Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gents, een beetje een rare situatie hier:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:43
Als je de WOZ waarde kan verlagen zou ik natuurlijk doen, maar de vraag is natuurlijk of je dat überhaupt gaat lukken. Zo te horen is de schatting van de gemeente best redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wat ik heb gemerkt bij de laatste huizenjacht is dat kopers en ook verkopers toch de WOZ in zekere mate als een soort richtlijn nemen. Hoewel het puur een belastingtechnische waarde is, denk ik dat je er ook vanuit moet gaat dat hoe hoger de WOZ, hoe meer potentiële kopers het gerechtvaardigd vinden een hogere prijs voor het huis te betalen.
Puur technisch heeft dit uiteraard geen 1:1 relatie, maar psychisch/gevoelsmatig toch zeker wel.

Als je van plan bent de komende 10 jaar niet te verhuizen, dan maakt dit natuurlijk allemaal niet uit.

[ Voor 10% gewijzigd door EddoH op 12-01-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 11:48

André

Analytics dude

Mijn buren hadden altijd een te lage WOZ waarde. De gemeente vergeleek hun woning met andere standaard 2-onder-1-kap woningen. Vorige jaar hadden ze nieuw referentiemateriaal omdat ik een jaar eerder mijn woning gekocht heb. En op basis daarvan is de WOZ van de buren flink omhoog geschoten.

Als ik dat vergelijk met jouw situatie zou het ook kunnen zijn dat de gemeente hem omhoog bijstelt op basis van de verkoop van die andere woning.

/edit
Een grotere tuin, betere locatie of andere afwerking binnen maakt helemaal niets uit voor de WOZ. Dat nemen ze pas mee als het belachelijk veel verschilt. Voor de rest vallen alle soortgelijke woningen (formaat en bouwjaar) in een straat vaak in dezelfde prijs.

[ Voor 23% gewijzigd door André op 12-01-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
EddoH schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:29:
Wat ik heb gemerkt bij de laatste huizenjacht is dat kopers en ook verkopers toch de WOZ in zekere mate als een soort richtlijn nemen. Hoewel het puur een belastingtechnische waarde is, denk ik dat je er ook vanuit moet gaat dat hoe hoger de WOZ, hoe meer potentiële kopers het gerechtvaardigd vinden een hogere prijs voor het huis te betalen.
Puur technisch heeft dit uiteraard geen 1:1 relatie, maar psychisch/gevoelsmatig toch zeker wel.

Als je van plan bent de komende 10 jaar niet te verhuizen, dan maakt dit natuurlijk allemaal niet uit.
Ik vind het altijd een beetje eigenaardig, die WOZ waarde. Ik had begrepen dat de WOZ waarde weer gebaseerd was op de verkoopprijs van vergelijkbare huizen in de nabije buurt. Dus de WOZ waarde zou de verkoopprijs moeten beïnvloeden (op zijn minst als richtlijn en de verkoopprijs zou weer de WOZ waarde moeten beïnvloeden verkoop). Is dit beeld correct?

offtopic:
Ik heb zelf in 2004 mijn appartement gekocht voor 120.000 EUR terwijl de WOZ waarde zo'n 90.000 EUR was. Ik weet nog steeds niet of dit een fout was van me (meer moeten afdingen).

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

MacWolf schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 06:54:
[...]

Ik vind het altijd een beetje eigenaardig, die WOZ waarde. Ik had begrepen dat de WOZ waarde weer gebaseerd was op de verkoopprijs van vergelijkbare huizen in de nabije buurt. Dus de WOZ waarde zou de verkoopprijs moeten beïnvloeden (op zijn minst als richtlijn en de verkoopprijs zou weer de WOZ waarde moeten beïnvloeden verkoop). Is dit beeld correct?

