Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ADVIES NODIG] Fiddle 2 brommer (4-takt) zonder olie

Pagina: 1
Acties:

• Remie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 09:21
Mijn schoonzusje heeft een Fiddle 2 brommer (4-takt)
Helaas heeft zo op de harde manier moeten leren dat er olie in zo'n beestje moet.

De brommer loopt nog wel stationair etc. maar maakt een hels kabaal, maar nog nooit abrupt gestopt.

Nu is de vraag:

1. Is deze brommer vast/warm gelopen?
2. Wat kan er stuk zijn aan de brommer, en wat is hoogstwaarschijnlijk?

Ik kan begrijpen het niet invetten van de brommer veel kapot kan maken.

Is dit een total-loss of is het waarschijnlijk met nieuwe krukas/nokken en weet-ik-veel-nog-meer lagers opgelost is de cilinder beschadigd?

De brommer gaat zeer binnenkort naar de monteur maar graag zou ik van te voren wat informatie willen hebben zodat ik een paar goede en gerichte vragen kan stellen aan hem.

Alvast bedankt :)

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:36
Dat het allemaal niet helemaal goed gegaan is, is wel duidelijk. Dat het geen echte vastloper is en dat hij wel stationair loopt scheelt alvast. Ik denk (als niet bijster technisch persoon) dat de zuigerveren versleten zijn. Wat er daardoor nog meer mis is kunnen we zo ook moeilijk inschatten. Misschien is er verder niks aan de hand, misschien is heel de het motorblok gesloopt.

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:39
Om verdere schade te voorkomen zou ik de brommer ook niet meer starten, je maakt dan alleen maar meer kapot.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Enige manier om er achter te komen is om het blok open te trekken.
Worst case scenario:
-Krukaslagers stuk
-Big-end van de krukas naar z'n grootje
-Zuiger + cilinder flink beschadigd.

De kop zal met een beetje geluk nog gewoon ok zijn. Qua arbeid moet je denk ik (voor een brommerboer) uitgaan van een uurtje of 3. Materiaalkosten; tussen de 50 en 250 euro ofzo?

Vaak bu'j te bang!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Het probleem dat je beschrijft is heel herkenbaar. Ik heb het zelf ook een keer gehad. Als ie nog wil starten verwacht ik dat eigenlijk alleen het zuigertje / zuigerveren stuk is. De cilinders zijn echt heel stevig en beschadigen niet zo heel gauw.

Wat betreft de kosten: een monteur kost zo'n 50-60 euro per uur, een zuigertje een tientje of 2, wat pakkingen en andere kleinigheden misschien nog een tientje en dan nog een tientje aan nieuwe olie.

En inderdaad, niet meer starten! ;)