Vraag

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Hallo,

Door zowel de cashback van Sony als de BTW dagen van MediaMarkt, ben ik aan het kijken voor een kleine camera voor naast mijn DSLR. Ik wil deze o.a. kunnen meenemen op de motor en wanneer ik de DSLR niet mee kan/wil slepen. Het mag eventueel ook een ILC zijn met een kleinere lens zijn. Budget is niet heel relevant, maar bij voorkeur onder de €700.

Mijn eerste kandidaten komen eigenlijk allemaal van Sony af:

- RX100 I,II,III (vanwege de lichtsterkte)
- HX90(V) (vanwege de zoom)
- A5000 / A5100 / A6000 (gulde middenweg?)

Bij de ING Rentepunten kwam ik toevallig de Olympus E-PL7 nog tegen, welke een goeie prijs lijkt te hebben.
https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6448961#86754

Zien jullie hier een goede keuze in, of hebben jullie betere alternatieven? Omdat de motor uiteraard nogal trillingen etc. met zich mee brengt vraag ik me af of ik nog ergens op moet letten. Iemand een idee of elementen los kunnen trillen o.i.d.?

Alvast bedankt.

Alle reacties

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Als hij je DSLR niet gaat vervangen zou ik het zo compact mogelijk houden (anders is het verschil te klein) en een Sony RX100 III / RX100 IV, Canon GX 7 / GX 5 of Panasonic TZ100 gaan.

Wat je ook kan doen is een systeemcamera kopen waarmee je DSLR wel vervangt. Dan koop je er een paar compacte lenzen bij voor op reis en wat grotere / serieuzere lenzen voor ander gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Balance op 12-01-2016 23:04 ]

Verwijderd

De Panasonic TZ100 is een alternatief. compact, 1" sensor, 10x zoom.
http://www.dpreview.com/n...00-tz100-hands-on-preview

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-11 14:53
Ik ben ook geinteresseerd in de TZ100, maar deze is pas vanaf maart te koop waarschijnlijk. Weet niet op welke termijn de topic-starter de camera nodig heeft. Verder zijn alle door Balance genoemde compacts wel een optie.

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-11 08:06
Over camera specs kan ik je niet zo goed adviseren als bovenstaande tweakers. Zelf heb ik regelmatig mijn DSLR meegenomen op de motor in de tanktas en geen defecten ondervonden. Wel in een goede tanktas, camera in goede tas en in handdoek gewikkeld. Zo is er minder last van temperatuur wisseling en trillingen. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de motor en op wat voor terrein je rijdt, bijv. op een offroad motor heeft de camera wat meer te leiden.

Overigens ben ik zelf aan het twijfelen tussen een outdoor compact of een Gopro camera voor op de motor. Zo kan ik tijdens het rijden ook filmpjes / fotos maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Fazer013 op 13-01-2016 11:24 ]

• Balance
Het is ook wel interessant om te weten wat voor DSLR en welke lenzen je nu hebt :)

• Sppak
Thanks allen voor de input. Er zitten zeker mooie alternatieven tussen, welke ik in de winkel eens nader ga bekijken en betasten. Er is op zich niet zo'n haast bij, zolang het maar een beetje voor het mooie weer is. Nu er echter meerdere acties gecombineerd kunnen worden, werd ik wat eerder getriggered.

Ik heb een EOS 60D met een 17-85, 40stm, 70-300L, 430ex2 en grip. Dit wil ik nog uitbreiden tijdens de BTW dagen met de 10-18 en 24stm.

@Fazer013: een actioncam staat ook nog op de lijst. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sppak op 13-01-2016 12:29 ]

• Sppak
Gisteren enkele van de genoemde camera's bekeken. De Sony A5000/5100/6000 reeks valt af vanwege het formaat. Zoals Balance aangaf, het verschil is dan te klein.

De RX100 modellen zijn leuke en stevige camera's, maar zijn wat kort qua zoom. De Canon G7X is wat ruimer, maar levert niet super veel is qua lichtgevoeligheid. Dit voelt aan als een goede middenweg. Grote kanshebber iig, zeker nu met de cashback acties voor de deur.

• Balance
Als je echt meer zoombereik wilt kan je ook nog kijken naar de gloednieuwe Panasonic TZ100.
Pagina: 1