Toon posts:

Zal ik een Macbook Pro kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Met de mediamarkt btw weg ermee actie (Laatste week Januari geloof ik) in gedachte krijg ik steeds meer de neiging om een Macbook Pro 13 inch aan te schaffen.

Ik heb nog nooit eerder een Mac product gehad of gebruikt (Wel meerdere Iphones waarover ik altijd erg tevreden ben geweest, zeker tov Androïd).
Wat me aantrekt aan de macbook is het erg mooie design, compacte formaat ,stil, accuduur(!!) leuke trackpad en vooral de interesse in het gebruiken van OSX (Altijd Windows gebruikt) lijkt me zeer interessant. Want eerlijk is eerlijk, het ziet er retestrak uit en lijkt altijd vloeiend te lopen.

De Macbook zal vooral casual gebruikt worden, voor mailen, browsen, downloaden, films kijken, muziek luisteren. Ik ga hem veel meenemen.

Het enige waar ik erg over twijfel is de GPU in de macbook. Ik ben absoluut niet van plan om er allerlei nieuwe games op te spelen gezien die waarschijnlijk niet eens compatible zijn maar zou het wel fijn vinden als ik er bijvoorbeeld WoW of SWTOR en Football Manager op zou kunnen draaien en het dan ook vlekkeloos loopt op bvb medium/high settings. Heeft iemand hier ervaring mee? Word de macbook dan erg warm?

Tevens ben ik benieuwd naar jullie algemene ervaring over de macbook, vinden jullie het product het geld waard? Waarvoor gebruiken jullie hem en voldoet die aan jullie verwachtingen? Hoe is het om van vrijwel alleen Windows gebruik over te stappen naar OSX? Wat ga ik dan goed/minder goed vinden?

Ik hoor het graag. thx :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Ten eerste is het nog maar de vraag of de BTW actie ook gaat gelden voor MacBooks... ik kan me herinneren dat Apple producten in het verleden vaak uitgesloten werden van deze actie.

Dan nu even inhoudelijk verder.

In 2011 kocht ik mijn eerste macbook pro en het beviel gelijk erg goed. Ondertussen heb ik, sinds afgelopen zomer, een 15 inch rmbp. Dit is op dit moment tevens de duurste macbook pro die je kunt kopen... Of 'ie z'n geld waard is hangt helemaal van de gebruiker af. Het spul is inderdaad erg duur, maar je krijgt er wel een uitstekende allround laptop voor terug, met een goed scherm, snelle hardware, een prachtige en stevige behuizing, en een mooi OS.
De meeste dure laptops hebben vaak nog wel 1 of 2 relatief grote minpunten, zoals een matig gekalibreerd scherm of een mindere behuizing.. Ik heb het gevoel dat Apple het op dit gebied gewoon erg goed doet.

Ik gebruikt m'n macbook enorm veel (veel grafisch werk, maar ook veel media consumptie), en elke keer is het weer een genot om 'm te gebruiken. Voor mij is 'ie het geld dus dubbel en dwars waard.

De gaming performance van het duurste model is behoorlijk goed, maar die zou ik je niet aanraden voor de taken die jij noemt. De iris gpu in de 13 inch macbook pro is echter al behoorlijk goed. De games die jij noemt zullen hoogstwaarschijnlijk geen enkel probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:56
Ik kan je vertellen dat LoL op de 13 goed te doen is. WoW is echter een ander verhaal. Is gewoon simpelweg geen pretje. :< ik heb destijds trouwens ook tijdens de vorige btw weg ermee een MacBook gekocht. Vaak liggen er alsnog een paar CTO modellen in de schappen. (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 16:57
Ik ben recentelijk (lees 4 weken) overgestapt van een Windows laptop naar een Macbook 13" Retina en ben zeer te spreken over de prestaties en prettige werking (gebruikerservaring) in OS X.

Zakelijk draai ik een paar applicaties onder Windows die niet op OS X draaien en voor mijn opleiding ook, een Windows virtuele machine lost dit op en werkt ook vlekkeloos.

