Gents, een beetje een rare situatie hier:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 10% gewijzigd door EddoH op 12-01-2016 21:30 ]
[ Voor 23% gewijzigd door André op 12-01-2016 21:56 ]
Ik vind het altijd een beetje eigenaardig, die WOZ waarde. Ik had begrepen dat de WOZ waarde weer gebaseerd was op de verkoopprijs van vergelijkbare huizen in de nabije buurt. Dus de WOZ waarde zou de verkoopprijs moeten beïnvloeden (op zijn minst als richtlijn en de verkoopprijs zou weer de WOZ waarde moeten beïnvloeden verkoop). Is dit beeld correct?EddoH schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:29:
Wat ik heb gemerkt bij de laatste huizenjacht is dat kopers en ook verkopers toch de WOZ in zekere mate als een soort richtlijn nemen. Hoewel het puur een belastingtechnische waarde is, denk ik dat je er ook vanuit moet gaat dat hoe hoger de WOZ, hoe meer potentiële kopers het gerechtvaardigd vinden een hogere prijs voor het huis te betalen.
Puur technisch heeft dit uiteraard geen 1:1 relatie, maar psychisch/gevoelsmatig toch zeker wel.
Als je van plan bent de komende 10 jaar niet te verhuizen, dan maakt dit natuurlijk allemaal niet uit.
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Of de WOZ bepaalt wordt a.d.v verkoopprijzen van vergelijkbare woningen weet ik eerlijk gezegd niet.MacWolf schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 06:54:
[...]
Ik vind het altijd een beetje eigenaardig, die WOZ waarde. Ik had begrepen dat de WOZ waarde weer gebaseerd was op de verkoopprijs van vergelijkbare huizen in de nabije buurt. Dus de WOZ waarde zou de verkoopprijs moeten beïnvloeden (op zijn minst als richtlijn en de verkoopprijs zou weer de WOZ waarde moeten beïnvloeden verkoop). Is dit beeld correct?
offtopic:
Ik heb zelf in 2004 mijn appartement gekocht voor 120.000 EUR terwijl de WOZ waarde zo'n 90.000 EUR was. Ik weet nog steeds niet of dit een fout was van me (meer moeten afdingen).
Ik ga hier zeker nog 10 jaar zitten, wie weet verhuis ik nooit meer bevalt erg goedHielko schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:03:
Als je de WOZ waarde kan verlagen zou ik natuurlijk doen, maar de vraag is natuurlijk of je dat überhaupt gaat lukken. Zo te horen is de schatting van de gemeente best redelijk.
Dit is echt een heel nieuwe wijk, ik kan in het kadaster helemaal geen verkoopprijs informatie vinden over mijn straat en een andere straat waar exact mijn type huis staat. Ik denk zelf dat er nog nooit iets is verkocht in de afgelopen 3 jaar (+- leeftijd van de huizen, mijn rijtje is de laatste fase en is nu 1 jaar oud)André schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:51:
Mijn buren hadden altijd een te lage WOZ waarde. De gemeente vergeleek hun woning met andere standaard 2-onder-1-kap woningen. Vorige jaar hadden ze nieuw referentiemateriaal omdat ik een jaar eerder mijn woning gekocht heb. En op basis daarvan is de WOZ van de buren flink omhoog geschoten.
Als ik dat vergelijk met jouw situatie zou het ook kunnen zijn dat de gemeente hem omhoog bijstelt op basis van de verkoop van die andere woning.
/edit
Een grotere tuin, betere locatie of andere afwerking binnen maakt helemaal niets uit voor de WOZ. Dat nemen ze pas mee als het belachelijk veel verschilt. Voor de rest vallen alle soortgelijke woningen (formaat en bouwjaar) in een straat vaak in dezelfde prijs.
Dit is tot nu toe het belangrijkste argument om het maar te laten inderdaad, hier neig ik nu ook naar (hoef ik ook niets te doen wel zo makkelijkEddoH schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:29:
[...]
Of de WOZ bepaalt wordt a.d.v verkoopprijzen van vergelijkbare woningen weet ik eerlijk gezegd niet.