offtopic:
Ik heb zelf in 2004 mijn appartement gekocht voor 120.000 EUR terwijl de WOZ waarde zo'n 90.000 EUR was. Ik weet nog steeds niet of dit een fout was van me (meer moeten afdingen).
Of de WOZ bepaalt wordt a.d.v verkoopprijzen van vergelijkbare woningen weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar jouw gevoel pover de aankoopprijs van jouw woning is dus precies wat ik bedoel. Jij hebt ergens wel twijfel of je je huis niet te duur gekocht hebt omdat de WOZ veel lager is dan de prijs die je betaald hebt. Dit gevoel zullen veel meer mensen hebben bij het overwegen wat ze over hebben voor een huis. Ik persoonlijk zou het daarom niet erg vinden een iets hogere WOZ waarde te hebben. Die paar tientjes per jaar merk ik niet.
Anders wordt het wanneer je zeker weet er de komende 20 jaar te blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 17:15

TheDane

1.618

Ik zat een aantal jaren geleden in eenzelfde situatie: nieuwbouw appartement, erg lage WOZ. Bleek dat tijdens de peildatum 't appartement pas voor 70% af was, dus WOZ was ook 70%.

Daarnaast was de hele wijk nieuwbouw, dus er waren geen vergelijkbare objecten in de directe omgeving. 't Jaar later nog steeds niet, dus werden woningen met zelfde oppervlak in naastgelegen (pauper-)wijk vergeleken, waardoor onze woning wederom een èrg lage WOZ waarde had. Na enkele jaren, waarbij in de buurt steeds meer verkocht werd, werd de WOZ waarde "vanzelf" op de "juiste" waarde.

Maar die is dus inderdaad afhankelijk van de verkoopprijzen van omringende woningen... en loopt altijd een jaar achter! Dus mogelijk mede vanwege de crisis en lage verkoopprijzen in de buurt is jouw WOZ waarde ook lager dan 'ie zou moeten zijn.

Ik heb destijds ook een klacht ingediend, en toen kwam er zo'n inspecteur 't allemaal haarfijn uitleggen. Ik blijf 't wel een rare regeling vinden - er wordt eigenlijk nauwelijks naar de waarde van de woning zelf (incl eventuele uitbouw, luxe inbouw, keuken, badkamer etc) gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:03:
Als je de WOZ waarde kan verlagen zou ik natuurlijk doen, maar de vraag is natuurlijk of je dat überhaupt gaat lukken. Zo te horen is de schatting van de gemeente best redelijk.
Ik ga hier zeker nog 10 jaar zitten, wie weet verhuis ik nooit meer bevalt erg goed :+
André schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:51:
Mijn buren hadden altijd een te lage WOZ waarde. De gemeente vergeleek hun woning met andere standaard 2-onder-1-kap woningen. Vorige jaar hadden ze nieuw referentiemateriaal omdat ik een jaar eerder mijn woning gekocht heb. En op basis daarvan is de WOZ van de buren flink omhoog geschoten.

Als ik dat vergelijk met jouw situatie zou het ook kunnen zijn dat de gemeente hem omhoog bijstelt op basis van de verkoop van die andere woning.

/edit
Een grotere tuin, betere locatie of andere afwerking binnen maakt helemaal niets uit voor de WOZ. Dat nemen ze pas mee als het belachelijk veel verschilt. Voor de rest vallen alle soortgelijke woningen (formaat en bouwjaar) in een straat vaak in dezelfde prijs.
Dit is echt een heel nieuwe wijk, ik kan in het kadaster helemaal geen verkoopprijs informatie vinden over mijn straat en een andere straat waar exact mijn type huis staat. Ik denk zelf dat er nog nooit iets is verkocht in de afgelopen 3 jaar (+- leeftijd van de huizen, mijn rijtje is de laatste fase en is nu 1 jaar oud)

De andere huizen in deze wijk zijn compleet ander type (punt dak ipv plat dak, heel andere tuin qua oppervlak en ligging). Is echt appels met peren. Hier zijn wel al huizen verkocht (staan er al wat langer) en deze huizen waren ook V.O.N een stuk duurder (+- 350k denk ik). Ik denk dat de WOZ waarde hierdoor zo relatief hoog uitkomt. Uiteindelijk lijkt WOZ waarde nog niet eens heel gek, ik heb denk ik gewoon mazzel gehad met een goede prijs voor deze woning aan het einde van de crisis (waren niet eens wachtrijen :+ , ik had gebeld en had gelijk een optie).
EddoH schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:29:
[...]