Plus en minpunten na 4 weken Macbook gebruik t.o.v. mijn Lenovo X250 (zeer degelijk ding)
+ Aluminium behuizing heel stevig
+ Gebruikerservaring OS X
+ Snelheid van het systeem
+ ForceTouch trackpad (magisch goed vs elk touchpad wat ik gesleten heb op een Windows machine)
+ Schermkwaliteit (kleuren)
+ Adaptieve brightness voor beeldscherm en keyboard
+ Samenwerking iPhone en Macbook
- Software pakketten waar ik veel gebruik van maak
- Aluminium behuizing gevoeliger voor deuken

Ik praat hier over de volgende configuratie: 13" Retina 2015 i5 2.9GHz 512GB SSD 16GB RAM (http://imgur.com/RkXRNn1)

Kijk eens in dit topic om je over te laten halen Het grote "show je Apple computer" topic - Deel 23

Edit: over de games kan ik je helaas niet informeren, speel geen games op mijn laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door crypt0rr op 12-01-2016 19:15 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Wouter lucassen schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:05:
Ik kan je vertellen dat LoL op de 13 goed te doen is. WoW is echter een ander verhaal. Is gewoon simpelweg geen pretje. :< ik heb destijds trouwens ook tijdens de vorige btw weg ermee een MacBook gekocht. Vaak liggen er alsnog een paar CTO modellen in de schappen. (:
Ah.. is WoW echt zo zwaar geworden? Ik kan zelf ook niet goed oordelen over de game performance van de 13 inch, maar ik dacht dat WoW een erg lichte game was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:56
blupmans schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:45:
[...]

Ah.. is WoW echt zo zwaar geworden? Ik kan zelf ook niet goed oordelen over de game performance van de 13 inch, maar ik dacht dat WoW een erg lichte game was...
Puur hardware matig gezien zou t op Windows prima moeten lopen, en dat doet t eigenlijk ook. Onder OSX durf ik echter niet te raiden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
JA !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Jammer dat WoW nog een twijfelgeval is al ik het zo lees. De rest van de verhalen stemmen mij zeker positief! Ik hoop wel dat de macbooks ook onder de btw weg ermee vallen, weet dit eerlijk gezegd niet helemaal zeker.

Misschien nog meer mensen met ervaringen / tips? Ook wat betreft games (WoW) en de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:33
Ik weet helaas niks over de performance van WoW op de meest recente modellen, maar ik draai zelf WoW op een mbp 2011 met Intel HD 3000. Ik speel deze op low, maar wel vloeiend. Ik denk als je de resolutie van het spel terug zou schroeven, je al een heel eind komt.

Verder nog een tip als je besluit een MacBook aan te schaffen:
Installeer Macs fan control, hiermee kun je de fan van de Mac aanpassen, waardoor die minder warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:51
Ik kan je vertellen dat Apple producten nooit mee doen aan de BTW-dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylocke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-10 14:23

Tylocke

[Team Carrack]

Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 18:33:
Dag allen,

Met de mediamarkt btw weg ermee actie (Laatste week Januari geloof ik) in gedachte krijg ik steeds meer de neiging om een Macbook Pro 13 inch aan te schaffen.

Ik heb nog nooit eerder een Mac product gehad of gebruikt (Wel meerdere Iphones waarover ik altijd erg tevreden ben geweest, zeker tov Androïd).
Wat me aantrekt aan de macbook is het erg mooie design, compacte formaat ,stil, accuduur(!!) leuke trackpad en vooral de interesse in het gebruiken van OSX (Altijd Windows gebruikt) lijkt me zeer interessant. Want eerlijk is eerlijk, het ziet er retestrak uit en lijkt altijd vloeiend te lopen.

De Macbook zal vooral casual gebruikt worden, voor mailen, browsen, downloaden, films kijken, muziek luisteren. Ik ga hem veel meenemen.