Maar jouw gevoel pover de aankoopprijs van jouw woning is dus precies wat ik bedoel. Jij hebt ergens wel twijfel of je je huis niet te duur gekocht hebt omdat de WOZ veel lager is dan de prijs die je betaald hebt. Dit gevoel zullen veel meer mensen hebben bij het overwegen wat ze over hebben voor een huis. Ik persoonlijk zou het daarom niet erg vinden een iets hogere WOZ waarde te hebben. Die paar tientjes per jaar merk ik niet.
Anders wordt het wanneer je zeker weet er de komende 20 jaar te blijven wonen.
Ik kreeg begin dit jaar van de gemeente een vragenlijst met wat wij na verhuizing verbouwd hebben aan de woning om zo de WOZ waarde beter te kunnen bepalen. Daar moesten we invullen of wij verbouwingen hadden gedaan zoals nieuwe kozijnen, aan/uitbouw etc.TheDane schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:42:
Ik heb destijds ook een klacht ingediend, en toen kwam er zo'n inspecteur 't allemaal haarfijn uitleggen. Ik blijf 't wel een rare regeling vinden - er wordt eigenlijk nauwelijks naar de waarde van de woning zelf (incl eventuele uitbouw, luxe inbouw, keuken, badkamer etc) gekeken.
In het verleden werd eens in de 5 jaar getaxeerd, toen om het jaar en nu jaarlijks. Zo val je snel buiten de bezwaargrenzen en pikt de overheid een graantje mee met prijsstijgingen. Dat zie je ook weer terug in je EWF.MacWolf schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 06:54:
[...]
Ik vind het altijd een beetje eigenaardig, die WOZ waarde. Ik had begrepen dat de WOZ waarde weer gebaseerd was op de verkoopprijs van vergelijkbare huizen in de nabije buurt. Dus de WOZ waarde zou de verkoopprijs moeten beïnvloeden (op zijn minst als richtlijn en de verkoopprijs zou weer de WOZ waarde moeten beïnvloeden verkoop). Is dit beeld correct?
offtopic:
Ik heb zelf in 2004 mijn appartement gekocht voor 120.000 EUR terwijl de WOZ waarde zo'n 90.000 EUR was. Ik weet nog steeds niet of dit een fout was van me (meer moeten afdingen).
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Welke bezwaargrenzen?Señor Sjon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:23:
[...]
In het verleden werd eens in de 5 jaar getaxeerd, toen om het jaar en nu jaarlijks. Zo val je snel buiten de bezwaargrenzen en pikt de overheid een graantje mee met prijsstijgingen. Dat zie je ook weer terug in je EWF.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Dat laatste is correct. En één van de redenen dat juist de gemeente de taxaties uitvoert (overigens wordt de kwaliteit behoorlijk streng gecontroleerd door de Waarderingskamer) is de de gemeente zelf geen belang heeft bij hoge waarden. Een waterschap trouwens ook niet, daar wordt op dezelfde manier (miljoenen opbrengst nodig/miljarden aan waarde=tarief) gerekend.Señor Sjon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:40:
Je hebt een grens waarbinnen geen bezwaar mogelijk is. Dat is juist om die paar duizend euro claims te voorkomen. Dat was de Fierensdrempel, maar ik zie dat die gesneuveld is bij de Hoge Raad.
En overheid = Rijk + Gemeente + Waterschap. Allen gebruiken de WOZ als grondslag voor een belasting.
Dat verschilt per gemeente. Meestal ergens tussen 0,1 en 0,2% van de WOZ-waarde.pven schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:53:
Vraagje, ik vraag me dat al langer af maar kan geen concreet antwoord vinden: hoeveel scheelt het uiteindelijk netto als je de WOZ-waarde met bv 10k omlaag krijgt? Of verschilt dat per gemeente?
Moet je je alleen af vragen of je dat moet willen, het is veel werk, de kans op succes is klein. Kan je je avond beter aan iets leukers besteden.noppus schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:02:
Heel grof opgeteld is dat 0,4% tot 0,7% van de waarde. Dus € 40 tot € 70.
Kan best de moeite waard zijn.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Als het fout is is het fout. Dat zal de gemeente ook toegeven. Juist bij grotere verschillen. Bij die kleine verschillen die jij noemt, is het juist voor de gemeente veel makkelijker om vast te houden aan de oorspronkelijke waarde. Dat verschil is erg moeilijk hard te maken.Gijsje22 schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 21:34:
[...]
