop tikken dat wel in de lijst staat. Ook een bios update is misschien aan de orde, maar daarvoor moet je eerst beeld hebben. Defecte CPU is mogelijk, maar is niet waarschijnlijk.

Je Dram zit toch zeker diep genoeg in het slot "geklikt" , soms is daar flink wat kracht voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door floorcleaner op 13-01-2016 02:27 . Reden: edit ]

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-12 13:42
Ik heb een asus B150 moederboord en totaal andere ram dus niet vergelijkbaar, maar ging eerst ook niet verder dan fans met opstarten en zelfde rode lampje. Ik heb RAM in de twee andere slots (bij mij is het a1 / b1 / a2 / b2, moeten default in a1+a2, dus daarna in b1+b2) gedaan en geprobeerd, zelfde situatie, daarna geprobeerd zonder ram op te starten, zelfde situatie, en vervolgens ram weer in de goede slots, stevig vastgeklikt, toen werkte het wel. Denk dat ze er óf nog niet helemaal goed in zaten, een andere verklaring heb ik er niet echt voor.

In welke slots heb je de ram gestoken, in de rode of de zwarte? in welke moet het volgens de manual?

Heel stom, maar misschien je ram even omwisselen (dus die van a1 in a2 en van a2 in a1)? Kan allicht geen kwaad het te proberen..

• snemmel
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-07-2021
IK zou inderdaad ook eens proberen je RAM in de 2 andere slots te steken en ook echt door duwen totdat je een klik hoort.

• nr12468
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-08-2017
Ik druk de ram best hard aan, en de plastic clips op de uiteinden klikken dan vanzelf vast. Beide sticks zitten dan recht en je ziet ook geen stukjes van de gouden connectors meer o.i.d.

Andere slots had ik dus al geprobeerd
nr12468 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 02:01:
Eerst heb ik geprobeerd de ram er anders in te zetten. Volgens de handleiding moeten ze in slot 2 & 4, daarnaast heb ik ook 1 & 2, 1 & 3 en 3 & 4 geprobeerd. Ook heb ik beide sticks geprobeerd in hun eentje op elke positie.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem, ben je er toevallig al achter wat het is of ben je al verder gekomen?

Ik heb een iets ander moederbord van msi (z170m mortar mATX), maar precies hetzelfde geheugen.

Het geheugen staat bij mij overigens wel op de compatible list bij OC memory. Let er wel op dat de kit als geheel een iets ander nummer heeft dan de individuele reepjes. Je moet dus naar het nummer op de reepjes zelf kijken.

Edit:
Ook ik heb inmiddels het probleem opgelost, precies zoals de topicstarter.

Ik heb de Crucial Ballistix Sport reepjes omgeruild tegen iets duurdere Corsair Vengeance LPX reepjes. En nu werkt het perfect.
Ik moest ook mijn moederbord updaten (van A.0 naar A.2) voordat het Crucial geheugen herkent werd. Overigens werkte XMP op de Corsair ook pas na de update.

[ Voor 30% gewijzigd door floduR op 20-01-2016 21:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:25

Nutral

gamer/hardware freak

Sommige moederborden zijn wat buggy van msi, bij mijn z170i gaming ac stond het bios niet helemaal goed.

Misschien met ander geheugen opstarten en de bios updaten?

De geheugen controller zelf zit op de cpu, dus dat zou een reden kunnen zijn dat daarom het cpu lampje gaat branden. Eerste zou idd zijn om eens ander geheugen te testen.

Evt toch een speaker eraan hangen zou ook nog meer duidelijkheid kunnen geven.

Verwijderd

Goedenavond allemaal .

Ik zit met een zelfde soort probleem .
Vanmiddag de msi bazooka upgrade kitt gekocht .
Werkte perfect tot dat msi programma weet ff de naam niet (auto update zeg maar!!).
Ook een nieuwe bios versie downde .
Nu start hij niet meer door en blijft het rode lampje bij de cpu aan ??
Zelf geen bios .
Iemand enig idee ?? Of wordt het retourtje computerboer ??

Alvast bedankt allemaal !!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-12 11:22

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 20:32:
Goedenavond allemaal .

Ik zit met een zelfde soort probleem .
Vanmiddag de msi bazooka upgrade kitt gekocht .
Werkte perfect tot dat msi programma weet ff de naam niet (auto update zeg maar!!).
Ook een nieuwe bios versie downde .
Nu start hij niet meer door en blijft het rode lampje bij de cpu aan ??
Zelf geen bios .
Iemand enig idee ?? Of wordt het retourtje computerboer ??

Alvast bedankt allemaal !!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
al clear CMOS gedaan?

Verwijderd

yep , zelf batterij eruit gehaald ..
Pagina: 1