Het enige waar ik erg over twijfel is de GPU in de macbook. Ik ben absoluut niet van plan om er allerlei nieuwe games op te spelen gezien die waarschijnlijk niet eens compatible zijn maar zou het wel fijn vinden als ik er bijvoorbeeld WoW of SWTOR en Football Manager op zou kunnen draaien en het dan ook vlekkeloos loopt op bvb medium/high settings. Heeft iemand hier ervaring mee? Word de macbook dan erg warm?

Tevens ben ik benieuwd naar jullie algemene ervaring over de macbook, vinden jullie het product het geld waard? Waarvoor gebruiken jullie hem en voldoet die aan jullie verwachtingen? Hoe is het om van vrijwel alleen Windows gebruik over te stappen naar OSX? Wat ga ik dan goed/minder goed vinden?

Ik hoor het graag. thx :)
Volgens verschillende youtube filmpjes moet je 35~40 fps met med/high settings kunnen halen met de 6100.

Marijn100 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:59:
Ik kan je vertellen dat Apple producten nooit mee doen aan de BTW-dagen.
Niet helemaal waar. Vorig jaar in Januari wel, die in het najaar weer niet. Het is maar net of Apple zin heeft om mee te doen. iPhones en iPads doen nooit mee. iPods weet ik niet.

You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet gamen op de retina 13 zonder zelf ingesteld fanprofiel (macs fan control installeren) anders wordt hij rustig 90-100 graden. Ik gebruik zelf een curve waarbij hij stil is tot 65 graden en daarboven zeer snel gaat koelen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:24:
Niet gamen op de retina 13 zonder zelf ingesteld fanprofiel (macs fan control installeren) anders wordt hij rustig 90-100 graden. Ik gebruik zelf een curve waarbij hij stil is tot 65 graden en daarboven zeer snel gaat koelen.
Dat is wel erg resoluut gezegd. Volgens Intel is het geen enkel probleem dat hun chips 100 graden worden. Volgens de specificaties mag de standaard CPU in de 13" rMBP 105 graden worden.

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen nerveus worden als de temperatuur wat dicht in de buurt van de max komt, maar "niet gamen zonder zelf met de fans te klooien" is natuurlijk onzin. In het ergste geval schakelt de laptop zichzelf uit omdat hij echt te warm wordt. In de praktijk geloof ik niet dat dit ooit gebeurt bij games aangezien, CPU en GPU nooit allebei voor de volle 100% belast worden. Zo goed worden games nou ook weer niet geoptimaliseerd voor bepaalde Intel CPU's ;)

Ik heb bijvoorbeeld een late 2013 met een Iris 5100 en heb daar zonder problemen Far Cry 3 op uitgespeeld. Ja hij werd warm, en ja de fan ging blazen, maar het was verder geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09 14:09
Lekker doen, maar niet om te gamen. Verder ben ik er zelf ook tevreden van, lekkere accu duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 11:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Tjoekie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:19:
[...]
Ik heb bijvoorbeeld een late 2013 met een Iris 5100 en heb daar zonder problemen Far Cry 3 op uitgespeeld. Ja hij werd warm, en ja de fan ging blazen, maar het was verder geen enkel probleem.
Leuk voor je. Maar de 2015 tikt de 100 echt wel aan als je gaat gamen. Met de treurige kwaliteit van BGA chips tegenwoordig wil je die temperatuur niet dagelijks voor een langere periode draaien. Leuk als je ervoor wilt zorgen dat je logic board ploft net voordat je garantie afloopt :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

bardi-1 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:07:

Plus en minpunten na 4 weken Macbook gebruik t.o.v. mijn Lenovo X250 (zeer degelijk ding)
+ Aluminium behuizing heel stevig
+ Gebruikerservaring OS X
+ Snelheid van het systeem
+ ForceTouch trackpad (magisch goed vs elk touchpad wat ik gesleten heb op een Windows machine)
+ Schermkwaliteit (kleuren)
+ Adaptieve brightness voor beeldscherm en keyboard
+ Samenwerking iPhone en Macbook
- Software pakketten waar ik veel gebruik van maak
- Aluminium behuizing gevoeliger voor deuken
Andere ultrabooks beschikken ook over aluminium behuizingen. Ik heb een Dell E7240 utrabook en een macbook en mij valt op dat het macbook echt vol krassen komt te zitten.

