Website update gaat helemaal mis, 90% afname bezoekers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:20
Ik werk al een tijdje aan een nieuwe website om mijn Joomla gebaseerde website te vervangen. Deze was recentelijk af. Omdat ik nu toch echt wel eens werk wilde maken van de Engelse versie heb ik besloten de url structuur aan te passen van /nl/ naar nl.domain.com. Dit had als voordeel dat ik op die manier de Nederlandse targetting kon opheffen voor het www domein en vervolgens de Nederlandse versie wel kon blijven targetten.

De migratie bestond dus uit 2 stappen:

1) Overzetten van /nl/ naar nl.
2) Omzetten Joomla>Wordpress waardoor elk artikel een (iets) andere url kreeg

Om het geheel te begeleiden heb ik voor elk artikel (stuk of 100) een 301 redirects gemaakt. Buiten de boot vallen alleen de hoofdcategorieën en een aantal overbodige menu items.

Deze redirects werkte. Het effect is echter dramatisch:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jnKHlOvJizV4rL1kLqXgFhRq/full.png

In het begin werden de www zoekresultaten netjes bijgewerkt dankzij de redirects. Na een paar dagen waren de nieuwe nl artikelen geindexeerd en begonnen ze de www resultaten te vervangen. Toen ontstond echter een probleem want dezelfde artikelen zijn nu weg uit de (top)resultaten.

Zo stond ik redelijk bovenaan op bijvoorbeeld Ziggo dns storing oplossen. De nl versies staan wel in de index, maar ergens ver achteraan. Dit terwijl de inhoud ongewijzigd is. Ik had verwacht dat met de 301 redirects (heb er ruim 400 gemaakt) de "authority" zou mee verhuizen. Dat is blijkbaar niet gebeurd!!!

Ik kan me nu veel redenen bedenken waarom dit niet is gelukt (penalty op nieuwe domein, inhoud te veel veranderd door wordpress, geen officiele move omdat op www dezelfde structuur bestaat).

Maar ik weet eigenlijk niet wat ik er nu mee aanmoet.Terug naar de originele site? De nieuwe nl wordpress website weer onder www scharen zodat de reputatie weer goed is? Geduld?

Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 12-01-2016 19:19 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Gezien je er een subdomein-opbouw van hebt gemaakt, heb je wel de Google change of address-optie gebruikt? Zie ook https://support.google.com/webmasters/answer/83106?hl=en
If you've moved your site to a new domain or subdomain, use the Change of address tool in Search Console. A change of address notification helps you manage the transition needed by Google to index your new URLs at the new address, while minimizing impact to your current ranking in Google Search results.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Dit is inherent aan het verplaatsen van alle content naar een nieuw (sub)domein. In principe heeft dat domein 0 populariteit, dus waarom zou Google die pagina's hoog gaan plaatsen. Na verloop van tijd zal Google 1 voor 1 alle 301 redirects oppikken en zo de linkwaarde van de inkomende links ook overzetten naar het nieuwe domein. Over het algemeen geldt een dip van 15-30% voor 2-6 maanden, soms zit het mee, soms zit het tegen.

Als ik nu naar het subdomein ga krijg ik juist een redirect naar de nl subfolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat André zegt :)
Mijn ervaring is dat google je meuk na een dipje weer oppakt (3 weken meestal bij mij) . Mits je alles natuurlijk netjes afvangt (301's e.d.)

Check ook gewoon even wat google zegt in je webmastertools. 9 van de 10x geeft hij alles netjes aan wat hij niet heeft gevonden. Daarbij kun je zelf ook gewoon even een google query doen zoals:

site:jesitepuntnl

Vervolgens even alle linkjes langs gaan om te zien of deze nou wel bestaan, zo niet alsnog een 301 maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:20
Remy schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:18:
Gezien je er een subdomein-opbouw van hebt gemaakt, heb je wel de Google change of address-optie gebruikt? Zie ook https://support.google.com/webmasters/answer/83106?hl=en

[...]
Nee niet gebruikt omdat op de WWW versie de engelse versie achter blijft. Mijn ervaring met een move in de webmaster tools is dat je die property voortaan niet meer kunt gebruiken en hij verwijst naar de nieuwe property. Dus dan zou ik geen statistieken van de Engelse pagina meer in kunnen zien.
André schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:54:
Dit is inherent aan het verplaatsen van alle content naar een nieuw (sub)domein. In principe heeft dat domein 0 populariteit, dus waarom zou Google die pagina's hoog gaan plaatsen. Na verloop van tijd zal Google 1 voor 1 alle 301 redirects oppikken en zo de linkwaarde van de inkomende links ook overzetten naar het nieuwe domein. Over het algemeen geldt een dip van 15-30% voor 2-6 maanden, soms zit het mee, soms zit het tegen.
Mijn dip was ondertussen 98%, van 500 naar 10 referrals via Google. Dit terwijl werkelijk alle nieuwe URL's in de index stonden.
Als ik nu naar het subdomein ga krijg ik juist een redirect naar de nl subfolder?
Klopt gezien de dramatische daling heb ik gisteren nacht het maar weer onder www geschaard en nieuwe redirects geschreven.

Ik hoop dat deze het binnen een aantal dagen weer normaal doen, zo niet dan kan ik net zo goed weer naar nl als subdomain. Beetje zonde van de moeite allemaal :F .

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 14-01-2016 19:43 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Beetje laat, maar wat heb je precies gedaan van een subdirectory naar een subdomain?

Hoe was je domeinstructuur voorheen en hoe is hij nu?

www.domein.com/nl -> nl.domein.com

of www.domein.nl -> nl.domein.com?

Vagen:
- Waarom heb je dit gedaan, effect is nihil en velen geven juist de voorkeur aan een subdirectory
- Hoe heb je het geregeld met de href lang tags? Ervan uitgaande dat je dus verschillende landen bedient.

[ Voor 4% gewijzigd door StephaN900 op 25-01-2016 06:51 ]

Pagina: 1