Moet je je alleen af vragen of je dat moet willen, het is veel werk, de kans op succes is klein. Kan je je avond beter aan iets leukers besteden.
Als er trouwens al wat af gaat zit je eerder tussen de € 1000 en € 5000.
De gemeente moet betalen, dat klopt. Maar betaalt het van de OZB-inkomsten van alle burgers. De kosten zijn 3 tot 4 keer meer dan wat jij er aan verdient. Een eigen briefje had waarschijnlijk hetzelfde effect gehad.Morpheusk schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 21:40:
Hier hebben we 24k van de WOZ afgekregen. Ik heb dit door een makelaar laten doen. De gemeente is verplicht de kosten van de makelaar te betalen als je in het gelijk wordt gesteld.
Traequon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:22:
Bezwaar maken op de WOZ kan zinvol zijn mits je het zelf doet.
Er zijn kantoren die aanbieden om "gratis" voor jou bezwaar te maken. Maak hier geen gebruik van in ieder geval. Dit kost de gemeente per "gratis" advies minimaal 600 euro en 3x raden waar dit geldt vandaan moet komen... juist de gemeentelijke belastingen.
Dus die 2 tientjes die jij dan terug krijgt, kan je volegend jaar met de verhogingen weer inleveren.
Ik zou persoonlijk niet kijken naar WOZ waarde en me niet laten beïnvloeden door WOZ. Er wordt inderdaad naar vergelijkbare woningen gekeken maar dan wordt puur naar een aantal variabelen gekeken. Inhoud, oppervlakte, verbouwingen. Niet naar afwerking of hoe je uitzicht is. Terwijl die laatste 2 zaken voor mij misschien nog wel meer betekenen dan de eerste 3.MacWolf schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 06:54:
[...]
[...]
is inderdaad leuk als de helft van de gemeente dit doet, dan gaat het WOZ-tarief volgend jaar zoveel omhoog dat die paar honderd euro per huishouden aan extra kosten terug verdiend worden.Morpheusk schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 21:40:
Hier hebben we 24k van de WOZ afgekregen. Ik heb dit door een makelaar laten doen. De gemeente is verplicht de kosten van de makelaar te betalen als je in het gelijk wordt gesteld.
King for a day,... fool for a lifetime.
Regeren is vooruitschuiven
Ja zeker wel! In het Uitvoeringsbesluit van Wet waardering onroerende zaken is het een en ander opgenomen.dwaas schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:13:
Jammer dat ze 2 jaar nodig hebben om tot hetzelfde inzicht te komen. Met terugwerkende kracht valt zeker niets te halen bij de gemeente?
Nu heb ik het even snel berekend en de uitkomst is dat de WOZ-waarde van 2014 wel aan bovenstaande voldoet, maar die van 2015 niet ( ten opzichte van die van 2016).Artikel 2
Indien een op de voet van hoofdstuk IV van de wet vastgestelde waarde onherroepelijk is komen vast te staan doch binnen vijf jaren na het nemen van de beschikking terzake blijkt dat deze waarde tot een te hoog bedrag is vastgesteld, vermindert de in artikel 1, tweede lid, van de wet bedoelde gemeenteambtenaar, ingeval de waarde had behoren te zijn vastgesteld op een bedrag dat ten minste 20 percent, met een minimum van € 5000, lager is dan de te hoog vastgestelde waarde, zo spoedig mogelijk bij beschikking de te hoog vastgestelde waarde.
Uiteraard zelf even de juiste informatie invullen.
In de WOZ-beschikking d.d. ... met kenmerk ..... is de WOZ-waarde 2016 op waardepeildatum 1 januari 2014 verlaagd naar € 335.000,-.
De aanvankelijk vastgestelde WOZ-waarde op waardepeildatum 1 januari 2013 bedroeg € 426.000,- , waardoor de correctie meer dan 20% bedraagt.
Gelet op bovenstaande is het meer dan aannemelijk dat de WOZ-waarden over 2014, 2013, 2012, 2011 eveneens te hoog zijn vastgesteld.
Ik verzoek u de WOZ-waarden overeenkomstig artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit Wet waardering onroerende zaken van de jaren 2011, 2012, 2013 en 2014 eveneens te verminderen.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq