Yamaha Neo's 4 takt - temperatuur lampje brandt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 08:43

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Hoi,

Hopelijk heeft iemand hier ene beetje kennis van auto's. Ik heb een Yahama Neos 4 takt uit 2010. Prima scooter die goed rijdt. De vario ring is vervangen, waardoor die 60km/h kan, ipv 45km/h. Nooit probleem mee gehad.
Ik gebruik dit scooter om elke dag naar werk mee te rijden, 12,5 km heen en 12,5 km terug.

Gisteren toen ik in de ochtend naar werk ging, begon halverwege de rit mijn temperatuur indicator te branden. Ik heb toen mijn snelheid verminderd van 60 naar 45 km/h. Na een minuutje ging de lampje weer uit. Toen ik weer 60 reed, ging de lampje weer aan. Dus toen maar weer langzamer gaan rijden. De rest van de rit 50km/h gereden, en dat ging goed. Op terugweg zelfde verhaal.

Thuis de olie gecontroleerd, er zit nog genoeg olie in. Toen koelvloeistof gecontroleerd (de scooter is vloeistof gekoeld), en die bleek helemaal leeg te zijn. Die ik heb ik deze ochtend maar bijgevuld. (wel meer dan de max grens, ik weet niet of dat kwaad kan)

Na het bijvullen direct naar werk meegereden.. en weer halverwege begon de lampje te branden :(
Ik dacht mss een lekkage ofzo, maar toen ik op werk aankwam gekeken, en de koelvloeistof reservoir zit nog helemaal vol.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als het koelcircuit helemaal leeg was, zit er nu mogelijk lucht in de leidingen/radiator. Dan kan het reservoir wel vol zijn, maar koelt het nog steeds slecht.

Nu ben ik niet bekend met scooters, maar zou het zoiets kunnen zijn?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-05 12:05
Als die helemaal leeg was dan heb je ergens een lek?

Als die nu vol zit en hij koelt nog steeds niet goed, kan het zijn dat je koelvin versleten is. Dit is een schoep die de vloeistof door het systeem pompt. Als deze slijt, pompt hij steeds minder vloeistof en wordt het blokje warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Lek klikt meest logische zou je zeggen, maar de reservoir zat nog helemala vol toen ik deze ochtend aankwam op werk.

Zo net de de Yamaha deal maar gebeld. Hij gaf ook aan dat waarschijnlijk lucht zit in de radiator. Hij zei dat ik moest kijken om die bij te vullen. Beetje irritant dat ik dat pas kan doen als de scooter afgekoeld is. Wordt in het weekend naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:15
Vullen kan ook prima met warme en eventueel zelfs draaiende motor, je moet dab alleen uitkijken met het openen van de vuldop.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54

Bob Popcorn

Plop!

Als er een luchtbel in je radiator zit kan er geen koelvloeistof langs, en zal het koelcircuit niet gaan werken. Als je reservoir helemaal leeg was vermoed ik toch een lek, aangezien het een gesloten systeem is.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Gisteren toch maar de radiotor open gemaakt en om vloeistof in te doen. Toen ik het open hoorde ik een klein sis geluid van lucht die weg ging, maar dat was echt klein.
Toen ik koel vloeistof in deed, kwam er wel bubbelend wat lucht uit, maar tot mijn verbazing ging er niet erg veel in koevloeistof in. Veel minder dan ik dacht dat in zou moeten gaan.
Ik dacht misschien komt het omdat er nog lucht in zit, daarom deed ik de schoef onder de radiator klein beetje los (dat er is om de radiator leeg te laten lopen), om te zien of er vloeistof uit komt of lucht, bleek vloeistof te zijn. dus er zat nog vloeistof in.
Wat ik wel zag, is dat de slangetje dat van radiator naar reservior gaat, beetje verstopt was. Die ik heb ik even schoon gemaakt. Toen maar alles weer dicht gedaan, met de idee ik ga wel langs de garage.

