Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-08 23:25
Beste leden,

Over ongeveer een half jaar verwachten mijn vrouw en ik onze eerste dochter, en we vinden dat een mooi excuus om voor mooie foto's een kwalitatief goede systeemcamera te kopen,

We hebben na "grondig onderzoek" als leek (d.w.z. lezen van recencies, vergelijken van vele voorbeeldfoto's, bedenken welke bedrag we maximaal kwijt willen zijn, etc) besloten voor een Sony Alpha 6000 met kitlens te gaan. Uitbreiden met andere lenzen kan altijd nog.

Nu is het na het krijgen van een 13e maand natuurlijk verleidelijk om direct naar de winkel te rennen, maar zo vernam ik tijdens mijn onderzoek verschillende geruchten dat er rond maart een opvolger op de markt zal verschijnen (a6100 of a7000). Ik wil deze niet direct hebben, maar ik ben vooral benieuwd wat dat met de prijs van de a6000 zal doen? Is het jullie (als kenners of volgers van de markt) ervaring dat het huidige model dan (sterk) in prijs daalt? Of is dit hooguit slechts een paar tientjes?

Ik heb de camera niet direct nodig, dus zou geduld op kunnen brengen als dit loont.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:02

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-08 14:33

Don Quijote

El Magnifico

Inderdaad een grote kans dat bij een aankondiging van het nieuwe model er mooie deals komen voor de a6000. Dat is eigenlijk altijd het geval. Ook zullen veel huidige a6000 bezitters wellicht willen upgraden en zal het aanbod op de tweedehands markt groeien.
Zoals je zelf al aangeeft, als je het nu niet nodig hebt, nu niet kopen. De kans dat de prijs omhoog gaat is niet zo groot in de tussentijd ;).
Ik zou wel zorgen dat je niet tot het allerlaatste moment wacht met de aanschaf. Wanneer je nog weinig of geen ervaring hebt met dergelijke camera's zou ik zeker een paar weken van te voren de camera kopen zodat je rustig de tijd hebt om je alle instellingen eigen te maken. Doodzonde als je uiteindelijk op het moment zelf belangrijke foto's mist omdat je niet de controle over je camera hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Heel persoonlijk. Ikzelf wacht eigenlijk nooit op zulke dingen. Vooral niet omdat ik _nu_ enthousiast ben en weet dat als ik hem snel heb er ook _nu_ mee aan de slag ga en de camera ga leren kennen.
Over een paar maanden, dan ben je druk met de aanpassingen aan het huis, is je vriendin niet meer te genieten (van de pijn, frustratie etc :P) en is het geen tof moment om dan nog eerst uit te lopen zoeken hoe die camera werkt.

Nu kan je er nog plezier van hebben samen, samen prutsen en dat stukje alvast testen en proberen.
Doe dat niet als er al genoeg drukte is van de komst van de baby.

Maar goed, dat ben ik. Ik zie sommige mensen echt topics beginnen dat ze zooo balen dat ze iets gekocht hebben wat 3 weken later 5% goedkoper werd. Ik heb dat niet. Vaak is het tientjes werk waar je het over hebt, dan koop ik het liever gewoon wanneer ik het wil en er tijd in wil stoppen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

De camera met kitlens is nu zo ongeveer 669 euro. Na introductie van een a6100 zal ie zakken naar 599 of daaromtrent. Veel meer zal het naar mijn idee niet zijn. Maar: het is maar de vraag of de a6100 in maart komt en het is maar de vraag of en hoe snel de prijs van de a6000 zal zakken.

Als ik het zo hoor ga je hoe dan ook voor de a6000, dus als je 'm nu koopt, dan betaal je pak-m-beet 70 euro meer, maar dan heb je wel al zeker drie maanden mooie foto's kunnen maken van je zwangere vrouw bijvoorbeeld voor ongeveer een euro per dag.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01:02
Je kan nu een A6000 + kitlens voor €600 krijgen via o.a. Amazon. Wat misschien een nog beter idee is: Vanaf 27 januari zijn de BTW weg ermee dagen van de Mediamarkt. Daar staat hij nu voor €669 te koop, maar €669 / 1.21 = €553. Lijkt me een prachtige deal :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Je zou ook nog de Sony SEL 50mm f/1.8 lens moeten hebben of de 35mm f/1.8 voor foto's binnen. Dat is denk ik wel fijn. Ik heb de A6000 met de 50mm 1/8, voor binnen wel wat krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Balance schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:09:
[...]

