24" TV wel Full HD, 28" HD Ready?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:56
Wat is de reden dat ik wel een groot aanbod van 24" televisies kan vinden met Full HD, maar zodra ik naar een 28" model kijk, het vooral HD Ready is dat de klok slaat? :?
Of staar ik me blind op deze specs en is dat niet zo heel belangrijk?
Kijk afstand tussen TV (kast) en bank is 3,5meter.

Reden waarom ik het vraag: ik ben me aan het oriënteren op een kleine televisie (dus geen 32" of 40") omdat ik 'm in de boekenkast wil zetten (hoogte maximaal 39cm) Nu wil ik natuurlijk het optimum zien te vinden voor wat mijn eisen zijn:
- maximaal 39cm hoogte (dus 24" met voet, of 26" / 28" zonder voet en dan aan VESA arm in de kast monteren)
- zo goed mogelijke beeldkwaliteit voor de afmetingen / prijs
- liefst onder de 275,- euro
- als het éffe kan met ingebouwde DVD speler (dan hoeven mijn kinderen geen DVD's meer op onze computer te kijken)

[ Voor 42% gewijzigd door autoreverse op 12-01-2016 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Dit zijn voor TV begrippen geen populaire maten. De 24" TV's zijn in feite gewoon PC monitoren met een tuner ingebouwd. Die 24" PC schermen op full hd zijn erg populair. Voor 28" bestaat er zo geen PC alternatief. Op 3,5 meter afstand zie je op een 43" TV al weinig tot geen verschil in HD ready en Full HD, op 28" zal dit al helemaal niet op moeten vallen. De resolutie is minder zwaarwegend dan een goed contrast en goede kijkhoeken in dit geval.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Oke helder @noepzor.

Dus een 24" tv zit je dichterbij waardoor je het verschil Full HD / HD Ready goed kunt waarnemen, maar dit is bij grotere schermformaten met grotere kijk afstand niet meer zo?

Ik kan me dus beter concentreren op kijkhoek en contrast dan de resolutie bij een 28" tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Op een gegeven moment kan je oog niet meer detail onderscheiden. Voor volledig zien van Full HD detail op jouw kijkafstand moet je al richting de 50" gaan. Daaronder zie je de extra pixels (scherpte) niet. Dit is dus bij een 24" scherm nog vele malen minder belangrijk. Het is dus meer hoe kleiner de pixels, hoe dichterbij je kunt (dus niet moet) zitten zonder dat het beeld blokkerig wordt. Maar op afstand zie je deze kleine pixels niet meer en lijken grotere pixels even scherp.

Goede kijkhoeken zijn fijn als je niet recht voor de TV zit en een goed contrast is belangrijk voor een mooie zwartweergave (hoe slechter, hoe grijzer het zwart is).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-05 20:17
Een HD ready tv kopen in deze tijd is toch wel echt af te raden. De discussie is nu als het ondertussen waard is om 4K te kopen ipv full hd.. HD ready is dus absoluut niet toekomst bestendig, en het doet wel degelijk een hoop met de kwaliteit (als je dichter bij gaat zitten)

[ Voor 37% gewijzigd door Skalders op 17-01-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Dit maybe ; http://www.bcc.nl/compute...itor-lu28d590ds-en(76801) 28"en 3840 x 2160 @ € 399,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Skalders schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:47:
Een HD ready tv kopen in deze tijd is toch wel echt af te raden. De discussie is nu als het ondertussen waard is om 4K te kopen ipv full hd.. HD ready is dus absoluut niet toekomst bestendig, en het doet wel degelijk een hoop met de kwaliteit (als je dichter bij gaat zitten)
Onzin, als je ruim drie meter van het scherm zit is 28" HD Ready prima. Het is niet alsof je een lange termijn investering maakt waar je tien jaar aan vast zit. Je praat over schermen van een paar honderd euro. Als je de kamer gaat herindelen koop je toch gewoon een nieuwe?

Je kan ook een 27" Full HD computer monitor kopen. Een tuner is niet nodig als je met een setup box gaat werken.

Dan kan je hier uit kiezen: http://tweakers.net/categ...yDVGiCF8vL5RPcAm11h7W19gE

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 17-01-2016 11:03 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
Tsurany schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:00:
[...]

