Toon posts:

Macbook pro upgraden of nieuwe kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik twijfel er momenteel aan hoe dat ik mijn macbook pro zou willen upgraden met meer RAM en een SSD. Hij is een beetje traag geworden.

Specs:

- 13 inch late 2011
- I5 2.4 GHz
- 4GB 1333 MHz DDR3
- Intel HD Video 3000 484MB
- 500GB SATA HDD

Ik gebruik mijn laptop vooral voor schoolwerk (Word, excel, ...), films bekijken, en DJ'en met serato. Ik wil hem vooral upgraden omdat hij een beetje traag geworden is. Ik zou graag overschakelen naar 8GB RAM geheugen en een SSD. Ik weet niet precies in welke capaciteit ik die moet nemen omdat ik twijfel om hem alleen te gaan inbouwen, of in combinatie met de huidige HDD. Behalve een aantal mapjes met tekstbestanden en mijn muziek staat er niet bijzonder veel op mijn laptop omdat ik ook nog een vaste computer heb. Er staan dus geen afbeeldingen of films op. Die staan standaard op mijn PC. Wanneer ik die op mijn laptop bekijk gebruik ik een externe HD. Wat wel op mijn laptop staat is ongeveer 100GB aan muziek. Daar zal nog wel wat bijkomen, al zullen dat de komende jaren geen tientallen GB's niet meer zijn, eerder 5 of 10. Raden jullie aan een 128GB/256GB SSD te nemen in combinatie met de 500GB HDD, of een 256GB SSD op zichzelf? Heeft het enige nadelen om deze twee schijven te plaatsen in combinatie (Dit heeft wel mijn voorkeur, teveel geheugen kan nooit kwaad)?

Voor het werkgeheugen had ik gedacht aan: http://tweakers.net/price...lueram-kvr13s9s8k2-8.html

Welke SSD is aan te raden?

Verder twijfel ik er ook aan of ik mijn macbook zelfs ga upgraden. Misschien moet ik maar gewoon een nieuwe kopen. Ik weet alleen niet goed of dit wel nodig is. Ik stoor mezelf immers niet erg aan mijn huidige macbook pro, behalve dat hij dan traag geworden is. Ik weet niet of ik 6 à 700 euro wil opleggen om gewoon een laptop te hebben die iets minder weegt en een beter scherm heeft.

Enige ideetjes?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:48
Ik zou zonder twijfel gaan voor de geheugen en SSD upgrade. Je gaat dan zoveel vooruit in snelheid dat je het gevoel hebt een nieuwe laptop te gebruiken. Heb zelf mijn 2012 MacBook Pro van een SSD voorzien en 8 GB RAM en eigenlijk voelt ie net zo snel aan als de 2015 15'' Retina Macbook Pro die ik voor mijn werk heb. Je kunt eventueel de dvd-drive vervangen voor een caddy waar je dan je HD indoet, maar met de huidige prijzen van SSD's zou je ook kunnen overwegen om gewoon een 500 GB SSD op de plaats van je HD in te bouwen.

Denk dat je met de huidige generatie SSD's van Crucial en Samsung geen miskoop kunt doen. Heb zelf een 250GB BX100 van Crucial in m'n Macbook zitten, maar er zijn al nieuwere modellen geloof ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederick130391
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 14:10
Ik zou ook opteren voor de optie van een ssd 256 GB (voor wat het nog kost) en de upgrade naar 8 GB ram. En haal de optical drive er uit, want hoe vaak word zo iets nog gebruikt?

Ik heb hier nog een macbook pro uit 2010 met ssd en 8 GB ram, loopt nog steeds als een zonnetje. Je gaat vooral de snelheid van een ssd erg goed merken in het begin. Want dat ben je zo weer gewoon :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Upgraden is prima voor dit model. Alles van 2009 en nieuwer gaat nog prima werken met een SSD en RAM upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Sowieso SSD upgrade doen en eventueel daarna pas kijken naar een nieuwe als het je dan nog steeds niet bevalt. Mocht dat het geval zijn dan zijn er genoeg mogelijkheden om te upgraden naar een 15" uit dat jaar bijvoorbeeld. Puur voor de extra rekenkracht (groter verschil dan 15" 2011 naar 2015).

Een mooie oplossing is inderdaad de DVD speler eruit gooien zoals BlackLabel01 terecht opmerkt. Ik ben het alleen niet eens met zijn stelling dat het ongeveer even snel aanvoelt. Ja met normaal gebruik is het verschil erg klein, maar ik ben van de 2012 met 256GB MX100 overgestapt naar de 2015 retina en ik merk het verschil zeer zeker wel. Apparaat heeft een ongekende ruwe snelheid waardoor opstarten van grote software pakketten een eitje is.

Eventueel zou je ook twee kleinere SSD's kunnen pakken en die bijvoorbeeld in RAID 0 zetten voor extra snelheid met kleinere bestanden. RAM is op zich minder belangrijk en het verschil ga je niet zomaar merken als je niet eerst een tijd je ramgebruik in de gaten houdt. Voor mij was besparen op ram niet echt een optie (VM's en development), maar voor office is 4GB over het algemeen prima te doen. Ik merk alleen wel dat een goede SSD erg goed in staat is om swap af te handelen. Ik zit nu over 16GB ram heen en merk amper verschil.

Daarentegen zijn nieuwe SSD en extra RAM (zou dan wel direct voor 16GB DDR3 1600MHz gaan) ongeveer €180-250 afhankelijk van de welke types je pakt. 250GB is echt minimaal, maar 2X 250 in raid 0 kan goed. De vraag is dan of extra snelheid, een beter scherm, een beter trackpad en minder gewicht je ongeveer €350 extra waard zijn. Er staan er hier een aantal in de V&A voor een leuke prijs. dus dat is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 22:59
Zonder twijfel eens met de reacties hierboven; upgraden met SSD en memory.

Mijn MBP2010 is helaas recent defect gegaan waardoor ik een MBPr heb aangeschaft.
Natuurlijk is deze wel wat vlotter dan mijn vorige (die uiteraard voorzien was van SSD) maar dat verschil is geen €2250,- waard. Alleen bij het gebruik van VMware Fusion merk ik echt prestatieverschil verder valt het best mee.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 15:37

zwik

randomized

Wanneer je in OS X, Activity Monitor start en daar je memory bekijkt staat er onderin een grafiek. Deze heeft een bepaalde kleur. Wanneer je alle programma's gesloten hebt is of je machine is net gestart is deze naar alle waarschijnlijkheid groen. Zodra deze oranje of rood is bij gebruik van je programma's zou ik pas aanraden om meer geheugen erin te proppen. Eerder is sonde van je geld omdat OS X dan prima in staat is je geheugen te managen zonder al te veel gebruik te maken van een swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 13:26

Joran

<3 natalee

Ik heb zelf een Macbook Pro 15" late 2011. Origineel besteld met 750GB hdd en 4GB ram, na een paar maanden naar een 240GB SSD en 16GB ram gegaan (apple zegt dat 1600mhz niet kan, maar dat pakt ie gewoon).

Ik gebruik de laptop nog steeds, dus als je batterij nog goed is zou ik voor de ~150 euro upgrade gaan. Ik verwacht mijn laptop nog wel een paar jaar te gebruiken.

Ik heb mijn superdrive er uit gehaald en mijn hdd daar geplaatst.

[ Voor 24% gewijzigd door Joran op 14-01-2016 13:49 ]

Send me your gameboys

Pagina: 1