Toon posts:

Aantal vragen rondom platenspeler en vinyl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al jaren ben ik een vinyl liefhebber en wil dit binnenkort een stukje upgraden. Ik ben in het bezit van een Pro-Ject Debut III en ben hier zeer tevreden over, alleen zou ik graag net een stukje extra willen hebben dan wat er standaard mogelijk is.

Zo weet ik dat het element te vervangen is van de platenspeler, maar hoe gaat dit in zijn werk? Het gaat om dit product:

Afbeeldingslocatie: http://www.soundadviceblog.com/wp-content/uploads/2007/09/debutom5e.jpg.

Ik weet hoe het apparaat werkt maar het vervangen van het element heb ik nooit eerder gedaan. Ik ben van plan om de 2M Blue erop te plaatsen.

Tot slot nog een andere vraag. Momenteel zit de platenspeler aan een vrij basic voorversterker vast (Pro-Ject Phono Box MM), waarna deze naar de computer geleid word voor het digitaliseren. Deze gaat binnekort vervangen worden voor een Cambridge Audio 651P. Voordat ik die keuze echter definitief maak wil ik van een probleem af (tenzij dit aan de huidige voorversterker ligt, dan is vervangen uiteraard een goede optie). Echter valt mij de laatste tijd op dat er een lichte brom/zoem in de opname zit tijdens vrij stille momenten in de muziek, maar ook als er nog geen plaat aan het afspelen is. Er zit een aardedraad vanuit de platenspeler naar de ground connectie op de Phono Box; een koperen draad met een plastic omhulsel. Toch blijf ik een hele zachte toon horen. Waar kan dit aan liggen en wat zijn mogelijke oplossingen hiervoor? Eventueel een ander stopcontact proberen voor de platenspeler en voorversteker heeft niet geholpen, terwijl deze wel goed geaard zijn.

Binnekort komt dit once-in-a-lifetime setje binnen en ik wil hier zo veel mogelijk van kunnen genieten. Afbeeldingslocatie: http://www.blood-music.com/store-eu/img/p/683-2630-thickbox.jpg. Hopelijk kunnen de knappe koppen van Tweakers mij helpen _/-\o_

Alle reacties

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:02

Bestla

Viking Kvinne

Op de headshell, dat geval waar het element aan vast zit, kan prima een 2M blue, AT 440mla/b, AT95, enz.

Afstellen doe je met een protractor. En die vind je op http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml

Even gratis registreren, en er gaat een wereld aan info voor u open.

Meer info en veel kennis is ook hier te vinden. http://gathering.tweakers.net/forum/list_topicrange/1162/1634116

Elementen : https://www.thakker.eu/en/cartridges/ Goed en goedkoop. Zeer goede service.

Aardeprobleem: Is die aarde van de voorversterker wel OK? Probeer de aardedraad aan iets anders van metaal te verbinden. Een beetje trial & error. en hopelijk werkt het.

[ Voor 55% gewijzigd door Bestla op 13-01-2016 08:13 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:28
Toen ik een aantal jaren geleden mijn Debut III heb aangeschaft heb ik veel gezocht naar phono convertor. En na het lezen van reviews en luisteren ben ik er achter gekomen dat de geluidskwaliteit van phono convertor in de prijsklasse van 100 euro (project, NAD, cambridge) allemaal een beetje het zelfde presteren.
Ik heb uiteindelijk een pro-ject phono box aangeschaft om alles een beetje van het zelfde merk te houden.
Ik heb wel de naald van een OME5E naar een Super OME 20 vervangen, en dat was een verschil van dag en nacht. De hoeveelheid details die met deze naald wel te horen zijn is ongelooflijk.
Ik heb nog 1 motor upgrade uitgevoerd en dat heeft ook nog geholpen: http://www.theapplechap.w...s_by_removing_rumble.html

Wat ik zou doen is de phono box laten zitten en de naald vervangen en de motor aanpassing doen. Als je dan nog steeds ruis/brom hebt zou ik de kabels vervangen en als het dan nog niet goed is kijken of je van iemand een phono convertor kan lenen.
Vergeet niet dat als het volume heel hoog staat je altijd wel iets van ruis hoort (een plaat schoon maken met een Knosti of beter helpt ook nog wel, zeker met nieuwe of oude vieze platen).