Gebruikerservaring: Ik persoonlijk vind Windows 10 een stuk fijner dan OS X, maar dit is volledig persoonlijk en ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn met de omgekeerde ervaring. Niemand kan hier een goed antwoord op geven. Voordeel van Windows is de grotere beschikbaarheid van software, maar dat is dus afhankelijk van wat je gebruikt. Voor de meeste mensen is dat verschil er in praktijk ook niet

Snelheid systeem: Windows 10 vs OS X. Wat is sneller? Is er verschil :)?

Touchpad: De touchpads op macbooks zijn zeer goed. Mee eens!

Schermkwaliteit: Dell en ook andere fabrikanten leveren fantastische schermen.
Vaak zie je vergelijkingen tussen laptops en macbooks in een totaal verschillende prijsklasse. Appels en peren.

Samenwerking iPhone macbook: Pluspunt als je een iPhone hebt. Die heeft de TS

Softwarepakketten is inderdaad een nadeel. Veel mensen gaan dan aan de dual boot. Ik heb geen dual boot op de mac omdat ik dan in Windows blijf hangen.

Mijn voorkeur gaat uit naar Windows 10 op mijn Dell ultrabook, maar dit blijft persoonlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:22:
[...]

Leuk voor je. Maar de 2015 tikt de 100 echt wel aan als je gaat gamen. Met de treurige kwaliteit van BGA chips tegenwoordig wil je die temperatuur niet dagelijks voor een langere periode draaien. Leuk als je ervoor wilt zorgen dat je logic board ploft net voordat je garantie afloopt :P
Tja, je kunt wel heel selectief ingaan op een specifiek stuk van de informatie die ik je heb gegeven, maar de specificaties liegen niet. De chip mag gewoon max 105 graden worden van de fabrikant en ik heb voldoende vertrouwen in Apple dat ze er ook daadwerkelijk voor zorgen dat de laptop zichzelf uitschakelt mocht het onwaarschijnlijke geval zich voordoen dat de koeling inderdaad faalt.

Die oververhittingsangst is echt nog iets uit het Pentium/Duron tijdperk. Tegenwoordig hebben chips aan alle kanten thermische beveiliging en zal je"logic board echt niet zo maar ploffen"". Ik vind het dus echt onnodige bangmakerij.

Maar goed, lekker offtopic allemaal. Is de TS er al uit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorbataGames
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 20:38
Geen ervaring met gamen op OSX, maar wel inmiddels anderhalf jaar in het bezit van een Macbook Pro 13". Ik heb inmiddels thuis en op kantoor ook een Imac gekocht, simpelweg omdat ik het besturingssysteem zo fijn vind. Het feit dat ik voor mijn werk veel met Linux in aanraking kom en OSX daar ook op gebaseerd is, was voor mij een groot voordeel. Ik doe heel veel in de terminal app. Bij Windows kon ik met de DOS prompt ook aardig uit de voeten maar dat werd steeds minder (aftakeling van mijn kant;))

Als ik Windows 10 en OSX naast elkaar zet, vind ik OSX veel mooier ogen. Windows 10 lijkt wel ten opzichte van eerdere versies weer lelijker en lomper geworden. Daarnaast moet ik nu steeds meer zoeken in Windows waar alles zit, waar ik dat met de oudere versies (7 en eerder) wel beter wist. Kan ook met mijn aftakeling te maken hebben ;))

Ik heb in elk geval nog geen laptop gezien die ik zo mooi vond als de Apple Macbook. Dat heeft te maken met styling, het blok aluminium dat je in je handen hebt voelt erg solide, het scherm is goed, de touchpad werkt beter dan ik onder Windows ooit ben tegengekomen...
OSX is in het begin een beetje apart, maar went snel, en je hoeft niet zo bang te zijn voor een virus als onder Windows.