Maar toen ik deze ochtend naar werk reed, ging the temperatuur indicator niet aan! De hele weg ging gewoon prima. Ik kijk nog wel paar dagen aan, maar met een beetje geluk heeft het toch geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Lucht in je radiator, verstopping in het slangetje... Als je beide hebt verholpen zou dat idd genoeg moeten zijn :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je koppakking is wrs lek ;) Je slang zat verstopt :9

[ Voor 37% gewijzigd door Damic op 13-01-2016 15:43 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Scootermuis
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-02-2022
Heb gisteren precies hetzelfde meegemaakt met dezelfde oplossing. Het reservoir was ook helemaal leeg terwijl ik die een jaar geleden had bijgevuld al was dat toen eigenlijk niet eens nodig. Na het even losdraaien van de dop van de radiator (ontluchten) ging het lampje niet meer aan. Te hopen dat het zo blijft. Vandaag 65 km gereden zonder problemen dus dat ziet er alvast goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1191974

Hallo allemaal , ik heb een yahama neo scooter 4takt. 1,5 maand geleden gekocht. Alleen waar ik tegen aanloop is dat hij heel wisselig start en vaak met regen en koud weer niet start? Waardoor ik vaker ergens niet naar toe heb kunnen gaan en niet kan vertrouwen op de scooter. Hij start gwn op sommige dagen wel en sommige dagen niet , weet iemand wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:46
Ontsteking Controleren. Deze slaat door als het vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolien97
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06-2020
Heeft iemand dan misschien ook een idee wat er met mijn Yahama Neos 4 takt (2010) aan de hand is?
Met warm weer stopt hij er ineens mee. Voldoende benzine in de tank, vol gas op pad en van het een op het andere moment gaat ie 'stotteren'. Ik kan kickstarten wat ik wil, gaat even aan en valt daarna gewoon weer uit. Na een paar uur in de schaduw start hij wel weer, maar ik ben heel erg benieuwd waar dit aan ligt. Iemand ervaring mee? Op deze manier kan ik helaas niet op m'n scootertje vertrouwen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 00:04
Weten jullie allen zeker dat je een Yahama hebt? Geen Yamaha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolien97
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06-2020
Haha ik heb mijn bericht zelfs nog aangepast omdat ik dacht dat ik fout zat! Maar terechte opmerking @Hkuit :) Heb jij misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 00:04
Nee, sorry, mijn laatste brommer had ik 36 jaar geleden... En in deze tijd zou ik altijd voor elektrisch gaan, ik heb nu een ebike die 48 kmpu haalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1236228

Ik heb ongeveer het zelfde probleem als Jolien (Yamaha XF50 Giggle) met hetzelfde blok als in de Neos 4 takt.
Hij heeft slechts 2.600 km gelopen (maar is allang uit de garantie).

Met heet weer (zoals nu) start hij niet als hij in de zon heeft gestaan. Als hij koud is (binnen staat) dat wel. Als ik dan na een tijdje rijden in de warmte hem afzet en even daarna wil starten dat slaat hij heel even aan, loopt erg langzaam en slaat af. Vervolgens start hij niet meer. Eenmaal afgekoeld weer wel prima starten.

Ook met de zijkappen eraf (meer koeling) hetzelfde probleem.

Herkent iemand dit probleem?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertWijchen
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08-2022
Stationair toerental mischien te laag waardoor hij niet blijft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1251394

Jolien97 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:43:
Heeft iemand dan misschien ook een idee wat er met mijn Yahama Neos 4 takt (2010) aan de hand is?
Met warm weer stopt hij er ineens mee. Voldoende benzine in de tank, vol gas op pad en van het een op het andere moment gaat ie 'stotteren'. Ik kan kickstarten wat ik wil, gaat even aan en valt daarna gewoon weer uit. Na een paar uur in de schaduw start hij wel weer, maar ik ben heel erg benieuwd waar dit aan ligt. Iemand ervaring mee? Op deze manier kan ik helaas niet op m'n scootertje vertrouwen.
Niet starten bij warm weer of warme motor; bijna altijd de benzinepomp die niet aanslaat.
Je kunt het als volgt controleren; zet je contact aan en je hoort even zachtjes voor een paar seconden bzzzzzzzz onder de buddy-seat. Dat is je benzinepomp die druk opbouwt.
Als je die niet hoort dan doet hij het op dat moment niet en kun je starten tot je een ons weegt, hij slaat niet aan. Remedie is laten afkoelen of, en dat wil je liever, een andere benzinepomp.
De benzinepomp zit IN je tank. Yamaha laat je geloven dat je een hele nieuwe tank nodig hebt van meer dan 400 euro maar dat hoeft niet. Losse pomp bestellen bij bijv. Easyparts voor 35 euro, en als je een beetje handig bent en een paar schroevendraaiers en tangetjes hebt dan kun je die goed zelf vervangen. Mij is het gelukt in ieder geval en ik was superblij met de goedkope oplossing. 2 jaar later nu en het werkt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-06-2023
Hoi. Ik wil ook graag mijn brandstof pomp ver vangen van mijn neos. Zit hij aan de bovenkant van de trank en hoe krijg ik het open?

Ed
Pagina: 1