Onzin, als je ruim drie meter van het scherm zit is 28" HD Ready prima. Het is niet alsof je een lange termijn investering maakt waar je tien jaar aan vast zit. Je praat over schermen van een paar honderd euro. Als je de kamer gaat herindelen koop je toch gewoon een nieuwe?
Dat zijn grote veronderstellingen, telt zeker niet voor iedereen. En zoals ik zei is de kwaliteit duidelijk beter, als hij korter bij zou zitten. Zo'n 28" tv kan je ook gebruiken als monitor nadat je hem niet meer als tv nodig hebt, en dan is 1080p wel een groot voordeel, niemand wil een hd ready 28" gebruiken als monitor, en als je voor hetzelfde geld iets full hd kan vinden (wat het geval is) dan waarom niet? Ook voor eventuele verder verkoop is dit goed. En vooral in jouw geval, als je toch 'gewoon even een nieuwe koopt' wat doe je dan met de oude hd ready? bitter weinig.

Behalve dat zou ik gewoon niet zo'n kleine TV kopen, op dit budget is een grotere TV de beste upgrade qua kijk ervaring. Dan zou ik een andere oplossing vinden ipv de boekenkast, want voor hetzelfde budget heb je ook 32 inch full HD tv's.

[ Voor 5% gewijzigd door Skalders op 17-01-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dat is een monitor, hij zoekt een tv.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hahn schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:42:
[...]

Dat is een monitor, hij zoekt een tv.
Dat is dus de vraag, als hij toch een aparte decoder heeft kan hij net zo goed een monitor nemen. Wie gebruikt nog de tuner mogelijkheden van z'n tv? Niet veel mensen, zeker niet de gemiddelde thuisgebruiker.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Tsurany schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:46:
[...]

Dat is dus de vraag, als hij toch een aparte decoder heeft kan hij net zo goed een monitor nemen. Wie gebruikt nog de tuner mogelijkheden van z'n tv? Niet veel mensen, zeker niet de gemiddelde thuisgebruiker.
Dat ding heeft echter geen speakers ;) Ow, en een afstandsbediening is wat mensen tegenwoordig toch ook wel willen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 17-01-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hahn schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:49:
[...]

Dat ding heeft echter geen speakers ;) Ow, en een afstandsbediening is wat mensen tegenwoordig toch ook wel willen hebben.
Met betrekking tot de speakers zou je dan inderdaad een externe oplossing moeten nemen. Maar dan heb je gelijk veel betere kwaliteit dan een tv zelf te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Tsurany schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:51:
[...]

Met betrekking tot de speakers zou je dan inderdaad een externe oplossing moeten nemen. Maar dan heb je gelijk veel betere kwaliteit dan een tv zelf te bieden heeft.
Is allemaal mogelijk, maar in dit geval gewoon niet realistisch. Hij wil minder dan 275 euro kwijt zijn en eigenlijk een zo'n compleet mogelijke tv hebben (het liefst inclusief dvd). Om dan met een monitor aan te komen zetten, waar je dus nog een los kastje voor kabel voor nodig hebt en losse speakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-05 17:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Skalders schreef op zondag 17 januari 2016 @ 10:47:
En wat is precies het probleem als je niet dichterbij gaat zitten? Die resolutie is uitstekend toekomstbestendig, als je niet op 1m gaat zitten. Zolang je op normale kijkafstanden kijkt en een goed scherm hebt, is er met die resolutie niet zoveel mis. Het is bijna net zo scherp als 4k op een 55" scherm op dezelfde kijkafstand (en daarvan vind ik al dat het onzin is om er sterk op te focussen eerlijk gezegd :P). In de volgorde van belangrijkheid: 1. Contrast, 2. kleurechtheid, 3. Kijkhoek, 4. Egaal beeld, en dan pas resolutie.

