• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54
De meeste Tweakers weten dat er altijd vernieuwingen plaats vinden in IT land.

Om niet te lang stil te staan bij het heden wil ik graag in contact komen met medetweakers om te kunnen discussiëren en leren van jullie expertise.

Zo zijn nu virtualisatie, cloud, mobile device management helemaal hot.

Ook zie je steeds meer organisaties die al geheel platform onafhankelijk draaien.

Nu zal ik graag (net als jullie waarschijjnlijk) willen weten wat de volgende trends in IT land zullen worden... De huidige trends waren nog enigsinds voorspelbaar.

Zelf verwacht ik in de nabije toekomst een grote verschuiving op hardware gebied. Ik verwacht dat veel laptops (en desktops) vervangen zullen worden door mobile devices en de goedkope chromebooks.

Wat verwachten jullie in de nabije toekomst qua grote "publieke" trend in IT land?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat de mobile devices anders gaat worden ivm de overgang naar cloud is al ingezet. De core werkzaamheden worden immers op de omgeving zelf gedaan ipv lokaal.

Zo ook de inzet van vaste telefonie wat langzamerhand vervangen gaat worden door een SaaS platform. Daar kan je een behoorlijke kostenbesparing mee maken. Een fatsoenlijk fysiek toestel kost al minimaal 100 euro.

Verder zal ik niet op te staan kijken dat het nieuwe werken verder ingezet gaat worden. Men hoeft niet meer naar kantoor te komen om daar hun werkzaamheden uit te voeren. Grote gebouwen worden langzaamaan ingekrompen om te fitten aan de daadwerkelijk aantal personen die er zijn. Goed te meten met diverse manieren. Dat levert geld op.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat verwachten jullie in de nabije toekomst qua grote "publieke" trend in IT land?
Gisteren artikel gelezen over deze materie. Erg, erg interessant.

Sinds de allereerste computers is architectuur ervan gebaseerd op het principe dat een CPU snel is en storage traag, met verschillende vormen van caching en buffering ertussen met oplopende performance en dalende grootte (want duurder), denk aan CPU - L1 cache - L2 en verdere cache - RAM - Buffer op HDD controller - HDD - Optical/tape drives. 'Goedkope' storage is altijd bottleneck voor 'dure' CPU.

De komst van SSD's en dus opslag dat onderhevig is aan wet van Moore begint dat op z'n kop te gooien, want zeker in de high-end enterprise zie je al dat CPU's de snelheid van opslag niet meer kunnen bijhouden, en bovendien dat de non-volatile storage duurder wordt dan de CPU's. Dat CPU's de bottleneck vormen betekent dat veel software optimalisaties die al sinds jaar en dag bestaan om de CPU minder afhankelijk te maken van trage storage (denk aan compression, pre-caching etc) juist contraproductief gaan werken omdat ze nagenoeg allemaal neerkomen op meer van de opeens schaars geworden CPU cycles gebruiken.

Dat betekent dat besturingssystemen en applicaties low-level herschreven zullen moeten worden om optimale performance te halen uit SSD's en andere non-volatile storage.

Voorlopig is dit slechts een probleem van de datacenter, maar gezien de ontwikkelingen gaat dit binnen jaar of twee volop op de desktop spelen. Interessante tijden breken aan - tijd voor de nieuwe Tanenbaum om op te staan en de boel te beschrijven ;)

Artikel in kwestie

Oslik blyat! Oslik!

• virtualite
Verder zal ik niet op te staan kijken dat het nieuwe werken verder ingezet gaat worden. Men hoeft niet meer naar kantoor te komen om daar hun werkzaamheden uit te voeren. Grote gebouwen worden langzaamaan ingekrompen om te fitten aan de daadwerkelijk aantal personen die er zijn. Goed te meten met diverse manieren. Dat levert geld op.
Ook hiervan denk ik dat dit al het heden is. Ik ben zelf werkzaam in de detachering en kom bij veel verschillende organisaties. Overal behoort remote werken al tot de mogelijkheden.

Bij veel grote organisaties is het zelfs verplicht is. (Er zijn meer medewerkers dan werkplekken.)

Wat zie jij hierin nog veranderen? Op welke manieren?
Zeker een interessant artikel. Bedankt voor de link.
Voorlopig is dit slechts een probleem van de datacenter, maar gezien de ontwikkelingen gaat dit binnen jaar of twee volop op de desktop spelen. Interessante tijden breken aan - tijd voor de nieuwe Tanenbaum om op te staan en de boel te beschrijven ;)
Zal dit niet eerder worden opgelost met betere CPU's? Ik zie het zelf nog niet zo snel gebeuren dat de boel wordt herschreven.

