Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb sinds april 2013 een Asus N56VZ, een aardig laptopje met (tegenwoordig):
  • Intel Core i7-3630QM
  • 12GB ram
  • 512GB Corsair SSD
  • HD-scherm
  • GeForce GT650M
Ik heb er na aankoop direct 12GB ram in gezet, en W8 voor Linux Mint vervangen, met Bumblebee om standaard op de integrated graphics te draaien, en alleen op de nVidia wanneer dat nodig is. Op wat kleine bugjes na (die vaak op te lossen zijn), heeft hij altijd goed gedraaid: nooit een crash of wat dan ook. Later nog eens Linux mint geupgrade, en de harddisk geupgrade.

Ik heb er een jaar of twee terug Half Life 2 op gespeeld (via Steam voor Linux). Ook volledig probleemloos. Natuurlijk gaat de fan wat blazen, en wordt hij wat warm, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch.

Sinds een maand heb ik wat meer vrije tijd, en ben ik weer eens wat gaan gamen. Ik heb het spel Robocraft van Steam afgehaald. Installeren ging probleemloos, en pas na een week of wat kwam het probleem: af en toe valt de laptop uit. Gewoon, helemaal, volledig uit. Zonder aankondiging, zonder logisch aan te wijzen moment.

Om dit op te lossen, heb ik de volgende dingen al gedaan:
op Linux Mint 17.2:
  • Laptop opengemaakt, koeling losgemaakt, schoongemaakt en verse koelpasta op CPU/GPU
  • Laptop 'op pootjes' gezet zodat de koeling helemaal vrij kan 'ademen'
  • Met en zonder accu getest
  • nVidia driver 304, 340, 352 (recomended) en nouveau geprobeerd
  • Verschillende grafische settings in game geprobeerd
  • BIOS geupdate naar laatste versie (met o.a. 'Update new nVIDIA VBIOS' in changelog)
  • Game in robot-edit-modus laten staan (dus wel 3D acceleratie, maar niet echt in-game. Ook crash
Afgelopen weekend een clean install gedaan met een nieuwe Linux Mint 17.3, Bumblebee er op gezet, alles geupdate, Steam en game er op gezet, en weer gamen.

Afgelopen dagen heb ik 2 avonden zonder crash kunnen gamen, maar gisterenavond (Transmission, torrent client stond aan op achtergrond) kreeg ik toch weer een crash.

Ik ben redelijk ten-einde-raad. Het is gewoon vervelend om er midden in een leuke battle uit gegooid te worden.

Heeft iemand nog een idee wat ik nog zou kunnen doen? Mijn idee is dat ik af en toe een spelletje in Linux wil spelen, dus Windows installeren is niet de bedoeling :>

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Installeer lm-sensors en draai sensors-detect. Daarna moeten als het goed is alle leesbare sensor waardes gelogd worden en kan je na een crash zien wat de temperatuur en voltages waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

wat zegt je dmesg? en syslog hierover? nvidia loggin?

en probeer eens zonder bumblebee (dikke kans dat dan opgelost is)

welke games crashen? zijn dat unity-engine games?

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 13-01-2016 13:26 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb syslog bekeken, en daar kon ik er eigenlijk niets over vinden.

Het enige 3D spel wat ik momenteel heb is Robocraft, Half-Life deed het prima (maar die heb ik sinds de reinstall van linux niet meer op de laptop gezet).

Ik zal eens met lm-sensors / sensors-detect draaien, post hier later de resultaten & dmesg/syslog log. Vanavond echter niet heel veel tijd om te gamen, dus indien geen crash, dan probeer ik het graag morgen weer :)

Edit: Okee, dat ging 'makkelijk'... crash binnen een paar minuten :S

Temperatuur-log van pSensors: is corrupted :S
dmesg output: http://pastebin.com/5nYnj98N
syslog: http://pastebin.com/FheNHsMx

Nog maar eens proberen om te kijken wat de temperaturen doen...

Naja, tweede crash en file is ook onleesbaar...

Voor de derde maal geprobeerd, deze keer zonder torrent client op de achtergrond. Temperaturen lopen ernstig hoog op tijdens het gamen! Ik zal niet het hele log posten maar, hier de max geregistreerde temperaturen:
temp 188°C
Physical id 090°C
Core 088°C
Core 190°C
Core 289°C
Core 386°C
cpu usage55%

Damn... da's hoog... Als ik echter kijk naar de specs van de CPU op intel.com zou de max 105 mogen zijn... bizar...

Net even in de BIOS zitten pluizen, maar daar staan helaas geen temperatuur thresholds, of fan-instellingen. Zijn dit normale temperaturen voor een laptop (CPU) als deze, of moeten die echt lager om stabiel te kunnen draaien...?

Edit zoveel: Een nachtje Prime95 geeft geen errors en max core temps van 82/88/86/85 graden. Het is een combi van de CPU EN de GPU die de temperaturen zo belachelijk hoog drijven. Morgen weer verder testen.

[ Voor 66% gewijzigd door EMP op 13-01-2016 23:35 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Inmiddels een paar dagen verder. De temperatuur is volgens mij niet het probleem, hij crash ook al als de temps net de 80 graden aanraken, soms na 30 seconden spelen, soms 2 uur lang geen crash...
himlims_ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:25:
Probeer eens zonder bumblebee (dikke kans dat dan opgelost is)
Wellicht dat het probleem daar zit. Eerst optirun voor primusrun vervangen (incl bugfix: "Fixes the "bug" that causes Bumblebee to shut down the GPU too early sometimes (no more need for the "optirun bash" workaround)"). Helaas, na een tijdje viel hij toch weer uit.

