Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-10 07:30
Beste tweakeraars,

Ik ben van plan om binnen een niet te lange tijd om mijn Samsung Plasma TV te vervangen. Nu zit ik alleen in dubio over Ultra HD/UHD of gewoon een Full HD. Ik ben opzoek naar een tv van rond de 50", ik heb nu 43" dus een upgrade is leuk. De tv wordt natuurlijk gebruikt voor regulier TV kijken, maar ook voor Kodi streams, Twitch streams en een PS4 voor gamen. Ik vind de kwaliteit van het beeld van mijn huidige tv zeer prettig. Het is niet eens Full HD, maar de kleuren en vooral het zwart vind ik erg fijn om naar te kijken (nee ik zit niet naar zwart beeld te staren omdat ik t zo mooi vind 8)7) Dit is voor mij belangrijk bij het kijken van films/series.

Het punt dat ik (tegen) heb met UHD, is dat de content van de reguliere zenders nog niet klaar is voor UHD. Ik heb eigenlijk voorkeur voor een LG tv, omdat ik die meestal tegenkom en dat altijd mooi beeld (bij de modellen die ik tegen kom).

Dus mijn eerste vraag is, UHD of HD? En mijn tweede vraag is heeft iemand suggesties? Budget is 500-750 euro.

*EDIT* Zie net dat het topic het foute soort topic heeft.. Geachte mod kan je dit aanpassen?

[ Voor 4% gewijzigd door ThaAresX op 12-01-2016 16:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik sluit mij hierbij aan!

zit met exact dezelfde vraag.

hierbij is het voor mij belangrijk om te weten;

is een dusdanig 'instap' budget model t/m 750 euro kwalitatief de moeite waard?

ik zelf kom in de 49-50 inch niet verder dan een 4k LG of Philips, met niet al te beste recensies.

is het beter om een kwalitatief hoogwaardigere FULL HD te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

Eagle Creek

Breathing security

Afgelopen week bij mijn moeder een Samsung UHD neergezet. UHD content is uiteraard schitterend maar ook de bestaande HD content ziet er prima uit.

Waar het me wel opviel was SD-content. Een serie van voor het millennium kreeg toch wat pixelachtig effect. Natuurlijk is oud materiaal nu eenmaal wat het is maar wat dichter op de tv zittende viel het op.

Wat betreft het kijken van reguliere uitzendingen op de publieke of commerciële omroep kan ik je vertellen dat dit nauwelijks tot niet opvalt dat het geen UHD is.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
Ik zit in hetzelfde schuitje. Hier gaan we van 32'' naar 50. We zitten er zown 3 meter vanaf. Ik ga voor een FHD, de 50w755 (omdat ik nooit 3D kijk). Ik game veel en hoor dat de input van de 4K tv's toch stuk hoger ligt. Daarnaast ga ik het verschil vanuit mijn afstand niet zien.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me er stevig in verdiept, en denk dat Sony wel de topper is binnen dit budget.
( prijs/kwaliteit FULL HD )

Sony KDL-50W809C, 999, ( diverse winkelacties 725 )

SONY KDL-50W755C, 699 euro ( BTW actie mediamarkt = 577 euro )

Sony KDL-48W705C, 589 euro ( BTW actie mediamarkt = 487 euro )

Kuhrtje, waarom ga jij speciaal voor de 755C?

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
ThaAresX schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:07:
Dus mijn eerste vraag is, UHD of HD? En mijn tweede vraag is heeft iemand suggesties? Budget is 500-750 euro.
Met dit budget kun je geen fatsoenlijke UHD-televisie kopen. Daarmee zul je alleen toestellen met een 50Hz LCD-paneel krijgen en die zijn niet eens in staat om tijdens bewegingen een bewegingsscherpte van FHD te weergeven.

Al blijft het überhaupt wel de vraag of UHD zin heeft. Afstand tot het toestel samen met het formaat van het toestel zijn belangrijk hierin. Is de afstand te groot, ga je al geen profijt van UHD hebben tegenover FHD. Daarnaast is het maar een resolutie, wat niet de belangrijkste eigenschap is voor een goede beeldkwaliteit. Zaken zoals HDR die er echt toe doen en veel meer toevoegen dan pixels, die ga je in dit budget ook niet krijgen. Daar zul je toch echt een hoop meer geld voor moeten neerleggen.