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:18
Ik heb ook een Project Debut 3, waar je twee zaken in de gaten moet houden.

1. Voor het vervangen van de cartridge heb je mogelijk een zwaarder contragewicht nodig, omdat de huidige niet zwaar genoeg is. Ik had gekozen voor een AT 440MLA en dat kon het standaard gewicht niet aan. Deze gewichten van Project zijn te verkrijgen bij verschillende winkels.

2. Afhankelijk van wanneer je de platenspeler gekocht hebt, ik had dezelfde brom. In de oude versie van de handleiding stond dat de schroeven van de motor verwijderd moet worden, waar de nieuwe handleiding stelt dat je ze vast moet zetten met de schroeven. Ik zou je aanbevelen daarmee te experimenteren. Ik had na het vastzetten duidelijk minder last van brommen.

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-01 19:02
Ik heb zelf ook een blue op mijn pro-ject gezet. Is een wereld van verschil. Zeker een aanrader en het geld waard.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09-2025
Onlangs zelfs een Bronze op mijn pro-ject gezet (als vervanger voor Red)..... Werelden (meervoud) van verschil :-)
Tracking is super, geen tot nauwelijks outer- en inner groove distortion meer.

Ik zal zo-wie-zo de Red afraden ... maar dat was je toch al niet van plan :-)

Verwijderd

@ Glennus:

Je kunt er ook voor kiezen om voor het reeds aanwezige element (OM5/OM10?) element een nieuwe naald te kopen. De Ortofon Stylus 20, Stylus30 of stylus 40 zijn 100% uitwisselbaar met de "lagere modellen. (OM5/OM10) Ik vind het zelf betere elementen dan de nieuwere Red/Blue, tracken net zo goed , en hebben daarvoor beduidend minder naalddruk nodig. (Beter voor de LP's)

Dat gezegd hebbende, ben ik zelf niet overtuigd van het nut van duurdere naalden: Vaak zijn duurdere naalden gemaakt van allerlei exotische materialen, soms zelfs "handgemaakt". Dit wil echter niet zeggen dat ze ook echt beter zijn: Na jaren experimenteren met allerlei exotische merken (Tot en met Koetsu aan toe) kan ik alleen maar zeggen dat duurder lang niet altijd beter is: Een aantal van de goedkoopste naalden rollen, in tegenstelling tot diverse "exoten", al ruim 25 jaar van de lopende band in een tot in de puntjes geperfectioneerd productieproces.
Om het even bot te zeggen: Een Audio Technica AT4382 van 15 euro doet het hier qua tracking net zo goed als een AT150MLX van 300 euro, en speelt , qua tracking-ability iig, zo'n beetje elk MC element helemaal "naar huis". Nu zijn er wellicht nog klankeigenschappen om rekening mee te houden, maar een element is een wegwerpartikel met een vrij korte levensduur (Ca. 600 uur voor de exotische line -contacts)
Mijn advies is dan ook: Koop een zo goedkoop mogelijk elelent waar je klankmatig mee kan leven, en ga er van uit dat het binnen 200-600 uur vervangen dient te worden. (200-conical , 400-elipitcal , 600-fine line, shibata etc.)

De Brom kan van alles zijn, als het minder wordt zodra je de set aanraakt is het waarschijnlijk een aard-probleem, maar het kan ook afkomstig zijn van de Antennekabel (Als je je TV ook op je stereo installatie hebt aangesloten met iets anders dan een toslink kabel) Verder is het ook heel goed mogelijk dat de signaalkabel van je platenspeler te dicht langs stroomkabels of voedingen/adapters loopt, of dat de platenspeler of phonobox zelf te dicht bij een apparaat staat met een flinke voeding of wireless toestanden. (Receiver, streamer bijv)
Ten slotte zou het zomaar de Platenspeler of Phono box zelf kunnen zijn: Ben eerlijk gezegd niet zo onder de indruk van de bouwkwaliteit van van Pro-Ject, bij veel van hun goedkope platenspelers ligt het motortje lekker tegen het MDF aan te brommen.

Edit: Ik had niet gelezen dat je Phono box op je PC is aangesloten, dit is ook een veel voorkomende oorzaak van brom.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2016 09:05 ]

Pagina: 1