Of de WOZ bepaalt wordt a.d.v verkoopprijzen van vergelijkbare woningen weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar jouw gevoel pover de aankoopprijs van jouw woning is dus precies wat ik bedoel. Jij hebt ergens wel twijfel of je je huis niet te duur gekocht hebt omdat de WOZ veel lager is dan de prijs die je betaald hebt. Dit gevoel zullen veel meer mensen hebben bij het overwegen wat ze over hebben voor een huis. Ik persoonlijk zou het daarom niet erg vinden een iets hogere WOZ waarde te hebben. Die paar tientjes per jaar merk ik niet.
Anders wordt het wanneer je zeker weet er de komende 20 jaar te blijven wonen.
Dit is tot nu toe het belangrijkste argument om het maar te laten inderdaad, hier neig ik nu ook naar (hoef ik ook niets te doen wel zo makkelijk :+ ). Ik denk ook dat zelfs als als ik het voor elkaar zou krijgen mijn WOZ te verlagen, de WOZ na korte tijd(1-2 jaar ?) toch omhoog schiet als er daadwerlijk weer huizen verkocht raken in mijn straatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

TheDane schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:42:

Ik heb destijds ook een klacht ingediend, en toen kwam er zo'n inspecteur 't allemaal haarfijn uitleggen. Ik blijf 't wel een rare regeling vinden - er wordt eigenlijk nauwelijks naar de waarde van de woning zelf (incl eventuele uitbouw, luxe inbouw, keuken, badkamer etc) gekeken.
Ik kreeg begin dit jaar van de gemeente een vragenlijst met wat wij na verhuizing verbouwd hebben aan de woning om zo de WOZ waarde beter te kunnen bepalen. Daar moesten we invullen of wij verbouwingen hadden gedaan zoals nieuwe kozijnen, aan/uitbouw etc.
Naar interieur kijken ze inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 10:32
De WOZ-waarde wordt bepaald door de markt. Dus puur op wat er in de buurt verkocht wordt.

Van alle woningen zijn de "objectkenmerken" bekend. Of ten minste, zo goed als de gemeente ze verzameld krijgt. Dus kaveloppervlak, inhoud in M3, type woning (rij, 2^1 kap, appartement met zonder lift, vrijstaand etc) bouwjaar, bouwstijl aanbouw, dakkapellen, kwaliteit (waarin dan luxe, staat van onderhoud en dergelijke zitten), bijgebouwen (garage/berging etc), ligging, wijk/buurt en zo nog wat kenmerken.

Van de verkochte panden is dit natuurlijk ook allemaal bekend. De verkoopbedragen gaan de database in en het taxatiemodel van de gemeente geeft daarop kengetallen per groep vergelijkbare woningen.

Dus bijvoorbeeld (totaal fictief) voor de 2^1kapwoningen van tussen 1995 en 1998, met een inhoud van tussen 250 en 300 m3 en een kavel van tussen 120 en 200 m2 in de wijk/buurt X geldt een m3 prijs van € 450 en een m2 prijs van € 300. En aanbouwtjes krijgen een m3prijs van €350. En een garage een waarde van € 25.000 en een dakkapel een waarde van €5.000.

Voor heel luxe of juist uitgeleefde woningen (voor zover bekend) kan een x percentage correctie op de waarde voor het "hoofdgebouw" plaatsvinden.

Er wordt voor 98% geautomatiseerd getaxeerd. Dat kan ook niet anders, als je voor betrekkelijk weinig geld elk jaar alle woningen moet taxeren. En ook de rest, trouwens.

Overigens kan een hogere WOZ-waarde wel aantrekkelijk zijn, wanneer deze hoger is dan je hypotheek. Er zijn banken die in dat geval (minder risico) een lagere rente rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Traequon
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-02 11:13
Bezwaar maken op de WOZ kan zinvol zijn mits je het zelf doet.

