Games opslaan op SSD of HDD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• baskrom
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo allen,

Mocht deze vraag reeds zijn gesteld, verwijs mij dan naar het betreffende topic. Ik kon namelijke niet eenzelfde topic vinden.

Ik heb een tijd geleden in m'n laptop de HDD vervangen door een SSD. Enige tijd later heb ik de overgebleven HDD in de DVD-driver geïnstalleerd.

Vraag is: Kan ik games die ik heb geïnstalleerd (Steam) op de SSD, overzetten naar de HDD zónder dat ten koste gaat van de snelheid/kwaliteit van de games? Of is er een mogelijkheid dat de games op de HDD kunnen staan met behoud van de snelheid van de SSD? Of moet ik er aan geloven en de games (die veel ruimte in nemen) op de SSD laten staan?

Beste antwoord (via baskrom op 15-01-2016 15:38)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:35

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt ze overzetten, dat zal niet ten koste gaan van de kwaliteit van een game, maar zoals analogworm al schreef: de HDD is waarschijnlijk een stuk trager dan de SSD en dat ga je wel merken in de vorm van langere laadtijden.

Je kunt natuurlijk altijd een deel van je games overzetten naar HD. Ze zijn vast niet allemaal tientallen gigabytes groot; laat de games die je het meest speelt en die nu al vrij lange laadtijden hebben op SSD staan en zet de rest over. Zo zou ik het doen denk ik.

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:34
Uiteraard kan je ze overzetten maar dat gaat ten koste van je laadtijden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:35

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt ze overzetten, dat zal niet ten koste gaan van de kwaliteit van een game, maar zoals analogworm al schreef: de HDD is waarschijnlijk een stuk trager dan de SSD en dat ga je wel merken in de vorm van langere laadtijden.

Je kunt natuurlijk altijd een deel van je games overzetten naar HD. Ze zijn vast niet allemaal tientallen gigabytes groot; laat de games die je het meest speelt en die nu al vrij lange laadtijden hebben op SSD staan en zet de rest over. Zo zou ik het doen denk ik.

Saved by the buoyancy of citrus

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:26
Ik zou als je het niet op je SSD kan laten staan, de keuze maken voor games die je veel speelt, laten staan op je SSD en de games die je weinig speelt, op je HDD.
Daarbij kun je oudere spellen die toch wel snel laden e.d. ook gewoon op je HDD zetten. Enzovoorts.

• baskrom
Laadtijd is bij sommige games wel belangrijk (bijv. Skyrim) en bij sommige kleine games niet.
Dan zal ik grotendeels m'n games op de SSD laten staan omdat er momenteel genoeg ruimte is.

Bedankt allemaal!

Verwijderd

Het hangt van het spel af hoe groot de snelheidswinst is van een SSD. Sommige games laden de data sequentieel in. Dus bestanden worden van A tot Z gelezen. Hier zijn hardeschijven heel goed in en kan tegen 150MB/s gaan. SSDs hebben hier een relatief beperkt prestatievoordeel. Andere games doen aan random reads dus lezen willekeurig in grote databestanden. Dergelijke spellen kunnen een veelvoud sneller zijn wanneer ze op een SSD geplaatst worden.

Echter, er is zeker een mogelijkheid dat je spellen op HDD kunt opslaan met behoud van de snelheid van een SSD. Dat is vrij simpel: start het spel tenminste één keer. De volgende keren dat je het spel start, zal de data uit RAM gelezen worden en zal de hardeschijf maar spaarzaam worden aangesproken. Dit komt door RAM caching; alles wat je leest van je hardeschijf komt automatisch in je RAM geheugen terecht.

Bovenstaand trucje werkt automatisch en hoef je niets voor te doen. Je kunt het zelf vrij eenvoudig testen:
  • Herstart je computer zodat alle RAM cache is verdwenen.
  • Start een spel en meet met een stopwatch hoe lang het duurt.
  • Sluit het spel af, wacht een tijdje en start het spel opnieuw. Kijk nu hoeveel sneller het opstarten gaat.
Sommige games zijn tijdens het starten vooral CPU-intensief. Dus als je CPU een grote bottleneck is, zal de winst beperkt zijn. Ook werkt RAM caching alleen als je voldoende RAM geheugen hebt. Als je in de tussentijd andere dingen doet zoals bestanden kopiëren of andere games/applicaties gebruiken, kan het zijn dat de RAM cache van jouw favoriete game wordt overschreven. Hoe meer RAM geheugen je hebt, des te minder groot deze kans is.