Je kan nu een A6000 + kitlens voor €600 krijgen via o.a. Amazon. Wat misschien een nog beter idee is: Vanaf 27 januari zijn de BTW weg ermee dagen van de Mediamarkt. Daar staat hij nu voor €669 te koop, maar €669 / 1.21 = €553. Lijkt me een prachtige deal :).
Digimaxx verkoop de a6000+16-50 voor 579, ik heb hem zelf daar afgelopen weekend gehaald voor 549, maar hij moest zijn prijs weer aanpassen van de importeur.
Wellicht kan je die prijs ook krijgen als je het vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Bedankt voor alle opmerkingen!

@jayjey daar had ik niet aan gedacht, dus dat zal ik zeker overwegen.

Ik zag dat bij de Duitse Mediamarkt de prijs ook al onder de 600 lag, maar met de hierboven genoemde BTW weg ermee actie, is dat wel zeer aantrekkelijk vanaf 27 januari. Het proberen bij Digimaxx is ook een optie, maar Mediamarkt heb ik hier lokaal in de buurt. VInd ik wel zo prettig.

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-08 09:05
Nomad schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 17:00:
Heel persoonlijk. Ikzelf wacht eigenlijk nooit op zulke dingen. Vooral niet omdat ik _nu_ enthousiast ben en weet dat als ik hem snel heb er ook _nu_ mee aan de slag ga en de camera ga leren kennen.
Over een paar maanden, dan ben je druk met de aanpassingen aan het huis, is je vriendin niet meer te genieten (van de pijn, frustratie etc :P) en is het geen tof moment om dan nog eerst uit te lopen zoeken hoe die camera werkt.

Nu kan je er nog plezier van hebben samen, samen prutsen en dat stukje alvast testen en proberen.
Doe dat niet als er al genoeg drukte is van de komst van de baby.

Maar goed, dat ben ik. Ik zie sommige mensen echt topics beginnen dat ze zooo balen dat ze iets gekocht hebben wat 3 weken later 5% goedkoper werd. Ik heb dat niet. Vaak is het tientjes werk waar je het over hebt, dan koop ik het liever gewoon wanneer ik het wil en er tijd in wil stoppen.
Eens. Bovendien, als je hem nu haalt, kun je nu de zwangerschap documenteren. Als je wacht, baal je misschien later dat je geen goede foto's van deze periode hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Kwintessens schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:55:
[...]

Eens. Bovendien, als je hem nu haalt, kun je nu de zwangerschap documenteren. Als je wacht, baal je misschien later dat je geen goede foto's van deze periode hebt.
Daar heb je inderdaad een punt, maar die twee weken wachten tot de BTW weg ermee actie bij Mediamarkt kunnen we wel hebben. Ze staat nog niet op knappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi all,
Supertip , ik ga ook wachten op de MM actie. _/-\o_ Dank je wel.

Ook een vraagje. Na heel veel reviews en adviezen gelezen te hebben is mijn keuze ook op de A6000 gevallen. Duidelijk is dat de lenzen erg belangrijk zijn, welke adviseren jullie?
Ik hoop, voor nu, met twee lenzen een groot gedeelte te bestrijken en eventueel over een tijdje uit te breiden. Is dat mogelijk met een goede "allround" lens en een zoomlens ik realiseer me dat ik dan niet optimaal ben toegerust voor elke situatie maar dat neem ik voor lief.

Budget per lens: +/- Eur 400
Foto's: foto's van technische objecten (meter x meter), sport; rally, paardspringen (binnen in schemerige bak) en gewoon vakantiekiekjes en huisje boompje beestje.
Video is zeker niet onbelangrijk maar staat niet bovenaan het lijstje.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01:02
De zoomlens is een redelijk snelle f/4 lens met een flink zoombereik. De primelenzen zijn nog veel sneller (vangen ~5x zoveel licht met f/1.8 diafragma). Allemaal gestabiliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel Balance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Ik heb de A6000 inmiddels aangeschaft.

Niet via de BTW actie bij Mediamarkt, want daar was de camera al snel niet meer te bestellen. Ik heb de camera inclusief 16-50 kitlens en 16 GB SDHC bij Cameraland kunnen kopen voor 571. Volgens mij volgen ze de Mediamarktprijzen, want hij is nu weer 669.
Pagina: 1