Er zijn kantoren die aanbieden om "gratis" voor jou bezwaar te maken. Maak hier geen gebruik van in ieder geval. Dit kost de gemeente per "gratis" advies minimaal 600 euro en 3x raden waar dit geldt vandaan moet komen... juist de gemeentelijke belastingen.
Dus die 2 tientjes die jij dan terug krijgt, kan je volegend jaar met de verhogingen weer inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
[...]

offtopic:
In het verleden werd eens in de 5 jaar getaxeerd, toen om het jaar en nu jaarlijks. Zo val je snel buiten de bezwaargrenzen en pikt de overheid een graantje mee met prijsstijgingen. Dat zie je ook weer terug in je EWF.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
Señor Sjon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:23:
[...]

In het verleden werd eens in de 5 jaar getaxeerd, toen om het jaar en nu jaarlijks. Zo val je snel buiten de bezwaargrenzen en pikt de overheid een graantje mee met prijsstijgingen. Dat zie je ook weer terug in je EWF.
Welke bezwaargrenzen?

Een foute waarde is een foute waarde, ook al hoeft er maar een paar duizend af. (Al is dat wel eens lastig aannemelijk te maken en heb je er ook heel weinig aan, met een tarief van 1 of 2 euro per € 1.000 aan waarde.)

De gemeente heeft in elk geval geen belang bij te hoge waarden. Dat geeft alleen maar een hoop werk, door extra bezwaren. Het rijk heeft er wel wat aan, door EWF, alleen, de gemeente taxeert.

Waarom heeft de gemeente er geen belang bij? Men stelt simpelweg vast hoeveel OZB men in totaal wil ophalen en berekent de tarieven door dit bedrag te delen door de totale getaxeerde waarde van alle woningen samen. Worden ze duurder, tarief omlaag, worden ze goedkoper, tarief omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Je hebt een grens waarbinnen geen bezwaar mogelijk is. Dat is juist om die paar duizend euro claims te voorkomen. Dat was de Fierensdrempel, maar ik zie dat die gesneuveld is bij de Hoge Raad.

En overheid = Rijk + Gemeente + Waterschap. Allen gebruiken de WOZ als grondslag voor een belasting.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Vraagje, ik vraag me dat al langer af maar kan geen concreet antwoord vinden: hoeveel scheelt het uiteindelijk netto als je de WOZ-waarde met bv 10k omlaag krijgt? Of verschilt dat per gemeente?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
Señor Sjon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:40:
Je hebt een grens waarbinnen geen bezwaar mogelijk is. Dat is juist om die paar duizend euro claims te voorkomen. Dat was de Fierensdrempel, maar ik zie dat die gesneuveld is bij de Hoge Raad.

En overheid = Rijk + Gemeente + Waterschap. Allen gebruiken de WOZ als grondslag voor een belasting.
Dat laatste is correct. En één van de redenen dat juist de gemeente de taxaties uitvoert (overigens wordt de kwaliteit behoorlijk streng gecontroleerd door de Waarderingskamer) is de de gemeente zelf geen belang heeft bij hoge waarden. Een waterschap trouwens ook niet, daar wordt op dezelfde manier (miljoenen opbrengst nodig/miljarden aan waarde=tarief) gerekend.

Het rijk heeft wel een voordeel, maar met een tarief van 0,75% (en dan in box 1, dus daarvan 42/52%) moet er al flink te hoog getaxeerd worden, wil je daar iets van merken. In dat geval heeft de woningbezitter normaal gesproken wel bezwaar gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
pven schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:53:
Vraagje, ik vraag me dat al langer af maar kan geen concreet antwoord vinden: hoeveel scheelt het uiteindelijk netto als je de WOZ-waarde met bv 10k omlaag krijgt? Of verschilt dat per gemeente?
Dat verschilt per gemeente. Meestal ergens tussen 0,1 en 0,2% van de WOZ-waarde.
Waterschap ongeveer 0,05% van de WOZwaarde. (bij mijn waterschap, kan elders anders zijn)
EWF 0,75% bij je box 1. Dus bij 52% is dat 0,4%, bij 42% 0,3%

Heel grof opgeteld is dat 0,4% tot 0,7% van de waarde. Dus € 40 tot € 70.

Kan best de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
noppus schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:02:

Heel grof opgeteld is dat 0,4% tot 0,7% van de waarde. Dus € 40 tot € 70.

Kan best de moeite waard zijn.
Moet je je alleen af vragen of je dat moet willen, het is veel werk, de kans op succes is klein. Kan je je avond beter aan iets leukers besteden.