Dan toch bumblebee maar verwijderen. PC start niet meer op... dependency problemen... ga zo maar door, niet handig. Gelukkig stond er nog niet veel op de laptop en heb toen gekozen nog maar een keertje opnieuw te beginnen.

Verse Mint 17.3 er op, steam, en gaan. Nog even gechecked in de hardware driver manager welke driver standaard geinstalleerd staat: nouveau. Op zich prima, als hij het maar doet, performance zou niet echt een probleem moeten zijn.

Echter, ik haal 10-25 FPS... Dat is wel een erg grote performance-hit! Robocraft kan wat informatie weergeven, en bij nadere inspectie... draait hij op de integrated graphics!

Nou ja, een half uurtje gegamed (resolutie wat verlaagd, en een niet al te soepele gameplay slikken) om te kijken of hij stabiel is... op zich is hij nog niet gecrashed, helaas zegt 30 minuten niets, aangezien het ook langer kan duren.

Ik zal dit de komende dagen uitproberen, maar het gamed echt niet fijn (zeker wetende dat de hardware die het wel fatsoenlijk kan draaien gewoon in de laptop zit!). Ik wil eigenlijk even proberen om volledig op de nVidia te draaien (zonder Bumblebee dus). Dat ik de desktop dan ook op de nVidia draai wil ik wel even voor lief nemen, als ik daarmee hard kan maken dat het probleem bij Bumblebee ligt. Ik kan alleen niet vinden hoe.

Iemand een tip hoe ik Linux Mint vertel dat hij alleen de nVidia moet gebruiken (met nouveau of nVidia driver)?

[ Voor 5% gewijzigd door EMP op 19-01-2016 01:47 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:38

D4NG3R

kiwi

:)

EMP schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:35:
Damn... da's hoog... Als ik echter kijk naar de specs van de CPU op intel.com zou de max 105 mogen zijn... bizar...
Even hierop inhaken: Voor een laptop CPU van dit kaliber wanneer ook de GPU word belast? Nee.

Een redelijk oude screen van m'n eigen laptop met een i7 van een generatie voor de jouwe, maar desalniettemin relevant: http://static.tweakers.ne...Xj9CkT4VV1Ccn2vi/full.png

Heb je enig idee hoe warm je GPU is tijdens het uitvallen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 02:00:
Even hierop inhaken: Voor een laptop CPU van dit kaliber wanneer ook de GPU word belast? Nee.

Heb je enig idee hoe warm je GPU is tijdens het uitvallen?
Dat was mijn vermoeden ook al, maar het sluit niet aan bij dat hij soms na 30 seconde uitvalt (en nog nauwelijks heet kan zijn), en ik soms een paar uur probleemloos kan gamen.

En met bumblebee zag pSensors de nVidia temperatuur niet... wellicht als ik straks de nVidia als primary GPU aan de praat heb wel, maar momenteel heb ik dus alleen de temperatuur van de processor.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nouveau = opensource = ruk performance (in mijn beleving)

probeer de drivers die mint/ubuntu voordraagt (ben zelf geen mint fan) maar dan heb je de propritaire drivers = performance

verwacht dat het of de bumblebee implementatie is (die geeft vaker problemen - zie reddit, lgc etc.)
of zoals je zelf aandraagt; gpu (voeding/ventilator) dat deze te warm wordt

blijft lastige kwestie.

- sudo apt-get install nvclock
- nvclock -T
- of: nvidia-settings -q gpucoretemp

probeer eens andere game? staat zat op steam welke commercieel, closed source zijn maar wel vrij te installeren. (denk aan teamfortress ofzo)

kijk ook even op reddit; https://www.reddit.com/r/..._run_already_tried_aspyr/ (e.v.a)

staat veeeeeel geschreven over de combi intell/nvidia en issue's O-) metname die bumblebee-implementatie geeft geregeld problemen.

[ Voor 18% gewijzigd door himlims_ op 19-01-2016 13:45 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
himlims_ schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:43:
probeer de drivers die mint/ubuntu voordraagt (ben zelf geen mint fan) maar dan heb je de propritaire drivers = performance

verwacht dat het of de bumblebee implementatie is (die geeft vaker problemen - zie reddit, lgc etc.)
of zoals je zelf aandraagt; gpu (voeding/ventilator) dat deze te warm wordt

blijft lastige kwestie.
Daar ben ik mee aan de slag gegaan. Ik gebruik al Bumblebee voordat ik Robocraft heb, en sinds ik het spel geïnstalleerd heb, heb ik de problemen. Helaas geen error-melding maar domweg dat de stroom van het systeem per direct er af gaat.

Gisteren ZONDER bumblebee de proprietary nVidia driver geprobeerd ('nieuwste' uit de mint repository), en zowaar anderhalf uur met goede performance èn zonder crashes kunnen gamen!

Nu is dat wel eens vaker voorgekomen, dus ik ga nog wat meer testen, maar als ik na dit weekend nog steeds geen crashes gehad heb, dan ga ik de vraag op beantwoord zetten _/-\o_

Ook maar eens kijken of ik dit euvel bij de makers kan aankaarten.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Ik heb zelf ook problemen gehad met Bumblebee(generatie voor jou laptop) . Crashen terwijl die gewoon op desktop stond en dergelijke.

Heb daarna Optimus Prime geprobeerd. en sindsdien eigenlijk nooit problemen meer gehad. ik gebruik Ubuntu 14.04 LTS
(nu moet ik zeggen dat ik er nooit echt veel op game.)
http://xmodulo.com/instal...ptimus-driver-ubuntu.html

Maar altijd het proberen waard. voor linux mint zou er niet veel verschil moeten zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door demonic op 20-01-2016 01:35 ]

Pagina: 1