Als je nog wel af en toe Windows programma's nodig hebt, werkt Parallels Desktop trouwens echt uitstekend! Je hebt nauwelijks door dat je een Windows programma draait, alles mooi in vensters. Ik heb echter voor bijna alles (alleen een support chat programma dat we gebruiken op kantoor) gewoon Mac-versies kunnen downloaden. Enige probleem is dat de printersoftware van de printer op kantoor niet goed te installeren was, maar dat is opgelost door het scannen bij mijn collega te doen en zelf gewoon de printer als netwerkprinter te gebruiken (dat werkt probleemloos)

[ Voor 18% gewijzigd door CorbataGames op 13-01-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 23:06
ik heb 5 jaar terug een macbook pro gekocht. Destijds gebruikte ik de mac met name voor mijn studie maar hedendaags is het meer een huis, tuin en keuken laptop geworden. Ondanks de relatief hoge aanschafprijs kun je een vergelijkbare laptop met dezelfde specs en windows voor enkele honderden euro's goedkoper ook aanschaffen. Maar dat terzijde:

Vraag is of je op den duur windows nodig hebt voor je studie (haal ik even niet uit je openingpost). Voor alle zaken die je benoemd is het mogelijk de macbook te gebruiken. Mail, beetje surfen, hier en daar een documentje typen etc.. Maar daar is elke laptop wel voor te gebruiken.
De games die je wil spelen... zijn die ook beschikbaar voor de mac? zo niet dan moet je al iets met bootcamp/parallels etc gaan doen om windows naar je OSx te draaien en daar je spellen in werkend te krijgen.

Denk dat je gewoon even goed moet nadenken is het het geld waard. Hoe lang zou je er mee willen doen? Of moet de macbook ook over 2 jaar de laatste pc games kunnen spelen?

offtopic:
Laatste btw actie waren veel apple producten uitgesloten van deelname, hooguit misschien enkele oudere modellen die weg mochten

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUSCETEER
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-04-2023

MUSCETEER

i-Vormgever

Als wow niet zo vlekkeloos draait kan je toch wat met de grafische instellingen kloten zodat de effecten wat minder mooi zijn maar wel vloeiend werkt. Het is niet dat je heel veel kwaliteit verliest aangezien WOW niet high end graphics heeft. Heb zelf een macbook pro 13inch uit 2012 en daarop kan ik het gewoon fijn op spelen met medium graphicsettings. (heb er trouwens zelf wel 16gb ram en een ssd ingegooid)

Mus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 22:06
Wat betreft de investering: mijn macbook pro 15 inch wordt eind januari 7 jaar. Ik heb deze tijdens de BTW vrije dagen 7 jaar geleden alweer gekocht. Tot op heden nog een perfecte notebook die ik inmiddels dagelijks voor mijn werk gebruik.
Alles is origineel (ook de accu!) en werkt perfect. Heb zelf enkel een andere hybride hardeschijf en extra geheugen geplaatst.

Ik ben dan ook absoluut voorstander voor een aanschaf. Gamen is niet ideaal, maar bij laptops en zeker ultrabooks zul je altijd compromissen moeten sluiten.

En zoals eerder gezegd. De MediaMarkt heeft meestel een aantal CTO modellen die sowieso meedoen. Ik heb er vijf jaar gewerkt en ken het van dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:27
Ik heb de 2014 15inch Macbook Pro met AMD gpu. Football Manager werkt daar in ieder geval vlekkeloos op met de hoogste instellingen. Maar verwacht geen wonderen van Macbooks op grafisch vlak. Als je goed wilt gamen zul je bij bijvoorbeeld Razer, Alienware of MSI moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-10 08:27
Persoonlijk absoluut geen fan van MacOS. Heb er wel enige ervaring mee maar vind het een erg omslachtig en dichtgetimmerd systeem :|

behalve dat kan ik de volgende windows concurenten aanbevelen gebaseerd op jouw wensen, ik ben hier erbij vanuitgegaan dat jouw budget rond de €1300 ligt.

pricewatch: Microsoft Surface Pro 4 (Core i5, 8GB, 256GB) Zilver (let op: excl. typecover van €150!)