Als er trouwens al wat af gaat zit je eerder tussen de € 1000 en € 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:52
Hier hebben we 24k van de WOZ afgekregen. Ik heb dit door een makelaar laten doen. De gemeente is verplicht de kosten van de makelaar te betalen als je in het gelijk wordt gesteld.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
Gijsje22 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 21:34:
[...]

Moet je je alleen af vragen of je dat moet willen, het is veel werk, de kans op succes is klein. Kan je je avond beter aan iets leukers besteden.

Als er trouwens al wat af gaat zit je eerder tussen de € 1000 en € 5000.
Als het fout is is het fout. Dat zal de gemeente ook toegeven. Juist bij grotere verschillen. Bij die kleine verschillen die jij noemt, is het juist voor de gemeente veel makkelijker om vast te houden aan de oorspronkelijke waarde. Dat verschil is erg moeilijk hard te maken.
Morpheusk schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 21:40:
Hier hebben we 24k van de WOZ afgekregen. Ik heb dit door een makelaar laten doen. De gemeente is verplicht de kosten van de makelaar te betalen als je in het gelijk wordt gesteld.
De gemeente moet betalen, dat klopt. Maar betaalt het van de OZB-inkomsten van alle burgers. De kosten zijn 3 tot 4 keer meer dan wat jij er aan verdient. Een eigen briefje had waarschijnlijk hetzelfde effect gehad.

Wat Traequon ook schrijft:
Traequon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:22:
Bezwaar maken op de WOZ kan zinvol zijn mits je het zelf doet.

Er zijn kantoren die aanbieden om "gratis" voor jou bezwaar te maken. Maak hier geen gebruik van in ieder geval. Dit kost de gemeente per "gratis" advies minimaal 600 euro en 3x raden waar dit geldt vandaan moet komen... juist de gemeentelijke belastingen.
Dus die 2 tientjes die jij dan terug krijgt, kan je volegend jaar met de verhogingen weer inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

[...]
Ik zou persoonlijk niet kijken naar WOZ waarde en me niet laten beïnvloeden door WOZ. Er wordt inderdaad naar vergelijkbare woningen gekeken maar dan wordt puur naar een aantal variabelen gekeken. Inhoud, oppervlakte, verbouwingen. Niet naar afwerking of hoe je uitzicht is. Terwijl die laatste 2 zaken voor mij misschien nog wel meer betekenen dan de eerste 3.

offtopic:
Zo had ons huis een WOZ van 290.000, gekocht voor minder dan 80% van dat bedrag. WOZ is vervolgens aangepast naar de koopprijs. De staat van het huis was er dan ook naar...

TS: Zolang je niet wilt verhuizen en de WOZ voor je gevoel aan de lage kant zit zou ik het lekker zo laten. Zoals meermalen gezegd is een bezwaar tegen WOZ eigenlijk niet zinvol. De gemeente moet gewoon bedrag X ontvangen, als de dit jaar een tekort hebben moet dat volgend jaar gecompenseerd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:06
Morpheusk schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 21:40:
is inderdaad leuk als de helft van de gemeente dit doet, dan gaat het WOZ-tarief volgend jaar zoveel omhoog dat die paar honderd euro per huishouden aan extra kosten terug verdiend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ik heb een paar woningen in het Zuiden zij het in verschillende gemeentes. Ze hebben wel allemaal een "vergelijk" functie voor de WOZ waarde die je online kunt bekijken. Wat typerend is dat hun vergelijkbare woningen vaak helemaal niet vergelijkbaar zijn. Zo heb ik een tal appartementen en zou je verwachten dat ze met appartementen in hetzelfde blok gaan vergelijken, niet dus. Idem voor woningen grijpen ze voor mij soms woningen aan uit een andere wijk of zelfs een totaal andere configuratie.

Ik bekijk deze panden dan ook ieder jaar weer en teken altijd bezwaar aan al is het verschil minimaal. Ja ik snap dat dit totaal niets uitmaakt bij minimale verschillen echter uit principe doe ik dit. Toch zie ik het jaar erop dat ze wederom met vreemde vergelijkingen komen.

