Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben een nieuw lid en hoop dat ik jullie even mag storen met de volgende vraag.

Ik heb dit weekend voor het eerst mijn eigen foto materiaal aangekocht waaronder een lens.

Na verloop van tijd merkte ik dat de verf van de lens aangetast is op de plaats waar de zonnekap op de lens moet worden geschroefd - het lijkt mij dat de zonnekap al een paar keer op de lens is geschroefd en de verf daarbij gekrast is (niet in de daarvoor voorziene gleuven maar in de nabije buurt daarvan).

Nu weet ik niet of ik onredelijk overkom als ik een nieuwe lens zou vragen of dat ik dit kan beschouwen als normale schade? Ik vind het gewoon spijtig dat ik lang heb gespaard voor de lens en deze lens dan vers uit de doos deze 'beschadiging' vertoond (want uiteraard werkt de lens voor het overige perfect en is dit puur esthetische schade).

Is het absurd als ik hiervoor naar de winkel terugga?

Groeten,

Wouter

Alle reacties

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Plaats even een foto zodat we het kunnen beoordelen. Want je hebt "beschadigingen" in vele gradaties.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 15:55
Heb je de lens nieuw gekocht? Afgelopen weekend, dus nu 3 dagen oud? De beschadigingen die je noemde zaten dus al op de lens vermoed je? Als het een nieuwe lens is kan je hem prima terug brengen naar de winkel. Een zonnekap is kunststof en zou de verf laag niet snel mogen beschadigen. Laat de winkel eens kijken naar de schade en kijk wat hun er van vinden.

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Los van een foto zou het ook wel helpen als we wisten over welke lens we het hebben. In principe zou lakschade bij een nieuwe lens niet zo snel voor moeten komen.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het eerste wat je in dit soort gevallen zou moeten doen is contact opnemen met de winkel. Een nieuwe lens moet geen schade hebben en je verhaal doet me denken dat je een demo exemplaar hebt gekregen. Naast de lakschade kan het ook maar zo zijn dat er nog meer dingen mis zijn waar je pas later achter komt. Als je dan langer wacht wordt het steeds lastiger aan te tonen dat jij die schade niet veroorzaakt hebt mocht dat geval zich voordoen.

We kunnen hier dus eeuwen over debatteren en je proberen te helpen terwijl het enige wat je moet doen is contact opnemen met de winkel :) Mocht je er dan niet uit komen dan kunnen we het er hier uitgebreid over hebben.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Dank u iedereen voor de reacties.

Het is inderdaad een nieuwe lens (Tokina 11-20mm).Hier kan je een foto zien; mogelijks is het niet helemaal duidelijk maar naast de goude rand is de verf deels weggeschraapt. Zoals je kan zien is het ook niet in de gleuven die werden voorzien voor de kap.

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/gf4st8jcz/IMG_0636.jpg

Ik weet gewoon niet of ik nu onredelijk ben maar het prikt gewoon dat dit een nieuw toestel is... het is alsof ik een nieuwe iphone koop met een kras en er dan maar vrede mee moet nemen dat dit na verloop van tijd door normaal gebruik wel eens zou voorvallen.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ligt misschien aan de belichting of aan mijn ogen maar, ik zie het niet? :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die rand tussen het filter en de gouden ring is wat dof.

Ik zou me trouwens meer druk maken over dat filter, dan over die subtiele slijtage (al kan ik me voorstellen dat je hiermee teruggaat als je een nieuw product koopt). Marumi zijn volgens mij geen al te beste kwaliteit en dat is dus nogal zonde van de beeldkwaliteit. Of heeft Marumi ook fatsoenlijke multicoated filters die geen al te nadelige invloed hebben?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Orion84 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:36:
Die rand tussen het filter en de gouden ring is wat dof.

Ik zou me trouwens meer druk maken over dat filter, dan over die subtiele slijtage (al kan ik me voorstellen dat je hiermee teruggaat als je een nieuw product koopt). Marumi zijn volgens mij geen al te beste kwaliteit en dat is dus nogal zonde van de beeldkwaliteit. Of heeft Marumi ook fatsoenlijke multicoated filters die geen al te nadelige invloed hebben?
Eens met deze gequote man hierboven, dat filter zou ik mijn twijfels bij hebben. De slijtage/beschadiging daarentegen zou ik mij niets van aantrekken. Dat gebeurt echt zo snel, dat je het anders zelf ook wel binnen een week zo hebt. Ik zou er niet voor terug gaan :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Universal Creations
Orion84 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:36:
Of heeft Marumi ook fatsoenlijke multicoated filters die geen al te nadelige invloed hebben?
Ja, http://www.lenstip.com/11...t_Marumi_72_mm_MC_UV.html
Maar die zou ik net zo min (zoals iedere UV filter) aanraden. Gewoon de zonnekap er altijd op houden.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 15:55
Ligt eraan waar en hoe je foto's maakt. Een UV filter (of gewoon een protector) zorgt gewoon dat de lens niet vies wordt en dat er nooit steentjes op kunnen komen. Schoonmaken doe je ook sneller met een protector want als je die wel krast vervang je hem zo. Korrel zand erop en dan poetsen gebeurd zomaar. Ik heb op mijn mooie lens een kenko protector. Merk geen verschil met en zonder. Op de andere zit een polaroid UV meestal. Was niet eens zo duur en geeft ook prima beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Het is hier inderdaad een protect-filter. Veel keuze had ik niet in 82 mm - het was ofwel deze filter van 65 EUR, ofwel goedkopere filters ofwel duurdere filters die ver boven de 100 EUR kwamen. Gelet op het budget ben ik dan maar voor de middenmoot gegaan.

Afgaande op jullie reacties merk ik dat ik misschien iets te perfectionistisch ben en me maar zal moeten neerleggen bij de 'schade'. Die coating zal bij intensief gebruik van de zonnekap altijd slijten? Het is gewoon dat ik altijd super voorzichtig ben met mijn materiaal en ik het dan ook moeilijk heb met iets dat niet tip top in orde is:)

• Universal Creations
YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money
Dan hoeven we verder niet meer over te discussiëren ;)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Laten we idd on-topic blijven, we hadden het over de schade en niet over een discutabel UV filter. Laat staan UV filters in het algemeen.

www.maartendeboer.net

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 20:00
Er zit een emotioneel aspect aan de 'schade': je hebt de lens nieuw gekocht en dit duidt erop dat hij niet volledig nieuw is. Op zijn minst is de zonnekap er door iemand anders al een keer opgezet en ben jij niet de eerste die de lens uit de doos heeft gehaald.

Je zegt dat dit niet goed voelt. Ik ben zelf een ontzettende mierenneuker en zoiets zou mij blijven dwarszitten. Ik zou hem dan ook omruilen want ik vind dat nieuw ook echt nieuw moet zijn.

Als je net zo erg bent daarin als ik, zit er niets anders op dan hem om te ruilen, anders blijf je ermee zitten.

Kun je je er overheen zetten? Dan heb je nu waarschijnlijk een prima mooi en goed objectief en ga je er veel lol van hebben. De 'schade' doet in ieder geval niets met je foto's.
Pagina: 1