De surface pro 3 zou evt ook kunnen, stuk goedkoper en langere accuduur, vaak ook INCL. de typecover

pricewatch: Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 8GB, 256GB, Win 10 Pro Zilver

pricewatch: HP Envy 13-d020nd

pricewatch: HP Spectre x360 13-4159nd Special Edition

pricewatch: Dell XPS 13 9350 (CNX9303)

ik hoop dat je daar iets mee kan! :)

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
Hier een MBP gebruiker, ik heb zelf de MBPr 15" Mid 2014. Uit ervaring kan ik je aanraden om een SSD te nemen. Ongeacht of je een Macbook of een Windows laptop koopt.

Volgens mij heeft iemand het er al over gehad, maar heel vaak wordt een Macbook (met SSD) vergeleken met een Acer van +/- 500 euro. Dit is uiteraard geen vergelijking! (Appels vs Peren) verhaal.

Als je de laptop zonder SSD aanschaft, dan kun je beter nog even doorsparen. OSX sucks zonder SSD, dan blijven de iconen stuiteren als je iets wilt openen O-)

Mijn vriendin heeft thuis een Dell E7250 met Windows 10 Ultrabook. Los van de behuizing werkt de Dell en mijn Macbook even snel vind ik. Ik heb geen precieze benchmarks uitgevoerd maar voor mijn gevoel is het gelijk.

Ik ben geen gamer, maar voor een ontwikkelaar is een Linux based beestje hartstikke leuk en handig :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Laatst online: 23-09 14:00
adis schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:11:
Hier een MBP gebruiker, ik heb zelf de MBPr 15" Mid 2014. Uit ervaring kan ik je aanraden om een SSD te nemen. Ongeacht of je een Macbook of een Windows laptop koopt.

Volgens mij heeft iemand het er al over gehad, maar heel vaak wordt een Macbook (met SSD) vergeleken met een Acer van +/- 500 euro. Dit is uiteraard geen vergelijking! (Appels vs Peren) verhaal.

Als je de laptop zonder SSD aanschaft, dan kun je beter nog even doorsparen. OSX sucks zonder SSD, dan blijven de iconen stuiteren als je iets wilt openen O-)
Met uitzonderingen van het verouderde 13" non-retina legacy model uit 2011, verkoopt Apple geen enkele MacBook meer zonder SSD. Ik neem aan dat het gewoon over een nieuw model MacBook gaat, en deze hebben sinds 2012 standaard een SSD.
adis schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:11:
Ik ben geen gamer, maar voor een ontwikkelaar is een Linux based beestje hartstikke leuk en handig :9
Tenslotte nog wat mierenneukerij, maar OS X is op geen enkele manier op Linux gebaseerd maar op Unix. Daarbij mag OS X zich officieel een Unix variant noemen, terwijl Linux dat niet is; maar wel van is afgeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-10 10:18

silverball

De wagen voor moderne mensen

Als je deze vraag in het mac gedeelte vraagt kan je de antwoorden al een beetje voorspellen :+ , en heb je de keuze waarschijnlijk voor jezelf al gemaakt.

Ik zou lekker voor een reguliere windows machine gaan, omdat de prijsverschillen voor vergelijkbare hardware zo groot zijn (helemaal upgrades). Desnoods zet je er een ander OS op.

Mac OS X heeft naar mijn mening een aantal voordelen maar maken die het OS net zo speciaal? Op een linux distributie heb je ook geen last van bloatware, is een antivirus nog minder nodig, updaten is geen nachtmerrie etc. En er is geen universele installer. OS X heeft zeker zijn voordelen, maar het grootste voordeel voor mensen is vaak dat het geen windows is. Dat is geen exclusief voordeel. Wat je van de gebruikerservaring vind is persoonlijk. Maar windows 10 zal in die prijsklasse net zo vlot werken als je het niet zo volzet met 'meuk' . En stabiliteit vind ik ook een beetje een mythe. Nog nooit cijfers gezien.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Hmm heb zelf gewerkt met iMac 2015 het werkt in principe goed. maar software die ervoor is vind ik wat schaars+ ik vind hem wat langzaam. store bijvoorbeeld openingen in windows gaat naar mijn gevoel sneller.
Ik raad je dit eigenlijk aan: zet je het mac os op een laptop/computer die je hebt, en kijk als het je echt bevalt.
Zo niet kun je beter gaan voor een normale laptop.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
ik draai hier wow al een aantal jaren op een macbook 2010 white, uiteraard niet op hoogste settings maar kan het nog prima spelen