Ik verwacht zelf niet dat er de komende jaren een grote switch wordt gemaakt naar SSD's door de gemiddelde particulier. De boel herschrijven zal dan ook negatief uitpakken voor deze groep gebruikers.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

virtualite schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:59:
[...]

Zal dit niet eerder worden opgelost met betere CPU's? Ik zie het zelf nog niet zo snel gebeuren dat de boel wordt herschreven.
Je zou het 'op kunnen lossen' met snellere CPU's, maar nog los van de vraag of dat haalbaar is (snellere CPUs vreten veel meer stroom en ontwikkeling van laatste jaren is bovenal meer zuinigheid voor zelfde performance), kun je je ook afvragen of het wenselijk is: waarom zou je je opslag per definitie trager willen dan je CPU? Alleen omdat je legacy software hebt die die aanname doet? Zullen we ook maar V&D met subsidies overeind gaan houden omdat er nog wat mensen rondlopen die niet hoduen van online winkelen? :P
Ik verwacht zelf niet dat er de komende jaren een grote switch wordt gemaakt naar SSD's door de gemiddelde particulier. De boel herschrijven zal dan ook negatief uitpakken voor deze groep gebruikers.
Vergeet de wet van Moore niet. Transistordichtheid verdubbelt elke 18 maanden, prijs halveert.

1TB 2.5" harde schijf kost nu EUR 55, 512GB SSD kost nu EUR 165. Hoe ziet dat er over 18 maanden uit? 1TB gaat dan EUR 83 kosten. Over drie jaar heb je 2TB voor EUR 41. Het is beetje koffiedik kijken hoeveel een 2.5" HDD dan gaat kosten, maar hoogstwaarschijnlijk wordt over jaar of twee een SSD per GB goedkoper. Voeg eraan toe dat die dingen minder vaak stuk gaan bij stuiteren en zuiniger zijn - beide relevant in laptops - en dat de gebruikservaring veel beter is, en ik durf te stellen: binnen twee jaar zie je in instapsystemen alleen nog maar SSD's. HDD's worden een nicheproduct voor zeer grote opslag, meer niet.

Als dat binnen twee jaar gebeurt is het erg handig als je nu al bij software rekening ermee gaat houden. Sowieso gaat de boel herschrijven niet negatief uitpakken voor bestaande gebruikers aangezien dit soort wijziging vrijwel altijd optioneel is - vergelijk maar met de verschillende alignment die voor formattering van SSD's nodig is. Dat is vrij soepel over periode van 5 jaar geintroduceerd zonder dat ook maar een persoon met HDD er last van had.

Oslik blyat! Oslik!

• virtualite
Ik deel je mening gedeeltelijk hierin. Echter denk ik dat er nog steeds een grote markt met standaard hdd's blijft.

Als je nu kijkt hoeveel mensen nog nieuwe pc's en laptops kopen zonder ssd, (zelfs hier op tweakers) die nog een tweedehands leven gaat krijgen.

Ik zie wel de noodzaak van complete herschrijving in, ik verwacht het alleen nog niet de komende 4/5 jaar gebeuren. Maarja, de tijd zal het leren.

Na aanleiding van het artikel dat je hebt gedeeld heb ik wel besloten me meer ga inlezen in deze materie.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

virtualite schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:00:
Ik deel je mening gedeeltelijk hierin. Echter denk ik dat er nog steeds een grote markt met standaard hdd's blijft.

Als je nu kijkt hoeveel mensen nog nieuwe pc's en laptops kopen zonder ssd, (zelfs hier op tweakers) die nog een tweedehands leven gaat krijgen.

Ik zie wel de noodzaak van complete herschrijving in, ik verwacht het alleen nog niet de komende 4/5 jaar gebeuren. Maarja, de tijd zal het leren.

Na aanleiding van het artikel dat je hebt gedeeld heb ik wel besloten me meer ga inlezen in deze materie.
De zakelijke markt gaat al steeds meer naar SSD, zowel op serverniveau als op perosnal devices. Ik zie de trend zeker wel. De machines die ik voor mijn werk aanschaf bevatten allemaal een SSD, de kosten voor een HDD en SSD zijn verwaarloosbaar als je die vergelijkt met performance.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Virtual reality uiteraard.

• virtualite
Dat is inderdaad heel vet. Hoe zie jij dit voor je bij bijvoorbeeld een grote bank of verzekeraar?

Wat voor een toepassingen zullen hier voor gebruikt kunnen worden?

In een garage o.i.d. zie ik het helemaal voor me. Zeker na de presentatie bij Volvo.
Pagina: 1