Dus kan je voor hetzelfde geld een net zo goeie FHD vinden, neem dan lekker die. Maar zet het niet voorop in je rijtje eisen. De dingen die je wel ziet (1, 2, 3 en 4 van mijn rijtje) zijn dan misschien wel minder goed en daar heb je wel last van, op elke kijkafstand. Advies van "dit is niet toekomstbestendig" vind ik altijd wat kortzichtig. Want dan heb je wellicht een mooie toekomstbestendige resolutie, maar wel grijzig contrastarm beeld met misschien niet de beste kijkhoeken en vlekkerig beeld bij zwart, en donkere hoeken bij egaal licht beeld.... Ik sla dat over. Ik let eerst op die dingen en kies dan mogelijk de TV met de hoogste resolutie.

Niets mis met hoge resolutie. Wel veel mis met dat op plek 1 zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 17-01-2016 14:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
JvS schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:53:
[...]
En wat is precies het probleem als je niet dichterbij gaat zitten? Die resolutie is uitstekend toekomstbestendig, als je niet op 1m gaat zitten. Zolang je op normale kijkafstanden kijkt en een goed scherm hebt, is er met die resolutie niet zoveel mis. Het is bijna net zo scherp als 4k op een 55" scherm op dezelfde kijkafstand (en daarvan vind ik al dat het onzin is om er sterk op te focussen eerlijk gezegd :P)
Ik zei er dan ook bij als je dichter bij gaat zitten. Vooral kinderen gaan nog wel eens dichterbij zitten, zeker als ze ook gaan gamen erop. Verder vind ik 4K op een 55" zelf ook nog nutteloos, zeker nu nog. maar hd ready en 1080p gaat toch wat verder. 4K toekomstbestendigheid vind ik ook een leeg argument, maar in dit geval moet er wel echt over nagedacht worden. 1080p is zeker geen toekomstmuziek zoals 4K in de praktijk nog is. 'toekomstbestendigheid' bij hd ready gaat ook over meer dan bv nieuwe content. Het gebruiken als bv monitor of verder verkopen van een hd ready TV is niet echt zo vanzelfsprekend, en zo worden je opties voor de toekomst dus kleiner, niet gewoon minder aantrekkelijk.

Als deze TV strict alleen in de beschreven omstandigheden gebruikt wordt en nooit voor iets anders, dus enkel voor TV te kijken op 3+ meter afstand, de kinderen niet dichtbij gaan gamen of dergelijke, dan zou ik het misschien overwegen om een hd ready te kopen. Maar alleen als de hd ready tv ook duidelijk stukken beter is op de 4 puntjes dat je benoemde, maar dat betwijfel ik met het budget.

Maar als ik moest kiezen tussen 24" full hd of 28" hd ready, dan zou ik waarschijnlijk voor de grotere gaan als het gewoon is om TV te kijken. IMO is de grootte een van de belangrijkste puntjes (tot een bepaald punt natuurlijk) in kijkervaring tenzij je film fanaat bent en al je content van hoge kwaliteit is. 24" op 3,5 meter kan ik me zelf echt niet meer inbeelden.

[ Voor 10% gewijzigd door Skalders op 17-01-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Hmm interessante reacties over het wel/niet Full HD discussie. Dank!

Ik ben geneigd mee te gaan in de gedachte dat HD ready voor mijn beoogd gebruik 'voldoende' is. Toch weet ik ook dat ik een kritisch consument ben. Een familie lid liet een tijd geleden zijn nieuwe 32" full HD tv zien, maar zelfs met een HD Discovery uitzending vond ik het *lelijk* en grof beeld. Ook schokte de uitzending bij veel beweging (andere discussie, weet ik, komt eigenlijk altijd voor ook in de bioscoop zie je dat effect)
Helaas is in de winkel vergelijk ook niet echt een optie, want daar vind je tv's in een niet geconfigureerde setup, met vaak een analoge kabel die op meerdere tv's gesplit is.