Ik zou vooral bij je huidige toestel blijven, verder sparen en nog even afwachten wat er gaat gebeuren. Het toestel zelf is immers niet aan vervanging toe en de lage resolutie van het toestel is voor wat jij momenteel gebruikt ook geen probleem. Voor streams, gaming en regulier televisie heb je immers geen hoge resolutie nodig aangezien het zelf een lage resolutie en/of bitrate heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ik ga voor de Sony omdat het design mij erg aanspreekt. Verder is de W755 precies dezelfde tv als de W80c serie. Ik ga nooit 3D gebruiken dus dat vind ik zijn geld dan ook niet waard. Daarnaast vond ik de mat zwarte voet ook wel gaaf.

Ik ga nu nog FHD omdat ik best wel wat game en de kwaliteit van FHD nog niet beu ben. Dit kan zeker nog zown 5 jaar mee.
Tegen die tijd zijn de UHD tv's met alle toeters en bellen die nu veel kosten al een stuk goedkoper. Dan zullen er ook meerdere OLED tv's zijn en gaat die kant weer interessant worden.

Maar voor nu? Die Sony is prima voor die prijs en formaat. Zolang de uitzendingen en de meeste films nog geen 4K zijn, ga ik het nog niet aanschaffen.

Ooit een HD-ready tv te vroeg gekocht, zat ik 5 jaar 'vast' aan die halve resolutie. Nu kijk ik even aan wat er gaat gebeuren.

[ Voor 56% gewijzigd door Kuhr89 op 12-01-2016 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Dimens schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:32:
[...]

Met dit budget kun je geen fatsoenlijke UHD-televisie kopen. Daarmee zul je alleen toestellen met een 50Hz LCD-paneel krijgen en die zijn niet eens in staat om tijdens bewegingen een bewegingsscherpte van FHD te weergeven.

Al blijft het überhaupt wel de vraag of UHD zin heeft. Afstand tot het toestel samen met het formaat van het toestel zijn belangrijk hierin. Is de afstand te groot, ga je al geen profijt van UHD hebben tegenover FHD. Daarnaast is het maar een resolutie, wat niet de belangrijkste eigenschap is voor een goede beeldkwaliteit. Zaken zoals HDR die er echt toe doen en veel meer toevoegen dan pixels, die ga je in dit budget ook niet krijgen. Daar zul je toch echt een hoop meer geld voor moeten neerleggen.

Ik zou vooral bij je huidige toestel blijven, verder sparen en nog even afwachten wat er gaat gebeuren. Het toestel zelf is immers niet aan vervanging toe en de lage resolutie van het toestel is voor wat jij momenteel gebruikt ook geen probleem. Voor streams, gaming en regulier televisie heb je immers geen hoge resolutie nodig aangezien het zelf een lage resolutie en/of bitrate heeft.
Bedankt voor je inhoudelijke antwoord op mijn vraag. De huidige afstand tot me tv is 2-2.5 meter (zit op een studentenkamer). Maar wat mijn voornaamste vraag is bij jouw antwoord is, wat is dan wel een fatsoenlijk budget voor een goede (UHD) tv?

Voor mijn huidige budget kan ik toch al een degelijke FHD krijgen heb ik het idee. Ik hoef allemaal geen 3D of SmartTv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Denk dat UHD wel zin heeft op 50 bij 2.25 mtr. Maar dan nog, zoals gezegd, dat vind je niet voor het genoemde bedrag, en aan FHD val je je geen breuk. Sterker nog, voordat de NPO aan de UHD gaat, zie ik eerst 'n 1080i naar 1080p slag..... gemaakt gaan worden.

@Kuhrtje>> de HD-ready waar je 5 jaar "mee zat", was dat niet omdat je ontevreden was over de grootte. Dat had ik, 720p is an sich echt niet fout ofzo, aantal Megabit van een uitzending is IMO belangrijker dan of het 720p is of 1080i/p

[ Voor 12% gewijzigd door Sjah op 12-01-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuhr89 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:09:

Maar voor nu? Die Sony is prima voor die prijs en formaat. Zolang de uitzendingen en de meeste films nog geen 4K zijn, ga ik het nog niet aanschaffen.
Denk dat ik er zelf ook uitben, en dezelfde aankoop als jij ga doen!

4k laat ik voorlopig maar voor wat het is, met mijn budget.

Kuhrtje,

Had je ergens nog andere alternatieven kunnen vinden die de moeite waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Sjah schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:31:
Denk dat UHD wel zin heeft op 50 bij 2.25 mtr. Maar dan nog, zoals gezegd, dat vind je niet voor het genoemde bedrag, en aan FHD val je je geen breuk. Sterker nog, voordat de NPO aan de UHD gaat, zie ik eerst 'n 1080i naar 1080p slag..... gemaakt gaan worden.

