cv pomp in combinatitie met evaparatie tower

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:55
Ik heb van iemand een cv pomp gekregen, kan deze gewoon in een water cooling loop?
hij moet onder water staan maar dat is geen probleem in een bak achter de evaporation tower?
heb ook een dompelpomp die uit een groot vat het verdampte water bijvult mocht het nodig zijn.

mijn loop:

rads- evap tower - warmtebronnen- rads

met een hele boel pompen er tusssen, maar die cv pomp heeft ook een hooge opvoer hoogte.
mischien na de evap tower platsen?

dit is mijn eerste wc project en waarschijnlijke een van de ziekste ooit dus alle advies is welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-09 10:58
happyminer schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:34:
dit is mijn eerste wc project en waarschijnlijke een van de ziekste ooit dus alle advies is welkom.
Met deze zin jaag al een hoop mensen weg denk. Het feit dat je zo moeilijk begint met watercooling is heel erg risicovol. Misschien beter eerst met simpelere dingen beginnen. En om het een van de ziekste ooit te noemen is een beetje raar aangezien het dus je eerste build is.. Desondanks, ik kan je helaas geen tips geven, anders had ik het gedaan, maar ik heb geen verstand van CV pompen en dergelijke.. Succes met je build!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

rdejongjr

Gnome

CV pompen zijn gebouwd voor het volgende:
- Hoge temps
- hoge flow/druk
- 24/7 (vloerverwarming/grote installaties)
- Gesloten kring.

Door de gesloten kring icm stalen radiatoren en/of buizen verdwijnt het aanwezige zuurstof on het water vrij snel door een beetje oxidatie(roesten), door het roesten komt er wel wat troep in het systeem maar gaat niet verder ivm gebrek aan zuurstof.

Bij een VAP tower heb je nogal wat zuurstof in je water, goede middelen tegen corrosie en algen is een must.

Dus ja, het is te gebruiken, denk echter wel goed aan corrosie ivm zuurstof en verschillende metalen.
Tevens goed nagaan of de middelen tegen corrosie schadelijk zijn voor jou als dit verdampt en eventueel ingeademd wordt.

Wellicht is het makkelijker om een flinke container te misbruiken als reservoir en hiermee 2 loops te voeden, 1 naar je warmtebronnen binnen en de andere naar radiatoren (evt van auto's, lekker groot en goedkoop) buiten.
Beter beheersbaar, geen damp en waarschijnlijk ook wat meer koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
Ik dacht dat zo'n tower juist meer koelde als radiatoren onder de omgevingings temp.
Ik heb heb ook gebouwd dus beetje zonde anders.
tevens heb ik al een heel groot aantal radiatoren buiten staan, helaas dure pc dingen.
Had achteraf ook liever een paar auto rads neergezet.
Wou die tower ook buiten plaatsen.

maar dat idee van twee loops klinkt zo gek nog niet 1 voor de koeling en de andere voor de warmte.
maar gaan ze elkaar niet tegen werken... als ze uit het zelfde reservoir, bak, container komen?

bedankt alvast voor je advies.
en die anti corrosie had ik ook al in de planning staan. maar zal dat dan grootschalig in moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
JoeyHamers schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 00:45:
[...]

Met deze zin jaag al een hoop mensen weg denk. Het feit dat je zo moeilijk begint met watercooling is heel erg risicovol. Misschien beter eerst met simpelere dingen beginnen. En om het een van de ziekste ooit te noemen is een beetje raar aangezien het dus je eerste build is.. Desondanks, ik kan je helaas geen tips geven, anders had ik het gedaan, maar ik heb geen verstand van CV pompen en dergelijke.. Succes met je build!
heb heus wel een keer een pompje een rad en een reservoir aangesloten hoor op een warmte bron.
maar wat ik nu ga doen is gewoon een beetje extreeem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
ik heb een eheim universal 3600 l per uur besteld.
ik hoop dat ik daar mee de boel een beetje in beweging krijg.
ander ga ik een bak maken voor een cv pomp die constant vanuit een of ander regen ton word bijgevuld door de dompelpomp. ik begeef me op onbekenkt terrein maar ik denk dat dat voor de meeste van ons geld om even een koeling te ontwerpen die 14 a 15 kw uiteindelijk moet koelen.
gelukkig is het nu nog winter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10

Epsilon

Eerste google zoekterm: Interpunctie. Maakt je vraag een stuk leesbaarder.

Tweede zoekterm: "Watercooler Bong tower" :). Jaren terug was er een hele rage om zelf "bong" coolers te bouwen. Een douchekop in een PVC-buis met een fan die tegen de val van het water blaast.

Voordelen:
- Water onder kamertemperatuur mogelijk (maximaal tot het dauwpunt, dus afhankelijk van ruimte temperatuur en luchtvochtigheid).
- Geen andere zo :P

Nadelen
- Groot en lomp en lelijk
- Open systeem: last van stof/troep in je water (op te lossen door een tweede systeem door de bong te laten lopen en niet met dat water direct coolen).
- Deze troep blaas je weer je kamer in: niet gezond
- Open systeem: Omstoten is direct water over de vloer
- Je blaast water je kamer in, verhoogtde luchtvochtigheid enorm
- Bereid je maar voor op een regelmatig toiletbezoek: Continu water water sijpelt :P.

Daarom zie je ze ook niet meer. Die 10 graden die je er mee wint gaat je niets brengen behalve een bak elende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyminer
hij komt buiten op een balkon te staan
verder wel een goed plan om wat extra filters te plaatsen
in verband met troep, een zak pingpong ballen kon wonderen doen tegen het gedruppel.
maar ik zit binnen en die rare twin-tower (heb er twee in 1 bak) staat lekker op het balkon dus dat omstoten en lawaai zal het ook wel meevallen.
mijn oorspronkelijke vraag was meer of ik een cv pomp in de waterloop kon plaatsen.

maar al het advies is welkom daar leer ik weer van en nu weet ik dat ik wat meer filters ga plaatsen.
bedank voor je reactie!
.
Pagina: 1