2.4 core2duo
4 gb ram
128 gb ssd
nvidia 320m gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasG schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:37:
[...]
Tenslotte nog wat mierenneukerij, maar OS X is op geen enkele manier op Linux gebaseerd maar op Unix. Daarbij mag OS X zich officieel een Unix variant noemen, terwijl Linux dat niet is; maar wel van is afgeleid.
Dat is geen voordeel hoor… :/
Linux kun je veel meer kneden naar de eigen hand, terwijl je in MacOS maar af moet wachten of je bepaalde zaken op de CLI kunt instellen naar wens.

Ik weet niet hoe het geheugenmanagement in de laatste MacOS is, maar in de voorgaande versie's is het echt brak- als je swap volloopt en vervolgens hef je de oorzaak op, gooi je de swap-files weg uit /var/vm, dan nog blijft je geheugen bezet; puur een programmeer dingetje van de makers (slordig coden noemt men dat) door de pointers niet meer vrij te maken, waardoor dat geheugen niet meer gebruikt kan worden, anders dan na een reboot. In Linux is dit over het algemeen geen probleem en loopt dit veel soepeler- je kunt de trigger om te gaan swappen ook zelf afstellen, in MacOS niet- dat is weer een fijn stukje closed Darwin kernel.

Verhef MacOS niet boven Linux, want de laatste is imo superieur aan MacOS X. En dat heeft niks met beschikbaarheid van apps te maken, maar puur met hoe het OS technisch in elkaar zit (onder de motorkap.)

On topic: heb je de knaken? Gewoon doen, lekker kopen dat ding- wel de 15" nemen, 13" is imo echt pielen, daar krijg je spijt van denk ik. Windows kun je er altijd nog op zetten (draait ook het lekkerste op een Mac, bleek een keer uit onderzoek- wel een tijdje terug) als MacOS niet bevalt, maar het zal je bevallen denk ik- het zit imo zoveel beter in elkaar dan dat logge Windows gebeuren… :')

Als je kijkt naar vergelijkbare modellen met dezelfde specs van Dell, HP etc.- dan wijk je qua prijs niet eens zo heel veel af, plus dat MBP's vrij waardevast zijn (mits je hem netjes houdt natuurlijk.) Wel zorgen dat je de snelste SSD (dat nieuwe type, met die 2GB-interface NVME ofzo) erin hebt, tegenwoordig levert Apple die standaard in de MBP's (?) dat is een onderdeel dat veel invloed heeft op je performance en als het kan de hoogste Iris GPU (6100/6200, of is er al weer een nieuwe uit?) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Ik zou lekker voor een reguliere windows machine gaan, omdat de prijsverschillen voor vergelijkbare hardware zo groot zijn (helemaal upgrades).
ho ho niet te snel gaan hea. vergelijkbare hardware is minstens even duur.
Met uitzonderingen van het verouderde 13" non-retina legacy model uit 2011 mid 2012, verkoopt Apple geen enkele MacBook meer zonder SSD. Ik neem aan dat het gewoon over een nieuw model MacBook gaat, en deze hebben sinds 2012 standaard een SSD
Klopt alles vanaf de air is uitgerust met een blade SSD. Geen standaard 2,5", maar een Msata variant (2012/2013) of PCIe based (2014/2015). Het performance verschil tussen deze twee is enorm. Ook is bij de <2014 versies de grootte van de drive verantwoordelijk voor de snelheid, maar bij de het 2015 model bijvoorbeeld al niet meer. Zelfs de 256GB versie trekt al 2GB/s.