Begrijp me niet verkeerd, maar waar ik vandaan kom is een 50cm ouderwetsche beeldbuis (vergelijkbaar met 22" LCD scherm geloof ik) en dat op 3,5 meter kijk afstand. Haarscherp beeld dus! >:) Maar tegelijkertijd ook weer zo klein, dat ik daar nadelen van ondervind: het menu van mijn setopbox is niet goed te lezen. En de ondertiteling op commerciële zenders is niet zo goed leesbaar (daar zit geen schaduw onder de witte letters, dus op heldere achtergronden moeilijk te lezen op deze grootte)

Wat dit betreft is dit ook voor mij een argument om niet groter dan 28" te willen gaan. Ik vond de 32" van dat familielid tegenvallen qua scherpte (ook op 3 a 4 meter kijk afstand) en als ik bij mensen kom die (ook met opzet) een kleine tv hebben, dus 20" ~24" valt mij op hoe lekker scherp het beeld is en hoe rustig dat kijkt. Noem mij gestoord, maar dit is mijn ervaring. Daar komt dus bij dat ik de tv per-se in de boekenkast kwijt wil. Dit omdat we een zeer kleine woonkamer met open keuken hebben en een televisie een lelijke apparaat vinden - sorry)

Het klopt dat voor het beste budget ik beter voor een 32" zou kunnen gaan, simpelweg omdat die meer geproduceerd worden. 26 en 28 inch zijn een beetje bijzondere maten heb ik het idee.

Wat betreft een monitor vs. tv discussie; een monitor zou ook prima geschikt zijn. Alleen begreep ik dat ze minder geschikt zouden zijn voor het kijken van TV programma's, juist vanwege die hoge resolutie oid? Hm nou spreek ik mezelf toch tegen lijkt het - ik kan me niet meer precies herinneren wat het argument precies was. Maar ik zou het zeker kunnen overwegen, want ik heb een settop box met daarbij behorende afstandsbediening. De vervolg vraag wordt dan: TV of PC monitor als tv? :P Als ik voor een monitor opteer, is een matte display denk ik wel te prefereren?

Geluid is geen probleem, heb hier nog een setje USB speakers liggen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Ik zou ze sowieso aansluiten op de TV, want ik weet dat 'platte' tv's vaak een bud geluid hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door autoreverse op 24-01-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-05 17:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan een TV gek genoeg niet beoordelen aan de hand van een TV uitzending. Doe dat aan de hand van een goede blu ray. Die disovery ervaring die je hier beschrijft is 100% nietszeggend en hoogstwaarschijnlijk toe te schrijven aan het slechte signaal van discovery.

Daarmee is je argument om niet voor 32" te gaan volgens mij volledig weg. Koop die gewoon, is even scherp of zelfs scherper dan 28" 720p (in pixels per cm), is veel kosten effectiever omdat er simpelweg meer gemaakt worden en zit mogelijk ook nog een beter paneel is (je weet wel, voor die dingen die er echt toe doen in deze tijd: Zwartwaarden/contrast, egaal beeld, kijkhoek, kleurecht).

Overigens vind ik het ver gaan voor kinderen die op de knietjes gaan zitten gamen voor de TV een hogere resolutie te eisen. Ieder z'n ding, maar volgens mij is dat een beetje zoeken naar argumenten om toch gelijk te hebben 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 24-01-2016 12:14 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Helaas, helaas @JvS wil ik het paneel per-se in onze boekenkast plaatsen (evt. dm VESA arm als de afmeting inclusief voet te hoog is) dus vandaar de beperking tot 28".

Dat was het 2e argument om niet voor 32" te gaan. Ik het met je argumenten eens (als in: dat het het meest verstandig is om voor 32" te gaan) maar in mijn geval gaan ze niet op. Bovendien ga ik de tv/monitor wel gebruiken voor tv programma's. Dus ook als de uitzendingen niet in optimaal formaat of signaal zijn (en dat zijn ze dus lang niet altijd) wil ik wel een beetje scherp beeld.

Ben me nu even aan het oriënteren op 27" monitoren. Zelfs met speakers vallen deze gemakkelijk binnen mijn budget (voor 200 euro heb je er een) Maakt het nog uit of het paneel IPS, A-MVA of TN is? (dus bijv. beter nog een paar tientjes bijleggen?)

Qua kijkhoek is het allemaal zo'n 178º wat de klok slaat. Is dat voor een beetje tv kijken voldoende? Met de VESA arm zullen we het scherm altijd wel in een juiste positie kunnen draaien, overigens.

[ Voor 17% gewijzigd door autoreverse op 24-01-2016 12:34 ]

Pagina: 1