Het vervelende is dat sinds 2007 het weinig nut heeft, beetje afhankelijk van de locatie zie je soms weinig met de prijs gebeuren maar past men gewoon de formule aan dus kost het je yoy nog steeds meer.

Hoe dan ook, lees de brief goed, kijk online waar ze mee vergelijken en teken zeker bezwaar aan. Je zou zelfs kunnen overwegen om een taxatie te laten maken a 500 euro. Dit zal niet direct interessant zijn maar op de lange termijn wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Had bezwaar gemaakt, maar ving bot. (koopprijs en woz lagen ver uit elkaar)
Ze vergelijken op X en Y (niet op prijs; waarschijnlijk bouwjaar en oppervlak) en op die grond werd het bezwaar afgewezen.

Gekocht voor 332000.

WOZ:
2014 - 426000 - bezwaar afgewezen.
2015 - 390000 - bezwaar afgewezen.
2016 - 335000 - hier ga ik geen bezwaar op maken.

Jammer dat ze 2 jaar nodig hebben om tot hetzelfde inzicht te komen. Met terugwerkende kracht valt zeker niets te halen bij de gemeente?

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:38
Je weet dat de waardepeildatum voor de woz altijd achter loopt? De WOZ-beschikking van 2016 gaat over de waarde op 1 januari 2015. Als je in 2014 hebt gekocht dan is die WOZ-bepaling helemaal niet zo gek.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voor mijn werk lees ik regelmatig bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen.

Laatst was er een situatie waarbij cliënt X een WOZ-waarde had van om en nabij de € 460.000,00. Dit was gebaseerd op de verkoopprijs van soortgelijke kavels in de omgeving. Daarnaast werd er voornamelijk gekeken naar de grond die de kavel meer had ten opzichte van de omgeving.

Het bezwaar was door de bevoegde instantie afgewezen. Vervolgens hadden wij beroep ingesteld namens X en werden wij gebeld met het voorstel de WOZ-waarde op € 390.000,00 vast te stellen.
dwaas schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:13:
Jammer dat ze 2 jaar nodig hebben om tot hetzelfde inzicht te komen. Met terugwerkende kracht valt zeker niets te halen bij de gemeente?
Ja zeker wel! In het Uitvoeringsbesluit van Wet waardering onroerende zaken is het een en ander opgenomen.
Artikel 2

Indien een op de voet van hoofdstuk IV van de wet vastgestelde waarde onherroepelijk is komen vast te staan doch binnen vijf jaren na het nemen van de beschikking terzake blijkt dat deze waarde tot een te hoog bedrag is vastgesteld, vermindert de in artikel 1, tweede lid, van de wet bedoelde gemeenteambtenaar, ingeval de waarde had behoren te zijn vastgesteld op een bedrag dat ten minste 20 percent, met een minimum van € 5000, lager is dan de te hoog vastgestelde waarde, zo spoedig mogelijk bij beschikking de te hoog vastgestelde waarde.
Nu heb ik het even snel berekend en de uitkomst is dat de WOZ-waarde van 2014 wel aan bovenstaande voldoet, maar die van 2015 niet ( ten opzichte van die van 2016).

Je zou dus een beroep kunnen doen op artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit van de Wet waardering onroerende zaken over de jaren 2014, 2013 en 2012.

Ik heb wel een voorbeeld tekst die je kan gebruiken.

In de WOZ-beschikking d.d. ... met kenmerk ..... is de WOZ-waarde 2016 op waardepeildatum 1 januari 2014 verlaagd naar € 335.000,-.

De aanvankelijk vastgestelde WOZ-waarde op waardepeildatum 1 januari 2013 bedroeg € 426.000,- , waardoor de correctie meer dan 20% bedraagt.

Gelet op bovenstaande is het meer dan aannemelijk dat de WOZ-waarden over 2014, 2013, 2012, 2011 eveneens te hoog zijn vastgesteld.

Ik verzoek u de WOZ-waarden overeenkomstig artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit Wet waardering onroerende zaken van de jaren 2011, 2012, 2013 en 2014 eveneens te verminderen.
Uiteraard zelf even de juiste informatie invullen.

Reviews

Pagina: 1