@Kuhrtje>> de HD-ready waar je 5 jaar "mee zat", was dat niet omdat je ontevreden was over de grootte. Dat had ik, 720p is an sich echt niet fout ofzo, aantal Megabit van een uitzending is IMO belangrijker dan of het 720p is of 1080i/p
De grootte van de tv is nu hetzelfde. Verschil tussen die hd-ready en de FHD is toch stiekem best groot. Allebei waren/zijn ze 32''.

@chrileid: alternatieven bij andere merken? Persoonlijk niet echt naar gekeken ( noem het achterlijk haha) maar wil dit keer een Sony. Afgelopen keren een Philips gekocht en m'n ouders een jaar geleden een LG. Toch wil ik een Sony, beeldkwaliteit zou altijd wel goed moeten zijn. Ik ben geen fan van Samsung en Sony heeft een mooie design.

[ Voor 18% gewijzigd door Kuhr89 op 12-01-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies hoort thuis in CEA; een verhuizing van het topic die kant op dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
S1NN3D schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 07:05:
Aankoopadvies hoort thuis in CEA; een verhuizing van het topic die kant op dus.
Oke, exuses en bedankt voor 't verplaatsen.
Sjah schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:31:

Een Full HD tv rond mijn budget geeft dus vaak nog beter beeld dan een UHD? Of hoe moet ik dat zien met die refresh rates..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
ThaAresX schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:27:

Een Full HD tv rond mijn budget geeft dus vaak nog beter beeld dan een UHD? Of hoe moet ik dat zien met die refresh rates..?
Wacht even, je begint opeens over refereshrate, ik heb het over resolutie als ik over FHD spreek. Refreshrate maakt ook uit ja, en voor 700 vind je een 100Hz Tv FHD, dat is beter dan een 50Hz vooral bij sport. Je zou de Sony 755/756c 50 inch kunnen overwegen. Een 100Hz UHD kan je gemoedelijk vergeten binnen je budget, als je 50 inch wil.

[ Voor 40% gewijzigd door Sjah op 13-01-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:29
http://www.mediamarkt.nl/...g-ue55ju6000-1408096.html

Als je je budget ietsje oprekt (€50) betaal je tijdens de BTW-actie €800 voor deze 55" UHD met 100Hz. Tevens een LED-scherm, en ondanks dat ik het specifieke model niet ken maakt Samsung volgens mij prima tv's.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit scherm? Zit er zelf ook over te denken namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
ThaAresX schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:26:
[...]

Bedankt voor je inhoudelijke antwoord op mijn vraag. De huidige afstand tot me tv is 2-2.5 meter (zit op een studentenkamer). Maar wat mijn voornaamste vraag is bij jouw antwoord is, wat is dan wel een fatsoenlijk budget voor een goede (UHD) tv?

Voor mijn huidige budget kan ik toch al een degelijke FHD krijgen heb ik het idee. Ik hoef allemaal geen 3D of SmartTv.
Als je voor een UHD-televisie kiest, dan is de pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX700 Zilver de goedkoopste optie met een relatief goede beeldkwaliteit. Indien je ook zaken als HDR wil hebben - wat meer gaat toevoegen dan wat extra pixels - dan zul je al een hoop meer moeten neerleggen voor bijvoorbeeld een pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX800 Zwart.

Een goede FHD-televisie is bijvoorbeeld de al eerder genoemde pricewatch: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart.
Biejor schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:23:
http://www.mediamarkt.nl/...g-ue55ju6000-1408096.html

Als je je budget ietsje oprekt (€50) betaal je tijdens de BTW-actie €800 voor deze 55" UHD met 100Hz. Tevens een LED-scherm, en ondanks dat ik het specifieke model niet ken maakt Samsung volgens mij prima tv's.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit scherm? Zit er zelf ook over te denken namelijk..
Dit is geen 100Hz LCD-televisie maar een 50Hz. Staat overigens ook gewoon zo vermeld in de Tweakers Pricewatch: pricewatch: Samsung UE55JU6000W Zwart

Kun je beter zoiets als een Samsung J6200 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn reactie:

Vanaf welke prijs word een uhd dan aantrekkelijk qua kwaliteit?

(100 hz, 50 was niet best heb ik vernomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
Dimens schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:27:
[...]