Ik zeg gewoon doen, je gaat er geen spijt van krijgen. Ja graka is niet heel krachtig, maar de spellen die je opnoemt vereisen ook niet zoveel rekenkracht. Met alle windows ultrabooks zal het niet beter gesteld zijn, want die zitten ook met koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Denk er aan dat het geheugen in een mac book (pro) niet uitbreidbaar is, en de ssd feitelijk ook niet.
De ssd is wel vlamsnel: 4 lanes pcie.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Laatst online: 23-09 14:00
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 03:00:
[...]

Dat is geen voordeel hoor… :/
Linux kun je veel meer kneden naar de eigen hand, terwijl je in MacOS maar af moet wachten of je bepaalde zaken op de CLI kunt instellen naar wens.

Ik weet niet hoe het geheugenmanagement in de laatste MacOS is, maar in de voorgaande versie's is het echt brak- als je swap volloopt en vervolgens hef je de oorzaak op, gooi je de swap-files weg uit /var/vm, dan nog blijft je geheugen bezet; puur een programmeer dingetje van de makers (slordig coden noemt men dat) door de pointers niet meer vrij te maken, waardoor dat geheugen niet meer gebruikt kan worden, anders dan na een reboot. In Linux is dit over het algemeen geen probleem en loopt dit veel soepeler- je kunt de trigger om te gaan swappen ook zelf afstellen, in MacOS niet- dat is weer een fijn stukje closed Darwin kernel.

Verhef MacOS niet boven Linux, want de laatste is imo superieur aan MacOS X. En dat heeft niks met beschikbaarheid van apps te maken, maar puur met hoe het OS technisch in elkaar zit (onder de motorkap.)
Ik beweer ook helemaal nergens dat dát een voordeel is, enkel dat OS X niet op Linux gebaseerd is en Linux officieel geen Unix is. Blijkbaar ben jij een purist met een geheugengebruik OCD. Linux en OS X gaan vrij gelijk op qua geheugenmanagement, maar omdat Linux heeft (meer) opties om bepaald gedrag (handmatig) te forceren. OS X swapped met een reden, en swap is niet per definitie slecht. Daarnaast cached OS X, net zoals Linux, zoveel mogelijk in het geheugen waardoor je geheugen altijd vol lijkt. Daarbij is kun je OS X en Linux eigenlijk niet met elkaar vergelijken, omdat ze voor een andere toepassing en gebruik ontworpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasG schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:27:
[…]
Blijkbaar ben jij een purist met een geheugengebruik OCD.
Yep. I'll take that as a compliment. ;)
Daarbij is kun je OS X en Linux eigenlijk niet met elkaar vergelijken, omdat ze voor een andere toepassing en gebruik ontworpen zijn.
:? Zoals…een OS misschien? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Laatst online: 02-01-2022
Voor de taken die de Tp-starter aanhaalt zal hij voldoen. Ik speelde diablo 3 op mijn 13" 2015(high end) en geen enkel probleem mee ondervonden. WoW weet ik niet maar ik denk dat die spellen niet ver uit elkaar liggen.

Het is een mooie machine, ik had echter mijn kop moeten gebruiken en de 15" moeten nemen maar ja. Ik draai regelmatig meerdere VM's, dat gaat. Hebben er dan een stuk of 2-3 open staan, nummer 4 gaat niet en moet ik andere op pauze zetten. Ja, ik had een quad-core moeten nemen met minsten 16gig ram. Daarbuiten is het een snelle laptop, die mooi oogt en een lange accuduur heeft(tenzij je hem echt aan het werk zet) Ik bewerk er ook via lightroom wat foto's in en dat gaat prima. Het is een degelijke machine.

Maar van lenovo/dell/hp zijn er ook interessante alternatieven. Je moet vooral kijken naar je eigen budget en wat je ermee wilt kunnen. Hetgeen je beschrijft gaat zeker kunnen :)

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1