• baskrom
Hoi CiPHER,

Dit gaat net wat te snel voor mij om het trucje te kunnen begrijpen.

Voorbeeld: Ik heb Skyrim op mijn laptop en opgeslagen op mijn SSD en uiteraard al meerdere keren opgestart. Moet ik dan nu de folder waar Skyrim is opgeslagen en verplaatsen naar mijn HDD en dan opnieuw kijken hoe lang het opstarten duurt? Geldt hetzelfde dan voor nieuwe games? Dat ik dan eerst op de SSD moet opslaan, 1x moet opstarten, afsluiten en verplaatsen naar de HDD?

[ Voor 22% gewijzigd door baskrom op 12-01-2016 15:52 ]

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Ik heb maar een 120gb SSD voor windows en 1 spel.
Voor de gein Assassins creed syndicate op mijn Externe usb 3.0 HDD WD 500gb van 3 jaar oud gezet. Ik merk serieus geen verschil! tov SSD laad het denk ik 5seconde later daarna is alles hetzelfde

[ Voor 25% gewijzigd door CMSTRR op 13-01-2016 01:22 ]

Verwijderd

baskrom schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:48:
Hoi CiPHER,

Dit gaat net wat te snel voor mij om het trucje te kunnen begrijpen.

Voorbeeld: Ik heb Skyrim op mijn laptop en opgeslagen op mijn SSD en uiteraard al meerdere keren opgestart. Moet ik dan nu de folder waar Skyrim is opgeslagen en verplaatsen naar mijn HDD en dan opnieuw kijken hoe lang het opstarten duurt? Geldt hetzelfde dan voor nieuwe games? Dat ik dan eerst op de SSD moet opslaan, 1x moet opstarten, afsluiten en verplaatsen naar de HDD?
Nee, het 'trucje' wat ik beschrijf is simpelweg testen wat het verschil is tussen van de disk lezen (kan HDD of SSD zijn) en wanneer de data al in RAM staat en je dus vanuit RAM leest.

De eerste keer dat je Skyrim opstart sinds de laatste herstart, zal de data vanaf je HDD of SSD gelezen moeten worden. De tweede keer staat die data nog in je RAM geheugen mits je voldoende RAM hebt, en is het opstarten dus sneller. Dat is het punt wat ik probeerde te maken. Dit kun je zelf gemakkelijk testen.

Wat je dus kunt doen is Skyrim gewoon op je hardeschijf zetten en dan testen hoeveel verschil er zit tussen Skyrim voor de 1e en voor de 2e keer opstarten. De 2e keer hoort sneller te zijn. Dit verschil is de maximale prestatiewinst die je kunt krijgen als je het spel op een oneindig snelle SSD zou opslaan ipv de HDD. Als dit maar 2 seconden is ofzo, kun je er prima voor kiezen het spel op de HDD te laten.

Eenmaal ingeladen, is er geen verschil in snelheid - het zou je FPS oftewel framerate niet mogen beïnvloeden. Er zijn wel uitzonderingen zoals World of Warcraft die tijdens het spelen ook van de disk leest. Maar offline spellen zoals Skyrim gaat het alleen om opstarttijd en het tussentijds laden van levens/zones enzovoorts. Als je eenmaal aan het spelen bent is er geen verschil.
CMSTRR schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 01:22:
Ik merk serieus geen verschil! tov SSD laad het denk ik 5seconde later daarna is alles hetzelfde
Die 5 seconde is dus het verschil. Eenmaal ingeladen draait het spel even snel omdat het vanuit RAM aangesproken wordt. Het enige verschil is dus hoe lang het duurt voordat het spel vanaf je HDD of SSD naar je RAM wordt geladen. Eenmaal in je RAM draait het op gelijke snelheid en heeft het dus geen invloed meer dat je spel op een hardeschijf (HDD) staat.

• baskrom
Bedankt voor de reacties!

Ik laat bijv. een Skyrim op de SSD staan omdat die veel laadmomenten tussendoor heeft. Zo maak ik per spel een overweging waarbij de meeste spellen op de HDD gaan omdat veel spellen die ik heb niet zoveel laadtijd hebben als Skyrim en dus niet erg merkbaar is.

Topic mag worden gesloten.

Verwijderd

Topics worden alleen gesloten als ze de regels overtreden. Maar als je antwoord op je vraag hebt kun je met de knop 'Beste antwoord' kiezen welk antwoord je het meeste geholpen heeft. Die komt vervolgens bovenaan te staan, wat handig is voor anderen die dezelfde vraag hebben.
Pagina: 1