Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lokaal netwerk voor netwerkschijven wireless voor internet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 18:18
Het probleem is al kort omschreven in de TT maar hier de lange versie.

Via lan benader ik mijn netwerkschijven en dat gaat allemaal prima. Via wireless benader ik het internet en dat gaat ook prima. Tot nu toe geen problemen. Wil ik echter beiden combineren dan werkt of internet niet (prioriteit aan lan) of ik kan de netwerkschijven niet (prioriteit aan wwan).

Ik geef de prioriteit dan aan via het advanced menu en de metrics functie.
Ik heb ook al geprobeerd om de lan connectie geen gateway te geven en de wwan wel maar dan kan ik ook niet bij de netwerkschijven. Een gedeelde connectie maken werkte trouwens ook niet.

Ik heb op internet gezocht maar dat waren zo'n beetje de oplossingen die overal geboden werden.

Nu komt de twist in het verhaal:
Hang ik mijn telefoon aan de wifi en tether hem via usb aan de pc dan heb ik zowel internet als toegang tot mijn netwerkschijven. Windows ziet ze dan ook als 2 lan aansluitingen.

Mijn vraag is nu, hoe krijg ik dit werkend zonder mijn telefoon er continu aan te hangen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Alle reacties

• icecreamfarmer
Niemand?

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:21
Normaal is het voldoende om op je Lan alleen een ip adress en subnetmask in te vullen en op je wlan wel alles (of dhcp te laten) Zitten beide netwerken wel in een ander subnet?
Verder weet ik niet waar je op werkt maar mijn laptop met windows 10 schakelt Wlan automatisch uit zodra ik een kabel verbind, weet je zeker dat jouw pc dat niet doet?

dus bijvoorbeeld:
LAN:
ipadres: 192.168.1.1
subnet: 255.255.255.0
gateway: Leeg laten
dns1: Leeg laten
dns2: Leeg laten

Wlan: DHCP of
ipadres: 192.168.2.1
gateway: 192.168.2.254
dns1: 192.168.2.254
dns2: 8.8.8.8

ps: zo met alleen de beschrijving vind ik het een rare constructie, waarom niet gewoon de netwerkschijven aan je netwerk hangen? Of Usb schijven gebruiken?

[ Voor 11% gewijzigd door Axewi op 13-01-2016 12:04 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-11 11:25

ralpje

Deugpopje

Hoe ziet je netwerk er uit? Zijn er verschillende subnets gebruikt en wordt er ergens ge-NAT?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• icecreamfarmer
Axewi schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:55:
Normaal is het voldoende om op je Lan alleen een ip adress en subnetmask in te vullen en op je wlan wel alles (of dhcp te laten) Zitten beide netwerken wel in een ander subnet?
Verder weet ik niet waar je op werkt maar mijn laptop met windows 10 schakelt Wlan automatisch uit zodra ik een kabel verbind, weet je zeker dat jouw pc dat niet doet?

dus bijvoorbeeld:
LAN:
ipadres: 192.168.1.1
gateway: Leeg laten
dns1: Leeg laten
dns2: Leeg laten

Wlan: DHCP of
ipadres: 192.168.2.1
gateway: 192.168.2.254
dns1: 192.168.2.254
dns2: 8.8.8.8

ps: zo met alleen de beschrijving vind ik het een rare constructie, waarom niet gewoon de netwerkschijven aan je netwerk hangen? Of Usb schijven gebruiken?
Nee beide netwerken staan aan en verbinding wordt niet onderbroken.
Beide netwerken zitten in een ander subnet.

Overigens geen gateway toewijzen heb ik ook geprobeerd maar dan kan ik de netwerkschijven ook niet meer benaderen.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:21
icecreamfarmer schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:18:
[...]

Nee beide netwerken staan aan en verbinding wordt niet onderbroken.
Beide netwerken zitten in een ander subnet.

Overigens geen gateway toewijzen heb ik ook geprobeerd maar dan kan ik de netwerkschijven ook niet meer benaderen.
een gateway is alleen bedoelt om plekken buiten je eigen subnet te benaderen.
Versimpelde uitleg: als je pc niet weet waar het apparaat wat je zoekt zich bevind dan stuurt je pc het verzoek naar de default gateway zodat deze kan uitzoeken waar het apparaat zich bevind. Als je 2x een gateway instelt gaat het dus niet goed. En omdat alle websites zich normaal buiten je subnet bevinden stel je dus de gateway in op je netwerk kaart waarmee je wilt internetten.

Als je je netwerk kaarten zo instelt als voorgesteld is het wel de bedoeling dat je je netwerk schijf benaderd op ip en niet op hostname! je hebt namelijk geen dns die de hostname resolved.

Welk ip heeft je netwerk schijf?
Waarom deze constructie en niet gewoon de netwerk schijf aan je router hangen?

[ Voor 6% gewijzigd door Axewi op 13-01-2016 13:13 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• icecreamfarmer
Axewi schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:10:
[...]

een gateway is alleen bedoelt om plekken buiten je eigen subnet te benaderen.
Versimpelde uitleg: als je pc niet weet waar het apparaat wat je zoekt zich bevind dan stuurt je pc het verzoek naar de default gateway zodat deze kan uitzoeken waar het apparaat zich bevind. Als je 2x een gateway instelt gaat het dus niet goed.

Als je je netwerk kaarten zo instelt als voorgesteld is het wel de bedoeling dat je je netwerk schijf benaderd op ip en niet op hostname! je hebt namelijk geen dns die de hostname resolved.

Welk ip heeft je netwerk schijf?
Waarom deze constructie en niet gewoon de netwerk schijf aan je router hangen?
Ah natuurlijk.

Dat laatste was om verschillende redenen niet mogelijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je kunt natuurlijk alsnog op hostname resolven als je die hosts statisch in je HOSTS file zet.

Maar doe eens de moeite om de vragen die gesteld worden fatsoenlijk te beantwoorden:

- hoe ziet je netwerk eruit? incl interne IP-reeksen?
- wat zijn die "verschillende redenen"?

Jij vindt het blijkbaar niet relevant voor de vraag, maar om jou beste oplossing te geven moeten we echt meer context weten. Niets is frustrerender dan met halve info en een lading aannames te moeten proberen te helpen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1