Als je voor een UHD-televisie kiest, dan is de pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX700 Zilver de goedkoopste optie met een relatief goede beeldkwaliteit. Indien je ook zaken als HDR wil hebben - wat meer gaat toevoegen dan wat extra pixels - dan zul je al een hoop meer moeten neerleggen voor bijvoorbeeld een pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX800 Zwart.

Een goede FHD-televisie is bijvoorbeeld de al eerder genoemde pricewatch: Sony Bravia KDL-50W755C Zwart.

[...]

Dit is geen 100Hz LCD-televisie maar een 50Hz. Staat overigens ook gewoon zo vermeld in de Tweakers Pricewatch: pricewatch: Samsung UE55JU6000W Zwart

Kun je beter zoiets als een Samsung J6200 kopen.
LCD? Daarnaast zie ik bij bv. Bol.com en Plasmadiscounter 800hz staan, bij Coolblue 100hz en in de Pricewatch dus 50hz. Kan zo snel op de Samsung-website niet vinden wat het nou daadwerkelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Biejor schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:20:
[...]

LCD? Daarnaast zie ik bij bv. Bol.com en Plasmadiscounter 800hz staan, bij Coolblue 100hz en in de Pricewatch dus 50hz. Kan zo snel op de Samsung-website niet vinden wat het nou daadwerkelijk is..
Toestel is inderdaad gewoon LCD.

Veel verkopers hebben geen weet van het verschil tussen de geoptimaliseerde refresh rate (marketing) en refresh rate (paneelfrequentie), waaronder Bol.com en Plasmadiscounter. Die 800Hz is simpelweg een marketingcijfer waar je niets aan hebt en wat ook bij lange na niet gelijk staat aan een werkelijke paneelfrequentie.

Coolblue is wat dat betreft al een stuk transparanter, maar neemt helaas Black Frame Insertion mee in de paneelfrequentie wat niet hoort. In werkelijkheid is de CY-GJ055HGEV** gewoon een 50Hz paneel aangestuurd door een 50Hz Timing Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
Dimens schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:05:
[...]

Toestel is inderdaad gewoon LCD.

Veel verkopers hebben geen weet van het verschil tussen de geoptimaliseerde refresh rate (marketing) en refresh rate (paneelfrequentie), waaronder Bol.com en Plasmadiscounter. Die 800Hz is simpelweg een marketingcijfer waar je niets aan hebt en wat ook bij lange na niet gelijk staat aan een werkelijke paneelfrequentie.

Coolblue is wat dat betreft al een stuk transparanter, maar neemt helaas Black Frame Insertion mee in de paneelfrequentie wat niet hoort. In werkelijkheid is de CY-GJ055HGEV** gewoon een 50Hz paneel aangestuurd door een 50Hz Timing Controller.
Aha. Ik snap er werkelijk waar niets meer van. Vrijwel elke verkopende partij geeft aan dat het LED is, maar het blijkt LCD te zijn. Is alle LED niet gewoon LCD welke verlicht wordt door LED? Op de (dure) OLED-tv's na dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Biejor schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:26:
[...]

Aha. Ik snap er werkelijk waar niets meer van. Vrijwel elke verkopende partij geeft aan dat het LED is, maar het blijkt LCD te zijn. Is alle LED niet gewoon LCD welke verlicht wordt door LED? Op de (dure) OLED-tv's na dan..
Het klopt inderdaad dat alle televisies die aangegeven zijn als "LED" gewoon een LCD-paneel hebben. LCD geeft zelf geen licht - zoals dit bij OLED wel het geval is - maar laat licht in verschillende intensiteiten doorschijnen waardoor je dus achtergrondverlichting nodig hebt. Voorheen werd hiervoor CCFL gebruikt, tegenwoordig is dit vervangen voor het zuinigere LED.

Het is dus geen nieuwe beeldtechniek zoals plasma en OLED, alhoewel het wel zo wordt geadverteerd. LED verkoopt nu eenmaal goed en fabrikanten en verkopers maken hier dan ook goed gebruik van. Zelfs op koelkasten vermelden ze groot dat het LED is, terwijl het om een klein lampje gaat dat slechts enkele minuten per dag aanstaat en maar een fractie van de energie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Dimens schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:27:
[...]

Had idd die Sony gezien. Ik kan dus beter die Sony halen ipv een UHD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
De goedkoopste 100HZ UHD vind je bij Panasonic in de sercie CX700.
Daar krijg ik ook zin in.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1